is zelf draaien echt goedkoper?


Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

17-07-2008 20:46

hey.jongens.

ik vind het wel goed koper.
want ik ben 5 euro kwijt voor 3 kilo bolies.en het werkt.
heb vorig jaar gekochte bollen gekocht 3 kilo tuttue fruttie . een run gehad verder niks.en als je een maal een roltafel hebt dan heb je het al.
ik reken echt niet de gas en d stroomer bij op hoor .
moet niet gekker worden.anders zie ik de lol er niet meer in. :D

gr martin
Gebruikersavatar
Raymond van der Weide
Berichten: 20
Lid geworden op: 20-03-2007 19:41
Locatie: kerkrade

04-08-2008 20:39

als ik naar mij zelf kijk dan moet ik zeggen dat zelf draaien echt wel goedkoper is.
alleen je moet ook het materiaal hebben om te draaien.
ikzelf draai met een grote gehaktmolen en daarnaast een boiliemachine.
hiermee verwerk ik 100kg op 5 uurtjes
dus ik hoef maar een dag te draaien en heb de vriezer vol.
als je zelf wilt draaien pak het goed aan
:wink:
Bijlagen
Herschaalde kopie van Afbeelding 072.jpg
(82.14 KiB) 755 keer gedownload
Herschaalde kopie van Afbeelding 038.jpg
(89.29 KiB) 757 keer gedownload
Jan Peter Teerling

04-08-2008 21:19

Je verwerkt 100kg wat in 5 uur?

Van mix tot gekookt eindproduct?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-08-2008 17:59

De uren meerekenen is onzin omdat de meesten hier een vaste baan hebben met een vast salaris. Je reken voor een weekej frankrijk toch ook niet de uren die je weg bent?
Zelf draaien is als je je adresjes voor ingredienten kent goedkoper juist omdat je de uren van de bollenboer niet hoeft te betalen. Geld ook voor het zelf repareren van bijv je verstopte toilet ipv een loodgieter laten komen. Voordeel is dat je exact weet wat je in je bol stopt en de werkelijke hoeveelheid. De meeste ingredienten zijn goed los verkrijgbaar. Zelf betaal ik voor 1000 eitjes slechts 40 eurie, 25 kg maismeel 9 eurie. Griesmeel en andere meken kan je bij de toko of de bakker krijgen voor een goede prijs. En ook vismeel kost als je het in bulk verkoopt relatief weinig. Aminol, plantaardige aminopreparaten, leverpoeder het is allemaal te koop. Ook flavour is per Liter te betalen..........
Jan Peter Teerling

05-08-2008 19:14

Juist door die aminol, predigested liver, l-zero-30 etc. etc. etc. gaat de kostprijs van je boilie omhoog. Slaan we met zn allen niet een beetje door met die meuk? Het heeft bij mij in iedergeval niet tot de gewenste resultaten geleid, eerder het tegenovergestelde. Maar het hangt er maar vanaf hoe je je voer inzet..

Van de week eens een héééle simpele boilie draaien met als enige duurdere toevoegingen wat sweetner en flavour in de ene helft van de boilies, de andere helft zonder die twee. Kijken of dat wat uitmaakt voor de witvisvangsten en de verhouding hoeveelheid/gewicht van de karper. Denk dat ik de uitkomst wel weet..
Gebruikersavatar
Raymond van der Weide
Berichten: 20
Lid geworden op: 20-03-2007 19:41
Locatie: kerkrade

05-08-2008 21:19

ja jan in 5 uurtjes 100kg
verwerkt tot bollen.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-08-2008 23:12

Hallo

Ger,
Okee, het is mischien goedkoper in sommige gevallen.
Maar heb je dan ook de ingrediënten die in een commerciele boilie zitten?


Met alle respect hoor, maar je denkt toch niet dat we met zijn allen uit een ei komen? Je gelooft toch niet dat commerciele boilies speciale geheime super-lokstoffen hebben die veel beter zijn dan de spullen die jan-boerenlul en ik in de supermarkt of in de hengelsportzaak kunnen halen?

Commerciele boilieboeren moeten winst maken en natuurlijk kan het ten aller tijden goedkoper. Nee, niet met die appetite stimulator van 175 euro per kilo (waar wij ook gewoon aan kunnen komen hoor) maar met andere spullen die net zo goed zijn. Ik begrijp heel goed dat jij ook graag je boilies wil verkopen, maar blijf reeel: Er is maar één voordeel aan het kopen van kant en klare freezers: Je hebt er geen werk aan. Geloof me maar dat diepvriesboilies -van welk merk dan ook- qua vangkracht écht niet per definitie beter zijn dan home-mades omdat de commerciele boilieboeren zogenaamd geheime super-ingredienten gebruiken. En dat geldt -helaas voor jou- ook voor wf-baits.
Fabrikanten kunnen schrijven wat ze willen...hou altijd in je achterhoofd dat er simpelweg winst gemaakt moet worden.

Algemeen: Natuurlijk is het goedkoper om zelf te draaien. Al voor minder dan 2 euro per kilo maak je prima boilies van mais/tarwe/soya/vismeel. Kieper er een fles maggi of melasse en wat zout / suiker bij leeg, en weet je? Veel meer heb je niet nodig om een beetje fatsoenlijk karper te vangen, hoe hard de fabrikanten en andere meelullers ook roepen dat het "crap" is en dat zij wél zogenaamde super-karper-lokstoffen verwerken. Zo'n simpele boilie kun je dan zelf nog helemaal uitwerken met andere/meer spullen erin, tot je aan ongeveer 4 euro per kilo zit zelfs...dan word het tijd om misschien aan freezers te denken (want dat fuck-werk he)

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-08-2008 08:37

Enige dat je kunt toevoegen is dat sommige boilieproducenten jarenlange ervaring hebben, een in-house expert en fieldtesters. Bij een product dat zo variabel is als karperaas kun je in je eentje jarenlang tobben op de samenstelling zonder echt vooruitgang te maken. Sterker nog, een heel vissersleven. (Wat dat betreft komen velen wel net uit een ei. :lol: ) Maar eerlijk gezegd is die (professionele) achtergrond ook niet bij alle boilieproducenten aanwezig. Hier geldt dat je moet weten welke keuze je moet maken.

Gelukkig is karper een allesvreter en vangt uiteindelijk iedereen zijn karpertje wel. :wink:

Aangezien ik mij nooit heb willen verdiepen in ingredienten, recepten en hun vangkracht houd ik het lekker bij een koopbol dan wel mix. Gemakzucht, of leg ik een groter belang bij andere zaken? Zelf doen is natuurlijk altijd goedkoper. Maar zoals bij alle doe-het-zelvers zijn er prutsers bij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

06-08-2008 10:39

Laat mij maar lekker prutsen, de beleving van een (dikke) vis vangen op je eigen rommelderijknikker is vele malen hoger dan uit een kant en klaar zakkie of een mix waar je alleen wat water aan toe moet voegen.

En ja Chris, ze denken idd. dat het grootste gedeelte van karpervissend Nederland net uit het ei is gekropen, en ze hebben nog gelijk ook.. Het blijft altijd weer een aparte ervaring om in Zwolle al die karpervissers al kwijlend boven de meest ranzig riekende potjes flavour te zien hangen, en dan welkeurend het flesje ook even bij zn maat in zn neus te drukken.. :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-08-2008 11:10

Ieder zijn meug en ik zeg niet dat zelfdraaiers prutsers zijn, maar dat ze dat kunnen zijn. Zelf draaien geeft geen garantie op beter bezig zijn. Voldoening kun je wel uit meer zaken halen. Maar zoals ik al zei, ieder zijn meug. Ik begrijp die spanning nooit zo. Van tijd tot tijd zijn we allemaal sukkelaars en soms is er die korte euforie van kennelijk begrip. In de tussentijd wordt er heel wat geld geinvesteerd in van alles en nog wat. Goed voor de economie.

Er is wel meer toe te voegen aan een mix dan water hoor. Weer zo een zwart-wit redenering. Zelfdraaiers behoren net zo goed tot die ruikers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

07-08-2008 07:22

:P

N beetje kunnen vissen is toch nog steeds erg handig :P :P

En n merk met field-testers hiep hoi toeter !!!!!!

De meesten zijn dat woord niet waardig , zeg nou zelf wat TESTEN die gasten nu eigenlijk ????

In al die jaren dat ik vis ben ik er 1 hele tegen gekomen , nee nee niet van dat volk op zwolle met n gratis trui :P :P

Heb ook ooit n stukje van Mitsz gelezen en dat kwam ook aardig in de buurt .

De meesten hebben gewoon graag gratis aas , das heel wat anders.

Gr :wink:


Pssst ik test wel emmers , dat heb geen invloed op n vangst 8)
K. van den Herik

07-08-2008 07:27

gratis aas?

Worden de beurzen betaald dan?
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

07-08-2008 08:02

Lezen Klaas ;

Gratis TRUI :P

Gratis op de beurs staan

= dus nog DUUR aas


:P :P :P :P :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2008 08:34

Kees Ouwehand schreef:Maar eerlijk gezegd is die (professionele) achtergrond ook niet bij alle boilieproducenten aanwezig. Hier geldt dat je moet weten welke keuze je moet maken.


Is verder een andere discussie.

Valt niet te ontkennen dat zelfdraaien goedkoper is. Niet persé slechter of beter, maar wel goedkoper.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Nick Flip

07-08-2008 14:21

1 kilo dynamite boilies 14/20 euro..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2008 14:23

14/20 = 0,70 cent per kilo. Dat lijkt mij wat goedkoop. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

07-08-2008 19:53

op de vraag : is het goedkoper...

JA, zit nu op 1,45 of iets dergelijks.

En ik vang er net iets beter op dan op de freezers van voorgaande jaren waar ik erg tevreden over was, geloof dat ze nu bijna 7 euro de kilo doen op internet.

Moet ik wel toegeven dat ik dankzij de producent van die freezers net dat ene vangende ingredient in de bol heb zitten, welke ook door mijn beroep goed te betalen is..
Als ik dus niet eerst met die freezers had gevist had ik misschien nooit deze zeer goedkope maar uiterst goed vangende bol kunnen maken....

Maar het kan dus idd veel goedkoper..

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o