Iets binding te kort


Plaats reactie
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

14-04-2007 15:47

Heren ik heb iets binding tekort in mijn boilies. na het draaien zien ze er perfect uit maar na 24 uur drogen beginnen ze te scheuren en zijn ze niet goed meer aan de hair te doen.

na een beetje sleutelen heb ik 15 % over om iets toe te voegen voor betere binding.

ook omdat ik ze te zacht vind wil ik 5% ei-albumine toevoegen.

en voor de zekerheid wil ik die andere 10% die ik over heb ook een binder inzetten.

nu twijfelde ik tussen tarwemeel en tarwebloem.

wat is het verschil tussen deze 2 betreft eigenschappen? is er 1 die beter bind? en wat doet het met de structuur met de boilies?

kan iemand me een beetje duidelijkheid verschaffen?

met vriendelijke groeten Daan
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

14-04-2007 17:07

tarwebloem
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

14-04-2007 17:19

Ruben,

omdat?

en waarom niet tarwemeel?

Groeten Daan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-04-2007 23:13

Daan,
Omdat:

Bloem
Door het breken van tarwekorrels, zeven en malen ontstaan verschillende soorten bloem. De
meest blanke bloem heet patentbloem. Deze bevat vrijwel geen zemelen of kiemdeeltjes.
Tarwebloem is wat grauwer van kleur en bevat een kleine hoeveelheid zemelen en
kiemdeeltjes. Als alle zemelen en kiemdelen van de tarwe erbij zitten, spreekt men over
volkorenmeel.
Bloem is een onmisbaar basisproduct in de keuken. Bloem kun je gebruiken voor het
(bij)binden van soepen en sauzen, als paneermiddel en als hoofdbestanddeel bij het bakken
van brood, gebak en koekjes.
Goed afgesloten en bewaard op een droge, koele plaats kan bloem +/- 1 jaar goed blijven. (zie
ook meel en bloem en Tarwebloem)

Meel en bloem
Meel is gemalen graan. Het wordt gemaakt van rogge, tarwe, haver, boekweit, ma‹s en rijst.
Het graan kan in meer of in mindere mate uitgemalen zijn; dit heet de uitmalingsgraad. Een
uitmalingsgraad van 100 betekent dat 100 kilo graan 100 kilo meel oplevert. Bloem heeft
een lage uitmalingsgraad (er is dus veel uit weggemalen) en is gezeefd waardoor
zemelen en kiemdeeltjes zijn verwijderd.
Bloem wordt gemaakt van tarwe, rogge, maïs en rijst.
Patentbloem is gebleekt tarwebloem met een lage uitmalingsgraad.

Opmerking.
Op school wordt in de bakkerijen veel gebruik gemaakt van Patentbloem en Zeeuwse bloem,
in feite zijn dit alle twee soorten patentbloem. Het verschil zit hem in het zetmeelgehalte
van de tarwekorrel en de bindkracht ervan, dit heeft te maken met de streek waar de
tarwe vandaan komt.

Zeeuwse bloem komt uit een streek met een "zeeklimaat", de tarwekorrel heeft minder
zetmeel, is vochtiger en heeft minder bindkracht
Patentbloem uit een "landklimaat" is veel droger, heeft een hoger zetmeelgehalte, dus meer
gluten en meer bindkracht

Tarwebloem.
Deze fijne bloemsoort die ook vaak onder de naam patentbloem wordt verkocht, dankt zijn
witte kleur aan het feit dat het meel, waaruit kiem en zemelen zijn verwijderd, wordt
gebleekt. Tarwe heeft hele goede bakeigenschappen, omdat 80% van de eiwitten gluten
zijn. Die maken het gebak luchtig. Dat is ook de reden waarom meelsoorten die weinig
gluten bevatten (zoals maïsmeel), vaak met bloem worden vermengd.

Volkorenmeel
Wordt gemalen van de volle, onbewerkte graankorrel. Het is daardoor vrij donker van kleur.
U koopt volkorenmeel bij natuurvoedingswinkels. Er is een fijne en een grove soort. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

15-04-2007 09:37

Henk,

dank je voor de info..
ik zie dus dat met bloem ik meer binding heb en de structuur fijner word van de boilie t.o.v. tarwemeel.

ik heb even verder gezocht en lees dat bloem de boiliemantel afsluit. is hier ook sprake van bij gebruik van 10% ? of kan ik beter iets minder gebruiken?

Groeten Daan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-04-2007 11:26

Daan,

Bij tarwebloem zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken. Je kunt je
boilie eventueel altijd nog iets groffer maken met vogelvoer.

Maizena (maiszetmeel) sluit je bol wel af, en dat gebruik ik dus nooit!

groetjes Benny
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

15-04-2007 18:54

ik heb op dit moment er ook al 5% vogelvoer in zitten.

dan zal ik van de week eens testen om te kijken of het resultaat goed is.

Groeten Daan
Plaats reactie