mais boilies combo


Plaats reactie
alexander nijman
Berichten: 47
Lid geworden op: 24-02-2006 21:07
Locatie: arnhem

22-02-2007 20:53

ik zat eens na te denken..
als e nou eens boilies met een mais extract neemt, en dan gaat voeren met mais en gaat vissen met een maisboilie zal dat lukken want mais is lekker goedkoop.
en zou je deze methode ook kunnen toepassen op water waar eigenlijk aleen met mais gevangen word??.

greets
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

22-02-2007 21:00

Voorvoeren doe ik liever met boilies.
Ga je met mais voeren..
Dan zou het mij weinig uitmaken of je dan de zelfde geur hebt.
:-?
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

22-02-2007 21:02

Ik weet niet of je op jouw water veel last hebt van witvis?
alexander nijman
Berichten: 47
Lid geworden op: 24-02-2006 21:07
Locatie: arnhem

22-02-2007 21:09

nouja eigenlijk wel is gewoon cultuurwater daarom vroeg ik het me af omdat niet alles boilies pakt.
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

22-02-2007 21:27

ik heb nu 2 dagen gevist zonder voorvoeren met mais en hennep voeren en dan een doodnormaale vismeel bal erop

ik kan alleen niet zeggen dat ik zuinig gevoerd heb denk dat er ongeveer 1 kg per dag doorheen gaat

Resultaat 16 en 12 Pond
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-02-2007 22:06

Alexander,

Tussen een boilie en mais, zit nog een behoorlijk verschil. Kort gezegt:
Vis ook met mais als je met mais voerd, en vis ook met boilies als je met
boilies voerd.

Nog een hint: Partikels worden bijna zowat altijd boven boilies verkozen.
Gecombineerd voeren met patikels en boilies tijdens de werkelijke visses-
sie, is dan ook af te raden.

groetjes Benny
alexander nijman
Berichten: 47
Lid geworden op: 24-02-2006 21:07
Locatie: arnhem

22-02-2007 22:20

ooh oke bedankt voor de antwoorden weet nu dus ook dat het een goed idee was:P

greets
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-02-2007 00:10

Voeren met partikels en boillies samen werkt wel perfect.
Maar eerst voeren met partikels en daarna vissen met boillies op je voerstek kan een schrik reactie op leveren.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2007 00:32

Kenny,

Dus doe in dat geval, een partikel aan je hair! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

23-02-2007 19:45

He benny, de boilies blijven het langste liggen en de grotere vissen komen vaak later dan de eerste meute kleine vissen. Dus de boilies worden later gepakt dan de particels, dus meer kans op grotere vissen. En dit is niet alleen theorie maar ook praktijk. :wink:

Maar wil je inderdaad snel resultaat, vis dan particel op particel. By the way bouw eens een stek op met particles en laat de laatste 2 weken deze achterwegen. Gebruik dan alleen grote boilies en knallen maar!!! 8)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2007 20:13

Tom,

Waarom dan niet gelijk puur en alleen boilies, als dat tenminste je bedoe-
lin is...!? :wink: Ik weet wat je bedoeld, maar ik wil vanaf het begin af aan
rust op die voerplek als ik gericht op de betere exemplaren vis. Ik wil dan
geen gespuis van witvis of kleinere Karpers. Partikels trekken teveel on-
nodige gasten, en ook al zouden de partikels zijn weg gevreten, dan houd
je nog kans dat de kleinere Karpers toch blijven hangen in de buurt van
die voerplek. Komt er dan een grotere Karper op je voerplek, dan heb je
kans dat ie alsnog verstoort raakt, door het blijven hangen van de kleine-
re Karpers.
Grote Karpers domineren toch...? Vaak wel, maar alleen als er eigenlijk te
weinig aas ligt voor alle bekken te vullen; anders niet. Er zijn wel uitzon-
deringen. Denk aan een groot tapijt gekookte hennep: Alles wat je erover
heen vist, word bijna altijd negeerd. Hier gaan grote Karpers (ook de boi-
lievreters!) ook gelijk uit hun dak. Alles wat je er dan over heen vist,
word bijna altijd genegeerd; zo gefixeerd zijn ze dan op die hennep. Dus
op een grote hennep voerplek, waar alle bekken goed gevuld kunnen
worden, gaan grote Karpers wel redelijk vaak domineren op de voerplek.
Dit is de enigste uitzondering. Als haakaas kies ik dan steevast voor ma-
den of wormen. Niet, dat dit altijd de fixatie op de hennep doorbreekt,
maar is wel het doeltreffenste op een hennep tapijt. Hennep en natuurlijk
aas zijn dus de enigste uitzonderingen; tenminste dat is mijn ervaring.

groetjes Benny
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

12-03-2007 10:26

Heb al zo vaak mooie vissen gevangen op een voerstek van particles en een boilie aan de hair. Wel wat boilies bijgevoerd natuurlijk.

Dus ik ben van mening dat dit heel goed kan werken!!!!!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2007 10:37

Jurrien,

En ook gezien of de boilie pas laatste keus was?

Ik hoor namelijk weleens vaker vissers zeggen: "O, boilies en partikels
gaan prima bij mij samen"! Ik vraag me dan altijd af: Is er dan wel ge-
keken of de boilies pas laatste keus waren of dat het gewoon door elkaar
heen genomen is. Tuurlijk moet het water hier wel helder genoeg voor
zijn, zodat je kunt observeren.

En je zegt het al: Je hebt mooie vissen gevangen op een tapijt partikels +
boilies. Vaak zijn die mooiere vissen de "opruimers". Partikels zijn dan
vaak al weg en de boilies liggen nog, en er komt nog even een schrokke-
rige big over je voerstek en begint aan die laatste boilies. Zij komen nu
pas ook, omdat het dan vaak rustigere is op de voerstek. Waarom dan
niet gelijk puur en alleen boilies voeren...!?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

12-03-2007 11:59

Ik denk dat velen partikels (mais) voeren om zo de kosten een beetje te drukken.
En als er dan 1 of 2 vissen op gevangen worden dan is dat natuurlijk mooi meegenomen!
Niet wetende dat het wellicht op een andere manier veel meer of zelfs grotere vis had kunnen opleveren.
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Van Cauter Glenn
Berichten: 2
Lid geworden op: 27-02-2007 12:34
Contacteer:

12-03-2007 17:39

Rinus Schuurman schreef:Ik denk dat velen partikels (mais) voeren om zo de kosten een beetje te drukken.
En als er dan 1 of 2 vissen op gevangen worden dan is dat natuurlijk mooi meegenomen!
Niet wetende dat het wellicht op een andere manier veel meer of zelfs grotere vis had kunnen opleveren.


Idd, ik voer zelf masaal met mais om de kosten te drukken. Maar wel bij het begin van het aanmaken van de voerplek. Het hangt allemaal wat af van situatie tot situatie. Ik vis op een kleine rivier met een heel goed bestand aan witvis en je merkt duidelijk dat de karper erg verspreidt zit. Ik voer dan de eerste week heel wat mais om eerst de kleinere vis te lokken, die opzich terug karper lokken, gewoon om de vis te laten kennismaken met de voerplek. Later, na enkele dagen meng ik meer en meer boilies bij de mais om uiteindelijk over te schakelen naar enkel boilies om zo de kleinere vis uit te sluiten.

En deze manier heeft me de voorbije 4 jaar op die rivier al menig karper opgeleverd.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-03-2007 21:31

Tweestrijd Particle versus Boilie.

Er worden wel een aantal leuke punten genoemd. Particles zouden de preferentie van de karper hebben.... en particles zouden als eerste worden opgeruimd waarnaar de boilies overblijven..............particles lokken veel witvis.........witvis trekt karper aan.....

Ik ben van mening dat op kleiner water, waar de karper niet kilometers ver weg zit, de witvis bestanden in verhouding niet 97 tegen 3 staan je of met een boilie of met een particle moet vissen. Je kan beiden mengen maar je zal vaak naar verhouding 5 tegen 1 vangen en de particle wint dan veruit! Je kan ook van die leuke rigjes maken met particles (daar had groothuis vroeger nog wat tips over).......

Op groot water is het natuurlijk een heel ander geval! Hier kun je naar mijn mening juist selectief gebruik maken van particles, juist op water met veel witvis en weinig karper!

Ik heb hier de proef op de som genomen en gevist en gevoerd met boilies en particles samen. En het seizoen daarop alleen met boilies!

Ik heb de volgende conlusies getrokken (voor mijzelf dan).

1) Door particles en boilies te voeren in een verhouding van maximaal 1 deel boilies 3 delen particles heb je al snel een redelijke voerplek zonder torenhoge kosten.

2) Trek je al vanaf de eerste 5 minuten heel erg veel aandacht die ook vrij lang anwezig blijft omdat er continu vis naar voedsel aan het zoeken is op je stek. Dit geeft een heel duidelijk signaal af aan karper tot op honderden meters (mischien wel kilometers) dat er iets te halen valt. Zeker op het moment dat je vist kleine hoeveelheden bijvoeren van beiden! Zo hou je continu vis op je voerstek actief, en dit lokt karper aan.

3) De particles zullen inderdaad als eerste opgeruimd worden waar zeker wel de nodige boilies bij weg gegeten worden. Dit meestal door de aanwezige witvis. Als de karper de stek komt opruimen zoals al eerder aanggeven da zal de inderdaad sneller meer boilies tegen komen als particles want die zijn al opgeruimd en zal zelf onder begeleiding van nog steeds de nodige witvis mee doen aan het voedsel festijn. Karper kan zich dan ook fixeren op boilies! Aangezien dat de dominante voersoort is op dat moment en ook nog eens sneller verzadigd als particles……

4) Dit hele process kan zelfs voedselnijd opwekken met andere vissoorten, een vreetfestijn met veel aanbeten!

5) Op groot water is vissen met particles erg lastig je vangt heel veel witvis tussendoor en buiten dat sommige dit vervelend vinden kan het je visstek wel een beetje verstoren! Al leg ik er vaak wel een leuke rig tussen met particles, echter wel wat later als ik doelbewust geen particles meer bijvoer (om activiteit van witvis te laten verminderen) en zo mischien die dikke big te verlijden om nu eindelijk de voerstek te bezoeken.

6) De twee seizoenen vergelijkend bleek seizoen 1 veel meer karper en aanbeten te hebben opgeleverd. Hier zat echter geen topvis tussen wat wel het geval was in het alleen boilie seizoen. Echter dit is naar mijn mening puur toeval. Ik ga dus zeker op groot water voor een combinatie tussen boilies en witvis gevoelige particles, en gebruik zo de aanwezige witvis om de karper naar mijn stek te lokken. Dit levert sneller en ook langduriger resultaat op naar mijn mening!

Verder is die financiele kwestie ook niet onbelangrijk!

Wel moet je rekening houden met welke particles je bijvoert….hier ligt zeker een sleutel….ik zelf opteer voor een niet vreselijk aantrekkelijke particle als mais maar eerder voor kikkererwten………

Als je gemengd vist wil de maat boilies ook nog wel eens meehelpen! Ik vis dus zeker max met 15 mm naast particles. Want ga je de boilies van 18 mm of meer vissen dan zijn de verhoudingne helemaal zoek en zal de karper inderdaad weer sneller gaan differencieren in nadeel van de boilie wat je juist niet wilt bereiken…….voor verschilende redenen…..

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

22-03-2007 23:09

Pittige betogen hierzo...
Maar op een gunstig moment, heb net een mooie stek gevonden aan een kanaal en ga beginnen met mijn voerstek.

Nu was mijn idee om alleen boilies te voeren, maar nu heb ik van iemand die al wat meer ervaring op dat water heeft gehoord dat ik vooral naar de mais moet grijpen met boilies daarnaast.

Zelf ben ik niet zo gek op voerstekken met mais, omdat ik in het verleden ook heb gemerkt op andere wateren dat de mais idd overheerste, waardoor de boiliehengel stil bleef, en de mais hengel de ene knol na de andere bleef opleveren.

Maar ik zit er aan te denken om te beginnen met voeren van mais en boilies tegelijk, maar dan 1 deel boilies op 3 delen mais.
En dan na verloop van weken steeds wat meer boilies en wat minder mais.
Dit alles om in het begin een hoop witvis op de voerstek te krijgen die idd de karper er weer op attendeerd.

Maar toch is mijn doelstelling om op den duur de mais helemaal weg te laten, tenzij de mais natuurlijk tegen verwachting in de betere karper op de kant brengt.

Mvg
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-03-2007 00:56

Ronald, vergeet niet dat mais niet de eengiste partikle is, ik zou juist nooit voor mais kiezen, maar meer voor bonen, tijgernoten en hennep enz enz..
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

23-03-2007 06:43

Dat is waar kenny,
Maar ik heb nog 3,5 x 25kilo mais staan in de kelder.
Dus zodoende dat ik mais kies.

MVG
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-03-2007 13:13

Ronald,

Ik zou persoonlijk hooguit de eerste dag wat mais met de boilies mee
voeren, en dan de 2de dag de mais weglaten of sterk verminderen. Tij-
dens de vissessie zou ik puur en alleen boilies voeren.

Toch blijft m'n mening: Voer en vis maar gewoon met puur boilies. Wil je
toch aantallen vangen, pak dan gelijk een partikel en vis daar dan ook
mee als haakaas. Tijgernoten zijn het meest witvisongevoeligste.

Ik hou er persoonlijk niet zo van, dat er vooral tijdens de vissessie parti-
kels en boilies gecombineerd op mijn voerstek liggen. Er valt dan altijd
wat te kiezen, en vaak heeft de partikel de overhand. Het trekt ook veel
meer kleinere Karpers die partikels. Zodat van rust in eerste instantie
geen sprake is op je voerstek, zodat de betere exemplaren wat op af-
stand blijven voordat (als ze dat nog doen!) ze de laatste over gebleven
boilies komen opruimen.

Het is dus ook maar net waar je voor kiest! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

23-03-2007 15:28

Zoals ik eerder al aangaf, ben ik niet zo dol op vissen met mais.
Idd vanwege de grote aantallen knollen die je aantrekt.

De mais zou bij mijn voerplek alleen dienen om de vis erop te attenderen dat er wat te bikken valt.
Dus eigenlijk een omweg om indirect karper te lokken.
Zodra ik merk dat ik leuk karper begin te vangen wordt er ook direct gestopt met het voeren van mais, en gaan we over op alleen de boilies.
Dit kijk ik een paar sessies aan, en naar gelang het resultaat blijft de mais weg, of komt deze weer terug mocht het resultaat tegenvallen.

Mvg,
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

23-03-2007 21:17

Ja ik benhet helemaal met Benny eens! Waarom in gods naam mais naast je boilie!

Ik ben absoluut fan van boilies en particles gecombineerd in te zetten! Maar dat berust hoofdzakelijk op witvis lokken op groot water waar je via een het azen van witvis je karper wilt lokken!

Je kan eventueel natuurlijk ook gewoon mais gebruiken al heb ik wel leuke resultaten gehad met kikkererwten naast bolies!

Maar waar ligt voor mij nu echt de sleutel??? Bij niet veel particles bij voeren, ga niet als een dwaas particles staan scheppen en daarna een paar handjes boilies erop. Dit zie ik wel gebeuren! Want dan kun je inderdaad maar gewoon beter met de particle gaan vissen!

Hoe dan wel.... wat ik al eerder aangaf wijk niet teveel af van de marge 50/50 of maximaal 35/65 boilies/particles...waarom...je wilt de vis eigenlijk naar beide aassoorten laten zoeken.....en als de witvis klaar is met de particles zullen ze vaak weer verder trekken! Dus zeker niet teveel voeren is mijn motto 3 kilo particles en 1 kilo boilies bij aanvang van het vissen vaak voer ik het dubbele bij voorvoeren 'op de rivier' ....op een kanaal tja waar vis je eigenlijk??? Is natuurlijk stekgebonden! enz enz enz.....voer niet te veel...beter een vis met gezondetrek dan met een volle buik:)

Maar met particles heb je van die super leuke rigjes............zwevende rigjes, dubbelle hairtjes, een pop up een zinkend........of allebei pop up of allebei zinkend of allebei zwevend...heerlijk......Hans weet je nog toen ik er vrolijk naast kwam zitten en die boilie van je hmmmmm dat duurde even (wel jammer dat ik weer zo fantastische dag had dat elke vis er niet uitkwam) Ook leuk om dan toch weer even dat pennetje over je stek heen te vissen...oeps direct een aanbeet???? dat vastlood toch weer........verdomme dat zet je aan het denken. Of zijn we al vergeten wat penvissen is jongens.....hmmm

Wil je snel witvis aantrekken en niet te lang op je stek aanwezg hebben..laten we zeggen de instant witviskarper flavour gooi eens twee blikken zoete mais over je stek heen een paar handen boilies en na 2 uur weer een paar handen boilies.....als dit niet lukt??

Verder kun je met een leuke bak mais goed vangen , vaak zie je gasten emmers erin gooien dagen lang (alleen de inhoudt hoop ik) en dan vervolgens een of twee visjes gevangen....maar dat had veel beter gekund.....als je iets minder had gevoerd van te voren! Een vis verzadigd zeker als hij/zij zich drie dagen het gompes heeft gevroten aan mais.....

Dus gooi die emmer er eens in en doe het daarna eens met een halve emmer en op de derde dag of vissen of weer een halve emmer....waarom zou je dan nog veel geld uitgeven aan die verdomde boilies....????

En op een kanaal is het penetje zo leuk! Maak eens twee voerstekken aan en leg een vastloodmontage op de verst gelegen stek en lekker onder het kantje met de pen? Ben je het zat dan verwissel je het weer voor vastlood.....ligt aan je concentratie boog.....hou die optimaal dan hou je het wel eetijdje vol.......

Zomaar wat gedachten!

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Plaats reactie