voorvoeren 5 dagen van tevoren ?


Plaats reactie
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

02-07-2008 16:26

ik zit te denken om in het najaar een sessie van 2 nachten te doen op een rivier.
ik heb alleen niet zoveel tijd om elke dag voor te voeren.

zou het enig nut hebben om bijvoorbeeld 5 dagen van tevoren 10 kg mais per stek te voeren
icm met 25 mm vismeel bollen ( tegen de brasems, ik wil graag ook nog beetje kunnen slapen bijv )

de stekken liggen allemaal bij een brug of havenuitgang ( veel stroming )
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

03-07-2008 09:47

Dus 5 dagen van tevoren voeren, dan 4 dagen niet voeren? En dan pas gaan vissen...

Ik raad dit echt af. Ook die 10 kilo mais zie ik niet zitten. Als je de mogelijkheid hebt om slechts 1 keer op en neer te gaan om te voeren, dan zou ik dat 24 voor aanvang van de sessie doen. Hiermee bereik je dat vissen die toevallig al in de buurt zijn je boilies al hebben kunnen proberen. Benieuwd wat de anderen denken.
Laatst gewijzigd door Casper Huizer op 03-07-2008 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

03-07-2008 10:04

Ik ben het hiermee wel eens, 5 dagen van tevoren en dan 4 dagen niet lijkt me weggegooide mais. Voer dan inderdaad 24 uur van tevoren en voer dan niet teveel.

Die toevallig passerende vis kan je ook in je 2e nacht op je bollen krijgen dus....
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
mike smeets
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-08-2007 21:13
Locatie: Stein

04-07-2008 10:47

Ik vis ook op de rivier en ik begin vier dagen van te voren met voeren. De eerste dag begin ik met een vijf kilo (nat) mais om de voerplaats zeg maar op te starten. Dan voer ik elke dag een kilo boilies met een kilo pellets.

Ik zou niet vijf dagen van te voren zoveel gaan voeren en dan de andere dagen niet. Dit heeft geen zin. De vissen moeten vertrouwd raken met jouw voerplek en weten dat er iets te krijgen is. Door maar één keer te voeren en dan niet meer bereik je dit niet. Je zegt zelf dat er een sterkte stroming staat. Die mais blijft zowieso niet goed liggen dus ik denk dat er na de eerste dag al niet veel meer van over is. Ook al voer je zoveel.
Daarnaast zou ik eerder met een kwalitatief goede boilie voeren in plaats van mais. Mais is in mijn ogen alleen goed om de voerplaats op te starten vanwege de opvallende kleur. En let op dit is ook weer bij ieder geval apart. Ik vis op een halve tot een anderhalve meter diep. Vis je veel dieper dan heeft de kleur ook geen zin.

Ik heb één keer doorgevoerd met mais en dit resulteerde tot twee relatief kleine karpers (dit kan toeval zijn geweest) en veel andere "ongewenste" vis Dit terwijl ik ook met 24 mm bollen viste en geloof me, ook brasems slokken deze gewoon naar binnen nog niet gesproken over de windes, barbelen, en kopvoorn. De enigste tip die ik je hierin kan geven is de boilie ver van de haak houden.

Wat je wel bijvoorbeeld kunt doen is een aantal dagen om de dag voeren. Dus één dag wel en één dag niet. Ik heb dit wel vaker gehoord maar heb er zelf geen ervaring mee. Zorg wel ervoor dat als je dit doet je ook op de dag gaat vissen dat je normaal zou voeren.Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!!
Laatst gewijzigd door mike smeets op 04-07-2008 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

04-07-2008 11:38

heb toevallig gister een artikel gelezen en daar deden ze dat ook, 1x een hele lading voeren over een grote voerstrook, dan een week met rust laten en dan gaan vissen, op deze manier hebben ze iig veel succes gehad

maar dit ging wel over een water in turkije,
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

04-07-2008 12:02

Ik zou zelf eerder 5 dagen van te voren gaan voeren dan helemaal niet..

Rij gewoon paar dagen (ik zou 3 dagen doen) voordat je gaat vissen naar je stek (die je op het oog hebt), en voer hier gewoon RUIM!!

Ik zou echter niet voor mais gaan maar voor Bollen (20 - 22 mm is voldoende), en om de kosten te drukken kan je de bollen combineren met Pellets (22mm)

Neem dan bijv. 1 zak van 25kg Pellets (lokken redelijk snel vis richting je stek, maar zijn na enkele dagen totaal opgelost en dus weg als je gaat vissen..)
Bevoer met deze 25 kg een "Groot" oppervlak, en strooi daar dan "zeer verspreid" 10 kg goede bollen overheen!

Zoals ik al eerder schrijf zijn de pellets dan puur voor het lokken van de vis, en die 10kg bollen is op een rivier voor 3 dagen ook geen overbodige luxe..

Tot slot zou ik nog een paar kg bollen (kilo of 5) in de week zetten, deze dan bij aanvang van het vissen voeren (en misschien zelfs ook nog mee vissen)..

Suc6 ermee.

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Bjorn Emans
Berichten: 37
Lid geworden op: 30-03-2008 20:45
Locatie: Roermond

05-07-2008 18:30

Ik denk dat je aan het verhaal van sjors het meeste hebt.
Zelf vis ik het hele jaar door op de maas en voer over het algemeen alleen bollen.
Met pellets heb ik geen ervaring maar ga het denk ik wel uitproberen.
Pallets lossen idd op.Zal denk ik ook in deze tijd goed kunnen nu de vangsten niet om over naar huis te schrijven zijn.

MVG,

Bjorn.
quinten teunissen
Berichten: 99
Lid geworden op: 16-04-2007 15:41
Locatie: den haag

06-07-2008 10:16

Hier kan je vele theorieen en weet ik het wat op los laten.
Doe ten eerste wat voor jouw het beste lijkt.
Ik zou proberen om de 2 dagen bijv een kilotje boillies voeren met veel parcticels om je stek.
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

07-07-2008 02:28

Mijn ervaring met particels is het volgende.
Ik gebruik de laatste tijd steeds meer particels omdat het gewoon meer en sneller vis trekt. Een bijkomend (groot!) voordeel is dat het ook vaak heel erg goedkoop is. Neem bijvoorbeeld het standaard duivenvoer van de dierenspeciaalzaak (dus niet van een vismerk als wielco of iets dergelijks maar van je viszaak die ze in kilos voor je afwegen!), deze heb je voor een heel leuk prijsje! En het bereiden is ook vrij makkelijk.
Een voerstek maken puur met particels zou ik echter niet doen. Ik heb gemerkt dat als je een voerstek puur met particels wilt onderhouden, dat de aangetrokken vis een korte tijd blijft hangen maar dan ook weer snel wegtrekt. Ik denk dat dit komt door de lage voedingswaarde van particels...
Beter is het om wat anderen hier ook al zeggen, om je voerstek te starten met particels en na 2 dagen je hoeveelheid particels verminderen en als ondersteuning laat dienen voor je boilies. Dus dat je ook boilies gaat voeren na die 2 dagen (liefst de hoeveelheid boilies per dag verhogen, en particels verminderen).
Hier bereik je dus mee dat de karper blijft hangen door je voedingswaarde van je boilie, en er sneller nieuwe karper aantrekt (die nog niet van je voerplek afwist) door de particels.

Als dit niet haalbaar is door wat je aangaf met die 5 dagen vantevoren, dan zou ik je aanraden om niet 5 dagen maar een dag of twee vantevoren een ruime hoeveelheid particels en boilies te voeren. Hierdoor blijft de voerstek (hopelijk) toch nog 2 dagen staande en weet je de karpers te trekken en vast te houden op je grote hoeveelheid voer. Als dit op is na 2 dagen dan zit jij er zelf en kan je weer opnieuw een voerplek(je) aanleggen op dezelfde plek.

Hoop dat je het een beetje kan helpen.

Greetz Rob

Owja en even een korte reactie op 2 berichten die ik voorbij zag komen...

Dat je mais zou gebruiken voor de kleur, dat vind ik deels waar maar aan de andere kant als je het voor de kleur doet zijn er genoeg andere
(betere/opvallendere) manieren!

En over dat je op de rivier meer zou moeten voeren omdat het zo weg is, vind ik ook niet geheel terecht. Het zou beter zijn als je zei dat je meer moet voeren omdat er stroming is. Het voer wat je strooit, is wel zo van je beoogde stek af, maar blijft ook weer sneller hangen in de vele kuiltjes en achter/voor de vele bultjes die de rivier rijk is. Zelf vind ik dit een groot voordeel omdat je een soort voer'spoor' creert wat de vis, van soms al een grote afstand ,naar je plek doet trekken. (Wat je toch veel kan leren door gericht op barbeel te vissen :P ). De vis word bovendien nog eens extra gestimuleerd om te blijven zwemmen en zoeken voor voedsel (integendeel tot een zeer zware compacte voerplek in stilstaand water).
Dit bereik je door je voer niet alleen op of een paar meter voor je stek te gooien, maar door het op, voor en achter je stek te strooien. Een soort van strook voer je dan af.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
mike smeets
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-08-2007 21:13
Locatie: Stein

08-07-2008 23:13

Je hebt zeker gelijk in hetgeen dat je vertelt. Ik zeg alleen niet dat je veel meer moet voeren op de rivier. Dat de mais snel weg is zal bij nader inzien zeker overdreven zijn . Maar ik heb erg veel geleerd door , hoe gek het ook klinkt, te snorkelen op mijn stek. De 5 kilo mais die ik 's avonds erin smeet was 's morgens totaal verdwenen en dit op een stuk waar het niet stroomt. Ook vond ik geen boilie meer terug. Dit kan betekenen dat de mais was opgevreten of dat het tussen de stenen in was gerolt en daar verdwenen was uit het zicht of dat ik gewoon scheel ben. Het zicht is overigens best goed als de rivier niet omhoog komt dat wordt hij namelijk bruin en zie je niks meer.

Mijn voorkeur gaat uit naar het voeren met een goede boilie. Dit hoeft overigens ook niet duur te zijn betaal ongeveer 1,50 de kilo en ik voer echt niet veel. Flavours stop ik er niet in daarvoor gebruik de instant werking van de pellets
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

10-07-2008 09:43

Mischien heb je daar wel gelijk in sjors, 3 dagen van tevoren 25kg pellets, boilies en Tijgernoten zou ik er dan ook bij doen.

Ik heb nog wel een aantal zakken goeie halibuts liggen....
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Plaats reactie