is zelf draaien echt goedkoper?


quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

15-07-2008 11:44

Hallo,

Ik had een vraagje wat betreft zelf draaien.
Is dit nou echt zo goedkoop als men zegt?
Volgens mij kosten die ingredienten toch ook wel wat?
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd
bas brugmans

15-07-2008 11:50

zelf rollen scheelt toch wel in de protomonee als je het eens uitrekend. het ligt natuurlijk ook aan de ingredienten die je in
je mix gebruikt he.


bas. :wink:
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

15-07-2008 12:17

Als je de kosten voor het zelf maken (tijd) niet meerekend, dan in de meeste gevallen wel :p

Mitchel
janwillem hilverts

15-07-2008 12:56

Je kan je eigen bollen maken tegen de prijs die je zelf wil, afhankelijk van de ingredienten!

Ik heb een paar mixen die nog geen 3 euro de kilo zijn incl. eieren en toevoegingen!
Reken de tijd erbij, kom ik op 4 euro uit! readymates of freezers kosten snel 5 euro of meer..

Dus ja... het is goedkoper, daarnaast biedt zelf draaien nog vele voordelen!
Je kan je boilie ten alle tijde aanpassen aan de seizoenen, vangsten, etc! Kan je met een "standaard" bal niet bepaald
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

15-07-2008 17:03

janwillem hilverts schreef:Je kan je eigen bollen maken tegen de prijs die je zelf wil, afhankelijk van de ingredienten!

Ik heb een paar mixen die nog geen 3 euro de kilo zijn incl. eieren en toevoegingen!
Reken de tijd erbij, kom ik op 4 euro uit! readymates of freezers kosten snel 5 euro of meer..

Dus ja... het is goedkoper, daarnaast biedt zelf draaien nog vele voordelen!
Je kan je boilie ten alle tijde aanpassen aan de seizoenen, vangsten, etc! Kan je met een "standaard" bal niet bepaald


Ik weet niet wat jij per uur bij de baas kost. Ik weet ook niet hoeveel kilo je per uur draait. Als jij 8 euro netto per uur kan verdienen. Zet jij 8 kilo boillies per uur om? Mixen, rollen, koken, ingredienten halen enz. Natuurlijk slaat dit nergens op aangezien we het als hobby beoefenen. Maar meer professioneel gezien komt het hier op uit.

Mitchel
Rinus Veldhuisen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-11-2005 19:04
Locatie: santpoort

15-07-2008 17:26

Tja, uurloon meerekenen. Dan wordt het vissen helemaal een peperdure aangelegenheid. Maar terug naar topic: met simpele recepten zijn goedkope en goed vangende bollen te maken. Nog een tip voor hen die het draaien te tijdrovend vinden: kook de hele worsten (doe ze zelf in goed afsluitbare diepvrieszakken in kokend water) en breek daarna stukjes af. Werkt prima en zo´n brokje lijkt een beetje op een al uit elkaar vallende boilie. Op een water waar je tegenwoordig bijna geen schub meer vangt op een boilie kreeg ik tot mijn verbazing zo weer vlot een aantal vissen op de kant.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

15-07-2008 17:37

Okee, het is mischien goedkoper in sommige gevallen.

Maar heb je dan ook de ingrediënten die in een commerciele boilie zitten?

ik weet zeker van niet!
Mitz zal dit ook kunnen beamen.

Het halen van producten de fabricage ,de stroomkosten....

ik weet niet of het goedkoper is. :roll:
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-07-2008 17:39

vergeet niet je materiaal mee te rekenen. Dat lijkt me iets relevanter dan uurloon. Ook dat kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

15-07-2008 19:54

Als ik zelf draai en ik pak het goedkoopste recept kom ik op 2,20e per kg uit.
In een dag draaien draaien we 50kg.
Kost ons in totaal 14 manuren op de dag zelf. Ik ben zelf nog eens 2 a 3u kwijt om alles te regelen.
Is 17 manuren. 17:50= ongeveer o,3. Ik heb een 12euro netto p/u ,komt er 4e per kilo bij.
Dan komt mijn bollie al op 6e zeg maar.

En dan reken ik geen gas, water en electra mee..
Geen draaitafels, gasbus,kookstel,enz.

Maar het blijft een veeeeeel mooier gevoel als je een karper vangt op je eigen bol.Maar of hij goedkoper is..


Ik zag ook een opmerking in een bovenstaande reactie waar ik wel nieuwsgierig naar ben:

Ger Milius schreef:
Maar heb je dan ook de ingrediënten die in een commerciele boilie zitten?

ik weet zeker van niet



Ik zou eigenlijk zeggen ja..
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-07-2008 20:35

goedkoper of niet zal misschien niet zo heel veel meer schelen maar ik weet gewoon graag wat er in me boilies zit en dat weet je niet bij kant en klare mixen en freezerbaits.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-07-2008 20:36

Dus als we alles omrekenen komen de homemade bollen duurder uit dan de commercielen? Waar halen zij dan hun winst vandaan? (beetje kort door de bocht, I know) Ze hebben natuurlijk het voordeel van de grote hoeveelheden enz. maar dat zou alsnog betekenen dat de winstmarges op bollen redelijk laag liggen.... Dat kan ik me moeilijk voorstellen!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-07-2008 20:51

ik denk dat het best wel een poos duurt voordat je er (dikke)winst uit gaat maken maar dat als er maar genoeg van die boilies ingaat dat de vissen het toch wel gaan en blijven eten tegen die tijd zullen de vangsten stijgen en dan uiteraard ook de prijzen per kilo en dan heb je natuurlijk ook nog de andere manier van je spullen verkopen heb ik een leuk voorbeeld van....in '97 ving een vriend van mij voor het eerst officieel een vis in nederland boven de 50 pond toen na het bekend maken ervan en enkele stukjes erover in de karperbladen hij plots werd gebeld door de mensen van nutrabaits...deze zouden hem voor de komende 15 jaar van boilies kunnen voorzien als hij maar zou zeggen dat de vis op die boilies was gevangen maar helaas voor de mensen van nutrabaits is hij hier niet op ingegaan....zo kan het dus ook :roll:

ik denk dat er wel meer aasfirma's zijn die het zo doen want de boilies hoeven niet perse vis te vangen ....als de foto's in de bladen maar de vissers vangen.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-07-2008 21:08

pieter de gouw schreef:Dus als we alles omrekenen komen de homemade bollen duurder uit dan de commercielen? Waar halen zij dan hun winst vandaan?



Hier kost een zakje The Source 16 eurie, nou reken maar dat ik goedkoper draai met RR, Vismeel en extra toevoegingen. Plus ik weet wat er in mn bol zit en het is 10 x mooier om lekker op je eigen bol te vangen dan zo'n kant en klare.

Maar ik moet toegeven, volgend jaar laat ik mn mix draaien bij een draaiservice, ik wordt er namelijk schijtziek van om die dingen te draaien.
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

15-07-2008 21:21

Ej Dries,

ja dat is weer een heel ander slag. Ik had het over de zakjes van 7 e

Ik draai ook liever zelf, is gewoon mooier!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

15-07-2008 21:40

okee, maar als je voor een spotprijs je eigen mix kunt laten draaien doe je het wél.

wie zegt dat de draaier excact in je boilies doet wat je er in wilt hebben, ondanks het gegeven potje flavour amino en weet ik veel wat nog meer?
gelukkig heb ik van ingrediënten kostprijs en boilies geen verstand :wink:

maar dezelfde ingrediënten als de commerciele thuis in je schuur?
ik weet zeker van niet, ik heb bv. een apetite stimulator van 175,00 de kilo uit de voedingsbranche. min afname 5 kilo.
Dus dat staat in jouw schuur?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

15-07-2008 21:46

Er is niet 1 commerciele boilie op de markt waar NIET naar geld word gekeken...... en alles gedaan word om de kostprijs zo laag mogelijk te houden.....
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

15-07-2008 22:01

Ben ik het niet mee eens, dan zouden we allemaal met een freezer van gries soja en maismeel vissen.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

15-07-2008 23:39

Kostprijs wordt door deze bedrijven laag gehouden door groot in te kopen en door automatisering. Dit kan echt schelen hoor. Ik sta er niet raar van te kijken als een boillieproducent een flinke winstmarge berekend.

Mitchel
janwillem hilverts

16-07-2008 09:28

Ger Milius schreef:Okee, het is mischien goedkoper in sommige gevallen.

Maar heb je dan ook de ingrediënten die in een commerciele boilie zitten?


Moet je dan de ingredienten hebben die in een commerciele bal zitten?
NOU NEE!! Je wil toch anders vissen, NIET met readymates, dus NIET commercieel?

Je kiest dus al voor hele andere ignredienten! En welke ingredienten zijn tegenwoordig niet te verkrijgen dan? Alles is te verkijgen, je moet alleen goed zoeken! En zelfs dan kan je nog bollen maken die op een commerciele bol lijken, maar geheel van jou zijn en nog goedkoper zijn!

Mixen van nutrabaits, mainline etc.. Volgegooid met Whey proteine, lactalbumine, caseine, oplosbare ingredienten enz.. Je betaalt je scheel, zelf maak ik ze voor 7 euro de kilo (tijd die in het rollen zit niet meegerekend) gebruik ik dus OOK die commerciele ingredienten!

Dus wat is nu uiteindelijk goedkoper :)
janwillem hilverts

16-07-2008 09:33

Ger Milius schreef:maar dezelfde ingrediënten als de commerciele thuis in je schuur?
ik weet zeker van niet, ik heb bv. een apetite stimulator van 175,00 de kilo uit de voedingsbranche. min afname 5 kilo.
Dus dat staat in jouw schuur?


Dat jij geld hebt en wij niet, kunnen wij niets aan doen.. Echter weet ik cker dat de meeste zelfdraaiers (veeldraaiers) WEL die commerciele ingredienten hebben, maar meestal een slag goedkoper door goed te zoeken, maar dan net iets buiten Europa :) Groot inkopen, via een winkel van bijv. je oom, en je hebt het ook en nog goedkoper dan jou :)

Een tipje... Quest international ... zoek maar op via google :)

Nog sterker dan jou apetite Troep! Je betaald je de pleuris eraan, maar vang je door dat vloeibare goedje beter?
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

16-07-2008 09:35

maar dezelfde ingrediënten als de commerciele thuis in je schuur?
ik weet zeker van niet, ik heb bv. een apetite stimulator van 175,00 de kilo uit de voedingsbranche. min afname 5 kilo.
Dus dat staat in jouw schuur?


Of ik die in de schuur heb... Nou NEE!!

Maar nu de vraag:
Is het raar dat ik hem "niet" heb?, of is het gewoon stom dat jij hem "wel" hebt... :roll:

Laat iedereen gewoon voor zichzelf beslissen waar hij/zij mee vist..
Weet wel dat je tegenwoordig tussen de €4,50 en €7,- een "hele nette, goed vangende freezer kan krijgen in de hengelsportzaak, maar heb zelf ook seizoenen goed zitten vangen met een home made bol van nog geen €2,50 per kg (enkel ingredienten gerekend)..

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

16-07-2008 11:20

Jan willem, ik Had geld :wink:

en laat ik een ding even duidelijk maken, het gaat hier om zelf draaien of kopen.

Dat je natuurlijk als boiliedraaier wordt aangevallen is daaraan toe, maar ik geef ook maar naar eer en geweten antwoord.

mijn apetite is trouwens een poeder ,

en ik gebruik dit spul omdat het een goede werking in mijn mixen heeft.
tenminste dat is de ervaring van de afgelopen 20 jaar.
niet dat dit telt op dit forum.

waar ik heen wil is heel simpel, de fabrikanten (waar ik mezelf onder schaar) kopen nu eenmaal grote hoeveelheden van een bepaald product in tegen een redelijke prijs, soms heb je maar 1gr per kg nodig van een bepaald ingrediënt.
dat ik daar dan 10 kilo van moet afnemen is jammer,

De kostprijs van mijn boilies ligt beduidend hoger dan de genoemde bedragen, maar wie maalt daar nou om, ik wil zelf immers boilies verkopen. :(

iedereen kan een goede boilie in elkaar draaien, maar het blijft toch nét iets anders dan de commercie.
maar dat zal wel weer niet.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

16-07-2008 19:18

Ik zelf draai ook mijn eigen ballen of ik besteed het uit als ik het te druk heb.Maar goed als ik mijn specialen bollen draai die ik inzet vaak al instant of op de hardere wateren dan kost die bol mij toch al snel 13 euro de kilo niet bepaald goedkoop.Kies ik nu voor een makkelijker water of er dient knap gevoerd te worden dan kost mij die betrefende bol mij 4.60 euro ook niet echt goedkoop als je de arbeid er bij rekendt is hij duurder maar hobby hoeft niet betaald te worden
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

16-07-2008 21:23

ik maak tegenwoordig ook mijn eigen bollen,ik ben toch zeker goedkoper uit.
Voor een 100 kilo droge mix incl eipoeder en eialbumine olie flavour sweetner etc etc etc (wat je dan bij die 100 kilo moet optellen) ben ik 352,32 euro kwijt,de netto opbrengst aan boilie's is dan 170 kilo.....wat een killoprijs word van 2,07 euro......dat is toch zeker goedkoper dan welke boilieboer en of firma dan ook.
je moet dan wel slim inkopen dus veel van alles op enige poeders daargelaten.

qua inhoud van de bol mag ik zeker niet klagen genoeg eiwit (teveel eigenlijk) koolhydraten vet,voedingsvezel en vitamines......deze mix kan ik dan voor het gehele jaar iets of wat aanpassen zodat je continu dezelfde ingredienten gebruikt(die je dus relatief gezien groot inkoopt)
Opzich heb ik nu een duure bol,het kan nog veel goedkoper.
Zoals elders in deze topic genoemd is het veel zoeken naar leveranciers die voor een goede prijs kwaliteit kan leveren,en dat valt soms gewoon niet mee.

kijk als je uren,regelwerk en materialen mee gaat rekenen komen ze uiteraard duurder uit,ik zie het maken van boilies dan ook als een hobby naast het vissen opzich........
Materiaal heb je toch nodig!ook om te vissen! ik heb nog nooit iemand gesproken die uitgerekend had wat hij in geld kwijt is per uur vissen.......incl voeren,rijden,verkennen etc etc........jullie wel?
ik denk dat een hoop vissers hier op het board dat niet eens willen weten,laat staan hun vrouw/vriendin :-?

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

16-07-2008 23:41

Ik kan je 1 ding zeggen... Ik draai ze dan niet zelf. maar ik laat ze draaien en het scheelt echt een hoop poen.

De prijzen voor die balletje's meel die je koopt is gewoon niet normaal.

mvg

PVL