Welke uitharder?


Chris Gabriele

09-12-2006 00:25

Hoi Joeri,

Jij bent er zeker van dat Ei-albumine enzymeremmend werkt.
Ik ben heel erg benieuwd waarom je daar zo zeker van bent.

Neem soyabloem die niet getoast is, deze bevat ook enzymenremmers, echter na het koken van de boilie is deze vernietigd.

Getoaste soya heeft al een warmte behandeling gehad en bevat het voor het koken van de boilie al niet meer.

Dit kan je ook terug voeren op ei-albumine.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2006 10:04

Geen een Ei van geen enkel dier op deze wereld bevat Enzyme remmende bestanddelen.
Zou dit wel het geval zijn dan zou geen enkel ei bevrucht kunnen raken.


Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

09-12-2006 10:14

:-? ja dan hebben ze mij dat altijd wijsgemaakt zeker?
Dus theoretisch gezien, zou je dan 20 procentei-albumine kunnen gebruiken zonder problemen (het eiwitgehalte buiten beschouwing gelaten).... En toch vallen mijn vangsten terug bij meer dan 5% ei-albumine hoe komt dat dan? iemand hier een verklaring voor?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Willem Barnas

09-12-2006 11:40

Uh,

Misschien komt dat doordat je de structuur/werking van het aas zodanig verandert dat het een minder brede groep vis aanspreekt? Ik kan me namelijk voorstellen dat niet elke vis gek wordt van gesmolten en gestold eiwit dat amper in water oplost. Misschien is het voor sommige visserijen juist wél bruikbaar. Maar da's gissen...

Ik denk dat we de factor aas praktischer moeten zien.
Het is een aas geen voedsel, maar het aas moet wel ok zijn.

Kijk naar fluo's, vangen als de raven, maar er zit geen voeding in.
Het is een aas, aas ontworpen met een bepaalde gedachte.

Ingrediënten zijn wat je ermee doet en hoe je ze toepast.

Enzymen zijn leuk en ze doen vast waarvoor ze bedoeld zijn, maar relevant? Is hun effect bijvoorbeeld sterker dan die etherische olie die uit mijn 5% kruiden lekt en een eetlustopwekkend effect heeft?
Waardoor gaat de karper voor de bijl? Wat is het wat hem aan het zoeken zet en over de streep trekt? Die 2 gram opgeloste glucose door toevoeging van amylase (ongeacht hoe) of toch die 20% predigested vismeel in je aas waar zijn hele water naar smaken gaat...... Wat doet 't 'm?!

Praktisch.

WB 8)
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

09-12-2006 11:55

klopt

ik heb nog één vraagje....
is Red Cell vloeibaar ook te gebruiken of is het de poedervariant die ik moet hebben?
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-12-2006 13:44

Willem, ikke weet nog steeds niet :P

Groet,

D
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Willem Barnas

09-12-2006 14:33

Daniël,

Het is lekker makkelijk. Als ik de kraan opendraai, kan ik boilies draaien. De eieren zitten al in mijn mix en die staat altijd wel klaar. Ik zit ook niet met openingstijden van winkels, of houdbaarheidsgedoe, ik hoef geen honderden eiereschalen te breken en op te ruimen en ik merk dat mijn boilies er zééééker niet op achteruitgaan qua structuur.

Vergeleken met prijzen voor grote aantallen 2e keus eieren is het ook niks duurder. Uitgerekend namelijk.

Tevreden? :D

Groeten,
WB :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

09-12-2006 15:52

Willem,

Ik ben al een tijd opzoek naar een goedkope eivervanger.
Qua prijs zit ik met de eieren zéér goedkoop.
Maar ook voor het gemak zal ik voor eigranulaat willen kiezen.
Geen klodders eigeel meer aan het plafond van huize van Amerongen. Geen vuilniszakken vol met kapot geramde eierschalen. Geen kans meer op een enkele rot eitje ertussen te hebben waardoor je de hele partij (minimaal 75 kg mix) met een mooi wit laagje beschimmeld is.
Kortom: Gemak.

Wat betaal jij voor laten we zeggen, 10 kg droge mix aan Eivervangend speelgoed?

Ben érg benieuwd.

Groet, Frankus
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-12-2006 18:39

Yo Willem,

Ja dat is zeker een bevredigend antwoord :lol:
Ik vroeg het me alleen af, omdat het me zo omslachtig leek. Net als melkpoeder in een glas doen, water erbij om melk te krijgen, snappie :P
Maar het is me inmiddels volkomen duidelijk.
Geen verschil in vangsten tussen vers en gedroogd te merken neem ik aan?

Groet,

D
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

09-12-2006 20:18

Jouri,
Je vangsten lopen terug doordat er te weinig attractie door de boilie mantel naar buiten kan lekken, bij een hoger gehalte eialbumine. De oplossing is dan je boilie grover maken, langer laten drogen en/of meer attractor toe voegen.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

09-12-2006 22:30

Nja ik had er niet bij nagedacht, ik wou boilies gaan maken en ze dan invriezen, maar moederlief zegt dat de diepvries volsteekt. Luchtdrogen wordt dus de oplossing. Aangezien ze dan lang zullen liggen drogen en enkel harder en harder gaan worden laat ik misschien beter de uitharder ei-albumine of RedCell weg?
Ik vraag mij ook af hoe het komt dat de boilies die lang drogen "lichter" worden? Vervliegen er stoffen uit de boilie of hoe zit dat? Moet ik schrik hebben dat mijn vloeibare attractoren gaan vervliegen na lang drogen?
En daarna, hoe bewaar ik ze dan het beste? in rijst/zout/suiker? en hoeveel op een kilo mix?

Als je mij toch aanraad om de Red Cell ofzo erin te laten, nog éénmaal het vraagje.....is dat vloeibaar of poedervorm? :lol:

bedankt
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2006 00:38

Als je nu (december) nog boillies moet gaan maken, en je wilt ze geheel luchtdrogen om ze buiten de vriezer te kunnen bewaren.
Moet je wel perfecte droog conditities hebben, momenteel is het toch wel vochtig en koud 8)
Tenzij jij de mazzel hebt binnenshuis op kamertemperatuur langdurig te kunnen drogen met behulp van een ventilator of iets dergelijks
gr
Hans
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-12-2006 01:53

Ik heb mijn boilies afgelopen 2 dagen lekker binnen laten drogen. Heerlijke lucht die mooie vismelen, mijn moeder vond het iets minder. Maarja aas maken hoort bij de hobby zeggen we maar.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2006 10:32

Zoals ik het berichtje lees van Joeri, wordt het geheel luchtdrogen om ze buiten de vriezer te kunnen bewaren.
Alhoewel ik deze methode zelf nooit hebt geprobeerd, geloof ik nooit dat je dit met twee dagen drogen zal kunnen bereiken.
Zal dan toch wel gauw naar minimaal een week gaan onder perfecte droogconditites.
En dan nog....
Moet je wel een hele goede mix hebben met verse ingredieenten anders gaan ze alsnog na 4 dagen drogen schimmelen.
Vette ingredienten zoals vismeel kunnen dan al problematisch worden.
Ga je voor luchtdrogen zul je een mix moeten zien te maken met een zo laag mogelijk gehalte aan vocht. Denk hierbij ook aan toevoegingen zoals olie/flavour/sweetner...wellicht is naflavouren een betere optie.

Je eigen vraag omtrent het lichter worden van de boillies, deze heb je in wezen zelf al beantwoord :wink: .

Tot zover mijn theoretische en een klein beetje practische kennis omtrent deze materie.
Succ6 ermee
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2006 10:35

joeri onkelinx schreef:het zit zo dat ik een mix heb die uit 85% vismelen bestaat (in de zomer he) en ik wil dat zo houden.


Zover ik het in kan schatten, ga je met 85% vismelen in je mix in combinatie met langdurig luchtdrogen in de fout.
Veel vismelen bevatten nogal wat vetten.
Vocht en vetten in de boillies zullen er als eerste voor zorgen dat je boillies gaan schimmelen.

Probeer het anders eerst eens uit met een kleine hoeveelheid.
gr
Hans
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

10-12-2006 12:21

Ei-Albumine

Wordt voornamelijk gebruikt om de kooktijd te verkorten zodat de warmtegevoelige stoffen beschermd worden. Tweede motivatie om ei-albimine te gebruiken is de hardheid van je boilie. Dezelfde ei-albumine tast de vitamines aan, ofwel ei-albimine is een “vitaminevernietiger” in je boilie mix.
Als alternatief (gedeeltelijk of volledig) kan je lactoglobine gebruiken. Lacto (lactose,melksuiker, makkelijk verteerbaar), Globine (eiwitcomponent van de rode bloedkleurstof). Zo zijn wij weer beland tot de poeder van de rode bloedcellen.
Als je informatie over dat product wilt hebben kan je beste contact opnemen met Ray van den Bos van RRT, via http://www.carpobsession.nl, aan de linke kant zijn logo aanklikken en klaar is Kees. Andere mogelijkheid is via privé mail boks, uiteraard.
Hij werkt al jaren met dat product en is zeer tevreden erover.
Voor wat de drogen in de lucht betreft, het volgende. Hiervoor moet je minimaal 10-15 dagen vooruittrekken (onder goede droogcondities), die tijd kan je verkorten om 2-3 dagen eerst met behulp van een ventilator aan het werk te gaan.
Groeten,

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

10-12-2006 13:59

hoe ga je je mix laten binden joerie?
wie legt me het verschil eens uit tussen red cell en bloedmeel
voor en nadelen van beide producten
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-12-2006 14:23

Hier is hoe ik tewerk ga gaan:

Eerst en vooral kan ik niet aan die Red Cell komen in poedervorm, maar ik ben wel de vloeibare vorm tegengekomen en de viatmienen enz.... die er inzitten...nja wel dat zijn er heel wat. Ik ga dus proberen om mijn mix te binden met eipoeder of ei-kristal-granulaat (welke van de 2 ben ik nog niet uit) en dan zoals Willem zei 75 gram op een mix doen, maar aangezien zijn 75 gram al in de mix verwerkt zit en ik het erna pas zal toevoegen ga ik dit opkrikken naar 100gram voor alle zekerheid. Dan ga ik dit geheel zien aan te maken met vloeistof, deels water van het betreffende "viswater" en deels toevoegingen waaronder vloeibare RedCell een flavourtje een essential oils en een nieuw product wat op de markt is. De naam bespaar ik jullie nog even omdat ik er zelf eerst mee wil gaan testen... het product is vloeibaar en is toepasbaar in 1ml tot 3ml per liter water... Ik maak dus 2ml op een kilo mix. Dit product bevorderd de vertering van eiwitten en brengt de ph waarde op het optimale peil. Verder werkt het als biologisch afbreekbaar conserveringsmiddel en bevat het vitamienen van de Bklasse. Dit alles zal ik zien te mengen tot een 500ml vloeistof en dan het eipoeder erdoor om een mooie substantie te krijgen. Dan volgt de mix die trouwens wel meer bevat dan enkel 85% vismelen, om eerlijk te zijn is het 35% vismelen, 15% producten als leverpoeder etc..., dan nog wat Robin Red een 10% producten met vitamientjes etc....wat eetlustopwekkers in de vorm van betaïne enz...
De 15% die overblijft om de mix te laten rollen zal aangevuld worden met tarwekiemen en eventueel roggemeel om voldoende vezels in de boilie te hebben. Ik ga dus eigenlijk proberen om een boilies met een relatief hoog eiwitgehalte te produceren die toch goed verteerd kan worden door de aanwezigheid van de nodige vitamientjes, vezels en mineralen. De ei-albumine laat ik eruit , fuck die hardheid dan maar en de Red Cell kan ik enkel vloeibaar krijgen en ik heb al verteld wat ik ermee wil doen.

Eens ze gerold zijn stoom ik ze om ze daarna te laten luchtdrogen, maar hoe kan het dat sommige producten vervliegen in de boilie na lang drogen? Ze lossen toch niet op dus eigenlijk zou alles er toch in moeten blijven zitten niet? Dat de flavours vervliegen zou ik nog begrijpen, maar dat de poedertoevoegingen ook verdwijnen snap ik niet.
Desnoods kan ik ze "slechts" een dag of 3 drogen om ze dan onder zout te gooien of onder suiker, maar wat is hier dan weer de norm? Moeten ze er helemaal onder zitten of is de verhouding 1/3 suiker in de ton en 2/3 boilies ook goed?

De voordelen van RedCell heb ik dus aangehaald he Erwin, bloedmeel op zich heeft niet veel meerwaarde vind ik, ik heb het gebruikt gehad als uitharder wat helemaal niet uithardde trouwens. Een echte geur heeft het ook niet, enkel de kleur was mooi meegenomen. Gewoon bloedmeel zal ik dus niet meer gebruiken.

voila, weer wat leesvoer voor sommigen. Als jullie teruggaan naar enkele topics eerder van mij zullen jullie zien dat ik die optimale attractieve bol nu eindelijk van plan ben om te fabriceren.

groenten
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
beumer marc
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: limburg

10-12-2006 19:00

karpers kunnen geen onderscheid maken tussen koolhydraten en eiwitten
dus is het zinloos daar dure spullen in te doen.

let op met ei-vervangers, egge-albumine eipoeders enz
deze worden meestal gebruikt om de kooktijd te verkorten of om gemakzucht :D maar ze breken wel de vitamines af in uwe bol
dus alweer zonde van het geld :wink:

en met wat ga je het eigeel vervangen dat je nodig hebt dat de olie oplost in de boillie ?

groetjes uit lanaken
wie het kleine niet eert is het .....................
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-12-2006 19:12

ten eerste denk ik wel dat ze onderscheid kunnen maken tussen koolhydraten en eiwitten alvast op termij.
en als we ei-kristal granulaat gebruiken blijft ook het eigeel erin (eerst alles doorlezen a.u.b.)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

10-12-2006 21:33

hebt ge al eens een testkilo proberen te rollen van u mix joerie
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

10-12-2006 23:36

Joeri,

optimale attractieve boilies, fuck die hardheid, gestoomde boilies...

in theorie klinkt dat heel mooi, maar ik hoop dat er op de door jou beviste waters niet veel witvis zit, anders is het echt weggegooid geld. Natuurlijk gaat de boilie ook zeer attractief zijn voor de karpers, maar als de brasems op je stek arriveren, dan is de pret over. Maar dat zal je zelf wel merken :D . Ik zou alleszins geen te grote hoeveelheden in één keer rollen, zodat je indien nodig nog wat aanpassingen kan doen aan je mix.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-12-2006 08:49

@ Erwin, neen nog niet hè. Ik ben nu bezig met examens en shit :lol: .

Maar rollen zullen ze wel daar heb ik geen schrik voor, enkel het uitharden, maar dat zie ik dan wel.

Een voorbeeldje van een mix van vorig jaar:
50% Koekjesmeel
30% Wilde zaden
20% Maïsmeel
Rolt van geen kloten zou je zeggen, is ook zo, maar dan maak je gewoon pillows, effe drukken op die boilieplank en klaar. Even terzijde, ik ving er ook geen reet mee :D

@ Brecht: er is veel witvis op het water, maar ik maak me er niet zo veel zorgen over. Ik van gemiddeld 5 brasems per seizoen terwijl het er vol van zit, ze hebben het niet zo op boilies gemund denk ik/hoop ik/ bid ik
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
beumer marc
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: limburg

11-12-2006 11:46

[quote="joeri onkelinx"]ten eerste denk ik wel dat ze onderscheid kunnen maken tussen koolhydraten en eiwitten alvast op termij.

joeri kun jij dat als je iets eet :D
wie het kleine niet eert is het .....................
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-12-2006 18:14

Als de vis na zo lang enkel koolhydraten te eten en dan zich niet goedvoelt en overschakeld op eiwitten en zich beter voelt weet ik wel waarvoor hij in het vervolg zal kiezen
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...