boilies vacuum verpakken


Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

01-02-2008 00:24

Wiljo,

Vorig jaar zijn wij (vismaten en ik) begonnen met vacumeren. Eerst bij een slager. Voor we de slagerij hadden verlaten was de helft van de zakken al lek. Toen hebben we zelf zo´n apparaat aangeschaft en zijn we zelf aan de gang gegaan. We gingen er vanuit dat de zakken van de slager te oud waren en dus snel scheurden, dus we kochten dikkere zakken. Die van de slager waren 70 mu (dat is de dikte). Wij namen 120 mu. Ook hier last van lekkende zakken. Hierna zijn we overgegaan naar de allerdikste versie die er te krijgen is )niet kapot te krijgen met de hand, 170 mu. De zakken bleven heel, maar tijdens vervoer ging er af en toe een zak lek, dit waren vooral de lasnaden, maar toch, soms ook een scherp stukje van een boilie wat je ergens tegenaanstoot.

Wij hadden de bollen wel behoorlijk lang gedroogd, vanwege de geruchten dat bollen zonder lucht ook nog door konden gaan met schimmelen. En schimmel doet het nu eenmaal beter met water. Dit jaar gaan we proberen om de bollen iets natter te houden, zodat we ze minder scherpe kantjes aan de bollen hebben.

In Nederland bewaren we de bollen overigens nog steeds in de vriezer. Het schimmelen blijkt inderdaad door te gaan in de vacuumzakken. Het gaat wel trager. Twee weken Frankrijk is geen probleem. Als we een zak open moesten maken, zochten we de meest verdachte zak uit. Dus de meeste beschadigingen of beginnende schimmel.

Al met al hebben we vorig jaar ruim 80 kilo bollen gered. We vissen er nu nog mee en vroeger hadden we ze allang weggegooid.

grtz

Leon
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2008 00:51

Wiljo van Eerden schreef:
Zat al te denken om ze in emmers mee te nemen met pva schuimpjes erin, dat onttrekt vocht uit de boilies, hetzelfde zal gelden voor pellets.
Groetjes Wiljo

Dat wordt mijn inziens een vieze bedoening..denk niet dat dit je gaat lukken
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

01-02-2008 08:43

He mannen,

Ik heb al wat langer ervaring met het vacumeren van boilies.
Eerst zelf bij de slager en tegenwoordig doet Jacco het voor mij.

De meeste zakken gaan lek omdat er toch een vouwtje zit in de sealnaad of omdat mensen er gewoonweg te veel in doen.

Daarnaast helpt het spetterhard drogen van je boillies mijn inziens ook niet echt. Op deze manier voorkom je juist dat de boillies vervormen, waardoor er juist extra ''lucht''/ onnodige spanning op je zak komt te staan.

Hoe lang wil je de bollen eigenlijk bewaren moet je jezelf afvragen?
Onze ervaring is dat je een goeie drie weken iig zonder problemen in wat voor temperaturen moet redden.

Een bijkomend voordeel van het vacumeren is dat bij boillies met een hoog 'olie' gehaald, er ook een soort olie laagje naar buiten wordt getrokken wat ik persoonlijk zeker een pluspunt vindt.

Enkele tips:
De boillies voor de eerste twee dagen hoef je niet te vacumeren of wat ook, die kan je zo meenemen, dat scheelt weer gedoe.

Gebruik een goede stevige opbergbox om de gevacumeerde zakken in op te bergen.

Sommige mensen gebruiken ook van dat noppenfolie tussen de zakken om beschadiging/lek gaan te voorkomen, persoonlijk gebruik ik dit nooit omdat er bij mij zelden een zak lek gaat.

Voordat je een zak opentrekt altijd even kijken of je een zak ziet, die toevallig al lek is, dan pak je uiteraard deze.

Gebruik geen bollen die direct uit de diepvries komen, omdat je op deze manier extra veel vocht in de zak meeneemt en de bollen te hard zijn om mee te vervormen.

Probeer van te voren enigszins uit te rekenen hoeveel boilies je nodig denkt te gaan hebben. Als je daarvan ook nog de hoeveelheid aftrekt die je in de twee eerste dagen gaat gebruiken weet je precies hoeveel moet vacumeren.
Wij vacumeren eigenlijk altijd per 2,5 kilo.

Dit werkt gewoon goed in de zakken die Jacco heeft en daarnaast weet je precies hoeveel je verbruikt als je een zak hebt opgemaakt.

Wat het vacumeren betreft hoop ik dat het zo wat duidelijker is.

Andere bewaar methoden waarvan ik van weet dat ze werken.

Boilies en pellets half om half mengen in een emmer.
Belangrijk is hierbij dat je pellets echt een hoog olie percentage hebben en dat als je de emmer eenmaal geopend hebt dat je de inhoud ervan dan redelijk snel moet gebruiken.

Boilies en suiker/zout in een emmer.
Hier heb ik wel eens wat van gehoordt, maar absoluut geen ervaring mee.
De redenatie erachter snap ik wel.

En voor de mensen die vanaf de camping vissen, gewoon een vriezer met bevroren bollen meenemen en daar na een dagje weer aansluiten :wink: @ een paar gekke zeeuwen + maten.

Wat ik weet is dat vacumeren werkt en dat het daarom ook in de industrie gebruikt wordt, persoonlijk zal ik dus altijd kiezen voor vacumeren. Het vervormen van de boilies vind ik zelf absoluut geen nadeel, maar ik heb in frankrijk dan ook altijd een boot bij me.
Als je dit niet hebt en je moet toch wat meer afstand overbruggen dan kan ik me voorstellen dat het niet zo handig is.

Suc6 ermee mannen.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

01-02-2008 10:02

die vacumeer zakken die je met de stofzuiger vacuum kunt trekken,is dat niet wat?
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

01-02-2008 10:19

Het lijkt mij niet ruben.

Ik kan me niet voorstellen dat je met een stofzuiger alle lucht eruit kan krijgen.
Hoe sluit je het geheel dan lucht dicht af?

Als ik naar frankrijk ga, dan wil ik zekerheid hebben mbt mijn aas en ik denk de rest van de mensen hier ook.

Aas is toch wel een heel belangrijke schakel in het geheel.

gr jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2008 12:39

Wat een moeite en geld om je boilies te conserveren terwijl je met suiker en of zout hetzelfde kan doen! Jah ook met vismeel boilies kan je ze lange tijd goed houden!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

01-02-2008 12:46

Eyh Martijn,

Als jij dan zo een expert ben in het conserveren, waarom leg je dan niet ff duidelijk uit hoe jij het aanpakt?

Met negatieve postings roeit niemand vooruit :o
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Jan Peter Teerling

01-02-2008 13:22

Eyh Jim, ( Als mn hond wat flikt roep ik ook altijd 'Eyh' :-? )
Verbazingwekkend hoe anno 2008 nog zo weinig mensen de zoekfunctie weten te vinden..
http://www.karperwereld.nl/board/search ... de=results
Probeer het eens onder "conserveren"

Ook Google staat bij veeeeeeeeeele mensen nog niet in het favorieten lijstje,beetje jammer zo als Maxima zou zeggen.Liever lui dan moe kan natuurlijk ook..

Het extra hard laten drogen van je boilies is alleen nodig als je met de werpijp aan de slag moet,of dit moet doen ivm aanwezigheid van dwergmeerval.Vervormen is soms juist een voordeel,doordat het aas een ander vorm heeft rolt het oa niet zo snel van een talud.De zakken gaan bij mij absoluut niet lekken doordat de boilies extra hard zijn,verwerk je eierschalen/hard birdfood in je deeg is het een ander verhaal.

Een extra opbergbox voor je gevacumeerde boilies is ook grote onzin,gewoon elk plekje wat je nog kunt vinden tussen je materiaal (en dat is bij mij zeker niet veel en heb dan ook absoluut geen extra ruimte voor een kist!) benutten om je zakken tussen te doen,al dan niet gewikkeld in de kleren/handdoeken die je meeneemt.Ook de ruimte onder en voor de twee voorstoelen zijn prima plekken om je boilies te vervoeren.Tussen je strecher&stoelen is ook een prima plaats.

Houd zover mogenlijk,je zakken uit het directe zonlicht.
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

01-02-2008 15:31

Tja Jan Peter,

Gelukkig vind ik altijd mijn slaapzak als ik mijn stretcher openvouw.

Het lijkt mij namelijk uitermate onhandig als mijn zakken met boillies overal en nergens rondslingeren en dat als ik s'avonds eindelijk mijn strecher uitklap ik eerst nog een paar pakken bollen ergens neer kan slingeren.

Dat is in mijn ogen namelijk helemaal niet zo handig, omdat ik elke dag verkas en daar is mijn gebruik van materiaal dan ook helemaal op ingericht. Die kist heeft een vaste plek in mijn boot, waar die pas weer vandaan komt als ik mijn boot weer op de trailer trek.

Aangezien ik ruimte over heb, gebruik ik dus wel een kist puur omdat ik het handig vind.

Zal wel in de manier van vissen zitten denk ik zo.


Het vervormen van de bollen is in mijn ogen ook een voordeel, zowel voor stroming als het 'eventuele' kleine beetje anders gevoel voor de vis mbt dressuur alhoewel dit waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Meer waarde hecht ik dan aan het olie achtige laagje dat ik terug vind op mijn bollen als ik een zak opentrek.

Maar ieder zo zijn voorkeur en de mijne werkt voor mij en de jouwe hopelijk goed voor jou Jan Peter.

Wat betreft de zoekfunctie heb je gelijk, maar alleen maar daar naar verwijzen is ook zo saai en hopelijk help ik zo nog iemand vooruit door mijn ervaring te posten.

Tijd voor bier, proost.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2008 16:46

jim ik heb et al een keer of 2 uitgelegd hier op het board maar ik ben niet te beroerd om het nog een ker te doen hoor....
Men neme zout of suiker (zout is het koedkoopst en geeft minder plakkerige rotzooi)een grotte emmer, en boilies.
Op de bodem van de emmer legt men boilies daaroverheen doet men zout dan weer een laag boilies dan weer zout |(of suiker natuurlijk) DOe dit tot de emmer vol is en sluit hem af. en Schud hem eventueel om de paar uur om Binnen een dag zal je zie dat het zout al het vocht uit de boilie trekt waardoor deze goed hard word en langdurig houdbaar is. Voordat men naar het buitenland vertrekt ff het zout erefhalen (scheelt weer wat kilos) en dan de bollen in zakken doenenmeenemen.
eentip...doe wat olie door je boilie waardoor je er nog wel een boilienaald doorheen krijgt. De mate van conservering hangt af van de ingredienten en de tempratuur maar loopt op tot weken enlanger
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

01-02-2008 17:04

Sorry martijn,

Die eerste twee keer heb ik niet meegekregen, bedankt voor je goodwill iig.

Ik heb wel een paar vraagjes over deze methode.

Ten eerste een praktisch vraagje, hoeveel kg zout gaat er op deze manier doorheen? gebruik je dit zout meerdere malen?

Een dag in het zout is dus genoeg om de bollen te 'conserveren'/drogen?
Martijn, hoe zit het met de kwaliteit van je bollen? Een eerste gedachte bij mij is dat de buitenmantel extreem droog wordt?
Gebruik jij nog een soort van amino/liquid gebeuren vlak voordat je de bollen gaat gebruiken of gaan de bollen recht uit de zak zo het water in?

Hoe zien de bollen eruit nadat je ze in het zout hebt gehad?

Ik ben benieuwd. Op dit moment gebruik ik dus vacumeren, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar oplossingen van anderen.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2008 17:19

Meestal spoel ik de boilies ff af in het water in een oude waszak uit het leger. Het zout zit aan de buitenkant dus heeft niet tot nauwelijks invoed op de bol zelf. Eventuele atractors heb ik er het liefst in maar je kan natuurlijk ook er wat overheen gooien als het jou meer vertrouwen geeft. De bollen worden wel ietsje kleiner trouwens.
Het zout of suiker kan je maar 1 maal gebruiken, in het begin gebruikte ik 1kg op 1 kg bollen maar met minder gaat het net zo goed en spaart geld. Tevens scheelt het een hoop als je je boilies al voorgedroogd hebt op rekken of in de vriezer ( het ijs erafschudden)
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

01-02-2008 17:35

Hallo,

Zout en suiker halen het vocht uit de boilie en daardoor schimmelen ze minder snel. Een goeie methode.

Onze ervaringen met extreem gedroogde boilies is dat er na verloop van tijd toch wat schimmel komt. En hoe houdt je ze goed als je vochtig weer treft? Regen en vooral mist maken je boilies vaak weer vochtig. En de kiezelstenen die je na twee weken buitenland over hebt, zijn in mijn ogen rijp voor de vuilnisbak. Je kan ze natuurlijk nog wel gebruiken, maar het vertrouwen is bij ons een stukje weg.

De boilies zijn altijd hetzelfde kwa hardheid en dus kwa uitwaseming. Daarbij komt dat je de overgebleven boilies nog kan gebruiken.

Genoeg voor ons om deze keuze te maken.

Ieder zijn ding.

grtz

Leon
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-02-2008 21:18

leon ik verpak ze voor de reis in plastic zakken die ik dicht seal an anders kan je ze in goed afsluitbare emmers doen dus het weer is geen rpbleem.
Ten tweede jij stelt dat de knikker in nederland waardeloos zijn, waarom? omdat ze hard zijn? Als ik thuis kom vries ik ze in en gebruik ik ze gewoon, als ik aan de kwalitet twijfelde dan zou ik er in frankrijk l helemaal niet mee vissen
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

03-02-2008 07:04

Martijn,

Dit jaar gaan zij voor korter drogen (ongeveer 1 dag) en voor langere sessies, vacumeren.

Korter droger voor een betere (=snellere) uitwaseming.
Vacumeren voor de houdbaarheid.

Als je de schimmel er echt uit kan houden, werkt een uitgedroogde bal prima, maar dit is volgens ons de meest zekere methode.

grtz,

Leon
dennis van vliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Zuid-Holland

22-02-2008 10:48

Wij verpakken onze boilies altijd vacuum, readymades & freezers.
Er is bij ons ook nog nooit een zak gescheurd of iets dergelijks.
Ik heb dan ook het geluk dat me pa een eigen profesionele vacuum machine heeft staan :lol:
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

25-02-2008 20:00

Vroeger liet ik mijn bollen 3 weken drogen om ze mee te nemen naar Frankrijk.Daar werden ze bij nat weer in een paraplutent gehouden,in ajuinzakken (luchtdoorlatend).Nooit slechte bollen gehad.Soms werden ze wel 3 dagen op voorhand in een emmer met water gelegd,vooralleer aan de haak te hangen.Nadien nam ik gewoon een emmer met droge mix mee.Indien nodig kookte ik mijn bollen aan het water.Dit jaar ga ik ook eens proberen met ze vacum te zuigen.Dit zal gebeuren met een regelbaar vacum (25%-50%-75% en 100%).Eens kijken wat dit zal geven.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-03-2008 19:57

maar waar kun je die vacuumzakken kopen?? want een klasgenoot van mij heeft een profesionele vacuum machine maar waar kun je die zakken kopen??

groeten rick
Gebruikersavatar
tommie vd akker
Berichten: 69
Lid geworden op: 04-10-2005 13:44
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

07-04-2008 16:28

ik heb van het merk princess een vacuum machine gekocht voor 90 euro, werkt supergoed en de boilies blijven 2 tot 3 weken goed.