Mais bloedrood laten kleuren


Beau van Antwerpen
Berichten: 135
Lid geworden op: 07-09-2005 17:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-07-2008 11:44

Wie weet er misschien hoe ik kippenmais bloedrood kan laten kleuren, het liefst zonder een Chemisch goedje.

B.v.d
<<< Some times i think i'm crazy, and some time i know i am not! >>>
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

24-07-2008 12:00

Waarom bloedrood??Kan je wel vertellen dat mais een paar dagen in rode wijn geweekt en gekookt donders effekt heeft (In verband met zuurtegraad PH)
Greetz Vlok
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Derk Roelsen

24-07-2008 12:57

Heeft pH invloed op de vangsten?

Ik denk van niet...
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 13:01

Er is ook rode mais te koop. Moet je eens kijken op http://www.ccmoore.be.

Sommige mensen zijn toch wel van mening Roel dat verschil in Ph-waarde een voordeel is. Hun gedachte is dat de vis dit verschil zou merken. Lastige is, dat je op die diepte de ph moet meten. Elke water is namelijk anders. Ook zit je op grote wateren met termocline lagen (als ik het zo goed schrijf).

Zelf geen ervaring mee overigens :)
janwillem hilverts

24-07-2008 13:04

PH kan inderdaad wel degelijk wat uitmaken hoor :)

Weet er zelf niet veel over, maar heb van een behoorlijk betrouwebare bron destijds het een en ander gezien en merkte wel degelijk verschil tussen mijn bol en die van hem..
Derk Roelsen

24-07-2008 13:17

Er vind zich pas een pH verandering, als het zuur/base in ionen wordt opgesplits in water. Op zo'n massa water zorgen de zuur/base ionen die uit je aas lekken echt niet voor een pH verandering op lange termijn. Het neemt binnn no-time de pH van het viswater aan. Ik geloof er dus niet in, dat het een attractieve meerwaarde zou hebben.

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 13:20

Jij bent de scheikundeman Roel :) Dan kan je beter moeite stoppen in vrije aminozuren? Heb er ooit eens een stuk van gelezen in de eerste Spiegel. Was een stuk van Cipro. Tevens zijn er wel meer variabelen, dan alleen de flavour, toch?
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

24-07-2008 13:32

Roel Derksen schreef:Er vind zich pas een pH verandering, als het zuur/base in ionen wordt opgesplits in water. Op zo'n massa water zorgen de zuur/base ionen die uit je aas lekken echt niet voor een pH verandering op lange termijn. Het neemt binnn no-time de pH van het viswater aan. Ik geloof er dus niet in, dat het een attractieve meerwaarde zou hebben.

Groeten,

Roel


Dag Roel,Theoretisch zal hetgeen jij zegt kloppen.Alleen ik heb in de praktijk meerdere malen meegemaakt dat de zuurtegraad van het voedsel wel degelijk helpt aan je vangsten!!Ik heb dit met de rode wijn van een oude franse visser die op deze manier met brood gedrenkt in rode wijn viste.Stond er zelf eerst ook verbaasd van,maar de resultaten mochten er wezen!!Na dit ook zelf in Nederland getest te hebben weet ik zeker!! Dat dit in verhouding met particels werkt.Maar goed dit is uit de praktijk en niet uit de theorie
Groeten Tobias :wink:
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

24-07-2008 13:41

Je kunt ph meten tot je een ons weegt op je water, maar na een flinke regenbui en wat wind is de ph al veranderd, hoe kun je daar in godsnaam nu aas op baseren,

Het artikel wat Willem Peters ooit schreef heeft als doel de ph waarden in aas in kaart te brengen en zodoende een aas te maken dat langer houdbaar zou zijn buiten de vriezer, ook de aantrekkingskracht van het aas had te maken met ph.
hij ging zo ver dat hij een complete database had van ieder ingredient op zich met de daarbij horende ph waarden.

Als je echt over aas wilt praten en scheikundige berekeningen wilt onderschrijven moet je eens met Willem gaan praten.
Zelden iemand ontmoet met zo'n know how van aas!!!! :oops:

Een klasse bak. :D
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

24-07-2008 14:23

Denk ook dat er meer manieren zijn om je aas beter te maken, dan alleen hier naar te kijken. Karper kunnen wel beter waarnemen als ons, maar op hoeveel liter water gaat zo'n beetje flavour wel niet :o

En hoe weet je zo zeker of het aan de ph-waarde van de wijn ligt en niet aan de 'smaak' van de wijn zelf?
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

24-07-2008 14:53

Coen Aarts schreef:Denk ook dat er meer manieren zijn om je aas beter te maken, dan alleen hier naar te kijken. Karper kunnen wel beter waarnemen als ons, maar op hoeveel liter water gaat zo'n beetje flavour wel niet :o

En hoe weet je zo zeker of het aan de ph-waarde van de wijn ligt en niet aan de 'smaak' van de wijn zelf?


Beste Coen,Ik heb ook niet beweerd dat het aan de ph waarde ligt.Het zou net zo goed de smaak kunnen zijn!! of een combi ervan.maar net hoe je het zelf al aangeeft er is zoveel op het gebied van additieven.alles wat voor comsumtie voor de mens(dier)geschikt is kan onze vriend karper ook nuttigen,en vooral ook aanlokken!!ik herinner mij ooit een artiekel van Geert Ooms gelezen te hebben waarin dit behoorlijk uitgewerkt werd(Tip).
Groeten en Tight Lines
Tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2008 15:02

Zou een PH waarde al enige waarde hebben moet je het meten op de plaats waar je aas ligt en het leuke van dat gegeven is dat zoiets gedurende de dag steeds wisselt.
Probleempje is dus al hoe kom je aan water exact van je visplaats.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

24-07-2008 15:37

Beau van Antwerpen schreef:Wie weet er misschien hoe ik kippenmais bloedrood kan laten kleuren, het liefst zonder een Chemisch goedje.

B.v.d


Vraag eens bij de bakker naar zijn kleurstoffen, zijn in vloeibare vorm en de mais is er zeker mee bloedrood te kleuren.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Beau van Antwerpen
Berichten: 135
Lid geworden op: 07-09-2005 17:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-07-2008 15:53

lust frank schreef:
Beau van Antwerpen schreef:Wie weet er misschien hoe ik kippenmais bloedrood kan laten kleuren, het liefst zonder een Chemisch goedje.

B.v.d


Vraag eens bij de bakker naar zijn kleurstoffen, zijn in vloeibare vorm en de mais is er zeker mee bloedrood te kleuren.

Mvg
Frank



Beste Frank,

Hier kan ik zeker wat mee, ga eens ff navraag doen bij een bakker.
Bedankt voor de tip.

M.v.g
<<< Some times i think i'm crazy, and some time i know i am not! >>>
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 00:21

Was toevallig vandaag even weesten praten bij de molen. Had namelijk net kleurstof gekocht bij de hengelsportzaak. De molen had het alleen vloeibaar, maar dan wel natuurlijk en dat kleurt schijnbaar ook als een tierelier. Op basis van bessen enzo meen ik.

Douwe heb een stuk gelezen in de laatste karper over de spronglaag. Hij meette dit met behulp van een bak die hij vol liet lopen als hij op de diepte zat. Hiervan kon hij de ph en temperatuur meten. Beste man moest die voor zijn werk doen, SportvisserijNederland. Meen dat hij ook hier actief is op het forum, ben alleen zijn naam kwijt :oops:

Tobias, gaat dat artikel over ph-waardes of de voor menselijke consumptie gebruikte stoffen?

Eigenlijk zou iemand dit thuis moeten testen die ph-waardes ken meten. Flavour pakken met ph-waardes en kijken op hoeveel liter water het geen verschil meer maakt. Krijgen we een juiste inschatting. Als 10 ml op 10 liter water al niks doet, dan is heel het verhaal achterhaalt lijkt mij. Heb alleen niet zo apparaat 8) hint ;)
Derk Roelsen

25-07-2008 08:26

Ik kan je de uitslag nu al geven. :o

Laten we het nu weer ontopic houden!

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 08:33

Oja helemaal vergeten dat het over mais ging :) Maar antwoord is al gegeven.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2008 22:00

Koop een pot rode bieten van Hak om het simpel te houden, daar kun je zomaar 10 kilo mais mee kleuren.
Je moet niet voor nix de groenten van Hak hebben..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-07-2008 23:56

hehe :)

Je hebt trouwens pbtje henk ;)
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

26-07-2008 09:54

zie net dat iemand zie dat na de regen bui de ph water van het water veranderd.

als dit al zo is wat niet zo is dan zou dit in 0,0000000000001 zijn. of het moet zure regen zijn maar dat gebeurt vast niet.

de ph waarde veranderd pas asl er een dermate grote verandering in het water plaats vind. stel ik pak de helft van het water van een turf meer en doe dat bij de helft van een ander meer dan veranderd de ph waarde omdat er grote verschillen zitten tussen de 2 waters.

je zou voor de lol is op verschillende wateren uit je eigen buurt de ph waarde op moeten nemen. grote kans is dat de ph waarde het zelfde is. kraan water is weer anders hoor. bij mij thuis zit hij op 7.5 en in arnhem zit hij op 7 dus dat is een aardig groot verschil

en als je echt chemies wil doen moet je de kh en gh en o2 is opnemen.
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 11:28

Had nog even over die bak liggen denken, om water van verschillende dieptes te nemen. Maar dit gaat natuurlijk alleen op grote meren/wateren. Op vijvers mag je natuurlijk niet het water op :)

Kan niemand dit testen, heb namelijk niet zo'n apparaat. Las dat de karper een miljoen keer gevoeliger hier voor is als de mens. Maar hoeveel keer gevoeliger als dat apparaat? Zou je kunnen kijken op hoeveel water het te verwaarlozen is. Dan weten we het voor eens en altijd.

Leuk topic overigens over de mais :)
tobias vlok
Berichten: 119
Lid geworden op: 24-07-2008 10:59

26-07-2008 11:40

richard huiveneers schreef:zie net dat iemand zie dat na de regen bui de ph water van het water veranderd.

als dit al zo is wat niet zo is dan zou dit in 0,0000000000001 zijn. of het moet zure regen zijn maar dat gebeurt vast niet.

de ph waarde veranderd pas asl er een dermate grote verandering in het water plaats vind. stel ik pak de helft van het water van een turf meer en doe dat bij de helft van een ander meer dan veranderd de ph waarde omdat er grote verschillen zitten tussen de 2 waters.

je zou voor de lol is op verschillende wateren uit je eigen buurt de ph waarde op moeten nemen. grote kans is dat de ph waarde het zelfde is. kraan water is weer anders hoor. bij mij thuis zit hij op 7.5 en in arnhem zit hij op 7 dus dat is een aardig groot verschil

en als je echt chemies wil doen moet je de kh en gh en o2 is opnemen.


Wat heeft KH en GH en O2 nu met aasopname te maken??(Prikkeld dit ook al de zintuigen)?? :-?
groeten tobias
Doe eens gek,GA VISSEN!!!
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

26-07-2008 12:38

o2 heeft wel degelijk te maken met azen tenminste wel bij mij op het water. ben er achter gekomen dat na een regen bui (dus extra o2 in het water) ik meer aanbeten en vangste krijg.
mijn droom is uitgekomen
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-07-2008 16:12

Gaat me allemaal een beetje te ver. Je kan toch moeilijk een fles met zuurstof in het water gooien :)
Gebruikersavatar
richard huiveneers
Berichten: 260
Lid geworden op: 04-05-2007 16:00
Locatie: vianen

26-07-2008 16:21

dat klopt maar regen tijdens en na het vissen is in nederland niet zo lastig. is trowuens meer voorkomend als vissen in de zon :D
mijn droom is uitgekomen