Flavours veel blabla, maar wie gebruikt ze?


Wie gebruikt (vismerk) flavours?

Ja ik gebruik ze altijd
13
13%
Ja ik gebruik ze in sommige periodes en omstandigeheden
31
32%
Neen ik gebruik ze niet
53
55%
 
Totaal aantal stemmen: 97
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-09-2007 14:01

Hallo

Flavours iedereen kent ze wel die minipotjes die je een fortuin kosten en die je vis op de kant zouden moeten brengen. Ooit had ik een potje waarop stond "ze komen niet naar je toe gezwommen, maar naar je toe gesprongen". De laatste 2 jaar maak ik er echter helemaal geen gebruik meer van en vervang dit dan door kruiden omdat hier ook effectief smaak aan zit.
Iedereen heeft zijn eigen visie erover en het grappige vind ik dat de meeste zeggen dat het niet nodig is etc, maar als je aan de waterkant gaat zien dan zijn ze allemaal aan het zeveren dat flavour A van merk B een goeie is en een andere niet.

Dus nu puur uit nieuwsgierigheid, wie gebruikt ze en wie niet (ik bedoel geen alternatieve flavours als oestersaus etc, ook geen oliën enkel die pokkedure potjes)? Hou je rekening met de PHwaarde? Geloof je dat ze een meerwaarde kunnen geven aan je aas? Bekijk je het als een soort label van je aas of zie je er enkel het nut van in tijdens instantvisserij?

Kortom waarom gebruiken jullie flavours of waarom niet?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-09-2007 14:22

Hier een duidelijk Neen ik gebruik ze niet.
Wil niet zeggen dat ik ze ook echt nooit meer gebruik, maar verlopig doe ik het zonder en heb een goede alternatief in vorm van ketjap manis.

PH waardes hou ik geen rekening mee wel verteerbaarheid.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

12-09-2007 14:47

Ik gebruik wel poeders door mn lokvoer en vanille druppels... (voornamelijk als ik op brasem vis)
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

12-09-2007 15:07

[quote=]"(voornamelijk als ik op brasem vis)[/quote]
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

12-09-2007 15:08

"(voornamelijk als ik op brasem vis)
:o

ik gebruik ze wel hoewel ik mijn bollen nog nooit zonder flavour heb gebruikt ben ik wel benieuwd of ze dan net zo goed vangen...ik vis dan ook altijd Instant en nooit op voerstekken dat is de reden dat ik het wle gebruik, ben wel van plan om het er eens uit te laten en te kijken of het dan echt verschil maakt. De potjes zijn idd Takkeduur!
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

12-09-2007 16:33

Tim Belshof schreef:
"(voornamelijk als ik op brasem vis)
:o

ik gebruik ze wel hoewel ik mijn bollen nog nooit zonder flavour heb gebruikt ben ik wel benieuwd of ze dan net zo goed vangen...ik vis dan ook altijd Instant en nooit op voerstekken dat is de reden dat ik het wle gebruik, ben wel van plan om het er eens uit te laten en te kijken of het dan echt verschil maakt. De potjes zijn idd Takkeduur!



Ik kom van witvissen en ben net maand bezig met karper vissen :)
Daarvoor vistte ik eigenlijk alleen op brasems...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-09-2007 16:48

@ Tim: het is daarvoor dat ik de mensen attent wil maken. een standaardpotje koste in de tijd dat ik ze ook nog gebruikte ongeveer 12 euro per 50ml (verbeter me als ik verkeerd ben, ben namelijk niet meer op de hoogte van die prijzen) en je gebruikt er gemiddeld 5ml op een kg mix van als het al niet meer is!!! De kostprijs per kg mix steeg dus met een slordige euro per kg mix.... Wetende dat je meer kan bereiken met extracten als kruiden en andere poeders (lever etc...) die je uiteindelijk goedkoper uitkomen... Doe nou 50 gram steranijs op een kg of fenegriek wat allebei rond de 7 euro per kg kost en je dat toevoegt dan kost je boilie al maar een kleine 50 cent per kg mix meer en dat ding heeft ook nog smaak....

Als je met leverpoeders, L-0-30 etc... begint te werken komt het je even duur uit als die flavours, maar dat zijn wel producten waar de vis langer door blijft hangen op je voerplek (zo ondervind ik dat toch)

:wink:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-09-2007 17:49

Ik gebruik ze vrijwel nooit.
Ik hou liever mijn boilies wta goedkoper of ik investeer meer in ingrediënten die voor een stuk meer attractiviteit zorgen dan zo'n flesje flavour.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

13-09-2007 08:19

de meeste flavours smaken toch niet of nauwelijks en anders heel bitter....als ik voor smakende flavours ga,gebruik ik de triples van DT baits...dat proef je tenminste....succes
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-09-2007 08:48

jongens jongens toch een flavour als je wel een goede hebt kan echt het verschilmaken tussen goed of super vangen een voorbeeld heb met de scorpex van nash gevist echt helemaal niks maar pak je de big strawberry van het zelfde merk die gaat weer als een raket op de zelfde mix dat is raar vind ik maar sommigge flavours vangen echt meer vis en als je ergens aan het voeren bent geef je je aas toch een herkenning aan maar er is ook veel rommel op de markt maar zoals ik al eerder zei de bosbaan is een uitstekend testwater om flavours tegen me kaar op te vissen en dan zie je naar verloop van tijd echt verschil welke flavour beter is gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-09-2007 09:32

Goedenmiddag,

Een flavour heeft voor mij bij het instantvissen zeker wel meerwaarde.
Hierbij moet dan wel het verschil worden gemaakt tussen de verschillende oplosmiddelen in flavours.
Er zijn flavours op Ethyl Alcohol en flavours op Olie basis.
De eerstgenoemde lekt snel uit, ook bij lagere watertemperaturen en de laatstgenoemde heeft meer tijd nodig om uit te lekken en zal bij een lage watertemperatuur niet of zeeer slecht uitlekken.
De kracht van een flavour is voor mij bij het instantvissen dat het snel een geurspoor afgeeft die samen met de wateroplosbare ingrediënten in de boilie de karper moet aantrekken en vervolgens aan moet zetten tot azen.
Bij langer voeren kan een flavour ook zin hebben.
Bij langer voeren kun je door middel van een flavour een "label"
meegeven aan je boilie waardoor hij misschien niet attractiever wordt, maar wel meer herkenbaar zodat de karper bij herhaaldelijke kennismaking "leert" dat het veilig is.
Zorg er bij langer voeren wel voor dat je slechts een geringe hoeveelheid flavour gebruikt.
Als je ongeveer een kwart van de aanbevolen hoeveelheid gebruikt zul je bijna nooit verkeerd zitten.
Bedenk ook dat wanneer je een water bevoert waar het lang kan duren voordat een karper jouw aas tegenkomt (groot water, lage bezetting)
dat een flavour op oliebasis waarschijnlijk meer effect heeft.
Deze lekt immers minder snel uit zodat de flavour ook nog aanwezig is als de karper het aas tegenkomt...


Hieronder staat de link naar een zeer informatief artikel over flavours en ook over de relatie met PH-waardes.

http://www.totalfishing.nl/karper,3,1269.html

Groeten Bart
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-09-2007 09:40

he he eindelijk iemand die het snapt klopt als een bus bart gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 10:49

Eindelijk iemand waarvan jij denkt dat hij jou snapt zul je bedoelen.

Neem dezelfde mix en ga dan experimenteren, heel vaak wordt er aan een boilie meerwaarde toegekend omdat het aas flavours bevat, net zo vaak wordt dan ook vergeten dat de boilie niet altijd dezelfde bestanddelen in dezelfde hoeveelheden bevat.

Ik geloof absoluut niet in flavours, wel in smaakstoffen aroma's zeg maar.
Heel vaak worden de aroma's in de hengelsport verkocht als flavour omdat de naam flavour veel bekender is en daarom veel beter verkoopt.
Je wordt, en dat gebeurd veel vaker dan je denkt, bij de neus genomen.
Essentiële olie bv. het suggereert dat het erin MOET, niets is minder waar het zegt alleen iets over de manier waarop het is gewonnen.
Essence, vertaald in essentieel.

Zodra je dat snapt ben je samen met de reactie van Bart al een heel eind verder.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-09-2007 11:03

Douwe,

Natuurlijk weet ik dat een flavour absoluut niet zaligmakend is, want daarvoor is aas een veel te complexe materie.


Het kan in sommige situaties echter wel net dat extra's meegeven aan het aas. En zolang je basisingrediënten goed (attractief, smaakvol, vers) zijn dan zal de flavour ook niet afdoen aan de kwaliteit van je aas. Kortom, baat het niet dan schaadt het ook niet.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-09-2007 11:05

Nou, bekender. Het Engelse woord flavour is een verzamelnaam voor zowel smaakstoffen als geurstoffen.

Ik zou dus opassen wat je koopt. Het nut van geurstoffen is twijfelachtig.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

13-09-2007 11:23

Flavour trekt meer karpervissers dan karper. Altijd een koddig gezicht: de visser die de geur ff test.
Link naar pagina

Gek is ook, dat aarbei altijd wel scoort, terwijl aardappel, leer, rubber, nieuwe autolucht geen aftrek vinden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-09-2007 11:26

Klaas,

Ivm de lengte van de url ( webadres ) heb ik je post even aangepast.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-09-2007 11:38

Heren,

Voor de duidelijkheid;
Ik zeg absoluut niet dat de geur van de flavour de oorzaak is van de meerwaarde die flavours kunnen hebben.
Het gaat er meer om dat het aas op de 1 of andere manier een label krijgt. Dit gebeurt in combinatie met de rest van de samenstelling van de boilie.
Dat flavours vissers vangt klopt, het helpt echter in sommige situaties ook mee aan het vangen van vissen.

Gr Bart
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-09-2007 12:04

[je hebt flavours en je hebt flavours wel eens gevist met flavours voor de mensrlijke consumtie is gewoon mier zoet en je vangt er meer vis mee vooral instand en ik weet ook wel dat het niet het allerbelangrijkste is dat is de mix waar je mee vist want daar begint het allemaal mee maar het helpt je wel in het zadel gr harald ps he douwe ik heb een boilie tegen me kaar op ge vist op de baan en het was een duidelijk verschil in het voordeel van de flavour 14 voor de flvour en 8 zonder flavour ben daarna nog 3 keer geweest toen was het 65 voor de flavour en 27 zonder flavour lees ik nou uit mijn schrift en tijdens het vissen steeds de hengels omgedraait voor mij was dat genoeg bewijs gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-09-2007 12:28

Harald,

Wat was dan de actieve component van de flavour?

Was dit een geurstof of een smaakstof. Enig idee?

Als dat niet duidelijk is, praten we langs elkaar heen.

Ook een vraag voor de topic starter trouwens. In de zin van smaakstoffen gebruik ik flavours altijd. Maar is dat de vraag?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 12:59

Harald, lees eerst eens wat er staat, je kunt flavours en aroma,s niet met elkaar vergelijken.
De ellende is alleen dat de flavour als naam bekender is dan de naam aroma terwijl de "goede" flavours vrijwel altijd uit aroma.s bestaan.

Dus waar hebben wij het over? geur of smaakstoffen?

En klein verzoekje aan jou haal die [ eens voor je reactie vandaan het lijkt net of je iets aanhaalt en dat is vervelend lezen.
En AUB maak eens een pauze in je zinnen dmv punten en hoofdletters.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

13-09-2007 13:46

Douwe,

Hoe weet je dan wat een volgens jou "goede" flavour is ?
Je zegt dat een "goede" flavour uit Aroma's bestaat maar als ik in de winkel ben en ik zie allemaal potjes met flavours staan word ik er niet meer wijs uit welke nou "goede" flavours zijn. En wat er achter op het potje staat is volgens mij ook niet altijd te vertrouwen, die mensen moeten het immers verkopen dus verkoop praat is er al snel bij.
Wij kopen altijd flavours van UCP. Is dit volgens jou een "goede" flavour?

Of het meerwaarde heeft weet ik niet, ik heb nog niet met bollen gevist waar geen flavour in zat. Ik gooi er altijd voor de smaak wel Melasse bij in. Hier heb ik al wel duidelijk verschil in gemerkt!.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 13:55

Goede staat tussen aanhalingstekens en dat is niet voor niks.
Wat goed is zit tussen je eigen oren.

Van Dirk weet ik dat het meestal aroma's zijn.

Melasse is een smaakstof, dat je daar een positieve ervaring mee hebt onderschrijft alleen al de stelling dat smaak belangrijker is dan geur.
Vissen is een hobby, geen religie!
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-09-2007 14:16

melasse vind ik bagger zooi douwe brasems zijn er gek op en die wil ik nou net niet vangen tim die ucp flavour is echt goed spul gewoon mee doorgaan zou ik zeggevis ik ook regelmatig mee en jongens ik vind het bewijs van een goede flavour door de vangsten en niet van theorieen gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 14:31

Harald je ziet mij niet zeggen dat melasse goed spul is bij het karpervissen ik zeg alleen maar dat het een smaakstof is.
Dat verschil in flavour en aroma is geen theorie, vraag Dirk van UCP er maar eens naar.

Bovendien wil ik erg graag grote brasem vangen.
Ik weet zeker dat a.s. zaterdag bij de Nederlandse Kampioenschappen Clubs de vissers er ook zo over denken.
Vissen is een hobby, geen religie!