Boilies niet koken maar drogen?


ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2008 21:58

ja lekker een salmonella bol.
ei ongekookt,eet t eerst zelf voor je er mee gaat vissen.
goed voor je.dunno.
hoe verzin je zoiets: shortmindet
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2008 22:21

Het stollen van het eiwit (huidje van de boilie) is afhankelijk van de temperauur.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2008 22:29

deeg laat je ook niet uitharden of breek je er een stuk af en prik je die of probeer je die aan je haak te plakken.??
die tik fouten is om julie beetje besich te huoden.

rauwe eiproducten zonder koeling zijn merendeels kort houdbaar.
probeer maar neem een hapje na een dag in tuin op droogrekje gelegen tu hubbe.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-03-2008 22:38

Ron,
kull!
Er bestaat een groot aantal Salmonellasoorten die op hun beurt kunnen worden onderverdeeld in meer dan 2000 variëteiten of serotypen.
De Salmonella-bacteriën kunnen voorkomen in het darmkanaal van de mens en de warmbloedige dieren, maar ook in oppervlaktewater en in de bodem. Levensmiddelen kunnen door contact met ongedierte en insecten met Salmonella worden besmet. Zo kunnen vlees en vleeswaren, gevogelte, zuivelprodukten (vooral niet-gepasteuriseerde melk en kaas), garnalen en kikkerbillen Salmonellabacteriën bevatten.

Karper zal beter met salmonella overweg kunnen dan menig shortmindet likfouwtjes tikkende besichheids therapeut.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

06-03-2008 23:52

o.k kan t natuurlijk weer anders zien,mijn escuse voor de misplaatste opmerkingen.
m.v.g. ron
breek me de slurf niet open
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

08-03-2008 11:47

krijg je dan geen pellets??


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
peter andrae

08-03-2008 12:50

Als je water gebruikt inplaats van eieren wel ja,niks mis mee hoor als je ze maar lang genoeg laat drogen,wel eerst even testen hoelang het duurt voordat ze oplossen anders zit je met een kale hair en dat wil je niet.

Stomen is ook een optie als je niet teveel van de smaak wilt kwijtraken aan het kookvocht.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

19-03-2008 18:43

Als ik dit zo lees, kan ik er dan vanuit gaan dat als je de eieren uit je mix weglaat en deze laat drogen dus pellets krijgt. Als deze zo'n 10 uur op de hair blijven zitten heb je dan in feite niet een goede boilie/pellet. Ik bedoel te zeggen dat mensen allemaal zoeken voor een eivervanger en niet willen koken omwillen van het 'smaak'-verlies. Als de boilie/pellet nu 10 uur op de hair blijft zitten heb je toch een aardige comprimis? Of lul ik maar wat :lol:
Nick Flip

21-03-2008 09:09

nee het worden dan geen pellets jonges..
Pellets zijn inelkaar gedrukt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 09:20

Een kenmerk van een pellet is een samenstelling die onder hoge druk samengeperst wordt.
Een gedroogde deegbal is geen pellet maar heel simpel een gedroogde deegbal.

Een boilie/pellet die tien uur aan de hair blijft zitten, misschien een andere stek zoeken?? 8) 8) :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
lars lulofs
Berichten: 123
Lid geworden op: 20-03-2008 22:55
Locatie: oldenzaal

21-03-2008 10:43

Ik doe ze wel eens in de oven en de vangst word er echt zeker weten beter op moetje ook proberen.
neem eens een kijkje op http://www.carpteamoldenzaal.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 10:50

Sorry voor de opmerking maar is het tegenwoordig zo slecht op de scholen gesteld dat normaal schrijven niet meer de gewoonte is??
Zet er eens een tekstcontrole op dan kun je zien dat er iets niet klopt, hoe dan?? dan staan er streepjes onder. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

21-03-2008 10:54

lars lulofs schreef:ik doe ze wel eens in d oven en de vangst word er echt zeker weten beer op moetje ook proberen


Zoiets Douwe? :lol:
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 16:53

Douwe had eerst 5 uur ingetypt, maar je hebt mensen die langer vissen met hetzelfde aas. Wilde juist die discussie uit de weg gaan :)

Mijn idee ging dus niet op, jammer.

Als je boilies in de oven doet, dan krijg je toch ook een laag om de boilie heen, waardoor de boilie moeilijker ze geur afgeeft?

Over die pellets, meen ergens gelezen te hebben dat je deze ook zelf kon maken. Ben me wat aan het verdiepen in voer. Daarom weet ik hierover vrij weing :oops:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 17:34

Coen het valt soms niet mee om uit de strijd te blijven er zijn altijd van die personen, laat ik het maar niet afmaken anders is er straks weer een psychiater overspannen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 17:57

Haha. Tja ben gewoon op latere leeftijd (18 jaar) gaan vissen. Heb gewoon heel veel in te halen. Heb zelf nooit zo'n vertrouwen in het aas lang te laten liggen.

Ben me nu aan het richten op het zelf maken van boilies en ben ook een manier aan het zoeken om niet te koken. Dus dat er geen 'schild' om de boilie heen komt. Sommige vinden dit overdreven, maar als het mogelijk is waarom niet doen dan? Misschien maakt het niet zoveel uit, maar misschien ook wel. Snap je hoe ik beredeneer?

Weet dat je ook kunt stomen en dan is het 'schild' een stuk minder, maar vroeg me af of er een andere manier is. Vis namelijk toch nooit lang met zelfde haakaas.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 18:13

Heel kort koken zodat er een dun taai schilletje omheen komt kan ook, de tijd?? proberen wat jou het best bevalt.
Er is veel voor te zeggen om op die manier te vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 18:24

Maar Douwe moeten ze niet goed koken omwille van het eigeel? Wilde eigenlijk helemaal niet koken of stomen. Je ziet dit ook in de nieuwe boilies van Dynamite Baits en Berkley. Deze techniek is zeker nog niet achterhaald?
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 23:51

Dat is dus het geheim achter de berkley bollen.

Bij Dynamite beweren ze dat ze geen eieren gebruiken in de FreshFish-Range. Zouden hun dat ook ei-albumine gebruiken, want er moet toch binding optreden lijkt mij :-?

Als je de eieren vervangt door ei-albumine hoef je ze dus niet meer persé te koken. Dacht dat dit altijd nog moest, ook kwa bederven, maar dit is dus niet het geval :)
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

23-03-2008 17:37

Ja maar bij Dynamite Rang zeggen ze dat ze zo verse producten gebruiken dan ze geen eieren nodig hebben. Kan dit, want je moet toch een binding krijgen?
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

24-03-2008 20:21

Gelatine.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-03-2008 21:38

Koos/ Koen,
Bak eens een broodje, komt geen eitje aan te pas en valt echt niet zomaar uit elkaar.
http://www.classofoods.com/pagina1_2.html

Ingrediënten en Technologie zijn naast Water de trefwoorden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2008 09:12

Gooi je gebakken broodje eens in het water.

Denk toch dat er een wezenlijk verschil in eigenschappen is.

Technologie vraagt enige inhoudelijke uitleg. Er zijn wel meer boiliebedrijven die beweren geen eieren te gebruiken, maar uiteindelijk wel een product van eieren gebruiken.

Met deeg vissen is al heel wat langer een optie. Een ei is natuurlijk niet alleen de binder van een boiliedeeg. Er zitten wel meer binders in en die hebben niet hetzelfde effect na koken als dat eitje.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2008 22:33

Kees,
de technologie van deegmakers..

Het ontstaan van deeg gebeurt wanneer water en bloem samengebracht worden en wanneer energie gebruikt wordt om deze twee te mengen. De eiwitten worden gehydrateerd om gluten te vormen. Het beschadigd zetmeel en de pentosanen nemen ook grote hoeveelheden water op. Door energie in het water - bloem mengsel te stoppen ontstaat het glutennetwerk. De rheologische eigenschappen van het deeg worden bepaald door een aantal factoren maar de twee belangrijkste zijn toch wel

* de hoeveelheid gebruikt water
* de kwaliteit van de eiwitten aanwezig in de bloem

Aangezien de eiwitten uit de bloem een belangrijke rol spelen is het nogal evident dat de tarwe variëteit een grote impact heeft op de deegontwikkeling.

De bakker vraagt zich altijd af wat de optimale hoeveelheid water is die hij aan een bepaalde hoeveelheid bloem van een bepaalde kwaliteit moet toevoegen. In het verleden is dat altijd empirisch gebeurd. Op de koop toe had de ene bakker een voorkeur om ietwat vaste degen te maken terwijl een andere de voorkeur gaf om eerder slappe degen te maken. In het recente verleden heeft men echter studies gemaakt door gebruik te maken van spectroscopische methodes en die studies hebben ons een beter inzicht gegeven in de deegontwikkeling.

Uit deze studies is gebleken dat wanneer men de snelheid van de kneedarm verandert maar de totale energie gelijk houdt om het deeg te maken, dit een grote invloed heeft op de kwaliteit van het deeg.

Oh ja,
laat het gist eruit en verhit het deeg om het zetmeel te laten verstijfselen en gooi het vervolgens nog eens in het water..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

03-04-2008 16:51

Heeft even geduurd voordat ik tijd had om het te lezen/bestuderen :)

Heb je dit al eens geprobeerd Henk zo zonder eieren? Blijft de 'boilie' dan wel lang genoeg stevig. Paar uur is meer als genoeg voor mij, maar als hij al na een half uur uit elkaar valt is het niet echt een oplossing.

Toch moet je de boilies zonder eieren dan toch in een oven doen. Dan krijg je natuurlijk ook zo'n schild om de boilie heen. De buitenkant wordt hard en krokant door verhitting neem ik aan. Dan is het nog geen oplossing. Ik wil namelijk dat schild wat ontstaat door koken/stomen, juist vermijden. Het idee is om ze alleen maar te laten drogen.