Welke uitharder?


Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

11-12-2006 20:08

als een karperbij een voerstek aankomt denkt die echt niet bij zichzelf hier zitten te veel koolhydraten in ik zwem maar door.Dat merkt die pas als die gaat eten ervan en dan moet hij eerst nog een paar handen eten want na 1 boilie merkt die dat nog niet hoor
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2006 20:11

Sterker nog Remco, een karper kan helemaal niet denken :lol:
jacco noordermeer

11-12-2006 20:59

Hans Brinkel schreef:Als je nu (december) nog boillies moet gaan maken, en je wilt ze geheel luchtdrogen om ze buiten de vriezer te kunnen bewaren.
Moet je wel perfecte droog conditities hebben, momenteel is het toch wel vochtig en koud 8)
Tenzij jij de mazzel hebt binnenshuis op kamertemperatuur langdurig te kunnen drogen met behulp van een ventilator of iets dergelijks
gr
Hans


:lol:
vandaag nog ondervonden
er zat meer vocht in de garage dan in de boilie's :cry:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 21:20

Tja Jacco...risico van het vak he :wink: ...ik heb mijn lesje ook wel geleerd afgelopen winter :)

Was het nog wat afgelopen weekend?
jacco noordermeer

11-12-2006 21:26

ehh
jaha 't was leerzaam en gezellig
met 2 coleman branders aan in de tent
geen teken van vis gezien iig,dus lekker geslapen :wink:
Gebruikersavatar
beumer marc
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: limburg

11-12-2006 21:34

[quote="Aart Lokhorst"]Sterker nog Remco, een karper kan helemaal niet denken :lol:[/quote]

hoe wee jij dat aart ??

in uw vorig leven een karper geweest :D
wie het kleine niet eert is het .....................
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-12-2006 21:49

beumer marc schreef:
Aart Lokhorst schreef:Sterker nog Remco, een karper kan helemaal niet denken :lol:


hoe wee jij dat aart ??

in uw vorig leven een karper geweest :D


Vast niet marc, Aart kan dan ook geen onderscheid maken tussen koolhydr en eiwitten.
Iets wat een karper op termijn wel zou kunnen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2006 22:24

Is heel simpel Marc, de karper mist de daarvoor nodige hersenen...
Gebruikersavatar
beumer marc
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: limburg

11-12-2006 23:06

heeft een karper geen geheugen van 3 seconden

waar zou de karper voor kiezen

een voerplek van boillis met met de nodige koolhydraten en eiwitten
of een grote mosselbank ??????????
wie het kleine niet eert is het .....................
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-12-2006 10:05

Waar zou de karper het minst voor hoeven te doen om aan zijn portie vreten te komen?

Juist ja.

gr Harnold
pascal waltenier
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-12-2006 23:55
Locatie: Zandbergen

12-12-2006 23:25

Een goede uitharder zijn lijnzaadkruimels(vers grof gemalen lijnzaad) ,lekker goedkoop en makkelijk verkrijgbaar en komt goed tot zijn recht bij 30-50gr per kg MET DANK AAN DE DUNNE LIJN VAN BAATSKE
Ook rijstmeel is een prima uitharder 100gr per kg mix=keihard
Combinatie van beiden en ventilator=zo hard als flipperkastbal

Nu nog even aanstippen aan chris gabrielle zijn mening en hoop moest ik het verkeerd voor hebben iemand mijn stelling kan weerleggen

De soyaboon word altijd in 5 verschillende stappen van verhitting verwerkt,anders is hij gewoon niet bruikbaar voor onze doeleinden heb ik mij laten wijsmaken door mijn contactpersoon van 1 van de 3 bedrijven in belgië die soyameel produceren.
Indien we deze "getoaste" soyabonen verder gaan verwerken word deze eerst geplet en dan vermalen, krijgen we vet soyameel in diverse vormen van structuur
Wanneer na verhitting de olie uit de soyaboon word geperst en verder vermalen krijgen we ontvet soaym. of bloem

Rap weer voorjaar aub
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2006 01:12

Dat drogen van die bollen kan ook in een wasdroger als het echt moet. Niet té heet en lekker laten draaien. Kun je ze na een paar uur drogen 12 maanden bewaren :D

Dat gezeur over getoaste soja heb ik net de hele avond gedaan...ff geen puf meer voor.

De olie wordt niet geextraheerd door hitte, maar een oplosmiddel..

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-12-2006 08:20

Wel wel wel, nu ken ik wel enkele uitharders ja :lol:

Toch nog enkele vragen na het doornemen van alle posts:

1) Zorgt eipoeder en ei-kristal granulaat net als ei-albumine ervoor dat de vitamienen verloren gaan?

2) Is Red Cell eigenlijk wel in poedervrom verkrijgbaar? Klopt het dat dit product op termijn zelfs verslavend voor de karper gaat werken? Klopt het dat bij grotere hoeveelheden van dit product zeg maar 10% Dat men geen schrik moet hebben voor een te dikke buitenmantel en een degradering van de vitamientjes?

3) Is het zo dat er echt veel verdwijnt uit je boilie na het luchtdrogen (de droogkast zal mama nie leuk vinden Mitz). Zoja, zijn dit dan enkel de vloeistoffen of ook poederattractoren? en hoe kan dit? wat erin zit zit er toch in niet?

groeten
Joeri

Ben nu weer "wiskunde voor bedrijfseconomen" blokken for fuck sake :cry:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2006 08:51

Ha Lekker dit :D

één

ei-albumine heeft -zoals eerder beschreven- een trypsine remmende werking. Trypsine is dus het enzym dat in de eiwithuishouding verantwoordelijk is voor de vertering. Indien die is verstoord, dan gebeuren er allerlei zaken die niet positief zijn voor de vertering van ons bolleke.

Ter geruststelling kan ik u melden, dat karpers "van Gend en Loos"ladingen trypsine aanmaken, dus dat is niet echt een probleem.

Ga echter niet naar de tien procent, want dan krijg je die problemen weer wel. Tot 8 procent gaat prima. Daarboven heb ik slechte ervaringen.

twee

Het maakt niet veel uit wat er verslavend werkt bij een karper, als ze bij overmatige gretigheid toch staaeds weer op het droge belanden... Red Cell is prima spul en kan vangen als de brandweer, maar zodra het verslavend zou gaan werken, zit je op een zéér klein circuit (water) te vissen, en zal de glorie zich onherroepelijk tegen je keren.

Een wondermiddel vind ik het niet, maar het vangt zeer zekers erg leuk.
Is in poedervorm verkrijgbaar ja.

drie

Er verdwijnt inderdaad wel wat uit je bollen door lang te drogen, maar uiteindelijk valt dat wel mee. Ter info wil ik wel even vermelden, dat diverse gedroogde kruiden/groente zeer hoog staan genoteerd in de vitamine top tien.

Boilies maken is consessies doen en als ik moet, dan droog ik mijn boilies ook, totdat ze houdbaar zijn.

Duurt een week of twee.

Na het drogen echter regelmatig blijven luchten of bewaren in kartonnen dozen.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-12-2006 09:24

boeit me meer dan die wiskunde :lol:

Nog eventjes dit, heeft eipoeder en ei-kristal granulaat dan dezelfde "negatieve" werking op het aas als ei-albumine.

ennuh die top 10 wil je zeker niet delen neen :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2006 09:36

Geen kruiden je bollen verwerken Joeri. Dat kan pas echt schadelijk zijn. Specerijen is wat anders en dan moet je ook weten wat je doet. Heeft overigens niet veel meerwaarde, dus die top tien laten we maar even voor wat het is.

Vitamientjes kun je halen uit bv biergist etc (B)

Alle eiproducten, evenals diverse plantaardige producten hebben die nadelige eigenschap. Maak je er echter niet te sappel om, want meestal gaat het prima. Niet overdrijven is in dit geval het motto.
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

13-12-2006 09:36

youri,
Wat jij zoekt is een uitharder die ook zeer sterk bind, want de ingredienten die jij gebruikt binden niet dus kun je er ook geen bollen van draaien. Dus nogmaals in volgorde van binding, en hardheid: bloedplasma, eialbumine, gelijke delen tarwe gluten & sodiumcaseinaat,heeleipoeder.

Mitsz,
Specerijen hebben niet veel meerwaarde.Wat bedoel je daar mee, dat je ze net zo goed eruit kan laten.(fenugrec, paprika,anijs, peper,etc)
Laatst gewijzigd door Ernesto Kamminga op 13-12-2006 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2006 09:40

lactalbumine, maples gemalen...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-12-2006 10:00

Nu rollen zal ie wel doen denk ik... Maar in alle geval bedankt voor die lijst met uitharders en binders. Maar zoalsik al zo vaak gezegd heb zit er wel meer in dan enkel vismeel hé. In een ver verleden viste ik met de vaste stok op karper, ik viste graag met deeg, ja deeg was mijn ding in alles smaken en kleuren. Ik nam karperkorrels, een koffiemolen, een vork en een ei... en zelfs dat rolde. Thanks Ernesto

Zeg eens Mitz, hoe zit dat met die kruiden? waarom is dat slecht in je mix?

En zeg nog eens Mitz :lol: hoe zit dat met producten als leverpoeder en L030 wat devrewerking ervan in een mix betrefd?

Dat biergist lijkt mij wel een goedkoper alternatief voor de vitamientjes. Ik ga eerst proberen wat het geeft met die Spirulina, omdat ik dit nu éénmaal "relatief" goedkoop kan krijgen. Maar in Spirulina zal wel veeeel meer ziten dan in biergist niet?

Dus als alles van eiporducten die negatieve eigenschap bezit, dan komt het er gewoon op aan of je de moeite wilt doen om eieren te breken of als je een luize zak als ik ben die dat liever niet doet? Theoretisch gezien zou ik dus mijn boilies kunnen aanmaken met Red Cell en water? Zou wel leuk zijn, is heel wat anders dan dat ze hier gewend zijn.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

13-12-2006 19:16

dat red cell spul is dat dat wat verkrijgbaar is bij de paardendrogist of is dit helemaal iets anders dan het spul dat wat in boilies verwerkt word?
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-12-2006 22:32

dat is de vloeibare versie bij de paardendrogist, had ik ook al gezien
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

13-12-2006 22:42

en die redcell gaat u mix laten uitharden ik betwijfel het ze
maar ik kan mis zijn volgens mij moet je gedroogd bloedeiwit hebben om een mix te laten uitharden
zo wie zo moet ge toch eens wat binders gaan toevoegen aan u mix want die gaat voor geen klote rollen
10 procent tarwebloem gaat dit zeker niet opvangen
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

13-12-2006 22:44

Erwin, voooooor de duizendste maal bestaat die mix niet puur uit vismelen en jahahahahaaaa hij gaat rollen :lol:
Man gij zijt iets moeilijk
ennuh die vloeibare Red Cell gaat mijn mix niet binden, ik zeg gewoon ter informatie dat de Red Cell bij de drogist vloeibaar is, je hebt idd poedervorm nodig
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-12-2006 06:20

Ernesto Kamminga schreef:youri,
Wat jij zoekt is een uitharder die ook zeer sterk bind, want de ingredienten die jij gebruikt binden niet dus kun je er ook geen bollen van draaien. Dus nogmaals in volgorde van binding, en hardheid: bloedplasma, eialbumine, gelijke delen tarwe gluten & sodiumcaseinaat,heeleipoeder.

Mitsz,
Specerijen hebben niet veel meerwaarde.Wat bedoel je daar mee, dat je ze net zo goed eruit kan laten.(fenugrec, paprika,anijs, peper,etc)


Ik doelde hier op de kruiden en niet de specerijen, die ablsoluut een meerwaarde kunnen zijn. Wel een beetje gedoseerd gifmengen bitte...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-12-2006 06:32

joeri onkelinx schreef:Nu rollen zal ie wel doen denk ik... Maar in alle geval bedankt voor die lijst met uitharders en binders. Maar zoalsik al zo vaak gezegd heb zit er wel meer in dan enkel vismeel hé. In een ver verleden viste ik met de vaste stok op karper, ik viste graag met deeg, ja deeg was mijn ding in alles smaken en kleuren. Ik nam karperkorrels, een koffiemolen, een vork en een ei... en zelfs dat rolde. Thanks Ernesto

Zeg eens Mitz, hoe zit dat met die kruiden? waarom is dat slecht in je mix?

En zeg nog eens Mitz :lol: hoe zit dat met producten als leverpoeder en L030 wat devrewerking ervan in een mix betrefd?

Dat biergist lijkt mij wel een goedkoper alternatief voor de vitamientjes. Ik ga eerst proberen wat het geeft met die Spirulina, omdat ik dit nu éénmaal "relatief" goedkoop kan krijgen. Maar in Spirulina zal wel veeeel meer ziten dan in biergist niet?

Dus als alles van eiporducten die negatieve eigenschap bezit, dan komt het er gewoon op aan of je de moeite wilt doen om eieren te breken of als je een luize zak als ik ben die dat liever niet doet? Theoretisch gezien zou ik dus mijn boilies kunnen aanmaken met Red Cell en water? Zou wel leuk zijn, is heel wat anders dan dat ze hier gewend zijn.


Beste Joeri,

die extracten hebben allemaal zo'n beetje hun eigen "gebruiksaanwijzing". Als je een specifiek product op t oog hebt, laat het dan even weten. Het gebruik van eipoeder/ albumine is zeker geen probleem, maar overdrijf het niet. Indien je het combineert met heamoglobine en gluten wordt je bol mooi hard.

Spirulina heeft andere kwaliteiten als biergist. Kiezen mag 8)

groetjes Mitsz