Macaroni verwerken in een bol?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 20:23

Mensen, ik zit met een probleempje. Een paar jaar geleden leerde ik van één van mijn ooms dat simpele gekookte macaroni een mooi aas was voor witvis en karper. Ze azen er instant op, het is gemakkelijk te bereiden en goed aan te bieden.

Daarbij heeft macaroni in mijn ogen dressuurdoorbrekende eigenschappen, immers, niet veel mensen zullen dit voedsel snel als aas gaan gebruiken. Daarbij heeft pasta van zichzelf de eigenschap zeer langzaam in het water uit elkaar te vallen, en dus veel smaakstoffen af te geven. Tel daarbij op dat het relatief gezien vrij zacht is, en toch redelijk taai, en je hebt in mijn ogen iets nieuws.

Nu heb ik veel met macaroni gevist - en gevangen - op witvis, en de laatste paar jaar ook wel eens gericht op karper. Ook dit ging vrij goed, alleen heb je dan toch wat meer last van bijvangsten. En, hoe leuk vis vangen ook is, ik ga het liefst toch echt puur en alleen voor de karper. Het maken van een goede bol waarbij de eigenschappen van pasta redelijk gewaarborgd blijven, en ik tegelijkertijd goed met pasta kan bijvoeren zou dus ideaal zijn.

Nu heb ik eigenlijk twee verschillende bollen in gedachten, te weten één pastabol met pasta zoals wij die kennen: De pasta zelf, en een toepasselijke tomatensaus (of dat ketchup wordt of bolognese zie ik nog wel). Simpele mix, wat saus en de pasta zelf dus. Daarbij wil ik ook nog een pasta-knoflookbol gaan maken. Een simpele mix met pasta en knoflookpoeder dus.

Er blijft bij mij echter één groot dilemma hangen: kan ik de macaroni het best verwerken voor of nadat deze gekookt is? Beiden hebben namelijk zo hun voor- en nadelen. Wanneer ik de macaroni eerst kook en vervolgens verwerk in de boilie zal deze hoogstwaarschijnlijk wat minder fijn rollen, maar is de zachtheid van de macaroni min of meer gewaarborgd. Wanneer ik de macaroni (na deze eerst vermalen te hebben) in de mix verwerk voor het koken, zal de mix waarschijnlijk beter rollen, maar bestaat de kans dat de boilie té zacht wordt of tijdens het koken zelfs uit elkaar zal vallen.

Heeft er iemand al ervaring met het vermengen van pasta in hun boilies, en zo ja, welke manier van verwerken hebben jullie toegepast? Eerst vermalen en in de mix verwerken voor het koken, of eerst koken en dan in de mix verwerken?

Ik kijk uit naar het delen van jullie gedachten, ik ben hier namelijk vrij serieus over aan het denken..

Simon
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

15-05-2008 21:14

Je hebt gelijk , er vist nu een pool bij ons bij de vijver die vist nu met macaroni en hij vangt. Hij wou ze eerst meenemen en opeten maar we hebben hem wijsgemaakt dat je er ziek van word en dood kan gaan , en nu legt hij ze netjes in de vijver :)

Nu nog ff de boilie.

Mijn vader heeft net een week geleden deeg gemaakt van Macaroni.
Geen boilies maar wel de deeg je zou het kunnen proberen natuurlijk.

Mijn vader zegt:De Macaroni gewoon koken en fijnmalen. De rest weet je volgens mij wel hoe het in zijn werking gaat met boilies maken ;)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-05-2008 21:30

Macaroni is een gedroogde Pasta.

Wat is de samenstelling van pasta ?

Pasta wordt gemaakt uit meel, eieren, zout en water.

De meeste pasta wordt gemaakt met semolina of durum, een soort tarwemeel, maar ook andere granen, zoals mais, rijst, quinoa, spelt en kamut kunnen worden gebruikt. Deze alternatieven zorgen meestal voor een wat zachtere en meer kleverige pasta, maar zijn een goed alternatief voor mensen met gluten-intolerantie.

Pasta kan ook gemaakt worden van volkorenmeel, wat de pasta donkerder maakt en de voedingswaarde verhoogd, of van mengsels van tarwe en andere meelsoorten, waaronder meel van andere planten, zoals soyameel.

Eieren worden toegevoegdom de technlogische eigenschappen van de pasta te verbeteren. Niet alleen verrijken eieren de voedingswaarde en zorgen ze voor een goede kleur, maar ze zorgen ook voor verbeterde technologische eigenschappen, zoals een meer elastich, zachter en sterker deeg.

Water is nodig om het deeg te maken en in de juiste vorm te kneden of snijden. Tijdens het drogen van de pasta wordt het meeste water weer verwijderd.

Zout wordt toegevoegd voor de smaak.

Hoe kan je pasta het beste bewaren ?

Verse (ongekookte) pasta
Verse gedroogde pasta kan in een droge, liefst koele, plaats ongeveer een jaar bewaard worden. Ga wel uit van het 'eerst-in, eerst-uit' principe; gebruikt de oudste pasta het eerst voordat je een nieuw pak opent.

Gekookte pasta
Gekookte pasta kan in de koelkast in een goed afgesloten verpakking 3-5 dagen bewaard worden. Het toevoegen van een beetje olie (1 theelepel per pond) voorkomt dat de pasta aan elkaar gaat zitten. Omdat gekookte pasta nog makkelijk de geur en smaak van saus opneemt, kan je pasta en saus beter apart bewaren.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Elian van Houten
Berichten: 141
Lid geworden op: 10-05-2008 18:11
Locatie: Waddinxveen

15-05-2008 21:34

gewoon gekookte macaroni in de blender en dan heb je mooi prutje voor in de boillie? :P ik zou het niet weten eigenlijk :(

Lijkt me wel leuk om een keer zo'n macaronie bol te maken, en als het dan ook nog goed vangt :)
Elian

http://www.omcds.tk voor al je favo muziek albums!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 22:05

@ Henk: Dank je voor dit zeer uitgebreide en informatieve stuk tekst, maar ik kende de samenstelling van pasta al ongeveer. Waar ik echter naar op zoek ben, is een bol met de eigenschappen van pasta. Helaas is dat niet zo simpel als pastadeeg maken, boilies rollen, laten drogen en vervolgens koken. Het probleem waar je dan tegenaan loopt is namelijk dat de boilies erg lang gekookt moeten worden voordat ze mooi soepel worden, en totaal gekookt zijn. Hiermee kook je een groot deel van de buitenkant al van de oorspronkelijke boilie af, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat ik me dus afvraag is niet zozeer hoe ik pasta maak, maar hoe ik de eigenschappen van pasta in mijn bollen kan laten terugkomen. :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-05-2008 22:10

he simon

vergis je niet in de vorm en substantie van de macaroni dit is naar mijn mening een groot deel van wat het zo aantrekkelijk maakt voor de vissen ik heb het ook wel geprobeerd met gemalen pasta door me boilieprut maar door je boilie dan gelijk weer de schrikbarende (ronde) vorm te geven haal je een hoop van zijn vangkracht weg...je kan natuurlijk ook je macaroni voor aan dehaak of hair een stuk minderlang koken zodat ie iets steviger blijft. zal ook (iets) minder aantrekkelijk worden voor andere vis.

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 22:15

@ Jeroen: Op de wateren waar ik vis heeft niemand last van mindere vangsten door de vorm van boilies, dus daar ben ik niet zo zeer bang voor. Het grootste punt van kritiek op gewone pasta is voor mij gewoon de grootte; ik ben totaal niet tegen op hier en daar een brasem op mijn stek, maar als ik zelfs last krijg van voorn als bijvangst moet er gewoon iets veranderen.

Nu weet ik ook dat er best pasta is in wat groter formaat, maar deze pasta heeft vaak vreemde vormen of is gevuld met kaas of zelfs een ham-kaassubstantie. Ook dat zal best vangen, maar ik ben echt specifiek op zoek naar een boilie die de eigenschappen van pasta min of meer in zich heeft, maar wel een boilie blijft.

Die bol moet dus enigszins fatsoenlijk te voeren zijn, wat taaier en zachter dan de gemiddelde bol, goed aan de hair blijven hangen en toch witvisbestendig zijn. Ik weet dat dit misschien een heel vreemde visie is, maar ik heb zelf gewoon ontzettend veel vertrouwen in dit idee. :)
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-05-2008 22:38

simon je heb PB..

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

15-05-2008 23:19

Volgens mij wordt de attractiviteid van de pasta al een stuk minder zodra je er een bol van maakt!

Ligt er eerst macaroni, die karper ziet het en heeft geen negatieve conditionering. Ligt daar een bal, tja.......
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

16-05-2008 03:44

Kijk eens naar dikke gnocchi.
Of naar de overheerlijke :roll: knödel (ff googelen)

Ook weer varianten op de bekende meel/eieren->koken in water methodes...

Gekookte macaroni zou ik niet in mijn boilies verwerken, tenzij tot pulp gemalen en dan in kleine hoeveelheden. En macaroni malen, tja, dan kun je mss beter gewoon terug naar een eierdeegje.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

19-05-2008 00:36

ooit gehoort van raviaoli meschien wel een door braak je maakt een pasta deeg en je maakt een vulling je rolt het deeg uit en spuit nu bolletjes op het deeg je snijd er om heen en vouwt ze dubbel en plakt ze dicht met ei geel en dit kookje en als je diet goed aan pakt zorg je dat je een stevige vulling hebt en deze kan je ook al voor garen zodat je hem aan een hair of iets dergelijks kan doen
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-05-2008 13:04

Ronnie van Berlo schreef:Volgens mij wordt de attractiviteid van de pasta al een stuk minder zodra je er een bol van maakt!

Ligt er eerst macaroni, die karper ziet het en heeft geen negatieve conditionering. Ligt daar een bal, tja.......



Lijk mij ook idd,die macaronie werkt zo goed omdat het totaal wat anders is.Maak je er een boilie van ben je idd weer terug bij af.Zo is het met vrijwel elk aas.Neem nu eens hennep,geweldig aas en vangt op elk water.Maak er nu een boilie van en hoppa...daar gaan de vangsten.
Plaats reactie