Dynamite Silver X Bream, Birdfood Red en Dr Oetker Amandel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

08-06-2008 23:30

Ik had een vraagje voor de boiliedraaiers hier...

Ik ben totaal onbekend met het birdfood red additief. Ik weet echt niet of het voedingswaarde heeft en wat de binding is ervan. Daarom wou ik jullie vragen hoe ik deze het beste in de mix kan inzetten?

Het zit namelijk zo, ik wil een mixje maken met zon flesje amandel van dr oetker (cakearoma) en deze wilde ik zo puur mogelijk houden. Dat wil zeggen er mag wel een zoete toevoeging bij, maar dan alleen zoet en niet een bepaalde smaak of geur die het geheel anders laat geuren en smaken dan amandel. Ook wilde ik de boilies een rood kleurtje geven, en aangezien er nergens een kleurstof meer te koop was hier heb ik de volgende rode voertjes meegenomen:

Afbeelding

Ik zat te denken als ik nu een zak birdfood red, of een zak dynamite, met een kilo basismix ga mixen, dat het wel snor zat? Ja ook natuurlijk nog op 3 a 4 eitjes 1 flesje amandel aroma (vloeibaar dus), een snufje zout en een paar zakjes vanillesuiker (smaak).

Met voer weet ik dat de binding wel goed zit 1 kilo op 1 kilo, dat heb ik in het verleden al eens gedaan. Maar met die birdfood weet ik het dus niet? Gaat dat birdfood heel goed binden, of verslechterd het bij teveel gebruik ervan? Hard het goed of slecht uit? Zo' n soort dingen.
Owja en die aroma denken jullie dat het genoeg/teveel is? Op de site zelf van hun staat 4/5 theelepels op 500 gram, maarja daar houden ze geen rekening met het koken. Ik weet dat je van zon aroma namelijk een hoop kapot kookt daarom... Heeft er al iemand ervaring mee met deze geurtjes/smaakjes?
Voor de duidelijkheid, je hebt ze in amandel, rum, vanille en citroen.
Afbeelding

Laat de suggesties en eventuele aanmerkingen maar rollen.....

M.v.g. Rob Rijkers
Laatst gewijzigd door Rob Rijkers op 09-06-2008 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

09-06-2008 07:12

er zit maar 1 ding op.... proberen!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-06-2008 08:36

Ik zou dus ook niet weten hoe goed die 2 producten binden. Ik kan me voorstellen dat als die birdfood een erg grove structuur heeft dat je het niet te gek moet maken met de hoeveelheden. Wat dat betreft zou ik het inderdaad gewoon proberen. Misschien beginnen met wat minder erin en eerst eens een kilotje draaien. Als het dan allemaal nog in kannen en kruiken is kun je de hoeveelheid naar gelang opschroeven.

Om je mix rood te maken kun je ook red cell of robin red toepassen. Dit geeft wel een label aan je boilie. Het is aan jezelf om te oordelen of dat wenselijk is.

Je zegt dat je boilies zoeter wil maar zonder bepaalde smaak of geur. Waarom gebruik je dan niet gewoon sweetner? De candy sweetner (poeder) van Solar is bijvoorbeeld een hele goeie.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

09-06-2008 12:59

Hmm ja bedankt voor de snelle reacties, maar ik zat eigenlijk te hopen op iemand die er wel bekend mee was (birdfood red). Ik wacht denk ik ook nog even op iemand die het wel gebruikt heeft.
Ik ben zelf wel bekend met gewoon vogelzaad, dit mag je zeker niet meer dan 5% gebruiken. Maar deze birdfood is veel fijner, het is net gekleurd wit zand met 2% negerzaad zoiets, en precies zon zelfde structuur!

Groeten Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

10-06-2008 01:29

Ik heb even een testmixje gedraaid...

Hij rolt matig en hard ook niet zo goed uit als ik gewend ben.
Meer zeg maar een dynamite boilie dan een pro line. Zon dun hard randje die je zo door kan breken, en een kruimelige kern die je redelijk goed kan verkruimelen.
Je kan er denk ik net mee vissen, zonder dat hij scheurt/van de hair valt of oplost. Morgen (na een 24 uur uitharden) nog maar eens kijken.

Die birdfood word trouwens wel felrood! Tering! Na het koken waren ze wit rozig, na een uurtje of 6 uitharden super fel rood (dus niet donker rood).
Ik heb gebruikt:
250 gram basismix (wielco)
125 gram birdfood red (wielco)
3 á 4 eitjes
1 potje amandel aroma (oetker)
2 zakjes van 8 gram vanillesuiker (willekeurig supermarkt merk)....

Deze birdfood ga ik dus denk ik in de toekomst minder gebruiken. Hier hoop ik mee op een betere roleigenschap en een betere uitharding. Gelukkig worden de bollen hier ook weer goedkoper mee, want deze birdfood is vrij prijzig.
De aroma ga ik denk ik wel meer gebruiken (0,5 tot 1 potje meer op deze hoeveelheid). Want na 6 uur uitharden ruikt hij nog niet 'amandelachtig' genoeg naar mijn mening.

Dus voor degene die een zoete, niet alledaagse bol zoeken, is dit denk ik een (vooral instant) goede bol. Ook kun je de smaken nog veranderen in rum, vanille en citroen of combineren.

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Plaats reactie