boilie vraag


Plaats reactie
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

13-05-2008 22:56

hey,

ik ga deze week proberen boilies te maken maar ik wil graag weten hoeveel water er ongeveer per kilo droog deeg in moet.
vorige keer wist ik dat niet en toen waren me boilies mislukt, en ze scheurden ook toen ik ze aan het drogen was.
als iemand weet hoe ik dit probleem op kan lossen hoor ik het graag.

remco :roll:
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

13-05-2008 23:04

beste remco,

Als je de zoekfunctie gebruikt,en je leest rustig alles door,kan je vrijwel alle antwoorden op je vragen vinden.

mvg

viktor
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

13-05-2008 23:21

ik weet het maar ik kan nergens vinden hoeveel water er ongeveer per kilo bij moet en ik dacht vraag ik dat andere er ook gelijk bij nu ik tog aan het typen ben.

mijn recept is: 30% griesmeel
20% sojameel
20% vismeel
20% maismeel
2,5% koekkruiden
zoetstoffen
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

13-05-2008 23:33

ik zou als ik jouw geen water maar een eitje of 8 tot 10 gebruiken

mvg

viktor
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

13-05-2008 23:43

ok dank je wel :D
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 15:56

Remco, misschien een vreemde vraag hoor, maar waarom vis je met koekjeskruiden en zoetstoffen in een visbal? Verder zit het hele recept vrij goed in elkaar en moet het ook goed te rollen zijn, maar ik snap de combinatie van hartig en zoet niet zo goed. Heb je hier een specifieke reden voor, of is dit gewoon een mooie gok?

Verder zou ik inderdaad je ballen aanmaken met eiwit, 8-10 eieren per kilo doet het meestal wel. Scheutje zonnebloem- of visolie verbetert de rolbaarheid van je ballen en zorgt dat ze wat minder snel uitdrogen.

Mocht je toch beginnen te twijfelen over dat zoete, probeer er dan eens iets hartigs bij te doen in plaats van de koekkruiden en de zoetstoffen. Denk bijvoorbeeld aan knoflookpoeder, uienpoeder of Robin Red.

Succes ermee verder!
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
janwillem hilverts

15-05-2008 16:39

Simon,

Zoet en vis gaat heel goed samen!

Ik heb zelf in het verleden altijd met een 30% vismeel gevist en hierbij nog 15% zoet!

Dus vamwaar jou conlusie dat het misschien een gok is van hem?

De mix ziet er verder indaerdaad goed uit! 8 eieren en een lekkere scheut olie voldoet goed!
Water verpest een hoop in je mix, waaronder je rolbaar- en hardheid!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

15-05-2008 16:44

mm ik zal niet meteen alle eieren erbij klutse
eerder
mix+4 eitjes,effe kneden,eitje erbij,kneden,eitje erbij en dan zo verder tot t goed is
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
janwillem hilverts

15-05-2008 18:09

Zo maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker :-? Dus waarom moeilijk doen!

Gewoon 8 eieren in een schaal tikken en hier je olie aan tovoegen, dan je mix net zo lang tot het een niet al te plakkerig deegje meer is!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 19:49

@ Janwillem:

Ik trok misschien inderdaad wat voorbarig de conclusie dat het zoete niet combineerde met de vis, mijn excuses daarvoor. Ikzelf heb het altijd een beetje een vreemde combinatie gevonden, en mede daarom heb ik er nooit zoveel vertrouwen in gehad. Nu moet ik toegeven dat er sowieso maar weinig zoets is waarin ik vertrouwen heb, zeker als het gaat om boiliemixen. Maar dat is alleen uit persoonlijke ervaring en misschien dus wat voorbarig.

Zelf vis ik amper met zoet aas. Tijgers zijn aardig zoet, zoete mais wil ik nog wel eens gebruiken en zo hier en daar vis ik nog wel eens met een balletje roggebrood met stroop, maar van de frisse, fruitige en zoete boilies ben ik allang afgestapt. Ik ervaar hier in de omgeving namelijk dat heel veel vissers snel neigen naar smaken en geuren die zij zelf lekker vinden ruiken, maar die op mij heel onnatuurlijk overkomen.

Nee, doe mij maar een fijne 18mm bal met vis-, schaaldier- of vleessmaak.

Simon
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

15-05-2008 21:47

ik ben er gister mee begonnen en ze zijn al klaar :D
ik heb er geen zoetstoffen bij gedaan omdat ik het tog eerst een beetje wil proberen met een basis.
dit is voor mij de 2e keer dat ik ze zelf draai, als ik de basis van het boilies draaien heb geleerd ga ik er zoetstoffen en andere middelen in toe voegen.

ze zijn trouwens mooi gelukt vind ik zelf en ik ga er aankomende week maar eens een nachtje mee vissen kijken of er iets moois uitkomt.

gr, remco
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-05-2008 22:11

Simon van Vegchel schreef:@ Janwillem:

Ik trok misschien inderdaad wat voorbarig de conclusie dat het zoete niet combineerde met de vis, mijn excuses daarvoor. Ikzelf heb het altijd een beetje een vreemde combinatie gevonden, en mede daarom heb ik er nooit zoveel vertrouwen in gehad.


Ik denk dat je alles kan combineren van Zoet tot Kruidig. Ik denk wel eens dat je een boilie zeker kan overflavouren maar of je hem ook kunt overkruiden met specerijen over zoetstoffen/smaakstoffen vraag ik me wel eens af. Wat is de reden dat je volgens de verpakking maar 5 tot 10% van bijv. Robin Red op je mix mag doen. Ik zal het nu ff niet weten rolbaarheid misschien???. Wat ik wel apart vind is dat iedereen Robin Red kruidig vind. Maar als de zak open maak vind ik hem eerder naar pannekoeken met stroop ruiken!? Maar dat is mijn mening.

Gr. Raymon
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-05-2008 22:22

@ Raymon: Boilies geur en smaak geven is 1 ding, maar onthoud wel dat de meeste vissoorten, en zeker vissoorten als karper die hun voedsel voornamelijk op reuk vinden, veel beter ruiken dan wij. Je hebt zelf vast wel eens teveel zout op je friet gehad, of teveel nootmuskaat op je bloemkool. Dat is niet lekker. Ook bij vis is dit zo.

Natuurlijk kun je best 15% RR in je mix knallen, en het zal vast nog wel rollen, desnoods met een eitje of wat olie meer. Maar sta er dan ook eens bij stil dat RR een kruidenmix is, en dat die vis dus misschien wel een soort "pepperspray-effect" over zich heen krijgt... Van ver af ruikt het lekker, de karper komt dichterbij, hij zwemt op 3 m van je boilies en houdt het vervolgens voor gezien omdat zijn reuk- en smaakzintuigen daar al overgeprikkeld worden.

Natuurlijk is dit een overdreven situatie, maar probeer het vanuit de vis te zien. Wij ruiken niet zo goed, onze smaakpapillen zijn veel beter ontwikkeld. Probeer je boilies dus niet te beoordelen op reuk alleen, maar proef ook een keer of de smaken niet te sterk uitkomen. Wat jij niet ruikt, zit bij de vis in het water en stroomt dus automatisch door zijn bek en neusgaten.

En om nog even terug te komen op het combineren: Natuurlijk kun je alle smaken combineren. Alleen zie ik het voordeel niet van zoet combineren met hartig. Iets dat toch al vangt (een vismeelboilie) weer minder hartig gaan maken met zoetstoffen, is in mijn ogen een deel van de aantrekkingskracht tenietdoen. Zie het als een heel erg zure saladedressing. Iemand die deze niet lekker vind, zal hem opzoeten om het zure milder te maken. Smaakt iemand die zure dressing goed, dan zal hij of zij dat zoeter maken niet lekkerder vinden. Wanneer je goed karper vangt op visballen, waarom zou je er dan iets zoets mee gaan combineren?
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-05-2008 22:57

Ik gebruik zelf ook nauwlijks flavour soms kom je er niet helemaal onderuit. Ik probeer de boilie geur te geven met kruiden en andere stoffen. Ruik natuurlijk wel minder als een flavour maar de vis pikt het heus wel op. Als ik een knoflook bol wil gebruik ik gewoon knoflook poeder met een potje gestampte knoflook erdoor. Stinkt best!!!. Ik vind smaak belangrijker dan een sterke flavour. Vooral als ik op een rivier wil vind ik de een goede sterke smaak (vooral zoet) belangrijker dan geur. En met eiwitten hou ik ook niet altijd rekening waar velen dat wel doen. Karper is in staat een mosselbank leeg te vreten. Wou je zeggen dat daar geen eiwit inzit. Vroeger viste ik met boilies (door een ander gedraait)die bestonden uit 70 tot 80% aan eiwit gehalte en daar werd grof mee gevoerd en gevangen.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

15-05-2008 23:01

met eiwit enzo snap ik nog niet echt maar ik weet wel dat de boilies die ik heb gemaakt sterk ruiken.
ik heb 30 gram koekjeskruiden op 4 kilo gedaan en ook nog 10 ml anijs-extract.
ze ruiken in iedergeval sterk naar anijs en ik zie wel wat de karpers er van vinden.

gr, remco
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

15-05-2008 23:14

Opzich valt de anijs nog mee. Weet natuurlijk niet wat er op het flesje staat, Maar vaak gebruik je 2-5ml per 500gram aan flavour. En als je instant wil vissen kun je doseren naar 5-10 ml de 500gram. Maar ik hoop voor je dat ze vangen ben benieuwd??
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
remco van pooy
Berichten: 80
Lid geworden op: 02-07-2007 23:09
Locatie: Volendam

15-05-2008 23:19

ik ben ook wel benieuwd ik dit is voor mij de eerste x dat ik met me eige gemaakte boilies ga vissen.
ik heb trouwens anijs gebruikt uit een bakkerij met een heeeel erg sterke lucht.

gr, remco
janwillem hilverts

16-05-2008 00:05

Raymon Verkaik schreef:Ik denk dat je alles kan combineren van Zoet tot Kruidig. Ik denk wel eens dat je een boilie zeker kan overflavouren maar of je hem ook kunt overkruiden met specerijen over zoetstoffen/smaakstoffen vraag ik me wel eens af. Wat is de reden dat je volgens de verpakking maar 5 tot 10% van bijv. Robin Red op je mix mag doen. Ik zal het nu ff niet weten rolbaarheid misschien???. Wat ik wel apart vind is dat iedereen Robin Red kruidig vind. Maar als de zak open maak vind ik hem eerder naar pannekoeken met stroop ruiken!? Maar dat is mijn mening.

Gr. Raymon


Dat je het tot 10% mag toevoegen is onzin bij Robin REd. Ook bij andere ingredienten waar dit aangegeven wordt klopt het lang niet altijd! Ik heb zelf met 25 robin red gevist, geen probleem en kan ook geen kwaad. Enige ndeel bij veel gebruik... Je portemonnee is er ZEKER NIET blij mee! En echt kruidig vind ik het ook niet. Meer een betje zoet/honingachtig, maar wel sterk en goed ruikend!

Iedereen heeft zijn eigen mening en conclusie Raymon, zal je mij verder niet over horen!
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

19-05-2008 18:21

Ik doe ALTIJD mijn mix bij de eieren.Weet nooit hoeveel een kilo mix aan eieren nodig heeft.Gewoon wat eieren in de kom,klutsen en dan mix toevoegen tot ge een goed deeg bekomt.Nadat ik de eerste bollen van een nieuwe mix gedraaid heb,laat ik deze een uurtje of 3 drogen en leg er dan enkele in een glas water.Nu neem ik de tijd op totdat ze bijna uiteenvallen.Is dit 24 uur dan doe ik de volgende maal een eitje minder in de kom en vul dit aan met 25 ml water.Ik laat mijn bollen 30 sec doorkoken NADAT ze zijn komen bovendrijven.Ik heb liever een bol die na 12 uur volledig is doorgedrongen van water en zo al zijn geurstoffen kan vrijlaten.Na meer dan 10 jaar karpervissen weet ik dat de meeste aanbeten komen op een goed met water doordrongen boilie.Om de bollen langer heel te laten blijven kunt ge ze ook 1 min laten doorkoken en/of langer laten drogen.
Plaats reactie