Freezerbaits goedhouden tijdens lange sessie


Plaats reactie
Mark kilsdonk
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Zwolle

23-06-2008 10:09

Goedendag!!

Ik ga over 3 weken een week lang naar frankrijk toe.
Nu wou ik dus freezerbaits meenemen alleen nu was mijn vraag kan ik die een week lang goedhouden?
Ik heb wel eens wat gelezen over uithangen in een bewaarzak ofzoiets? Zelf nog nooit langer met freezerbaits gevist dan een lang weekend en ook niet onder warme weersomstandigheden.
Laat maar eens horen wat jou ervaringen hiermee zijn!!

Groeten Mark
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

23-06-2008 10:33

Het is gewoon belangrijk dat ze goed in de wint hangen volgens mij zodat ze goed kunnen drogen.
Dus bv. in een bewaarzak.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

23-06-2008 10:58

Je moet wel je boilies een week voordat je weggaat goed drogen, als je ze vanuit de freezer zo in een droogzak doet schimmelt het alsnog.


je kunt heel goed een oud bedspriraal daarvoor gebruiken, of een partij champion kratjes.
zet erdan een ventilator op en zorge dat je vocht weg kan ( bv een raam klein beetje open zetten)

zorg wel dat je een paar keer per dag de boilies omwoelt.

als je dit 3 dagen volhoud kun je ze wel een paar maanden goed houden, zorg erwel voor dat ze niet nat worden daarna.

je gaat dan wel in kilo's terug maar de aantal boilie's wat je hebt blijft het zelfde.
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

23-06-2008 22:01

Zo doe ik het ook Ray! Ging perfect vorige week in Frankrijk.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

23-06-2008 22:21

Wat extra ei - albumine, zout en of kruiden door de mix prefereer ik het liefst, mocht ik voor een langere tijd ( 6 dagen tot langer ) naar het buitenland gaan met m'n bollen.

Daarna Ray volgen ( dat de bollen goed droog zijn is important!!) en mocht het nodig zijn om de gedroogde stenen wat mooier te maken neem ik zelf meestal het volgende mee;

* Basismix ( van dezelfde bol )
* karpershit
* aminol
* sardien olie

Succes
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-06-2008 16:11

:lol:
vacumeren! dan hoef je je echt geen zorgen te maken over drogen, schimmel warm of koud weer.

drogen is prachtig, maar als je een week regen treft??..........

gegroet
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

24-06-2008 20:36

hallo,
wat ik reeds jeren doe is het volgende
je koopt bij de boerenbond of iets dergelijks
veevoederzout dit is iets grover dan keukenzout
kost +/- 13 euro/50 kg .
dan laat je eerst je freezers een 5 a 10 uur drogen
dan kieper je ze in een emmer met deksel of een plastiek zak aan ongeveer 3.5 kg boillies en 1.5 kg zout emmer of zak goed sluiten en dan de inhoud goed door mekaar schudden , dit ongeveer om de 2 dagen eens herhalen . bij het vissen zelf de boillies even afspoelen in het viswater zodat het meeste zout weg is , niet dat dit nodig is , als je op openbaar water vist rivieren of kanalen die in verbinding staan met de maas zeker niet daar het betreffende water al zout bevat vanuit frankrijk .
grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-06-2008 21:18

Voldoende meenemen om de eerste dagen uit te komen, verder je mix meenemen en ter plekke rollen.
Is intensief en kost veel tijd maar verser kun je ze niet krijgen :lol:
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

24-06-2008 21:35

Als je je bollen goed hebt gedroogd en je bewaard ze bij regen in een afgesloten emmer of in bijvoorbeeld de auto dan gebeurt er echt niks mee.
Mark kilsdonk
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Zwolle

25-06-2008 11:02

Iedereen tot nu super bedankt voor het vele reageren..
Ik hou het nog even in de gaten wat mensen hier neerzetten!!
Heb nog even tijd om me te bedenken dus!!

Groeten Mark
Luc dekroon
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-04-2008 07:51
Locatie: Oldenzaal

29-06-2008 18:18

Vacuúm zuigen dan kun je het ong 2 weken goedhouden
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

01-07-2008 19:47

berx gilbert schreef: ongeveer 3.5 kg boillies en 1.5 kg zout
grt gilbert


Als je dan een week gaat en je neemt 35 kg bollen mee dan neem je gelijk 15kg zout mee.......wat een gezeul met zout.....

Gewoon drogen en goede kwaliteit freezer bollen kopen. Die van herman coenen blijven een week goed zonder drogen (buiten de vriezer dan he) en gestoomde freezers gaan ook vaak lager mee vanwege het geringere vocht% in de freezers...
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

02-07-2008 11:44

Ik heb deze even gekopieerd uit het "frankrijk" topic. Het is volgens mij de enige oplossing waarbij je boilies echt de hele week diepbevroren blijven zonder dat je er stroom voor nodig hebt:

****************
Een uitstekend conserverende oplossing is de volgende: regel een grote, goed isolerende bak. Hierin doe je "droog ijs". Dit zijn CO2 pellets van -80 graden. Die smelten niet, maar sublimeren (= van vaste toestand naar gas, zonder een vloeistof fase zoals je die bij waterijs hebt). Het wordt dus geen natte toestand. Je ziet alleen dat de hoeveelheid CO2 langzaam minder wordt.

Onderin de isolerende bak leg je de CO2 pellets en daarop je boilies. Tijdens het transport kun je die nog afdekken met CO2. Je bevroren boilies kun je zo zeer lang beneden de 0 graden houden. Sterker nog: je kunt ze koelen tot -80 graden. Dit heeft geen nadelige effecten.

Dingen dingen waar je op moet letten:

1) ventileer je auto. Lucht inblaas van buiten dus. Er zal namelijk enig gasvormig CO2 ontsnappen uit de bak. De natuurlijke concentratie in de lucht is ongeveer 0,038% dus zeer weinig. In een gesloten auto kan dit flink boven de natuurlijke concentratie oplopen en dan kan het wel gevolgen hebben.

2) je zult een grote bak moeten hebben om de verhouding boilies/CO2 goed te houden. In een relatief kleine bak is het CO2 te snel weg.

3) zet de bak op je visplek op de koelst mogelijke plaats, ergens in de schaduw dus.

4) haal je boilies er op tijd uit. Ontdooien duurt een tijd, ook al is het 20 graden of warmer.

5) pak het CO2 niet met je handen vast. Het lijkt heel even te kunnen, maar 1 seconde later zit je met een flinke bevriezing. Je bent vrijwel zeker te laat als je het merkt. Ik denk niet dat er een praktischere oplossing is om ze bevroren te houden tijdens een trip. Het is wel zeer aan te raden om verstandig met deze stof om te gaan. Vast CO2 leent zich NIET voor geintjes. Stop ze dus niet in het t-shirt van je maat zoals dat met ijsblokjes nog weleens gebeurt en voer het niet aan dieren. Maar voor wie er verantwoord mee om gaat, zich bewust is van de -goed te beheersen- risico's en wie zijn boilies perse bevroren wil houden, is dit denk ik de beste oplossing: ijskoud, en geen stroom nodig.

Op mijn werk is een eigen droogijs voorziening. Voor anderen hier: je kunt op bijvoorbeeld http://www.droogijs.nl/new/index.html verschillende vormen van droogijs kopen. Advies: koop als het even kan een paar blokken als "basiskoeling" en pellets voor bovenop. Eventueel alleen pellets (alleen de grote!!) of schijven, als een blok niet past (maar dan is je bak eigenlijk al te klein!). Hoe kleiner je droogijs deeltjes, hoe sneller ze sublimeren.
Alle droogijs bakken op die site vind ik overigens ongeschikt: de wanden zijn te dun voor een week frankrijk. Koop een 120 liter koelbox. Als je dan zorgt voor een goede verhouding droogijs/boilies dan zou dit een dag of 7 goed moeten gaan. Als je teveel boilies neemt dan ben uiteraard sneller door je CO2 heen.
Succes!
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

10-07-2008 21:44

ik ben nu zelf volop bezig om mijn eigen freezers te drogen, nu wel het probleem dat ik aankomende zaterdag al een uur of 6 vertrek...(in de ochtend !! :o )

hopelijk wordt het volgende week goed weer in frankrijk, dan kunnen ze waarsch iets meer drogen.
Nu liggen alle freezers op de zolder, ramen op kieren zodat er lucht bij kan.
Ook ventilatoren staan erop gericht.

Wat denken jullie, heeft dat nog kans om optijd te drogen ?

(ik weet dat het erg kort dag is !)
laat het me zo snel mogenlijk weten aub ;)

mvg,
Nick
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

10-07-2008 22:21

Gewoon zo lang mogelijk op zolder laten liggen. Als je in Frankrijk bent en ze zijn nog niet goed droog hang je ze in een droognet in de wind. Dan gaat het wel goed denk ik.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

10-07-2008 23:32

hmm nog een ding, verliezen de boilies niet zo ongeloofelijk veel smaak enz ?
(door het uitdrogen ?)
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

11-07-2008 10:03

Ik heb ook een vraag betreffende dit onderwerp:

Als je ze nou zo lang mogelijk bevroren probeerd te houden? Is dat ook een optie (B.v. met een omvormer + minivriezertje)?

Of in een koelbox met +/- 20 koelelementen..?

Vr. gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

11-07-2008 11:22

Nick, smaak zullen ze denk ik niet verliezen. Ze zullen misschien wel iets minder gaan ruiken.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

11-07-2008 12:55

ik droog de ballen nu op het moment op kranten, dit is gewoon prima of kan ik het mischien beter anders doen ?(met een ventilator op de ballen gericht en ramen open)
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

11-07-2008 13:12

Ik zou persoonlijk geen kranten nemen maar een laken of iets dergelijks. Helemaal ideaal is het als ze los liggen van de grond.
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

11-07-2008 13:36

Plantenspuit vullen met ascorbinezuur en water.
Eventueel uit de supermarkt citroensap met water aanlengen.

Deze geur zal in het water snel verdwijnen.
Zo niet brengt het mss wel extra vangsten mee.
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

11-07-2008 18:06

Heb vandaag plastic zakjes gehaald bij de slager. Die mag ik zelf vullen en als ik ze klaar heb sealt hij ze dicht. Kijken of het werkt ;).
tralalala....
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

16-07-2008 17:34

Harry Otse schreef:15 KG, 25 MM Holland Baits natural :) .
Daarna gelijk laten vacuüm trekken, als iemand ene foto wil zien plaats ik hem wel even.
tralalala....
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

17-07-2008 00:40

Met droogijs zou ik zeker niet werken. Wat denk je als je een ongeluk krijgt met de auto en het spul vliegt door je auto heen? Ik zou dit ook nooit uitsluiten. Voor de rest kan ik geen tips geven eigenlijk :lol:
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

23-07-2008 17:04

Hoor iedereen praten over drogen in de bewaarzak.
Hangt d,r vanaf wat voor bewaarzak je gebruikt, gebruik je een zak met kleine gaten dan heb je eerder een probleem dan een zak met grote gaten, schut de zak ook liefst zovaak als mogelijk is om.
Worden mijn vismeel bollen zoms wit van de uitslag?????? ja ook dat gebeurd, even de zak met bollen onderwater houden en klaar is cees.
Vis zo al jaren in de zomer in france en heb nog nooid hinder onder vonden.
Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Plaats reactie