welke roltafel??????????????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

06-03-2003 13:50

wat kunnen jullie me adviseren?
ga binnenkort flink aan de rol,althans ik hoop dat het me gaat lukken..
alle tips zijn welkom.
als toevallig iemand nog een roltafel te koop heeft hoor ik dat graag.

met vriendelijke groet

viktor
Gebruikersavatar
Marco Bluming
Berichten: 57
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: Groningen

06-03-2003 15:58

Victor,

Sinds ongeveer een half jaar draai ik ook mijn eigen boilies. Ik heb het geluk dat een kameraad van me al jaren zijn eigen boilies draait. Ik heb het in ieder geval van hem geleerd.

Je moet je afvragen wat voor maat boilies je wilt draaien: 24 mm. is een behoorlijk dikke boilie, maar voordeel daarbij is dat je erg snel door je deeg heenrolt. Kies je voor 10 mm. dan moet je ontzettend veel worsten door je deegspuit heen laten komen eer je bv. een kilo of 3 er doorheen hebt gedraait. Uiteraard zijn er natuurlijk ook tussenmaten. Voor zover mij bekent zijn de meeste maten tafels wel te krijgen in Nederland, alleen de 10 mm. is erg lastig te krijgen. Zou je moeten bestellen via je hengelsportzaak. De meest gangbare maten heeft een gemiddelde hengelsportzaak wel op voorraad en anders zijn die redelijk snel besteld.
Uiteraard kun je ze in allerlei prijsklassen krijgen. Gardner is een paar eurootjes duurder, maar een massieve, goede plank. Maar volgens mij voldoen de minder dure (ong. 20 euro) ook prima.

Rol ze.

Marco.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-03-2003 21:13

Beste Victor,
Het hangt er hellemaal van af hoe groot je je boilies wil. Ik neem altijd ongeveer dezelfde maat als wat ik vroeger in de winkel kocht (ik draai al mijn boilies zelf).
Denk ook aan een deegspuit, anders wordt het erg lastig om de worsten op de goede diameter te krijgen.
Draai ze, Daaf
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

08-03-2003 17:34

Als deegspuit kun je ook een kitspuit kopen en daar dan het uiteinde in de juiste maat(grootte) eraf snijden, deze zijn een stuk goedkoper!
suc6
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-03-2003 18:21

Klopt dat ze goedkoper zijn, maar past daar ook ruim een kilo deeg in?

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

Xavier Hacking en ik twijfel of dit je echte naam wel is.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2003-03-08 18:23 ]</font>
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

08-03-2003 20:39

begin gewoon met iemand te rollen.(bijv. je karpermaat) anders begint het erg tegen te zitten.
maar zo zou ik het doen. want in je eentje ben je het zo zat.

maar ik heb nog wel tips.
je boliespuit (of iets waar het oplijkt) een paar mm. kleiner af snijden anders rolt je tafel nie.
tip 2 maak maar een kleine hoeveelheid van je mix om het te testen of die wel goed is.
ik maak meestal (als die bolie voor het eerst maakt) maar een halfe kilo t/m kilo om het te testen of hij draait of vist.
of ik maak een paar test bolies. bijv een paar soorten bolies. een mais, een vis, een speculaas, enz.
tip 3 zorg dat je genoeg spullen hebt om bolies te maken. en kleurstoffen en olies,enz.
tip 4 smeer je plank in met een olie. of die olie waar je bolie mee maakt. of zonnebloemolie dat is tegen het plakken aan je plank.
tip 5 om exstra smaak te geven doe ik meestal een theezak in je gekookte water. dat is om een goede smaak en een lekkere geur.
tip 6 je vriendin of vrouw het huis uit sturen. want het ruiks soms nie te lekker.

nou dat was het wel eens ik hoop hiermee wat tips te hebben kunnen geven waar je nog wat aan heb ook gr pat.
Plaats reactie