het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
Thijn Bimmerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-06-2022 17:06

03-07-2022 13:05

Hoi mede karpervisser,

Ik ben al best wel een tijdje actief bezig met aas en het perfectioneren van mijn aas en voer. Toen ik langs deze zee van informatie kwam was mijn interesse gewekt. Ik heb aardig wat rondgekeken op internet en ik merkte dat 1 basismix het meest gebruikt wordt, namelijk:

1 deel sojameel
1 deel griesmeel
1 deel maismeel

Het ding is dat sojameel erg lastig te vinden is waar ik woon :-? , evenals mogelijke vervangers voor sojameel. Na verder te hebben gekeken heb ik ook gezien dat deze mix:

1 deel tarwemeel
1 deel maismeel
1 deel griesmeel

Vaak gebruikt wordt. Mijn vraag is of ik de laatst genoemde mix kan gebruiken als basis voor mijn boilies om op voort te bouwen en wat voor verschil de tarwemeel ipv sojameel gaat maken in mijn bollen.

Alvast bedankt!

Groetjes Thijn
Thijn Bimmerman
Berichten: 2
Lid geworden op: 30-06-2022 17:06

02-02-2023 22:35

Hoi allemaal,
Ik ben net begonnen met mijn eigen bollen maken en ik dacht ik begin met een bol op basis van kattebrokken, dit is wat ik in elkaar heb gezet:

350 gram kattenbrokken gemalen
180 gram polenta
100 gram tarwebloem
70 gram maizena
60 gram magere melkpoeder
90 gram vogelzaad gemalen
75 gemalen hennep
15 gram zwarte peper
25 gram chili poeder
25 gram paprikapoeder
10 gram zout

Vloeistoffen:
Olie ongeveer 20 ml afhankelijk van watertemperatuur
30 ml maggi
20 ml kikkoman sojasaus
20 ml vissaus
Eieren tot het een mooi deeg wordt

De kattebrokken, polenta, tarwebloem en de maizena is gewoon de supermarktmix van mitz vd kamp

De magere melkpoeder heb ik toegevoegd voor de smaak, eiwitten, de vitamines en omdat het wateroplosbaar is klopt dit? en is 60 gram genoeg? Ik koop het bij de appie en het is nogal prijzig.

De gemalen vogelzaden en hennep heb ik erin gedaan om de uitlekking te versnellen en voor de vetten is deze gedachten juist?

De kruiden heb ik gedaan voor de smaak en de kleur, is deze kruidenmix goed?

De sojasaus, vissaus en de maggi zijn voor de vrije aminozuren en dus een hogere instant respons toch?

Hoeveel eieren schatten jullie dat ik nodig zal hebben voor deze mix?

Zijn alle verhoudingen op orde of heb ik van sommige dinge te veel of juist te weinig gekozen?

Moet ik de gemalen zaden en hondenbrokken in het eierstruif laten weken of is dit optioneel?

Ik probeer een bolletje te maken met een goede instant respons maar die toch op de lange termijn goed zal werken en waar de vissen dus op terug zullen blijven komen is dat het geval met deze mix?

In welke jaargetijden raden jullie mij aan om deze boilie te gebruiken en wanneer juist niet?

Het zijn inderdaad veel vragen maar het zou me enorm helpen.