boiliemix dien een laag soortelijk gewicht heeft


Plaats reactie
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 08:58

Hoi allemaal,
Het volgende probleem doet zich aan:
Een meer in ZuidFrankrijk heeft overal een enorme modderbodem waar je met een stok met gemak 30cm in de drap steekt (diepte 1,4 meter).
Ik ben hier verleden jaar voor het eerst geweest en heb redelijk gevangen maar ik denk dat dit veel meer zou zijn geweest als ik met:
1, lichter lood viste
2, een lichtere boilie had gebruikt

Punt 1 is eenvoudig op te lossen.
Punt 2
Dus ja, wie weet ingrdienten waar je een boilie mee kan maken die een laag soortelijk gewicht heeft? En hoeveel % moet je deze dan toevoegen aan de mix zonder dat deze gaat drijven....?

groeten Ronald
Think Global act Local
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

26-01-2007 09:50

CeDe eivoer, tot ongeveer 25%
ei-albumine, maximaal 10% (is wel erg duur...)

En verder heb ik weleens wat gehoord over garnalenmeel, daar kun je zelfs popups mee maken geloof ik. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Groeten JW
Run to the water.....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-01-2007 10:11

Ronald,

Beschuitmeel maakt je boilie ook lichter, maar het heeft één nadeel, dat
het slecht uithard. Dit kun je opvangen, door er rekening mee te houden
met je overige ingredienten. Probeer eerst eens 10 a 15% beschuitmeel
in je mix.

Garnalenmeel is ook een optie. Ik zou dan zeker niet meer dan 2 a 3%
gebruiken, en je overige ingredienten niet te licht te kiezen. Want garna-
lenmeel laat je boilie heel snel drijven... :-? 8)

groetjes Benny
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 10:20

Ok,
Dus als mijn basis de basis blijft (50%): tarwemeel, maismeel, cede en griesmeel en daar bijvoorbeeld aan toevoeg, 3% garnalenmeel en laten we zeggen 10% beschuitmeel zal de uitkomst al bemoedigend moeten zijn?

Ik snap dat ik het zelf zal moeten testen maar om nu zo maar van alles te gaan bestellen gaat me te ver...

andere ingredienten? mogelikjheden?

Ronald
Think Global act Local
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

26-01-2007 11:32

Denk iets minder garnalenmeel zodat je geen pop-ups krijgt zoals Benny al zei. 1 en ander heeft volgens mij ook te maken met de kwaliteit van het garnalenmeel.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-01-2007 16:31

volkoren tarwemeel & 7 granenmix zijn leuke lichte ingredienten.
wil je toch wat ""vissig"" dan zijn gemalen kattebrokjes een goeie.
garnalenmeel vind ik altijd een gevaarlijke optie...
als je de mix niet goed mixed , zul je floaters hebben :(
ook heb ik wel meegemaakt dat de bollen eerst een meter langzaam zinken, om daarna vrolijk weer omhoog te komen.

verder zou ik je ook de optie aanraden om vooral veeeeel
halve boillies bij te voeren, en de hele duiken ze echt wel op hoor!!!!

succes
gr,fred
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 17:11

Die halve boilies had ik ook geprobeert na de eerste nacht... alles moest immers zo licht mogelijk zijn!
Dit werkte echt wel! Dit is ook de reden dat ik met 15mm wil gaan voeren en vissen in het voorjaar.
Dat opduiken van de boilies lukte ook wel, maar weet zeker dat ik vis gemist heb doordat 1 het lood te diep en vast lag en 2 dat er veel natuurlijk voedsel aanwezig is en dat mijn hapje zeer 'toegankelijk' moet zijn (dus zo min mogelijk in de prut verstopt)

Garnalenmeel valt inderdaad af n.a.v. jullie reacties, dit lijkt me ook te tricky omdat het te nauw komt qua percentages! bedankt voor de reacties.
Think Global act Local
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-01-2007 18:06

gebruik je ook de foamjes op je haak?? je aas zal hierdoor
later ""dalen""
Wat ik ook wel deed op erge baggerbodem:
grote stukken kurk met pva aan de haak. Je aas zal hierdoor
altijd op de prut blijven.
De grote vraag is echter..moet je het wel OP de laag zoeken,en
juist voor de grotere vissen IN die laag???
mvg, fred
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

26-01-2007 19:35

Inderdaad dat heb ik me ook afgevraagd, maar in de prut heb ik al gevist en gevangen (gem. 2 per nacht van 14kilo), denk dat ik twee hengels op een voerplaats vis waarvan 1 vederlicht en de ander, semi-regulier.
Bedankt voor jullie reacties!

mvg Ronald
Think Global act Local
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-01-2007 21:07

Heb zo 1-2-3 geen recept voor jou, maar voor het maken van lichte boillies vindt ik vanille rijstebloemmeel een heel goed ingredient.
kun je gewoon vinden in de schappen van elke supermarkt bij babyvoeding.
Succ6
H.B
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

26-01-2007 21:18

pak een pop up mix en meng deze in verhouding 5delen pop up mix en 1 deel gewone mix. Boilie drijft niet en je hebt zo een lichte bol. Heb zelf dit probleem ook gehad of een laag van kleine rottende bladeren. Werkte prima.
hopelijk heb je er wat aan,

groeten
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

26-01-2007 21:25

wat ik heb toegepast is telkens alles in een pva zakje/kousje doen.
Zo zakt het naar mijn idee langzamer naar de bodem, ook heb ik telkens gebruik gemaakt van een (voer)boot.

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2007 21:56

Maak ze niet te licht.
Kan zomaar gebeuren dat azende karpers onder je boilie doorschuiven omdat de natuurlijke voedselbron ook dieper in de slappe modderbodem verwachtten.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

26-01-2007 22:21

Ronald,

In het verleden heb ik de volgende ingredienten gebruikt om mijn boilies lichter te maken:

- calcium caseinaat
- sodium caseinaat
- soja-isolaat
- garnalenmeel

Of een en ander nog in de winkels te vinden is weet ik niet. Soja-isolaat heb ik al jaren niet meer gezien; de overige ingredienten moet je met een beetje moeite wel kunnen kopen in een goed gesorteerde winkel.

Succes !

Humphrey
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

27-01-2007 23:44

Als jou lood de blubber in schiet dan trekt het je bloilie net zo hard mee.Ook al vis je met lichte boilies.Zijn partikels geen optie voor jou.

remco
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-01-2007 23:55

Remco,

Ik durf zelfs nog op een zachte bodem met een korte onderlijn en zwaar
lood te vissen. Gewoon een kwestie van de juiste loodmontage gebruiken,
en het juiste type lood. Leadclip + plat wartellood...

De meeste ingredienten die op basis van melk-eiwitten zijn, ben ik niet
zo wild van! Soja-isolaat is zeer licht en kan ook je boilie tot een zeer
lichte boilie maken. Wel uitkijken, dat ie niet gaat drijven. Je zou ook nog
een pop-up mix aan je mix kunnen toevoegen in een dosering van 5 a
hooguit 10%.

Kijk ook eens naar cakemeel... :wink:

groetjes Benny
roy goris

28-01-2007 10:22

ben het wel eens met je lood systeem Benny, maar als je aas met rig gemiddeld een uur of 4 in het water ligt of nog langer dan zal je aas en lood toch zeker nog eenstuk in de drek wegzakken enwat dacht je van je voerboilies dan die zakken gehijt in de drek weg na een tijd. de vis heeft een stuk meer moeite het aas te vinden op deze manier denk ik.

ik denk toch echt lichtere boilies het liefst dat ze net niet gaan drijven en ik vind de oplossing van fabian toch wel erg goed, heb het zelf ook al op deze manier gedaan en het werkte gigantisch goed.

groeten :roll: :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2007 12:11

Ronald Drogt schreef:Hoi allemaal,
Het volgende probleem doet zich aan:
Een meer in ZuidFrankrijk heeft overal een enorme modderbodem waar je met een stok met gemak 30cm in de drap steekt (diepte 1,4 meter).
Ik ben hier verleden jaar voor het eerst geweest en heb redelijk gevangen maar ik denk dat dit veel meer zou zijn geweest als ik met:
1, lichter lood viste
2, een lichtere boilie had gebruikt

Punt 1 is eenvoudig op te lossen.
Punt 2
Dus ja, wie weet ingrdienten waar je een boilie mee kan maken die een laag soortelijk gewicht heeft? En hoeveel % moet je deze dan toevoegen aan de mix zonder dat deze gaat drijven....?

groeten Ronald


Ronald,

Ik zou mijn aasje daar willen vissen waar de karper zijn voedsel zoekt. Hoe ben jij er zo zeker van dat je meer had gevangen als je aas op de zachte bodem in plaats van in de zachte bodem was aangeboden?

Groet, Kees
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-01-2007 14:19

ja, dat bleef ik me ook afvragen..
Als het water nu harde en zachte bodem heeft, OKE
maar je geeft aan dat de bodem overal zacht is.. :o

mvg, fred
Rob Cuyten

28-01-2007 17:44

maakt niets uit hoor als je in de bagger ligt.
zeker niet als er verder geen harde stukken zijn.
viste zelf aantal jaren terug op een meertje met veel te veel van die kleine meervalletjes [poisson chat] die je aas binnen no time weg at.
ben toen naar mn stek gezwommen en heb toen mijn rig onder het zand
[ik viste naar een strandje toe] begraven. de karper pakte het aas gewoon op en de meervalletjes konden er niet bij. dit heeft niets met jouw [probleem] te maken. maar ik geef aan dat de karper het aas makkelijker vind als je denkt.

ronald zegt dat punt 1 makkelijk is op te lossen maar dat is juist het punt waar ik me meer zorgen om maak. misschien chod rig?
janwillem hilverts

28-01-2007 23:54

Aangezien we het water samen aanpakken en toch besloten hebben om met licht aas te gaan vissen heb ik een oude (redelijk lichte) mix opgezocht. Mijn vraag, zal die licht genoeg zijn of wat zouden jullie eraan veranderen om de mix lichter te maken?

200 gram maismeel
100 gram 7 granen babyvoeding
100 gram rijstebloem
75 gram tarwemeel volkoren
50 gram caseine
50 gram haringmeel
50 gram LT vismeel
50 gram lammerenmelk
50 gram griesmeel
50 gram trouvit
50 gram maizena
50 gram tarwezemelen
25 gram garnalenmeel
25 gram lijnzaad gebroken of meel
25 gram robin red
25 gram paprikapoeder of peterselie
25 gram cede

Hoe denken jullie eigenlijk over het gebruik van olien en dergelijke, maakt dit een boillie nou zwaarder omdat het er eigenlijk toch uitlekt?

Net als het feit dat vet ook zwaar is. Zou je dan kiezen voor een vetarme mix en ook een laag koolhydraatpercentage of zou dat weinig uitmaken?

Rob, punt 1 is eigenlijk ook zeer makkelijk op te lossen.. Wat denk je van een iets wat langere onderlijn. Werkt goed naar mijn ervaringen.

Brand maar los zou ik zeggen :evil:
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

29-01-2007 16:04

benny dat bedoel ik ook niet.Ronald zij van ik wil lichtere boilies gebruiken om op de bagger te vissen want ik heb het vermoeden dat ik dan meer vang.Dus ik bedoelde van ook al vis jet met lichtere boilies ofzelf een pop up als je lood de bagger inschiet gaat je boilie erachter aan geheid.

Remco
Ronald Drogt
Berichten: 57
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

31-01-2007 09:40

Beste Fred, en Kees,
Het feit dat ik denk dat ik OP de prut meer vis zal vangen concludeer ik uit waarnemingen. Als ik een run krijg zie ik een gigantische boeggolf (geen beetregistratie) en pas als de vis 'los' is kreeg ik beetregistratie.
Met andere woorden, ik meen vis te missen doordat de inhaking niet 'volgens het boekje gaat'...

Maar de suggesties en denkwijzes zetten me wel weer aan het denken. (dank hiervoor)
Ik denk toch dat hoe verder in de blubber hoe kleiner de kansen worden. Op de modder is wellicht wat overdreven maar iets in de prut zodat de karper het aas vlug vindt helpt denk ik toch wel.
Is het een idee om met een licht schuivend helicoptersysteem te gaan vissen, 50 gram lood, in combinatie met ietsjepietsje lichtere 15mmérs (met rijstebloem/ beschuitmeel)?
En om het haakaasje makkelijker te laten vinden dan het voer te gaan werken met een pvá zakje ? -> Na enkele uren zakt het lood inderdaad toch verder in de prut...

Particles: Er vissen alleen Fransen op het water en volgens mij hebben zij tijgers e.a.p. uitgevonden, iedereen gebruikte zowat tijgers... en hun vangsten waren ook echt niet overdreven. (vandaar dat ik met 15mm ballen wil gaan vissen)

groeten, Ronald
Think Global act Local
Plaats reactie