Fishmeel boilie in de winter.


Plaats reactie
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

24-02-2008 00:44

Nu lees ik onder de topic (karperwereld) dat vismeel boilies in de winter ook een discussie opzicht is.

Gezien dat die topic normaal over iets anders gaat zou ik toch graag willen weten hoe jullie tegen over deze stelling staan. Fishmeel in de winter.

Ik zal me richten op mijn eigen ding en ben dan ook benieuwd naar jullie mening.

Nu ging het verhaal ook over JJ die fishmeel boilies aanbood in de winter,helaas heb ik deze artikel niet gelezen,dus wie hem heeft ik zou hm graag willen ontvangen.

Goed uitgaande op de winter en fishmeel boilie , hierbij mijn eigen visie.
Nu ik niet echt een schrijver ben,vanwege ik dat gewoon niet kan,is het vissen met fishmeel in de winter al voor mij althans allang geen verassing meer,ergens op Google nog terug te vinden.
Zoals elke karpervisser, die zijn eigen mening heeft over bepaalde tactieken betreft rigs – voeren – aas – ect ben ik enkele jaren geleden begonnen om juist fishmeel aan te bieden in deze omstandigheden/periodes. Verandering van spijs doed eten was toen mijn motto.
Het maak echter geen bal of zak uit wat je aanbied in de winter zolang je maar nadenkt hoe je het aanbied.het spreekwoord zal zeker een handje helpen erbij. We kunnen bouwen aan nieuwe rigs waar ik zeker ook achter staat,we kunnen bouwen aan andere voer methodes waar ik ook zeker achter staat,maar we kunnen ook betreft het aas alles omdraaien,waar ik nog meer achter staat. LT producten en nog meer gedoe is leuk maar aan mij niet besteed,waarom? Dit zijn tijdelijke oplossingen die we met ze alle ineens gaan aanbieden en zoals momenteel ineens weer terug zakken. Het wil tevens niks zeggen over het product zelf maar meer over de vissers die ineens overgaan naar deze producten.
Kudde dieren: wie ken deze gezegde niet” het zeg al genoeg over onze visserij. On topic maar, Fishmeel in de winter werd altijd gebaseerd dat het niet kon vanwege de karpers snel verzadig werden en dat het gewoon niet goed was,dus de jaren dat we dat hebben gedaan was dus verspilde tijd,omdat er achteraf geen zak van klopte , maar hebben wel kunnen leren van al het schrijf werk. Fishmeel bollen in de winter pakken ze gewoon ,en al vele jaren zefs en beter als de zoete bollen..die spijs weet je nog?


Goed u mening graag over dit onderwerp.


Gr,
Rico
% is niets voor mij,het toepassen meer..
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
bas sterrenberg
Berichten: 14
Lid geworden op: 17-12-2004 19:27
Locatie: Ter Apel

24-02-2008 01:29

Gewoon je gevoel volgen, heb s'winters genoeg karpers gevangen op visbollen.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

24-02-2008 08:34

Bij ons in Nijkerk wordt er vanaf oktober door twee karpervissers overgestapt op vismeelpellets om zo de hele winter door te vissen deze heren vangen ook de hele winter door met deze vette pellets

pellets in de winter is niet mijn eerste keuze :o :o toch vangen de heren er goed mee
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
janwillem hilverts

25-02-2008 08:42

Remon,

Ik viste het hele jaar door met vismeel :lol:

Ving zowel in het voorjaar, als de zomer, het najaar als de winter m'n visjes :D

Maarre... Het weekend nog kaarten? Ik zit dan weer in nijkerk bij me moeder :) MOet zaterdag ff boillies rollen voor Frankrijk... Wordt een hoop werk met de hand....
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

25-02-2008 12:10

Heren,

Ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen. Als je het artikel van JJ leest wordt er een hoop duidelijk. Koolhydraten of eiwitten, het maakt niks uit kwa opname. Het is allebei erg laag, vanwege lage enzym activiteit bij lage temperaturen. Laag, maar niet nul. Ideaal in de winter zou in mijn ogen zijn, een attractieve boilie waar de karpers aan gewend zijn. (Dus waar je het hele jaar mee aan het voeren bent.) Enige verandering in de winter is het toevoegen van vezels, omdat dat er voor zorgt dat het aas snel weer wordt uitgescheten. Met die vezels erbij zou je dus theoretisch meer kunnen voeren. Voer je zoals hierboven beschreven met vette pellets, dan kan het nog steeds goed gaan, je verzadigd de vissen niet, als je niet te veel voert.

In de karpervisserij zijn er maar weinig mensen met een echt unieke visie. Het komt vaak neer op het combineren van eigen ervaring met gelezen/gehoorde ervaringen van anderen. De kunst is het filteren van de juiste elementen, van toepassing op jouw visserij.

Mitsz, bedankt voor je uitleg.

grtz

Leon.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-02-2008 12:21

Heb vorig jaar de ‘winter’ eens netjes doorgevist (4 nachten per week als er geen ijs lag) met vismeel bollen. Hoewel ze regelmatig verschillend van samenstelling waren, waren ze toch altijd voorzien van het nodige vismeel. De ‘vissige’ ingrediënten maakten toch wel 50% van de samenstelling. Viste zonder van te voren te voeren, maar zeker niet met single haakaas, meerdere kilo’s per vier nachten vissen gingen er wel doorheen. Soms voerde ik ook stekjes aan om tijdens de sessie te verkassen, ook genoeg vissen gevangen die de mat onderscheten. Goed gevangen, op verschillende watertypes (wel gewoon koud water, geen verwarmd water), hoeft dus niet zo’n probleem te zijn, dat vismeel in de winter.
8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-02-2008 12:49

Vismeel is prima te gebruiken in de winter. Idee over vismeel heeft te maken met eiwitten en het grotere verzadingsgevoel dat dit geeft bij mensen. Ikzelf kan mij daar niks bij voorstellen als het om karpers gaat. Als het beest al een verzadigingsgevoel heeft dat vergelijkbaar is met dat van mensen, dan heeft hij slechts een darm en zal dat gevoel afhankelijk zijn van de darmpassage. Een maag heeft het beest in elk geval niet. Wat hij niet opneemt, verzadigd sowieso niet. Vet is ook in dat verband geen probleem. Houdt er wel rekening mee dat vet stolt en dus niet vrij komt in het water. De attractie waarde van vet zal daarom gering of helemaal niet aanwezig zijn. Als iets niks doet, dan is de vraag waarom je het toevoegd. Of het in de weg zit is een ander verhaal. Maar in de winter richt ik mij op attractiewaarde, en kan ik beter zaken toevoegen die nog wel wat doen in water bij die lage temperaturen. Maar goed, er zijn genoeg karpervissers die volgens eigen zeggen uit ervaring beweren dat vismeel niet werkt in de winter. Mijn probleem is slechts dat ik die ervaring niet deel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-02-2008 13:11

het zijn vooral de vetten die een verzadigd gevoel geven mager vlees of bijv kwark geven maar een matig verzadigd gevoel vetten des te meer, daarnaast lever 1 gram vet 2 keer zoveel energie dan 1 gram eiwit of koolhydraten. En als energie voorziening zijn eiwitten het minst efficient daar zij eerst omgezet moeten worden(kost energie) om verbrand te kunne worden, in ieder geval bij mensen.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-02-2008 13:15

Wat ik trouwens wel eens wil weten, als vissen in de winter, bij watertemperatuur onder de tien graden, niets of zeer weinig kunnen benutten/opnemen uit ons aas, hoe is het dan mogelijk dat ik vorig jaar een vis ving, die ik in het begin en aan het eind van de winterperiode heb gevangen, aan het begin op bijna 15 kg, aan het einde op ruim 18 kg…

Geen kuit maar vlees, alles erbij gegroeid bij watertemperaturen onder de tien graden, vraag me af waar die dat vandaan heeft, hij scheet de mat wel onder, met mijn aas…
8)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-02-2008 13:43

Robert,

Attractief aas kan ook wel eens te attractief zijn.

Ze blijven het vreten.

Hoe lager de watertemperatuur, hoe langer de doorlooptijd, hoe meer er ingaat.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

25-02-2008 14:26

De vis was langer en breder, heeft niet echt een buik, was gewoon echt gegroeid.

Er zat geen drie kilo bollen in zijn buik als je dat bedoeld :lol:

Vis is nu al bijna een jaar niet gevangen (werd ook niet veel gevangen), dus weet niet wat ie daarna heeft gedaan.

Hoelang bollen in de winter in een vis blijven weet ik niet, maar ik weet wel dat ik enkele keren tijdens het instant vissen, vissen heb gevangen die het door mij aangeboden voer uitscheten, terwijl dit nog maar een aantal uur in het water aanwezig was. Aan het einde van de middag beginnen met vissen, zo halverwege de avond een vis vangen die het voer al uitkakt wat er hooguit een uur of vijf geleden is ingegaan, dan valt het met die doorloop tijd wel mee dacht ik.

Het lijkt soms net of een zooitje kruiden ze aan de schijterij brengt in de winter, en ze dat wel kunnen waarderen 8)
8)
K. van den Herik

25-02-2008 15:13

kan het niet zo zijn dat iedereen iedereen napraat en de praktijk lekker anders is?

1986 hadden de trouvitbollen van mijn maatje bij een watertemperatuur van 4 graden een doorlooptijd van 7 uur tot de middag. Mijn fel blauwe griesmeelstuiters deden er niks langer en of korter over. Ik ving er wel meer, maar dat had eerder met de stek te maken.

Wat opviel was dat er geen voedsel opname oid was. Zo erin en als pap eruit.

Dit betrof het Lammetjeswiel, nu niet echt bekend om zijn grote bezetting, zeker toen niet. Enne we "voerden" wel 50 18 mm 's per hengel. pfff
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

25-02-2008 23:47

Mijn gedachten / theorie over bepaalde zaken die worden beschreven.

Leon:
Het aanpassen van de boilies in de winter is natuurlijk een mooie optie.
Een portie extra vezels toevoegen en de boilie wat meegeven kan zeker geen kwaad,maar het zal ernaast geen enkele nut hebben als het gaat om de pulp er weer van achter eruit te laten komen.

Even terug kijkend naar de zomer,voor vele een betere periode.
De verloop van de boilie tijdens het in nemen en via de uitlaat weer naar buiten te laten komen gaat zeer vlot. Dat is normaal de vissen gebruiken meer energie en kunnen dus meer verwerken en niet te vergeten produceren.. Echter denk ik zelf dat als je met een fishmeel boilie de winter instapt, en je voer methode alleen al aanpast je de zelfde respons krijgt?

Robert:
Nu moet ik ook wat gissen naar de gewichten van sommige vissen,maar wat ik denk van deze gewicht toename is het volgende.
In de winter kunnen de vissen makkelijk en een flink aantal boilies kwijt , wat soms anders doet denken, echter is het verwerken ervan een andere verhaal omdat de energie naar het voedsel opname gaat waarschijnlijk. Een groot gedeelte zal dan ook ergens opgeslagen worden ,en een kleine gedeelte komt eruit ,wanneer ze energie gaan gebruiken met zwemmen bijvoorbeeld ,dat is dus zeer beperk.

Nu geef je aan dat de vis (sen) die jij vangt alles laten gaan via de uitlaat ( om het maar simpel te zeggen) ik denk dat de simpele rede daarvan is, dat er bij het zetten van de haak tot aan je onthaakmat er gewoon weg meer energie vrij komt dan wanneer ze rustig liggen de eten?

Ik ben net zo benieuwd

Gr,
Rico
% is niets voor mij,het toepassen meer..
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

26-02-2008 13:59

Rico,

Vezels toevoegen heeft inderdaad als functie om de doorlooptijd te versnellen, waardoor een karper eerder weer leeg is en klaar voor de volgende boilies. Het is dus de bedoeling de verzadiging te voorkomen. Dit alles is theorie. Zou op lange termijn, dus moeten werken.

Instant is een heel ander verhaal, ook dan kan vismeel goed werken vanwege (bekende) attractie. Maar dan heb je weinig met verzadiging te maken.

Even voor de duidelijkheid, dit is mijn samenvoeging van theorieen van anderen. Succesvol getest in de praktijk. Zo'n praktijktest zegt verder weer helemaal niks. In de praktijk heb je met zoveel faktoren te maken, dat net dat ene puzzelstukje niet het grote verschil hoeft te maken. Vandaar dat zo'n artikel van JJ juist wel weer veel waarde heeft, daarin wordt je met bevindingen uit wetenschappelijke onderzoeken geconfronteerd. Het is altijd dankzij, of ondanks.

grtz,

Leon
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-02-2008 21:21

De bollen van Robert bevatten waarschijnlijk heel goede viseiwitten met een erg hoge Netto-Eiwit-Benutting.
De eiwitten zorgen voor groei en herstelgroei en wanneer de aminozurenpatronen vergelijkbaar zijn met de lichaamseigen zullen deze zonder al te veel moeite worden opgenomen zodat een vis ook in de winter 3 kilo in gewicht kan toenemen.

Ik vis al ruim 15 jaar enkel met vismeelbollen in de winter, wel pas ik de hoeveelheid aan de watertemperatuur aan.

Om de doorloopsnelheid op te voeren kun je natuurlijk het vezelgehalte opvoeren, of de karper het prettig en nuttig vindt blijft de vraag.
Krijgt de karper de schijterij van de vezelbollen zonder er enig nut uit te kunnen halen en blijven interen, dan zal hem op den duur de energie ontbreken om verdere voedseltochten te ondernemen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

26-02-2008 21:58

Hebben vissen ook een "suikerspiegel"?

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
K. van den Herik

27-02-2008 08:35

Ja lach maar hihihi


Nu heb ik een spastische dikke darm. Hiervoor moet ik zeer vezelrijk voedsel eten. Dit om de darm wat te doen te houden en om vocht vast te houden. De doorlooptijd mankeert het niet aan, met vezells duurt het eerder langer. Ik zie dus niet in wat dat voor het karperaas aan doorlooptijd winst zou moeten opleveren.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 18:33

ik lees hier net dat vet in deze watertemperaturen niet oplost, wat dan met je pellets?? behouden ze hun waarde wel??

paar vismeel pellets met paar duivenvoer boilies??


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

27-02-2008 18:53

rob craeninckx schreef:ik lees hier net dat vet in deze watertemperaturen niet oplost, wat dan met je pellets?? behouden ze hun waarde wel??

paar vismeel pellets met paar duivenvoer boilies??


greetzzz


Ik vis al jaaaren in de winter met vetarme vispellets. En dat gaat eigenlijk best wel goed. Jammer dat, naar mijn weten alleen dan, alleen Engelse aasfirma's deze leveren. En dus hangt er een Engels prijsje aan. Feit dan weer wel dat je er weinig van gebruikt.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 18:55

ik denk eigenlijk niet dat deze vetarm zijn, kan dit kwaad??

in combinatie me die birdfoodbollen kan het wel eens mooi worden, een stuk of 5 pellets en een stuk of 5 bollen...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-02-2008 19:44

vet lost zowiezo nooit op in water ook niet als het water warm is. Veel vetten worden wel vloeibaarder bij hogere tempraturen waardoor ze makkelijker uitlekken en naar het oppervlakte drijven en zo een verticale kolom creeren. Er zijn een aantal olieen die ook bij lage tempraturen vloeibaar blijven, als ik het goed heb is dat oa zalmolie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

27-02-2008 22:05

Robert, of geef je je karpers misschien annabolen? Misschien had je wel een bodybuilder aan de haak
:lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-02-2008 08:40

Voor de attractiewaarde zou ik geen vette pellets gebruiken. Ze eten het wel hoor. Maar het gaat om het opwekken van een voedingsimpuls. Daarvoor moet je deeltjes in het water kunnen brengen. Bij pellets heb ik sowieso een voorkeur voor de vetvrije die snel uit elkaar vallen en zo een spoor maken zonder echt eetbare deeltjes. Zo wordt de vis erop attent gemaakt dat er voedsel in de buurt is, zonder de aandacht van het feitelijke aas af te leiden. Alleen moet je daar niet teveel van gebruiken.

Olie en vet druppels stijgen natuurlijk. Door verschillende type attractoren te gebruiken kun je proberen de voerplek attractiewaarde mee te geven in drie dimensies.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie