voeren op de visdag of niet?


Plaats reactie
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

05-03-2003 17:05

hallo,

ik ben weer eens bebieuwd naar jullie mening;
als ik ga vissen dan neem ik 2 tot 3 dagen voeren , en dan ga ik vissen. vrij normaal toch.

maar nu is mijn vraag; voeren jullie ook op de visdag zelf of juist helemaal niet.

ik gooi meestal een handje of 3 boilies op de voerplek en ga dan lekker vissen.

maar wat zeggen jullie ervan??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wilco junior schigt op 2003-03-05 17:06 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-03-2003 18:32

wilco,

ik voer meestal 5 dagen voor (omdat iedereen al bijna 3 dagen voorvoert en de karpers dat patroon zo onderhand al wel kennen denk ik)
maar hoeveel ik bijvoer op de dag dat ik ga vissen, dat is afhankelijk van de hoeveelheid die ik voorgevoerd heb.
ook bouw ik de hoeveelheid voer per voerdag af met 100 gram per.
als ik bijvoorbeeld op de laatste dag dat ik voer 1 kg partikels, bix en boilies door elkaar gemixt heb gevoerd, dan zou ik op de dag dat ik ga vissen ongeveer 700 gram ofzo voeren, meestal voer ik op de dag dat ik ga vissen zo'n 300 gram minder op mijn stek, mijn theorie hierachter is dat de karper dan eerder mijn haakaas pakt en hij minder snel verzadigd is.
als ik dan een karper heb gevangen, gooi ik nog een klein handje boilies, partikels en bix op de stek waar ik die karper had gevangen.

mvgr Richard
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

05-03-2003 19:10

Heren,

Ik voer niet, er zijn collega karpervissers die het nodig vinden om een kanaal te voorzien van een laag boilies die bijna het wateroppervlak raakt.

Als ik voer, is dit 2 dagen van te voren. meestal is dit wegens tijdgebrek en reisafstand.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-03-2003 23:20

Hoi Wilco

Zoals je mischien al kan raden is dat bij mij, en waarschijnlijk het gros van de karpervissers afhankelijk van...

Ik probeer wat voorbeelden te geven van waar dat afhankelijk van kan zijn.

Stel, je hebt op een gesloten put een voerplek van per dag een kilo gemaakt, en je weet of vermoedt dat een groep karpers elke dag rond een quasi-vast tijdstip even een afslagje nemen richting je voerstek. Op deze put is het bij andere karpervissers zo'n beetje gebruikelijk om instant te vissen met zo'n drie tot tien voerboilies erbij. Deze karpers worden elke dag op je voerplek geconfronteerd met jouw hoeveelheid, en ook de manier van verspreiding, en krijgen na wat dagen best wel vertrouwen in deze situatie. Ga je nu op je visdag drie boilies bijvoeren, dan heb je aan het vertrouwen welk de karpers hebben gekregen in je voerplek totaal niets meer. Enkel het gebruikte aas kan nog een zetje geven, want dit hebben ze immers de afgelopen dagen veilig kunnen vreten. Sterker nog, de karpers komen op de plek die je zorgvuldig hebt opgebouwd een situatie tegen (enkele boilies) waar ze de afgelopen jaren nu net hele slechte ervaringen mee hebben gehad. (De instant-vissers, die enkele boilies bijvoeren, welke het gros van de 'karpervisserspopulatie' op je water vormen). Veel beter is het in deze situatie op je visdag ook gewoon die kilo te voeren.

Iets anders...een water waar amper gevist wordt, en waarvan je weet of vermoedt dat er op je voerstek zo'n beetje het grootste deel van het etmaal, of op zijn minst van de nacht met goed vertrouwen wordt doorgevreten door flink wat karpers. Je komt op je visdag aan, en je ziet meteen al wat karpers rollen, en het aangrenzende riet bewegen. Dan zou ik sowieso alvast beginnen met weinig bijvoeren, simpelweg om de karper zo snel mogelijk je haakboilie te laten tegenkomen. Meestal is dit op grote ruime voerstekken van bijvoorbeeld 6 kilo het geval. Soms...naarmate de nacht vorderd, en je hebt al enkele karpers gevangen, loopt het op een single hookbait nog harder.

Echter...het wil ook weleens gebeuren dat je enkele dagen een grote voerstek hebt gemaakt van laten we zeggen 6 kilo over 100 meter, en dat die hele handel in een uur opgevreten wordt door een grote groep karpers, iedere nacht. Ga je nu vissen, en je voert drie boilies bij...dan is de kans heel groot dat er karpers die de afgelopen nachten() hebben liggen bunkeren aankomen ergens op je voerplek, niets tegenkomen, en weer vertrekken. Zou je hier diezelfde 6 kilo strooien met vissen, of op zijn minst twee of drie kilo verspreid over dezelfde oppervlakte, dan is de kans dat ze het tegenkomen, en weer gaan vreten, tot en met je haakboilie toe...weer net zo groot geworden.

Zo zijn er tientallen afwegingen te maken, eigenlijk een kwestie van goed opletten, en proberen de boel goed te analyseren. En vooral proberen te achterhalen waarom het op je voerstek een keer niet is gelukt.

Groeten ChrisN


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Noorlander op 2003-03-05 23:24 ]</font>
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

06-03-2003 13:36

tjonge jonge niks te doen of zo :wink::-o
maar even op wilco zijn vraag ik voer bijna nooit vooral omdat ik te ver moet reizen.
want ik heb ook nog geen auto dus dan moet ik op mijn scooter even 15km rijden om even te voeren(elke dag)
straks word het wel anders als ik een auto heb.
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

06-03-2003 17:38

mannen,

natuurlijk is het per situatie verschillend.
putje, vijver, meer, kanaal of rivier.

maar mij lijkt het niet verstandig zoals als chris voorsteld om, in welke situatie dan ook de volle mep te voeren.
ik houd dan ook altijd een maximum aan van de helft van het gewicht wat ik de dagen ervoor heb gevoerd.

dit doe ik om alleen om te proberen de karper zo spoedig mogenlijk te confronteren met de haak boilie.

ik denk dan ook dat de helft van het voergewicht genoeg is om het vertrouwen dat de dagen ervoor is opgebouwd, op de visdag door te zetten.

nog even over het; "achterhalen waarom het op je voerstek een keer niet is gelukt".

dit vind ik altijd maar heeeeeeel erg lastig, heb je misschien nog goede tips?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-03-2003 21:36

Als ik voorvoer, is dit meestal om de vis aan mijn aas te laten wennen, niet om ze aan de stek te binden. Als ik de vis bijv. aan een nieuw soort particle wil laten wennen, voer ik een week op verschillende stekken. Pas de laatste dagen voer ik allen op de plek waar ik wil gaan zitten. Als ik met particles vis voer ik altijd bij, met boilies soms, maar nooit veel.
Plaats reactie