het GROTE boillie recepten topic


Plaats reactie
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

18-06-2013 13:06

Thanks voor de tip! Ben druk aan het lezen en ik kom er al meer en meer uit..

Zouden jullie willen meekijken naar wat receptjes die ik berekend heb?

Basismix:

250 gr sojabloem volvet
200 gr rijstbloem wit
150 gr maismeel
50 gr polentameel
30 gr melkpoeder vol

en dan 6 eieren ongeveer.

Volgens de baitcalculator kom ik dan op

vocht 26 %
HARDING 79
VERWERKING 98
INSTANT 72

en een waarde van 126.5/215.

Even in de opgeslagen receptjes kijkend leek me dit geen slecht begin??
geen idee hoe hard ze dan echt worden maar dat zal een kwestie van proberen zijn!

Qua smaken dacht ik hieraan:

Aarbei-zwarte peper
Met verse aardbeipuree maximaal ingekookt. 50 gram?
LorAnn Super Strength Flavor - Strawberry - 3.7ml. 1 ml?
max 3 % zwarte peper


Banaan / bannoffee
Verse bananenpurree maximaal ingekookt. 50 gram?
100 gram banaanschuimpjes vermalen

eventueel 1 ml LorAnn Super Strength Flavor - englisch toffee - 3.7ml.


Cocos curry
100 gram vers gemalen kokosnoot
50ml volle kokosmelk uit blik
2 eetlepels yellow currypaste


pittige tomaat/paprika
1 of 2 eetlepels tomatenpuree
2 eetlepels gepureerde geroosterde paprika (uit pot)
1 eetlepel harissa
1 eetlepel chili poeder


Dit wil ik dan bij de rauwe eieren doen en op die manier in de mix verwerken..


En dan twijfel ik nog om er nog een zoetstof bij de zoete smaken te doen, ik gebruik zelf graag volledig natuurlijk stevia poeder maar hierover kan ik niets vinden wat de boilies betreft. Het is extreem zoet met een nasmaak die ik vind lijken op zoethout.. Zou dat wat zijn voor erin?



En dan denk ik toch maar een bekend succesvol basisrecept met vismeel en vogelvoer maken.

En dan nog 1 boilie voor elkaar proberen te krijgen met mais-hennep-tijger. maar dat wordt wat meer trail&error denk ik ;)


Die melkpoeder vol, wat moet ik me hierbij eigenlijk voorstellen? Babyvoeding? koffiemelkpoeder?
En ik lees veel over vitamines erbij.. ook in pilvorm.. Is dat nodig? En zoja, welke is dan bekend en goed in nederland?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-06-2013 15:11

Pamela,

Vitamines en al dat soort toevoegingen, ik zou me er niet aan wagen. Duur, natte vingerwerk en helpt het? Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.

Je basismix gaat volgens mij niet binden. Al weet ik niet exact wat rijstbloem doet.

Ik zou zeggen:
250 gram tarwebloem
250 gram maismeel
150 gram soja
150 gram polenta

Heb je 800 gram. Voeg er 200 gram smaakmakers aan toe en een eitje of 9. Scheutje (50 ml.) limonadesiroop, snufje zout...

Baitcalculator is handig om een idee van de voedingswaarde te krijgen. Verwerking is een leuk cijfer, maar zegt niks over binding. En binding heb je toch echt nodig, wil je van je melen een bolletje kunnen rollen. Niet blind op staren dus. Zeker niet op het eindoordeel van de BC. Want dat zegt niks over de werkelijke vangkracht van je boilies.

Die vruchtenpuree's zou ik lekker zelf opeten. Lijkt me sterk dat karper onderscheid maakt tussen banaan en aardbei: beide kent ie niet.
Banaanschuimpjes kunnen best positief werken in je bol, maar waarom dan? Omdat ze je boilie zoet maken. Maar dat kan veel eenvoudiger: met dextrose ("druivesuiker", niet duur en in heel wat hengelsportzaken verkrijgbaar) of met een andere zoetstof. Je noemt er zelf al één. Even een testmixje maken om uit te vogelen hoeveel Stevia je nodig hebt.

Als je een melkpoederachtig product wil gebruiken: vitamealo is een veel gebruikte, relatief makkelijk verkrijgbare, kalveropfokmelk. Het is een fijn wit poeder, met een romige smaak. Kun je bijvoorbeeld 100 gram van bij je basismix doen. 100 gram gemalen hennep erbij, schepje Stevia...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-06-2013 15:15

Oh ja, over je andere ideeën: ik heb daar weer zo mijn ideeën over. Maar daar heb je niks aan, beter is het om gewoon wat testmixjes te maken en te noteren wat je doet en wat het resultaat daarvan is. Dan krijg je namelijk inzicht in hoe ingrediënten zich in een mix gedragen en in welke verhoudingen je ingrediënten het best kunt gebruiken.

Da's veel leuker dan dat ik (of een ander) je even vertelt dat je het allemaal zus of zo moet doen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

18-06-2013 21:19

Thanks voor de antwoorden en adviezen! daar kan ik echt wat mee en dat zal ik ook zeker gebruiken! :)
Ondertussen ook verder kunnen zoeken en lezen en meer en meer valt op zn plaats! Ik wil ook zeker veel uittesten en proberen maar helaas is het vissen misschien wel een eenmalig iets ;) over 2 weken gaan we zonder kindjes op visvakantie en helaas is er daarbuiten eigenlijk geen tijd of mogelijkheid voor. Dus vandaar dat ik er vooral veel over wil leren en uitzoeken voor die tijd! We willen graag een keer proberen een avond te zitten hier in de buurt maar of dat ons echt meer verteld over de kwaliteit van de boilies..

Of ze een beetje te rollen zijn, uitharden, niet uit elkaar vallen in water en geur behouden wanneer in het water is thuis wel te testen..
Maar of ze geliefd zijn qua smaak en samenstelling?? dat gaan we maar op een manier merken denk ik ;)

De basismix houd ik na lang puzzelen en vergelijken op:

Droog:
250 gram rijstmeel / tarwebloem Goede binders van wat ik vind.
250 gram sojabloem volvet Ook een binder
150 gram polentabloem Neutraal, smaakopnemer
150 gram maismeel Ook een binder en de smaak van mais?
200 gram Nader in te vullen.

Vocht:
8 eieren
30 ml. zonnebloemolie


De smaken en dus ook de puree snoepjes en dergelijke zijn juist de dingen die ik zo leuk vind om te proberen! ;) Ik zal vast te "menselijk" denken over deze mooie vissen en hun culinaire keuze maar hierover zijn de meningen ook zo verdeeld dat ik het gewoon ga proberen! Wel in het begin in hele kleine hoeveelheden om te testen of ik er ook echt mooie boilies van maken kan en daarna zullen we het op vakantie wel zien!

Voor de "zekerheid" ga ik ook voor wat meer standaard smaakjes en samenstellingen maar er komen ook zeker gewoon wat gekke ideetjes gewoon omdat het kan en het het proberen waard is! :D

Moet zeggen dat veel van de hersenkronkels qua smaak die ik heb totaaaaal niet origineel blijken als je even googled :roll: en ik dacht nog wel zo creatief te zijn ;)

In ieder geval bedankt voor alle hulp, tips zijn zeer zeker welkom! Serieuze reacties ben ik altijd blij mee :)
Kinnie Verbeeck
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-01-2013 11:55

25-06-2013 08:50

Hallo allemaal,

Ben al een hele tijd op zoek naar een goed recept voor boillies te maken.

Na wat proberen ben ik op de volgende mix uitgekomen (1kg):
* 300gr Soyabloem volvet
* 200gr Tarwemeel
* 200gr Maismeel
* 200gr Vismeel LT
* 100gr gemalen hennep

Ik gebruik ongeveer een tiental eitjes per kilo & ik vind dat het deeg vrij goed rolt. Ook heb ik er al een tweetal karpers mee gevangen toen ik er mee ging vissen.

Graag had ik jullie mening omtrent deze mix eens gekregen. Wat vinden jullie hiervan?

Ik weet dat het geen super uitgebreide mix is, maar ik hou het liever simpel.

De reden dat ik dit vraag is dat we binnen 2 weken op weekend gaan met de tent. Ik zou dus ook graag te weten komen of mijn boillies mij enkele mooie vangsten kunnen opleveren (weet je natuurlijk nooit).

Alvast bedankt voor jullie meningen & eventuele adviezen!

Groetjes
Kinnie :lol:
Pamela van Ommeren
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-06-2013 19:38

26-06-2013 13:04

Nou, na wat avonden knutselen en een hele berekening voor de basismix en smaken hebben we een berg boilies gedraaid en moet zeggen met succes! Sommige draaiden een stuk makkelijker als andere maar allemaal redelijk makkelijk en met goed resultaat. Ook sommige toch wel duidelijk harder als andere en sommige met wel erg goede geur (Bah! hahaha) en gisteravond hebben we een testrondje in de buurt gedaan ermee..

Even 2 a 3 uurtjes ertussenuit even snel 2 karperhengeltjes in en 2 pickers..

Lokvoer moet gewerkt hebben want mini brasempje was snel binnen, leuk! maar daar gingen we niet echt voor ;) De boilies hielden mooi, en ook de brozere bleven aan de hair dus in die zin al geslaagd ;) haha geur bleef ook aanwezig en t resultaat na vriezen en ontdooien viel me echt niet tegen voor een eerste keer!

Aantrekken van karper was in zekere zin wel gelukt, maar niet zoals gepland! na een flinke aanbeet op de picker van mn man dacht ik even dat ie gek geworden was zoals ie ermee wegliep.. karper!.. op de picker gevangen.... met 3 maden op t haakje....... :o :lol:

Helaas bleek het onderlijntje niet bestand tegen t laatste beetje energie van deze mooie vis want bij de kant vlak voor t net te water ging was t weg vis.. :(


Twee tellen erna ging mijn pieper en leek t even feest, maar helaas.. te snel willen zijn waarschijnlijk dus dat was mis ;)


Omdat de oppas ons een tijd mee had gegeven is het daarbij gebleven maar we waren toch wel blij met het resultaat in zon korte tijd.



Vanavond nog wat laatste porties draaien, en nog even een poging tot pop-ups doen. we hebben er in ieder geval vertrouwen in dat in theorie we vis moeten kunnen vangen op onze home-made lekkers volgende week!



Bedankt voor de hulp! :)
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

05-07-2013 17:08

Ik had mezelf gezworen nooit meer bollen te draaien. MAar het is toch wel erg leuk he :) Heb het volgende gedraaid:
100 gr griesmeel
200 gr volkoren meel
400 gr frolic gemalen
75 gr lijnzaad, deels gemalen
50 gr zonnebloemolie
75 gr vloeibare melasse
150 gr coprah melasse
20 gr vanille suiker
5 ei

Resultaat is naar tevredenheid. Redelijk harde maar elastische bol met leuke bijkomstigheid dat die erg snel uitlekt :) Morgen nachtje mee proberen.
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

12-07-2013 12:03

Heb wat op internet rondgestruist en hier in dit topic en voor de mogelijkheden welke ingrediënten ik kan krijgen.

Wil het volgende maken:

300G Griesmeel
250G Sojabloem Vet
250G Vismeel
200G Polentabloem
10 eieren
liquid flavour: Strawberry / Scopex / Cranberry

is dit draaibaar?
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

12-07-2013 13:36

beste beginnende zelfdraaiers!

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen,zet je eigen mix in de online baitcalculator waarom?
Omdat je dan naast een berg info waar je waarschijnlijk niks mee kan of wilt doen een schat aan informatie krijgt waar je zeker wel wat mee kan!

waar je wel wat mee kan:

1 eiwit,koolhydraad,vet,vezel verhouding.
2 je kan zien hoe goed je deeg te verwerken is
3 je kan zien hoe "hard" je bol word (alles boven de 50 is prima)
4 je kan je mix opslaan en of delen met anderen.
5 je kan de aanschafprijs ingredienten per kilo invoeren zodat je de bol tot op de cent kan berekenen.

zie hier een voorbeeld die ik eens ingevoerd heb:

http://www.baitcalculator.com/index.php ... 3030&w9=30

doe je voordeel ermee

gr

viktor
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 15:53

Hou er wel rekening mee dat een goede score bij "verwerking", geen garantie is voor een goed verwerkbaar deeg.
Deze score zegt namelijk niks over binding, hetgeen toch ook best wel enigszins een beetje veel essentieel is.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

12-07-2013 16:20

Mart,

Ja klopt,daarom is het altijd handig om 1 kilo te mixen cq draaien om te testen.
binding? ja daarom altijd tarwebloem of tarwevolkoren meel gebruiken :D
makkelijk te krijgen en rete goedkoop! :lol:

gr

viktor
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

19-07-2013 15:13

hallo,
ik wil graag mijn eigen boilies maken en ben op zoek naar een simpel en goedkoop recept dat toch vis vangt
alleen een basis recept de rest zoek ik zelf wel uit mvg Stan
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2013 15:49

250 gram volvette getoaste soja
250 gram maïsmeel
250 gram tarwe griesmeel
250 gram zelf in te vullen
8 à 10 eieren

Simpel en goedkoop.
Ik weet het ook allemaal niet...
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2013 12:34

Hallo allemaal,

Na zoeken op internet en het forum wat afstruinen, de boiliecalculator en wat verkrijgbaar is bij icarp.
Wil ik het volgende recept gaan rollen.
Ik wil er trouwens niet perse boilies van draaien, maar meer dumbells/kussentjes van snijden.

200gr krill LT
200gr pindameel
200gr tarwebloem
200gr maismeel grof
200gr trouvit

8-10 eieren? zal even moeten proberen denk ik.
25gr mineraal zout (jozo)
25gr kerriepoeder
25ml zonnebloemolie
25ml visolie (sardine olie, heb ik nog staan)

Nou is mijn vraag: Kan je hier wat van rollen of zouden er wat dingen aangepast moeten worden met oog op de binding?

En heeft er iemand ervaring met het verwerken van groentes zoals bijvoorbeeld andijvie in boilies? Ik zou denken dat het gewoon in de blender kan en dan gewoon door de mix heen.

Ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

31-07-2013 13:07

Hier kun je niets van rollen.
Zoek eerst eens een recept voor een basis mix (daar zou tarwebloem of maismeel grof in kunnen zitten) en voeg daar ~25% andere dingen aan toe (zoals krill LT, pindameel en trouvit).
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

31-07-2013 13:56

bert kamp schreef:Hier kun je niets van rollen.
Zoek eerst eens een recept voor een basis mix (daar zou tarwebloem of maismeel grof in kunnen zitten) en voeg daar ~25% andere dingen aan toe (zoals krill LT, pindameel en trouvit).


Bedankt! , misschien handiger om zo te beginnen inderdaad.
Zal eens beginnen aan de hand van een post hierboven.
250gr volvette getoaste soja
250gr maismeel
250gr griesmeel
250gr zelf in te vullen: dus krill LT

De overige toevoegingen laat ik onveranderd.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

31-07-2013 19:16

Laat de zonnebloemolie er maar uit, anders heb je kans dat de mix te vet wordt en niet wil rollen.
Hoe lang heb je die sardine olie al staan ? Kans dat die ranzig wordt met dit weer.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-07-2013 19:25

Beetje vet kan geen kwaad Bert in deze periode, laat ze maar groeien die rakkers.

Groet, Peter

Ps ik weet het pindameel is ook vet.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

31-07-2013 20:31

Beetje vet kan zeker geen kwaad maar je wil ook niet dat de worsten onder de plank door glibberen.
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

01-08-2013 00:15

bert kamp schreef:Laat de zonnebloemolie er maar uit, anders heb je kans dat de mix te vet wordt en niet wil rollen.
Hoe lang heb je die sardine olie al staan ? Kans dat die ranzig wordt met dit weer.


Rollen word het eigenlijk toch niet, ik hak er dumbells/kussentjes van. Geloof zelf daarmee iets anders te vissen dan het meerendeel en hoop daardoor net wat meer vis op de kant te krijgen :wink:

De sardine olie is van dit voorjaar, altijd koel droog en donker gestaan..
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-08-2013 08:29

laat ze maar groeien die rakkers

Als je wil dat ze groeien, zou ik er eerder wat extra eiwitten tegenaan gooien. Van vet worden ze vooral, euh, vet. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
friedel van rossum
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-06-2013 17:43

19-08-2013 20:07

wat vinden jullie van dit recept. ik ben al mijn oude recepten kwijt.\

250 gr Tarwemeel
125 gr aardappelmeel
100 gr polenta
60 gr soja vol vet
40 gr tarwegluten
20 gr trouvit
30 gr melkpoeder.
20 ml zalm olie

Ik hoor graag of dit een mooie mix is en of er nog aan gesleuteld moet worden

alvast bedankt
Stan Tonissen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-06-2013 20:06
Locatie: Tolkamer/Lobith

18-10-2013 22:39

ik wil volgend jaar een paar kilo boilies maken maar vraag me af of deze mix een beetje goed te verwerken en dat ze het normaal gesproken ook lekker vinden.

3kg volvette getoaste soja
3kg maismeel
3kg tarwegriesmeel
10 gram vanille poeder puur
1kg melkpoeder
1kg vitamealo
10 gram super sweetener
Karpers gevangen 2013 10 sep t/m 2014 10 sep

schub 24
spiegel 3
koi 2

pr spiegel dit jaar : 6kg
pr schub dit jaar : 10kg
jelle terberg
Berichten: 41
Lid geworden op: 31-07-2010 22:30
Locatie: ijsselstein

13-11-2013 20:25

hallo ik heb hier de volgende ingrediënten en liquids en flavours staan.
wat zouden jullie hier voor bol van maken en in welke samenstelling percentages en grammen en ml.
mogen ook meerdere soorten recepten zijn.

alvast bedankt.

gr jelle

Robin Red - 5 kg
Squid - 100 ml
Strawberry (Alcohol Based) - 100 ml
Red Liver - 100 ml
Liquid Digested Liver - 1 ltr
Liquid Krill Hydrolisaat - 1 ltr
Karpershit - 5 kg
Antartic Krill Meal - 2 kg
Hennep Getoast - 2 kg
Leverpoeder (Enzym Threated) - 1 kg
Knoflookpoeder - 1 kg
Minamino 500ml
Maisgries
Tarwegries
Soja vol vet
Rijstebloem
Albert Schippers
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-11-2013 11:05

19-11-2013 11:27

Robinred Chilishit

Robinred Haith's 10 gram
Chilipoeder cayenne 3 gram
Tarwe bloem 20 gram
Tarwe meel 30 gram
Karpershit 50 gram
Ei Compound 8 gram

Salmoil 0,5 ml
Maggie 0,2 ml

Misschien een goede bol voor volgend seizoen.

greetz Albert