Stomen => drijven


Plaats reactie
sen vermylen
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-08-2005 18:02
Locatie: herentals (belgië)

28-10-2009 12:52

hallo,

ik weet niet of julie dit ook al meegemaakt hebben maar als ik boilies stoom in grote hoeveelheid (20kg in eens) dan blijft zeker de helft na het drogen en in de vriezer zitten drijven. Als ik de mix maak en ik kook deze heb ik dat niet. kan het liggen aan de droogtijd of de stoomtijd die 20 minuten bedraagt maar wel nodig is om ze volledig gaar te krijgen vanbinnen.

Wat zijn jullie bevindingen hiermee en dan bedoel ik niet is 1 kilootje he...

groeten Sen
Michiel de Haas
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-05-2008 23:21

29-10-2009 17:48

het ligt aan de samenstelling van je boilie
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

30-10-2009 09:37

Beste Sen, wat een rede KAN zijn is het volgende.

Na het stomen of koken van je boilies kan een te snelle afkoeling zorgen dat de warmte die binnen in je boilie zit er voor zorgt dat er minuscule lucht cellen ontstaan door dat deze warmte nog maar moeizaam door de gesloten buitenmantel kan ontsnappen.
ik heb dit ook een keer gehad tijdens een zeer koude dag [sneeuw].
direct uit de pan werden de boilies buiten gelegd om af te koelen en idd bleef de helft daarna drijven of ging na korte tijd in het water drijven.

Belangrijk is dus dat je het afkoel proces niet gaat forceren.

Mitsz van der Kamp had er er mooie benaming aan gegeven, Lucht inslag...

Mvg
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-10-2009 10:23

thanks Jacco,

luchtinslag is inderdaad een veelvoorkomend euvel. 20 minuten stomen is een ander :o Probeer het eens wat korter. Zeker als het boilies betreft met een gehalte aan schaaldier meel. Ze zijn ook niet gelijkmatig gegaard, want anders zouden ze allemaal drijven. Ik denk minder op de tray. 6 minuten is zat voor een 22 mm bol en dan zou het moeten lukken. Stomen is wél de moeite waard om te blijven doen. Al je attractieve stoffen blijven bewaard.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-10-2009 10:36

Nog even voor de duidelijkheid.

De bol wordt verhit, de moleculaire activiteit neemt toe naarmate de hoge temperatuur aanhoudt. Er ontstaan 'luchtkamers'. De bol zet uit door het ontsluiten van het koolhydraat en de absorptie van kookvocht. Indien het coaguleren (stollen) van het eiwit niet té lang duurt, zal de binder niet te veel vocht uitstoten en terugkrimpen naar de gewenste omvang. Kook je de bollen echter te lang, dan wordt de coagulatie stabieler en zakt niet meer in. De luchtkamertjes, ontstaan door het ontsluiten van het koohydraat zakken niet meer in, daar het eiwit te stabiel is geworden. We hebben cake gemaakt. Dat drijft...
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

30-10-2009 10:37

Hoi,

ik ken het probleeem. Heb hem zelf echter gehad met een te hoog aantal onderwaterbeesies(daphina's en torren enzo) erin. Wat me opviel was dat ook de helf van mijn bollen bleef drijven. Schijt irritant als je 30 kg mix klaar hebt.
Ik heb om het probleem op te lossen een beetje griesmeel(zwaar) erdoor gedaan en alle mix gezeefd en de grove delen gemalen. Ook had ik het idee dat ik niet goed gemengd had(goed mogelijk want wil er snel van af zijn) Daarna was het hele probleem opgelost en zinkt de mix zelfs na 12 minuten stomen prima.

Mogelijk heb je iets aan de tips.

mvg Harald
sen vermylen
Berichten: 3
Lid geworden op: 27-08-2005 18:02
Locatie: herentals (belgië)

01-11-2009 17:15

bedankt voor jullie reacties!

ik versta nu wat er gebeurd met de boilies maar op 6 minuten stomen denk ik niet dat de boilies vanbinnen gaar zullen zijn anders moet ik eens proberen om de schalen wat minder vol te doen en zo meer keer te stomen +- 10 kg in elke schaal 2.5kg ipv 5kg en de stoomtijd te verlagen.

En wat het afkoelen betreft dit doe ik op grote m² bakken met kiekendraad in gespannen. kap de schaal om en doe de boilies uit elkaar en laat deze 24h drogen.

groeten sen
maikel cuijpers
Berichten: 12
Lid geworden op: 03-02-2010 18:59
Locatie: vlierden noord-brabant

21-05-2012 22:19

Ik zit nu met hetzelfde probleem.

ook zijn de boilies iets groter als de andere en zijn ze minder vast van structuur als degene die zinken.

heeft er iemand al een oplossing gevonden.

ALVAST BEDANKT!


mvg maikel
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-05-2012 13:55

Oplossing wordt je hier boven aangegeven...
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

26-05-2012 22:32

Daar sta je dan aan de moezel met 20 kilo ballen die zinken en 20 kilo pop-ups. :evil: :( :evil:
Ook gestoomd en heb toen ook de term "luchtinslag" van Mitsz gehoord. Maar nu begrijp ik het pas. Dacht altijd dat het door de spuit op luchtdruk kwam of zoiets.
De mix lag het echt niet aan.
Off-topic. Mitsz ik heb je nummer niet meer en heb een vraagje over CSL.
Groetjes Mark
Plaats reactie