boilies langer goedhouden


roel somers
Berichten: 37
Lid geworden op: 18-04-2007 16:35

30-03-2008 18:54

hee
is er een manier om mijn boilies langer goed te houden?
want nu zijn ze meestal na 2/3 dagen al beschimmeld.


gr roel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-03-2008 20:20

Beginnen met:

Verse ingrediënten.
Schoon werken met schoon gereedschap en materialen.
Goed koken of stomen.
Goed drogen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2008 21:02

Wat Henk noemt is echt de essentie.

Maak je materialen zoals rolplank, deegspuit, mengkom en dergelijke goed schoon. Gebruik bij het schoonmaken gerust een scheutje chloor. Spoel dat af en droog met een schone theedoek. Leg je boilies in een enkele laag te drogen op een schone handoek. Als het de vriezer ingaat is 24 uur voldoende. Ga je ze na een aantal dagen gebruiken, vernieuw dan de handdoek en droog ze verder. Zijn ze droog, doe ze dan in een net en hang dit op een droge plek, zodat er lucht aan alle kanten bij kan. Schud elke dag de boilies in het net om.

Combinatie van vocht en vuil doet boilies snel schimmelen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

30-03-2008 21:57

vacuum (laten) verpakken.
Ze in zout bewaren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2008 22:30

Tobie,

Heeft alleen zin als de eerste stappen van schoon en droog gevolgd zijn.

Vochtige boilies besmet met bacteriën schimmelen in een plastic vacuum verpakking ook.

In zout bewaren doe ik ook, maar dan zijn de boilies toch al een dag of 5 aan de lucht gedroogd.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-03-2008 23:08

De grootste reden van snel schimmelen is het niet goed schoon maken van de materialen en zelfs de verwerkingsruimte!
Vacuüm trekken haalt de sporen niet uit de boilies dus ook in vacuüm kunnen de bollen gaan schimmelen wij hebben geen materiaal om provisioneel vacuüm te trekken.
Vissen is een hobby, geen religie!
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

30-03-2008 23:48

verder in en goed vochvrije ruimte je bollen drogen ik gebruik voor het drogen van mijn boilies en zelfgemaakte droogkast die de lucht ontdoet van vocht heb eventueel nog een extra lucht ontvochtiger staan bij belangstelling zijn niet goedkoop zo rond de 500 euro maar dan breng je het vocht perrcentage welbeneden de 30 % en dat is belanrijk zijn dan en stul langer houdbaar
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-03-2008 23:49

Douwe Bijlsma schreef:De grootste reden van snel schimmelen is het niet goed schoon maken van de materialen en zelfs de verwerkingsruimte!
Vacuüm trekken haalt de sporen niet uit de boilies dus ook in vacuüm kunnen de bollen gaan schimmelen wij hebben geen materiaal om provisioneel vacuüm te trekken.


schimmel heeft zuurstof nodig om te overleven
K. van den Herik

31-03-2008 07:46

whoooaaaaah ,

nee hoor...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 09:41

mitsz van der kamp schreef:
Douwe Bijlsma schreef:De grootste reden van snel schimmelen is het niet goed schoon maken van de materialen en zelfs de verwerkingsruimte!
Vacuüm trekken haalt de sporen niet uit de boilies dus ook in vacuüm kunnen de bollen gaan schimmelen wij hebben geen materiaal om provisioneel vacuüm te trekken.


schimmel heeft zuurstof nodig om te overleven


Is dat zo???????????????????

Eschericia coli

0,050

Koolhydraten / eiwitten

Verzurend / alkaliserend

aërobe

Enterococcus sp

0,050

Koolhydraten

Verzurend

aërobe

Lactobacilus sp

0,050

Koolhydraten

Verzurend

m. aerophile

Bifidobacterieen

49,948

Koolhydraten

Verzurend

anaërobe

Bacteroides sp

49,948

Onverteerbare koolhydraten / Eiwitten

Alkaliserend

anaërobe

Aërobe: zuurstof nodig anaërobe: geen zuurstof nodig m. aerophile: weinig zuurstof nodig
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

31-03-2008 13:05

Ik merk nu aan mijn eigen bollen dat ik ze door toevoeging van zout en kruiden veel langer kan bewaren . Ook het laten drogen in een tochtige garage heeft volgens mij hierop een goede invloed . Ik kan mijn bollen na het draaien gerust een dag of vijf, zes laten liggen zonder enig spoor van bederf .
Zolang mijn baas vind dat ik genoeg verdien , doe ik alsof ik hard werk .

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2008 17:12

tjah schone materialen.... daarna kook je de boilie mijns inziens dood je dan praktisch alle bacterieen en schimmels. Lijkt me dat je daar in de praktijk weinig meerwaarde kan halen in dagen schimmelvrije overleving(miss heb ik het mis)
Waar je voor bijv een frankrijktrip wél veel aan hebt is het drogen van de bollen (min 1 dag) waarna je ze in het suiker of zout zet. Grote emmer, laag zout/suiker laag bollen, laag zout/suiker etc etc. De emmer af en toe schudden. Na 2 dagen kan je de suikerdrap/vochtige zout verwijderen en de bollen in zakken doen en meenemen. Als je gaat vissen kan je ze ff in een bewaarzak afspoelen in het water. Als je wat olie in je mix doet blijven ze ook nog met een boilienaald doorboorbaar
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2008 18:15

Tja, weer mis dus. Het zijn weliswaar primitieve maar soms zeer hardnekkige beestjes. Nou ja, organismen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
roel somers
Berichten: 37
Lid geworden op: 18-04-2007 16:35

31-03-2008 18:29

smaken je boilies dan niet heel erg zout?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 19:10

Uhhhhhhhhh zout onttrekt vocht uit een product, wat denk je nu zelf dan??

Tsja Martijn je hebt het niet misschien mis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2008 19:12

Geloof ik graag kees, alleen vraag ik me af in hoeverre je er in de praktijk iets aan hebt maw hoeveel dagen extra krijg je?? daarnaast word melk ook dmv tempratuurbehandeling langer houdbaar gemaakt.

Nee je boilies smaken niet zout. Het zout wat je gebruikt blijft aan de buitenkant van de boilie, de resten die overblijven spoelen snel van de buitenmantel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2008 19:27

Melk wordt gesteriliseerd: onder hoge druk sterk verhit, of gepasteuriseerd, is het houdbaar maken door het kortstondig te verhitten in een pasteur.

Hoeveel dagen je langer krijgt met je boilies is afhankelijk van de producten en de mate van besmetting met sporen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

31-03-2008 19:49

Ik snap niet waarom jullie nou zo moeilijk doen :roll: Ik vries mijn boilies gewoon in blijven ze wel een jaar goed!!
Huub Zwanenberg
Berichten: 230
Lid geworden op: 20-04-2003 02:00
Locatie: Helmond

31-03-2008 20:13

neem je dan je vriezer mee als je naar het buitenland gaat :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2008 20:15

Lukas,

Zie hier:

roel somers schreef:hee
is er een manier om mijn boilies langer goed te houden?
want nu zijn ze meestal na 2/3 dagen al beschimmeld.


gr roel


Lees jij dat Roel waarschijnlijk een vriezer heeft?

Martijn, met niet schoon werken en wat aanhangend vocht kan het verassend snel gebeurd zijn. Met schoon werken en goed drogen kun je het verassend lang uithouden. Hangt er verder vanaf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2008 20:46

RIVM Over kruisbesmetting

Wat is kruisbesmetting?
Als (ziekteverwekkende) bacteriën van product A terecht komen op product B dan noemt men dat kruisbesmetting.

Hoe treedt kruisbesmetting op?
Kruisbesmetting treedt op wanneer je een besmet product bereidt of bewaart en de bacteriën van dat product op een ander product brengt. Dat gebeurt als je het besmette product tegen het andere product aanlegt, maar het kan ook indirect gebeuren, via de handen, het keukenmateriaal, het aanrecht, de koelkast enzovoort.

Een voorbeeld
Er ligt onbereid vlees in de koelkast, daar druipt wat vloeistof van af. Die vloeistof komt op de eronder gelegen komkommer terecht. Het zijn slechts hele kleine druppeltjes dus het valt niet op.
Een ander voorbeeld; wanneer men kipfilet in kleine stukjes snijdt op een snijplank en vervolgens tomaten snijdt. Als men de tomaten snijdt op een andere snijplank maar met het zelfde mes, dan treedt kruisbesmetting op.
Wanneer iemand een ei bakt en dat vantevoren in een bakje klutst met een vork. De vork wordt even op het aanrecht gelegd, voordat die in de vaatwasmachine gaat. Wanneer iemand daarna een boterham smeert op het aanrecht, daar waar de vork net lag, dan kan kruisbesmetting optreden.

Is kruisbesmetting nou echt zo erg?
Dat hangt ervan af. Als het om ziekteverwekkende bacteriën gaat en de bacterie krijgt de gelegenheid om in het voedsel verder te groeien (of er zitten meteen al genoeg bacteriën in om iemand ziek te maken), dan kunt u er flink ziek van worden.

Ik zie toch heus wel dat het eten bedorven is?!
Nee, dat is juist het probleem. Als voedsel echt bedorven is en vies ruikt of er onsmakelijk uitziet, dan wordt dat wel opgemerkt. Maar meestal ziet voedsel waar bacteriën in zitten er gewoon goed uit. Bovendien zijn er minder bacteriën nodig om ziekte te veroorzaken, dan om het voedsel te bederven.

Ik weet toch dat kippenvlees ‘gevaarlijk’ is en ik bak het altijd door en door, dan is er toch niets aan de hand?
Jawel, dat is het probleem van kruisbesmetting. Als een met Campylobacter of Salmonella besmette kipfilet goed verhit wordt, dan zal er met dat vlees niets meer aan de hand zijn. Maar wanneer men hetzelfde mes gebruikt voor de rauwe filet en daarna de tomaten, dan is de Campylobacter of de Salmonella inmiddels op de tomaat terecht gekomen. Als de tomaten rauw gegeten worden in een salade, dan kan iemand ruimschoots voldoende bacteriën binnen krijgen om ziek van te worden.

Als ik die kruisbesmetting niet kan zien, hoe kan ik het dan voorkómen?
Door er bewust van te zijn dat het op kan treden. Dat wil zeggen dat men bij producten die mogelijkerwijze besmet zijn, bedenkt dat daarmee heel gemakkelijk andere producten te besmetten zijn. Vooral moet men er zich van bewust zijn dat je die besmetting niet ziet en dat besmetting ook optreedt via indirect contact dus via handen, via het keukenmateriaal, via het aanrecht enz..

Enkele tips

* Ken risicovolle voedingsproducten: rauw vlees, rauwe melk, rauwe eieren, rauwe vis en schaal- en schelpdieren. Bedenk dat er ook producten zijn die weliswaar direct geconsumeerd worden, maar die ook rauwe producten bevatten of rauw zijn zoals bijvoorbeeld carpaccio, filet américain, tartaar, zachte rauwmelkse kazen, zelfgemaakte bavarois en zelfgemaakte mayonaise, sushi met vis, oesters.
* Verhit rauwe producten altijd door en door en eet geen producten waarin risicovolle ingrediënten rauw blijven. Wie voor zichzelf beslist dat het risico van rauwe producten eigenlijk minimaal is (tenslotte is het meeste voedsel echt heel veilig) moet wel bedenken dat sommige mensen veel gevoeliger zijn voor besmettingen dan anderen. Zelfgemaakte mayonaise is voor een volwassene mogelijk geen risico, maar op een feestje met kleine kinderen is frites met zelfgemaakt mayonaise niet zo’n goed idee. Naast kleine kinderen zijn ook ouderen gevoelig voor besmettingen met ziekteverwekkende bacteriën, evenals mensen met een verminderde afweer door zwangerschap, door andere ziektes of door sommige medicijnen.
* Was de handen goed met zeep en droog ze af alvorens het voedsel te bereiden. Doe dat ook tussendoor wanneer men in aanraking is geweest met risicovolle producten.
* Was groente en fruit uitgebreid met schoon water.
* Zorg voor schoon keukenmateriaal (snijplank, mes, rasp etc.), een schoon aanrecht, een schone koelkast, was dagelijks vaatdoekjes en hand- en theedoeken. De plaatsen waar rauwe producten hebben gelegen en de spullen die zijn gebruikt om rauwe producten te bereiden, zijn per definitie niet schoon!
* Bewaar risicovolle producten bij de juiste temperatuur. Een koelkast hoort tussen 4 en 7 graden C afgesteld te zijn.
* Huisdieren horen niet in de keuken. Geen hond of kat op de keukenstoel, geen bakje met schildpad op het aanrecht, geen vogelkooitje naast de koelkast.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2008 20:49

Onderdeel: Wageningen-UR
Nummer: 0301_2

Herbesmetting is de oorzaak van een kwart van alle gevallen van voedselbesmetting. Toch zijn er geen modellen waarmee fabrikanten van levensmiddelen het risico systematisch kunnen verminderen. Een Wageningse onderzoeker maakte een begin.

,,Het doden van ziektekiemen tijdens de productie van levensmiddelen is uitvoerig beschreven, zegt dr Esther den Aantrekker van de leerstoelgroep Levensmiddelenhygine en microbiologie. ,,Maar over de manieren waarop micro-organismen alsnog op steriele levensmiddelen terecht kunnen komen weten we bijna niets. Niets wat die besmetting in getallen uitdrukt, in ieder geval. Die conclusie trekt ze in een artikel in de International Journal of Food Microbiology, dat is gebaseerd op een deel van haar proefschrift dat verleden jaar verscheen.
Herbesmetting speelt vooral een rol bij de productie van kant-en-klare levensmiddelen, zoals sauzen en pizzas. Aan het einde van de lijn zouden ze, na de laatste verhitting, in theorie steriel moeten zijn. Maar dan kunnen ziektekiemen toch nog via de lucht, de handen van productiemedewerkers of zogenaamde biofilms in het product terechtkomen.
Een route die vaker in modellen is beschreven is die van de biofilms: dunne vliesjes van bacterin en dood materiaal, waar desinfecterende schoonmaakmiddelen maar moeilijk greep op kunnen krijgen. Ze komen overal in de natuur voor, en soms ook in apparatuur van de zuivelindustrie. Vaak gaat het dan om de hitteresistente bacterin die de pasteurisatie overleven, ergens in een dode hoek van een ketel of pijpleiding een biofilm vormen en van daaruit het product besmetten.
De bestaande modellen hadden meestal betrekking op de vorming van biofilms in waterzuiveringen, niet op de voedingsindustrie. Den Aantrekker kon de aanpak van die modellen, die berekenen hoeveel bacterin uit biofilms kunnen glippen, echter wel gebruiken voor haar eigen model.
Om de besmetting door de lucht te kwantificeren moest ze haar model echter helemaal vanaf de grond opbouwen, en zelf gegevens verzamelen bij bedrijven. ,,Daar deden ze niet moeilijk over, zegt Den Aantrekker. ,,Zolang hun anonimiteit maar was gewaarborgd. Vooral in de vleesverwerkende industrie bleek de lucht veel bacterin te bevatten. ,,Dat is niet verrassend, zegt de onderzoeker. ,,Er zitten veel bacterin op het ruwe product. Het hoeft ook geen probleem te zijn. Consumenten verhitten vlees thuis nog eens. Bij producten die in de keuken geen bewerking meer ondergaan, zoals zuivel of sap, levert herbesmetting meer problemen op.
Voor besmetting via de lucht en biofilms maakte Den Aantrekker modellen die fabrikanten vertellen waar ziektekiemen kunnen toeslaan. Met de handen-route heeft Den Aantrekker niets gedaan. ,,Dat werd te complex voor een proefschrift, zegt Den Aantrekker. ,,Je moet rekening houden met te veel factoren. Wassen mensen hun handen? Welke zeep gebruiken ze? Gebruiken ze handschoenen of niet? | Willem Koert
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

31-03-2008 20:57

Kees Ouwehand schreef:Lukas,

Zie hier:

roel somers schreef:hee
is er een manier om mijn boilies langer goed te houden?
want nu zijn ze meestal na 2/3 dagen al beschimmeld.


gr roel


Lees jij dat Roel waarschijnlijk een vriezer heeft?



Dan werkt mijn manier toch perfect? Bij hem zijn ze na 2/3 dagen al beschimmeld, bij mij na een jaar nog niet eens...

Maar sorry het was een grapje :oops: :oops: :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2008 21:02

Oké. :roll:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

31-03-2008 21:04

Zo ver ontbreekt het mij gelukkig niet aan IQ... :lol:

Sorie :oops: