tijgernoten bereiden


Patrick Classens
Berichten: 113
Lid geworden op: 02-07-2007 18:31
Locatie: Venray

16-08-2007 14:38

Maar de het stukje van Henk gaat over consumptie van tijgernoten door mensen en dus niet de uitwerkingen op karper. Ik denk dat de spijsvertering van karper er anders uitziet.
Maar verder over het koken. Ik heb nog geen een site gezien waar men zei dat de noten minimaal 6 uur of langer gekookt moet worden en ik zie op die sites ook geen een geval dat er karpers zijn gestorven na consumptie van tijgernoten. Ik denk dat het dus ook niet klopt dat karpers het loodje leggen na een kooktijd van 45 minuten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2007 15:46

Ach ja voor de mens zitten er geen schadelijke stoffen in en voor de karper wel. :roll: :roll: :roll: :roll:
Nou dan kan ik je verklappen dat ALLES wij wij in het water donderen schadelijk is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Patrick Classens
Berichten: 113
Lid geworden op: 02-07-2007 18:31
Locatie: Venray

16-08-2007 17:04

Dat weet ik niet, dit stukje tekst gaat over de consumptie van tijgernoten door de mens. Dus om dat uit te printen om te laten zien dat tijgernoten niet schadelijk zijn voor karpers is denk geen goed argument. Ik weet ook niet of er verder wel eens is gekeken naar de uitwerkingen van de stoffen van welk aas dan ook op de karper...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-08-2007 17:44

Jij je zin, ik ben benieuwd naar de onderbouwde mening van de verkoper.
Vissen is een hobby, geen religie!
Patrick Classens
Berichten: 113
Lid geworden op: 02-07-2007 18:31
Locatie: Venray

16-08-2007 19:37

Ik ook...
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

22-08-2007 15:08

Patrick Classens schreef:Ik ook...


Hallo mensen,
sorry ben wat laat met reageren,
maar als ik het lijstje aan de verkoper voorleg weet ik cker dat hij me gelijk geeft, plus jullie argumenten erbij dat er verder geen sites gevonden zijn en dat zelfs de gevoelige koï's er niet door dood gaan. Als het gezond is voor ons zal er dus wle geen overvloed aan blauwzuur in zitten he vind onze maar denk ik ook niet echt lekker,
bedankt voor jullie reacties, als ik de verkoper spreek(ben er geen vaste klant) zal ik jullie zijn reactie vertellen :wink:
Robin Verkade
Berichten: 11
Lid geworden op: 05-06-2007 20:45

23-08-2007 19:18

Ik heb noch een vraagje:

Ik heb op het moment mijn tijgernoten 24 uur staan. Ik wil ze morgen avond dan gaan koken. Maar moet ik ze in hetzelfde water koken als waar ze nu in staan te weken, of moet ik ze in nieuw water doen?
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

23-08-2007 21:54

Ik doe ze altijd in nieuw water, dan koken en in dat zelfde water laten weken,
als ik het fout doen hoor ik dat natuurlijk graag :wink:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

23-08-2007 22:17

weken, dan tijgers met dat water koken, mss beetje nieuw water bijdoen, verdampt altijd wel beetje water tijdens het koken, en dan de tijgers met het kookvocht weer wegzetten
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

24-08-2007 01:02

**Onnodige quote**

ik heb hetzelfde principe... meestal gooi ik er tijdens het koken nog een schuutje bastardsuiker door heen word het een beetje caramel achtig en lekker gezoet.. wat ik ook een voordeel vind van dik slijm is de geurwolk op je stek. je weet uiteraard niet of dat doorslaggevend is, maar ik heb er wel goede ervaringen mee.
"khad nou toch wel een run verwacht"
Patrick Classens
Berichten: 113
Lid geworden op: 02-07-2007 18:31
Locatie: Venray

24-08-2007 17:57

Ik kook het ook altijd in hetzelfde water als waar ik de tijgers in heb laten weken, alvorens ik de tijgers in het water doe om te weken doe ik alvast suiker door het water...
rick basseman
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-07-2008 15:09

19-07-2008 15:12

ik heb ook tijgernoten 48 uur geweekt daarna heb ik ze 1,5 tot 2 uur gekookt maar er komt steeds maar geen slijm op mijn tijgernoten kan iemand me zeggen wat ik niet goed doe of zo wil er graag slijm op hebben
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-07-2008 10:19

als je ze gekookt hebt (1 uur is voldoende hoor) dan in een afgesloten emmer gooien (heet).
als je goede verse tijgers hebt slijmen ze na 1,5 tot 2 dagen. zorg wel dat je ze warm weg zet. ik zet het meestal op zolder weg hier is het nu een graad of 22. en ze slijmen tot nu toe altijd prima.
na het koken als ze in de emmer zitten de emmer niet meer aanraken of doorroeren. gewoon laten staan en na 2 dagen voorzichtig de deksel eraf halen.

mochten ze niet slijmen is het geen nood hoor. als ze goed ruiken kun je er best wel mee vissen, dus je hoeft ze niet weg te gooien ofzo.

let wel dat je de noten goed onder water hebt staan. na het koken nemen ze vaak ook nog water op namelijk. dus gooi je emmer niet te vol met noten.
rick basseman
Berichten: 2
Lid geworden op: 19-07-2008 15:09

23-07-2008 17:10

oke bedankt zou ik eens proberen bij de volgende keer ze werken ook wel zonder slijm ja maar dat slijm geeft volgens mij net dat extra of niet dan ruiken ze sterker lijkt mij heb op 1 hengel 8 runs gehad duss ze werken wel goed :)
sjoerd kors
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-05-2008 14:23

26-07-2008 12:26

hoe duur kosten tijgernoten nou eigenlijk als je maar 2 of 3 kilo koopt? ga namelijk niet voorvoeren. en dan laat ik ze 48 uur ik weken, 45 minuten koken, en wat dan? laten we zeggen dat ik 1,of 2 dag later ga vissen. moet ik dan ze gewoon in de schuur in een dichte emmer laten staan? of invriezen? kan iemand dat mij vertellen :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 12:29

als je ze in de emmer wilt laten staan, kan dat.

maar!

niet met je tengels er in, want dan gaan ze verzuren. Haal de gewenste portie eruit met een soeplepel of schuimspaan. Leg er een laagje plasticfolie op en sluit de emmer af. Zo kun je ze een paar maanden goed houden.

Je kunt ze ook (als de vloeistof mooi slijmerig is geworden) in porties invriezen. Avond voor het vissen uit de vriezer.

groetjes Mitsz
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

26-07-2008 12:37

kun jij mij uitleggen waarom ze verzuren mitz?
met je handen

ik heb al 2 maanden een emmer staan met een lucht waar je van je stokje van gaat, maar ik roer er regelmatig in met handen om te voelen.

gr. matthijs

ps hoelang kun je pindas maples en kikkererwten goed houden in kook water?
die staan ook al een week
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 12:46

Vries de bende liever in Matthijs. Het is een fabel dat alle particles beter worden naarmate ze langer staan. Hoe meer natuurlijke suikers (tijgernoten, mais) er in zitten, hoe langer ze kennen staan. Hoe vetter ze zijn hoe korter ze moeten staan. Hennep kun je het best nog warm van het koken gebruiken.

Als je er met je jatten in komt start het microbiologisch leven aan je handen het fermentatieproces sneller op. Als je tijgers mooi slijmerig zijn en je komt er met je handen in, dan loopt de vloeistof binnen een paar dagen terug en wordt weer dun. Vervolgens krijgt het een zurige lucht. Die vind ik minder goed vangen, dan de slijmerige variant.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

26-07-2008 20:17

bedankt voor je andwoord mitz :wink:
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

28-07-2008 21:17

Weet iemand of de volgorde van werken nog uitmaakt? Ik heb nu mijn nootjes eerst gekookt ( zonder vooraf te weken) en vervolgens in een afgesloten emmer buiten gezet. Is dit de juiste manier? Gr Dirk
.
sjoerd kors
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-05-2008 14:23

29-07-2008 13:04

dankjewel voor je uitleg mitsz,! :wink: maar weet je meschien ook hoe duur ongveer 2, of 3 kilo tijgernoten kost?
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

30-07-2008 17:01

Over het geval van als je verse tijgers hebt dat deze vrij snel slijmen is nog een kant tekening te plaatsen.

Tijgernoten worden op de plaats van herkomst begast (een vrij onschuldig gas alleen niet voor de insecten) waarna alle levende insecten het loodje leggen.

Echter de eitjes van de desbetreffende insecten gaan niet dood.

Bij binnekomst in Nederland worden de noten daarom bijvoorbeeld door mij ingevroren om ook de eitjes kapot te maken, eitjes bevatten nl. toch nog minimaal 7% vocht wat gaat uitzetten bij bevriezen waardoor de celstructuur wordt beschadigd en de eitjes dus kapot vriezen.

Ik weet ook dat de grootste leverancier van winkeliers binnen nederland de gehele container welke zij binnenkrijgen ook in de vries zetten.

Na invriezen slijmen de noten minder snel, is mij verteld, dus men zou een oordeel kunnen vellen dat de noten niet vers zijn terwijl ze wel degelijk vers zijn.

Nu heb ik een tip gekregen voor de bereiding van de noten welke ik in de praktijk heb uitgetest waarvan ik zeer tevreden ben, een kleine aanpassing aan de bereiding en betere en snellere slijmreactie.

De aanpassing is dat je de noten voor het weken al een keertje aan de kook brengt voor 10-15min, vervolgens laten staan waarna je dezelfde stappen volgt (weken/koken/in emmer gieten etc) die je anders ook zou volgen.

De tipgever gaf aan dat de zetmelen bij dit voorkoken al voorverstijfseld raken en zo het slijmproces beter op gang komt.

In principe kan het slijmen dus een 2 delige reactie zijn, aan de ene kant het uittreden van verstijfseld zetmeel wat bijvoorbeeld na 1 dag al voor 1 grote klont kan zorgen welke bijna niet meer de emmer uitkomt, en aan de andere kant een gistingsreactie door een besmetting met een gist welke suiker omzet in alcohol of een verzuring door een gist of bacterie (handen!!!!).

In principe zou daarvoor een microbiologisch en chemisch onderzoek moeten worden gedaan om te achterhalen wat er precies gebeurt.

Nu zijn de kosten voor een microbiologisch onderzoek niet gering, kheb zelf op een lab gewerkt en aangezien niet direct duidelijk is om welke bacterie het zou kunnen gaan (verzuring)kunnen de kosten snel oplopen.......gist alleen kan wel redelijk goedkoop worden bepaald. Ook de verstijfseling zou chemisch onderzocht kunnen worden. In principe een onderzoek op gisten en schimmels (die gaan altijd samen), een onderzoek naar melkzuurbacterien, Staphylococcus aureus (handen!!) en sporenvormers aangezien de noten in de grond groeien, dus clostridium en bacillus zou niet geheel verkeerd zijn......

Op het moment dat men dit onderzoekt is pas met zekerheid vast te stellen welke reactie gewenst is en welke niet.....

Maar als alles goed gaat wie maakt zich dan druk, behalve ik dan....?
Voor tijgernoten, pellets en Amiaud Peche komt u via deze link snel bij aasvoorkarpers.nl http://www.aasvoorkarpers.nl

Vernieuwde webshop!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

30-07-2008 19:48

sjoerd kors schreef:dankjewel voor je uitleg mitsz,! :wink: maar weet je meschien ook hoe duur ongveer 2, of 3 kilo tijgernoten kost?


hangt er vanaf sjoerd, als ik het los per kilo koop dan ben ik vaak rond de 4 - 5 euro kwijt per kilo, koop ik het in een baal van 20 of 25 kg dan betaal ik meestal maar 2 euro per kilo, max 2,5 euro de kilo
sjoerd kors
Berichten: 15
Lid geworden op: 05-05-2008 14:23

01-08-2008 10:54

thanx,! :wink:
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-08-2008 15:31

Ze zijn hier ook te krijgen voor rond de 2 euro de kilo (Rix Hengelsport 20kg verpakking) 2,2 euro (sanders verdeelpunt brabant 25 kg verpakking), en per kilo haal ik ze vaak hier bij de dobey, merk Wielco schommelt vaak van 3 euro tot 3,5 euro (losse kiloverpakkingen, als ik weer iets wil experimenteren).

Greetz Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???