help mijn bolle drijven!!!


Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

07-12-2007 17:44

Beste zelfdraaiers,

Ik had 2 weken geleden 18 kilo boillies gedraaid na 4 dagen drogen blijken ze te drijven. Had het ooit eerder gehad toen in te veel garnaalmeel er doorheen had gedraaid.

nu had ik voor deze boilies 15% magere melk poeder gebruikt zou het daar aan kunnen liggen.

Groetjes

Peer
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

07-12-2007 17:51

ik zou het niet weten, maar het is wel een goedkope manier van pop-ups!

Als ze een tijdje in het water liggen zinken ze dan uiteindelijk wel? door het water opname ofzo?

Groeten Jens
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

07-12-2007 20:23

Ik heb dat ook geprobeerd maar dat werkt niet.
Het rare ik ook dat de helft drijft en de helft zinkt.
Ik heb de mix ook goed gemixt en het deeg gekneed.

groetjes Peer
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

07-12-2007 20:30

Dan heb jij 50/50 mix gemaakt, :lol: . Heb jij soms ook zeewier gebruikt, kan ook de boos doener zijn. Uit eigen ervaring :( .
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Danny Mieremet

08-12-2007 00:08

Hoelang heb je ze gekookt dan?
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2007 10:28

Waarschijnlijk is je mix gaan gisten, hierdoor is er extra lucht in je mix gekomen. Gist zit in verschillende producten ga eens na of dit in 1 van je ingredienten zit. misschien als je je bollen goed droogt dat ze alsnog gaan zinken. En anders misschien soaken in melasse o.i.d. deze stoffen zijn net iets zwaarder dan water waardoor ze misschien net wel zinken.

Mvg Ulco,
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2007 10:28

Laatst gewijzigd door Ulco Bosma op 09-12-2007 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2007 10:51

Je kunt drijvende boillies evt weer bruikbaar/zinkend maken door ze te carameliseren met suiker :wink: , hoef je ze iig niet weg te gooien
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-12-2007 17:59

Bedoel je Confijten Hans?? 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2007 20:37

Jij bent de banketbakker...dus jij zal het wel weten :D

Ooit eens hetzelfde probleem gehad.
kookte ik op mijn werk met wat water en veel suiker een papje en hierin flikkerde ik de boillies.
Het geeft wel veel troep en enige voorzichtigheid is zeker geboden.
Doe je ook nog eens wat koffie bij het water en suiker heb je caramel...vinden ze erg lekker hoor :lol:
Wel zal je boillie door dit soort bewerkingen weinig tot niets uitlekken, maar dat is altijd nog beter dan weggooien toch?
Of je moet ze willen gebruiken als drijvend aas.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-12-2007 21:52

Indd.
Ook een keer gehad met 20 kg :-?
De hoeveelheid gemalen zoetjes lag wat te hoog. ( als het al daaraan lag )
Toen we de mix zelf draaiden was er niks aan de hand.
Toen hebben we het in grotere hoeveelheden laten draaien door een draaiservice..daarna hadden we 20 kg pop-ups.
We kregen alles gratis. Dat scheelt dus weer.
Alles kon zo de kliko in.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gerrit Hees

08-12-2007 22:25

rick met 20kg pop ups kan je de rest van je leven wel voor uit :lol:
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

08-12-2007 22:26

Zo lang blijven ze niet eens goed :lol:
Of je moet ze invriezen ofzo :P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2007 22:26

Rick Van Derks schreef:Alles kon zo de kliko in.

Dat was dus niet nodig geweest :wink:
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-12-2007 23:57

Eigenlijk niet..maarja.
Weg met die troep. :wink:

ps. Dat carameliseren, kook je eerst de suiker tot een vloeistof,en dan soak je de pop-ups daarin?



Gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2007 00:27

Rick Van Derks schreef:Eigenlijk niet..maarja.
Weg met die troep. :wink:

ps. Dat carameliseren, kook je eerst de suiker tot een vloeistof,en dan soak je de pop-ups daarin?



Gr.

Nou, carameliseren is eigenlijk een verkeerde benaming zoals Henk terecht aangeeft.
In de keuken kookte we vroegah water met suiker, welke we toevoegde aan rauw geklopte eiwit voor de toetjes, bleef de eiwit lekker stijf. Mag enkel vandaag de dag niet meer.
Voor caramel, moest je enkel nog eens hete koffie toeoegen, was een gevaarlijk werkje en kan ik niet iedereen zomaar aanraden. :)
Wat je kan doen is Water koken en suiker toevoegen...hoe minder water je toevoegt, hoe stijver de vloeistof is uiteraard...en inderdaad hierin soak je de boillies in terwijl de vloeistog nog warm is...of je kiepert de inhoud gewoon bij een emmer boillies als de vloeistof enigzins is afgekoeld..en flink roeren met een stok

Afhanklijk van het drijfgehalte van je boillies moet je even experimenteren met de hoeveelheid water en suiker.
Hoe dikker de vloeistof is...hoe meer troep je er namelijk van hebt en hoe lastiger het te verwerken is.
Het wordt wel kleverig ...maar met de juiste verhoudingen is het te doen.

Wellicht lukt het ook gewoon met andere producten?.
Wat nu zomaar ff in mij opkomt is het volgende (Zelf niet geprobeerd)...
Soak je droge boillies in melasse of dikke stroop of siroop voor ijsjes..goed natmaken hierin en de gesoakte boillies weer paneren in een samenstelling van (dezelfde) droge boilliemix of (droge ingredient) zonder eieren. Heb sterk het vermoeden dat het zo ook moet lukken , tenzij je het wel erg licht hebt gemaakt.
Weggoien kan altijd nog :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2007 00:38

By the way...die gesuikerde boillies worden echt knetterhard, en dit kan wel eens een oplossing zijn voor wateren waar je last hebt van die dwergmeervalletjes, en wellicht ook de wolhandkrab mischien?
Wij hebben hier geen last van wolhandkrabben...dus zelf geen ervaring mee.
Het werkt ook enigzins conserverend (Frankrijk)

Nadeel is, de oplosbare ingredienten en flavours worden zo wel opgesloten, maar die karpers weten het toch wel te vinden..en zoet is lekkah :D
Of lul ik nu zomaar wat uit mijn nek.... 8)
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

09-12-2007 21:31

Bedankt voor jullie reactie's ik ga ze eerst nog een paar dagen drogen.
mocht dat niet helpen probeer ik die soak eens uit.

Als ze dan nog drijven ga ik pop-up's verkopen :wink:

groetjes Peer
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-12-2007 21:48

Niet helemaal Hans,
je nek is prima enkel je kop staat er ietsje scheef op. 8) :lol:

De suiker trekt de rest van het vocht uit je bollen, da's de reden dat ze knetterhard worden en de suiker wat stroperig aan de bollen blijft hangen.
Dit confijten werkt inderdaad conserverend, net als zout.

Nu denk je uit je nek te lullen waar het gaat om de voorkeur voor zoet van de karper en het gemis aan de opgesloten flavours.
De flavours waren immers opgelost in een groot deel vocht welke nog in de bollen aanwezig was voor het confijten, je trekt het vocht met flavours en al uit je bol in de suiker.
De flavours zijn voor een deel wel opgesloten, maar dan wel in de superoplosbare suikeroplossing die nu OM je bollen zit.
Lijkt me superatractief nu, en zeker vindbaarder dan voor de suikerbehandeling.

We hebben het al eens eerder over oplosbare spullen gehad in combinatie met vocht, het vocht in je bollen is in dit geval een transportmiddel en gewoon water meestal de beste.

:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-12-2007 21:51

Niet doen Peer, niet nog droger en lichter maken.

Die suikersoak heeft juist het vocht wat er nog inzit nodig om de werking als hierboven beschreven mogelijk te maken. 8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2007 22:34

Henk for president :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-12-2007 22:45

Jaja Hans,

Bij Discussiehoek denken ze daar weer heel anders over :oops: 8) :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2007 17:23

wat mij een beetje weerhoudt om de bovenvermeldde suikermethode toe te passen, is ten eerste het toegevoegde deel aan suikers pur sang, maar bovenal het feit dat slechts de helft blijft drijven. Zomaar ladingen suikah ( :D ) toevoegen kan nog wel eens in je nadeel zijn.

Ik denk dat Ulco het hier -gedeeltelijk- goed heeft. Indien de mix wordt aangemaakt en dan lang blijft liggen, dan onstaat er een gisting, die lucht laat onstaan in het deeg. Het deeg rijst zullen we maar zeggen. Dit kán de reden zijn, maar...

Wat óók een reden kan zijn, is luchtinslag door een fout gebruik van de deegspuit. Indien het deeg niet eerst goed onder druk wordt gebracht, dan kan het zijn dat er lucht achterblijft in het deeg en vervolgens de boel blijft drijven.

Er vanuit gaande dat dit het geval is, zou ik de boilies -dan maar- opnieuw koken en vervolgens tussen twee handdoeken leggen met een plank erop, direct na het koken. Zo duw je de lucht uit het aas. Eventueel kun je nog wat extra gewicht op de plank zetten in de vorm van een steen of Henk ter Maat :D

De boilies zullen nu niet rond meer zijn, maar...

Als ze vervolgens wél zinken, weet je zeker dat het "luchtinslag" was en niet de samenstelling.

groetjes Mitsz
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

10-12-2007 17:39

bedankt mitsz allebei de opties zijn mogelijke.
Ik heb namelijk de mix 2 dagen van te voren al klaargemaakt zodat ik dat ik gelijk kon gaan draaien.

het opdruk brengen van de boilliespuit kan ook een goed punt zijn maar dat moet ik nog even navragen aan degene die de worsten maakten.

hoelang moet ik de bollen dan koken als ik ze voor de 2de keer kook en moet ik er na nog wat flavour toevoegen.

groetjes Peer
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

10-12-2007 18:40

Ik denk wat er boven geschreven staat geen van allen het probleem is van jouw boilies. Je zult wel merdere ingredienten hebben gebruikt dan alleen melkpoeder, dus er zal een ingredient in je boilie zitten wat zeer licht is, voordat iedereen begint te roepen kun je beter eens het hele recept bekijken.
Lucht in je boiliespuit heeft niets te maken met het drijven of zinken van je boilies, je boilie wordt vast gerold hal zal zeker niet gaan drijven hierdoor.
De oplossingen ben ik het wel mee eens hierboven.

Maar je zegt dat de helft blijft drijven en de hleft zingt, dan heb je gewoon een zeer lichte boilie gemaakt, en uiteindelijk zingken ze allemaal binnen een korte tijd.
Daardoor krijg je een hele mooie uitgebalanceerde boilie in mijn ogen zeker niet verkeerd, maar zoals ik al gezegd had je kunt dit niet beoordelen als je maar 1 ingredient noemt.
Groetjes ron