Hoe samenstellen droge mix vismeelbol


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-05-2007 00:20

Ik ben nieuw en heb al enige ervaring met draaien, maar niet de gedachte erachter. Mijn vismaat heeft een recept gekregen en zo zijn we gaan draaien. Nu willen we echter een nieuwe bol maken, een vismeelbol, hadden eerst een vogelvoerbol.

Nu lees ik verschillende bladen, waaronder de Spiegel, Karper en Karperwereld. Nu wordt in de Spiegel het één en ander over aas uitgelegd en heb deze artikelen nog een paar keer doorgelezen. Heb hier alle verschillende boilie ingrediënten alle verschillende boilie ingrediënten doorgelezen.

Deze ingrediënten spraken me aan:
    LT Vismeel
    Spray Dried FFP
    Predigested Vismeel
    Zalmolie
    Leverpoeder
Ik heb veel gelezen over deze ingrediënten en LT Vismeel sprak me aan, omdat het een hoogwaardig vismeel is met veel vrije aminozuren wat de karper aantrekt. Spray Dried FFP, ook wel L-Zero-30 genoemd. Dit is de droge vorm van Aminol. Men is zeer te spreken over dit ingrediënt en trekt karper ook enorm aan. Predigested Vismeel heb ik gekozen, omdat de boilie langzaam oplost en zo blijft lekken aan geuren en smaken. Zalmolie wil ik in onze mix stoppen voor verticale verspreiding van de geuren en smaken. Tevens voor de meervoudige onverzadigde vetzuren omega 3 en 6, die tevens werken als lustopwekker. Leverpoeder, omdat dit schijnbaar een topproduct is en je aas net iets meer geeft.

Ik wilde de bol twee herkenbare vissmaken geven. Dus bijvoorbeeld Mossel&Zalm of Inktvis&Kreeft. Ik weet echter niet wat ik moet nemen. Ik wil geen gebruik maken van flavours maar natuurlijke producten, mijn gevoel nijgt hier toch meer na.

Ik kan spelen door Spray Dried FFP (Alminol) te vervangen door Saminol of Crayminol. Aminol is van witte zeevissen, Salminol van zalm en Crayminol van kreeftachtige. In plaats van Leverpoeder heb je ook Inktvisleverpoeder. Zalmolie kan ook vervangen worden door Ansjovisolie.

Ik kan dus kiezen uit deze vissmaken:
    Zalm
    Kreeft
    Witvis
    Inktvis
    Ansjovis.
Hoeveel procent ieder product in de basismix moet zitten is als volgt:
    20% LT Vismeel
    5% Spray Dried FFP
    10% Predigested Vismeel
    10% Leverpoeder
Waar ik echter nog niet zoveel van snap is wat ik nu allemaal moet toevoegen. Ik moet nu nog andere melen toevoegen om een goede binding te vormen en om de bal massa/volume te geven. Ik weet alleen niet in welke hoeveelheden welke soort melen ik moet pakken aangezien ik daar nog niet zoveel ervaringen mee heb. Tevens weet ik niet of ik nog zout moet toevoegen, omdat bovenstaande ingrediënten als vrij zout zijn van zichzelf. Ook weet ik niet of ik, nu ik Predigested Vismeel, in mijn droge mix heb zitten of ik nog zaden toe moet voegen voor een grove structuur zodat de bol blijft 'lekken'.

Zouden jullie mij kunnen helpen want ben al verschillende weken aan het kijken, maar wordt er niet veel wijzer van. Ik moet nog zoveel doen, maar telkens als ik achter het forum ga zitten blijf ik geconcentreerd zoeken. Zo laat dat de avond alweer voorbij is :evil:
janwillem hilverts

11-05-2007 08:38

Coen,

Het is heel makkelijk... Hierboven in, staat een topic, het grote boillierecepten forum ofzo.. Open deze, en lees heel goed..

Hier komen verschillende mixen, maar ook binders en uitharders (je beginbasis) in voor.. Hier kan je het een en ander uithalen, of gewoon experimenteren, dat is vaak leuker en geeft je meer voldoening..

Wat je kan doen...
Als eerste je basis, van hieruit ga je verder werken met de ingredienten waar je mee wil vissen en tevens dus je hoofdingredienten zijn (hetgene wat de boillie dus die geur, smaak, structuur enz geeft)

Een simpele basismix
200 gram tarwemeel
200 gram maismeel
100 gram polenta grof (voor eeni ets groffere boillie, dat wou je toch?)

Van hieruit ga je verder werken. Dit bindt en hard namelijk goed uit. Gebruik het zelf ook als basis...

Nu ga je verder en voeg je (naar wat jij aangaf in je bericht)
200 gram lt vismeel
100 gram predigested vismeel
50 gram leverpoeder (meer dan genoeg!)
50 gram Spray Dried FFP

De meeste mensen hier gaan allemaal uit van een standaard mix die uitkomt op een kilo, ok het rekent makkelijker en is makkelijker aan te passen.. (Zelf kijk ik er niet zo op, maargoed) Als je dit na rekent kom je uit op 900 gram totale droge mix.. Dat wil zeggen dat je nog een 100 gram overhoudt.. Hier kan je mee spelen en voeg je bijvoorbeeld nog een 100 gram polente toe (wordt de boillie nog wat groffer) of je pakt, wat je ook graag wil, uit je bericht vernomen, 100 gram cede eivoer of andere zaden.. Het is maar net wat ej de boillie wil geven. Persoonlijk zou ik kiezen
75 gram lammerenmelk
25 gram zout (om de vismeel iets op te peppen, zout is een smaakmaker en werkt in vismixen goed, althans dat zijn mijn bevindingen).

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben zodat je volgende week ipv een hele avond op de comp zit, je een hele avond kan gaan draaien :lol:
K. van den Herik

11-05-2007 08:47

Beste Coen,

Je hebt een prachtig antwoord van JanWillem.

Echter in een andere topic stond ook een aardig antwoord.

Ik snap best je twijfels hoor, maar probeer zelf eens iets. De laatste 25 jaar heb ik en vele met mij 100 en kilo meuk in de vuilbak getrapt. Trial and error.

Dacht je nu echt dat men jou get geheim van de smid op de detail gaat uitleggen?

Je hebt je in veel zaken al prima verdiept. Doe ook gerust het laatste beetje.

O ja verander steeds 1 ding, anders weet je nog niets.

Vervang je vogelvoer door je gewenste vismeel mengsel. Maak een kilo. Tik 1 eitje en proberen maar.

Suc7

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 09:56

karpervoer 2000 :wink:
KSN
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-05-2007 12:17

Gerard Brondijk schreef:karpervoer 2000 :wink:


Liever niet...
Zoals Klaas al aangeeft... steeds 1 ingredient verwidjeren en vervangen, dan zie je wat het met de structuur van je bol doet, de rolbaarheid en hardheid en natuurlijk de vangkracht.
Aminol, L-zero 30, Predigested + LT vismeel zijn zeer mooie producten om in je bol te gebruiken.
De wateroplosbaarheid van sommige van deze ingredienten geven de vis een duidelijk signaal dat er wat te vreten te vinden is en ze zullen het sneller tot zich nemen vanwege de vrije aminozuren.

Toch valt of staat het ook met de basismix, denk daar niet te makkelijk over.
Probeer ook deze ingredienten vers te krijgen, en laat je niet leiden door 'veel voor weinig' want kwalitatief goede ingredienten klosten een paar centen meer dan wat oude meuk die al een tijd in de schappen ligt.
Ga eens naar een molenaar of een groothandel of probeer online een goede leverancier van je producten te zoeken.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

11-05-2007 14:56

marijn ham, Daar heb je een punt :wink:
KSN
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-05-2007 18:09

Bedankt voor jullie reactie jongens! 8)

Ik maak mijn basismix denk ik van de volgende producten/melen. Ze spraken mij het meeste aan na het lezen van een omschrijving. Ik wilde geen mais varianten gebruiken. Nog even kijken wat de bol gaat kosten. Dit doe ik misschien vanavond na het voetballen of anders morgen.

tarwebloem
zeer goed ingrediënt bevat bijna geen slechte eigenschappen, het heeft een hoge voedingswaarde, laat zich goed uitrollen en hard goed uit. Je kan het tot 35% gebruiken.

griesmeel
griesmeel is goedkoop, heeft een hoge natuurlijke waarde, hard zeer goed uit, is makkelijk rolbaar en bind goed. Door al deze eigenschappen is het een van de meest gebruikte ingredïenten in boiliemixen. Gebruik: max 50%

soyameel
een van de meest gebruikte onderdelen van een boiliemix. Het heeft een aangename smaak en laat zich goed verwerken. Je kan het tot 45% gebruiken.
janwillem hilverts

12-05-2007 19:20

Coen,

Ik zou dan soyameel ontvet pakken. Dit omdat bijna al je ingredienten (het grootste gedeelte iig) behoorlijk vettig is. Mocht je nog met olien werken kan je wel eens problemen krijgen. Heb het laatst ook met deze ingredienten gehad.
Plaats reactie