Fluo


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-03-2008 18:09

Hello,

Naar aanleiding van Paul zijn vraag over zwarte kleurstof, rinkelt er bij mij een belletje dat ik al lang opzoek ben naar fluokleuren. Weet iemand of je ook fluokleurstoffen kunt kopen en waar? De bedoeling is om opvallend bodemaas te maken ipv pop-up.

Alvast bedankt :wink:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

13-03-2008 19:47

Dacht dat ze die bij ws hadden...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

13-03-2008 20:39

Even langs een kerncentrale in de buurt? :D
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

13-03-2008 21:26

Ik vraag me af of (felle) kleurstoffen niet schadelijk zijn voor de karper als hij ervan gaat eten.
In een pop upje kan het geen kwaad omdat ze dit niet opeten.
Mischien dat de aasgoeroes hier op het board hier even op in willen gaan?
mvg.
carpanglers soak their balls in love juice
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2008 21:45

Bart, ik ben geen aasgoeroe maar...met name veel kinderen zijn overgevoelig voor kleurstoffen, aannemelijk dat dit ook voor karper geldt. Maar karper op zich is niet van economisch belang zodat daar geen onderzoek naar gedaan zal worden.
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

13-03-2008 22:22

Klopt Aart, en dan hebben we het over normale kleurstoffen ik denk dat fluo zeker niet gezonder gaat zijn (straks zitten we op elk water met een heel grote populatie koikarpers)
Mvg :roll:
carpanglers soak their balls in love juice
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-03-2008 08:52

Nou, met Robin Red als toevoeging (caroteen) kleuren de buiken rood, maar van die kleurstoffen verwacht ik niet echt veel. Ik heb nog niet gezien dat ze die ene fluo pop-up werkelijk opeten. Als die al niet meer aan de hair zit is hij eraf gerold.

Bij fluo pop-ups worden doorgaans consumptieveilige kleurstoffen gebruikt uit de voedingsindustrie. Dit zijn voor menselijke consumptie toegelaten stoffen. Van karper is niks bekend, maar van mensen natuurlijk wel. Er is ook een notenalergie, een eiwitallergie etc. Wordt heel lastig neutraal aas te gebruiken dat niet "prikkelt". :D

Ze zijn te koop, maar let erop dat je tenminste consumptieveilige kleurstoffen gebruikt. Een deel van de truc zit overigens in de gebruikte mix. Die moet een bepaalde kleur toelaten. Een donkere mix wordt bijvoorbeeld nooit felrood.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

14-03-2008 13:04

@ Peter: Bij mijn weten verkoopt WS enkel gewone kleurstoffen.
@ Bart: Het is ook niet de bedoeling om ermee te voeren. Ik wil ze toepassen als een fluo popup, maar dan zonder de popup (als dat niet logisch klinkt). Neen dus gewoon opvallend bodemHAAKaas.

Ik vroeg me dus af waar die fabrikanten dan die fluoroze kleurtjes halen etc, want ik vind ze allesinds nergens
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

14-03-2008 13:13

Oh, ik dacht dat die dayglo kleurtjes van bij ws fluo waren... enfin ja, heb mij misschien wel vergist...

Mvg
Peter
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

14-03-2008 16:18

Ehhh, koop gewoon zo'n zak fluo popup-mix, gooi er een zwaar ingredient bij zoals griesmeel of desnoods zand.

Et voila een fluo bodemaas...
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

14-03-2008 23:07

Een gewoon felgele boilie werkt dan volgens mij even goed......En een witte boilie valt ook echt wel op. Maar is het niet dat een karper kleurenblind is? En al die kleuren ook commercie is? 8)

Vis zelf het liefste met donker gekleurd aas...... (Bruin, grijzig ,etc)


Groeten de conservatieve :wink:
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-03-2008 14:31

Etienne,

Wat is kleurenblind?
De benaming van kleuren is ook maar door de mensen afgesproken.
Mijn beleving van de naam (kleur) blauw kan heel anders zijn dan de jouwe.
Dat dit voor karper geldt zou ook goed kunnen.
Kleuren zullen dan m.i. door karper ook niet zichtbaar zijn.
Ik denk dat je meer moet denken in de richting van contrasten.
Contrast kan de vis namelijk zeker wel waarnemen.
Bepaalde contrasten zullen ook absoluut meer vis op leveren, m.i. niet zozeer uit het oogpunt van voedsel verkrijgen, maar meer uit het oogpunt van nieuwsgierigheid.
Ik denk dus dat de kleur van fluo pop-ups tot op zekere hoogte geen verzinsel is van de commercie, maar ontstaan is uit de praktijk.
Wat wel opvallend is is dat fel gekleurd aas over het algemeen eerder kleine vis vangt.
Natuurlijk niet in alle situaties, maar het valt absoluut wel op.
Wellicht ook een reden waarom mais zoveel kleine vis aantrekt....?

Groeten Bart
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

16-03-2008 14:45

Daar sluit ik me bij aan. Een karper zal mi vooral contrasten zien.
Heb zelf ook veel met Fluo's gevist. Ook op de Maas, ving hiermee meer bijvangsten (vooral Kopvoorn) als met een gewone zinker..... Sinds ik weer met een gewone zinkend eboilie vis, minder last van bijvangsten. Een fluo zal wel wat eerder opgemerkt worden (ook door andere vis) en dus niet altijd gunstig om de (grote) karper (snel) over de schreef te trekken!!

Maar of de kleur nu fel rood of fel geel of groen is maakt mi weinig uit. Wel de felheid>>> Contract>>> wit/ zwart/ en alles ertussin in. Dit alles gaat natuurlijk veel eerder op op Dressuur wateren.
Al heb ik verhalen gehoord van vissers die op grote Franse Reservoir goed vingen met een flinke voerplek van Hennep en daarop een Single Fluo Pop- Up!!

Dat een Aardbei rood is en een banaan geel weet een karper echt niet. (dat bedoelde ik eigenlijk met de commercie)
Denk dat als je al een witte boilies heb (bv de Milk- evaporated ice- cream Pop Ups van Dynamite) dan zal deze toch ook al sneller opvallen......

Heb zelf goed gevangen met een zinkende boilie van 20 mm en dan een halve 14 mm Fluo Pop- up erop...... Soort kritisch gebalanceerd aas.....

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2008 15:06

Allang bewezen dat het oog van de karper erop ingericht is om kleuren te onderscheiden. Bovendien een breder kleurspectrum kan onderscheiden dan het menselijke oog. Met kleurkaarten blijken karpers ook nog geconditioneerd te worden. Wat niet zo vreemd is als je kleur kunt zien. Wat een karper ervaart bij kleur is net zo een raadsel voor ons als bij alle andere zaken. Maar het is weinig zinvol om het ene zintuig te overdrijven en het andere zintuig te bagataliseren. Maak gewoon gebruik van alle mogelijkheden die de karper zijn zintuigen ons bieden.

Niettemin, wees voorzichtig met de risico's van verschillende toevoegingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-03-2008 15:19

Etienne,

Afgelopen voorjaar op een rivier in Frankrijk kwamen de eerste 2 nachten alle aanbeten op een fluo, terwijl we slechts 2 van de 6 hengels ermee visten!
Verklaring daarvoor was denk ik dat de vis half in de paai zat en niet meer echt bezig was met vreten.
Een opvallende fluo werd in de "gauwigheid" echter toch nog gepakt..

Ook ik heb op een Frans reservoir zeer goed gevangen met fluo's.
Gewoon single hookbait vissen.. liep als een speer!

Wat betreft commercie ben ik het idd met je eens dat rood voor aardbei en geel voor banaan gewoon om verkooptechnische redenen verzonnen is. Gelukkig voor de commercie werkt dat verkoop truukje nog steeds :)

Wat je aanhaalde over de snowman kan ik ook in meegaan.. Snowman is gewoon super.

Groeten Bart
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

17-03-2008 21:54

Oh, dus een karper kan wel degelijk kleuren onderscheiden, dat wist ik niet. (heb me ook nooit echt d'r in verdiept!)
Dat ze een Fluo Pop- Up vaak uit nieuwsgierigheid pakken is al langer bekend. Ik viste de pop-up wel vaker over een voerplek heen.
Zal komend voorjaar dan toch eens een hengel gaan voorzien van een Fluo (wel kijken hoe de bijvangsten zich dan ontwikkelingen?!, deze kunnen echter verschillend zijn per stek. )
Ben wel van plan om ook met tijgernoten te gaan voorvoeren, is het raadzaam om daar ook een fluo op te vissen? Of toch liever een tijgernoot met wat kurk? Ach, ga eens experimenteren.

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

01-04-2008 20:35

Bij mij kan je het al kopen in de Toko :D

Kheb ff een Blauwe Kleurstof gehaald roze was op :cry:

Maarja , Ik ga vanavond of in het weekend ff proberen met deze kleurstof :wink:
Gebruikersavatar
sjors rutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01-04-2008 22:08

02-04-2008 00:37

bij de sligro of makro heb je ook flesjes met kleurstof ik weet niet precies welke kleren ze hebben maar groen heb ik zekker gezien
voor mij is karpervissen geen hobby maar mijn leven !!!
als ze me missen dan ben ik vissen
Plaats reactie