pinda


Plaats reactie
wiebrand dragt

01-12-2006 13:35

in alle forum's en artiekelen staat weer wat anders,twee uur koken,24 weken,niet koken,er zit blauwzuur in er zit een schimmel in.is het nu eingelijk nog wel veilig om te vissen met een pinda
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-12-2006 19:50

Wel veilig, alle pinda's zijn gecontroleerd op aanwezigheid van blaauwzuur.
Bovendien helpt 2 uur koken dan ook niet, enkel verhitten tot boven 360 graden C.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

01-12-2006 22:20

pindas zijn een vrij riskant voer je zecht zelf al dat de berijdingswijze per mening uiteenloopt en naar wat ik heb gehoord kan het verstoppingen veroorzaken.. (correckt me if im wrong)
ik heb het zelf nooit aangedurft..

mvg Ian
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-12-2006 23:04

Pinda's behoren tot mijn vaste voer uitrusting, zonder pinda's ga ik niet vissen.

Maar waaraan moeten pinda's voldoen:

* Pinda's dienen minimaal 1 uur gekookt worden i.v.m. blauwzuur
* Pinda's dienen voorgeweekt te worden, ik prefereer 48 uur
* Pinda's dus nooit ongekookt/ongeweekt gebruiken
* Gebruik verse pinda's. Pinda's die beschimmelt zijn moet je dumpen
* Pinda's kunnen na het vissen gewoon ingevroren worden
* Gebruik bij instant sessies Arachide of peanut oil van Carpcollector, dit is zeker een meerwaarde in de zomer
* Het hele jaar door te bevissen
* Pinda's zetten uit, dus na de kook zet ik ze meestal nog een halve dag weg.
* Pinda's zijn ideaal in combinatie met additieven zoals knoflook, kerrie, paprika kruiden
* Let op met voeren, grote hoeveelheden pinda's kunnen schadelijk zijn
* Grote vliespinda's krijgen bij mij de voorkeur

En heel belangrijk, houdt je aan deze regels en je kunt met een gerust hart gaan vissen.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

04-12-2006 16:04

Ik heb een keer met pinda s gevist, ik heb ze toen 1 uur gekookt. de pinda s waren toen erg slap geworden. mijn vraag ? is het wel nodig om ze een uur te koken zou 40 min ook niet genoeg zijn? Zijn er hier mensen die ze korter koken?
blub blub
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-12-2006 16:27

Jan,

Het aller belangrijkste is dat het blauwzuur eruit is, ook moet je weten dat wanneer een pinda vocht op neemt hij gaat uitzetten. Niet goed gekookte pinda's kunnen dus behoorlijk schadelijk zijn, en dus dodelijk voor de karper. Je kunt natuurlijk wel een beetje spelen met de pinda, ik kook mijn pinda's net zo lang tot het blauwzuur eruit is en ze heel erg slapjes zijn, mijn pinda's voor op de hair kook ik een half uur (dan zijn ze namelijk wat harder). De hair pinda's leveren geen schade op want na het vangen van een karper haal je ze van de hair af en doe je er weer nieuwe op.


Zo vis je dus met perfecte pinda's als grondaas, en een wat hardere pinda voor op de hair.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

04-12-2006 20:48

Henk ter Maat schreef:Wel veilig, alle pinda's zijn gecontroleerd op aanwezigheid van blaauwzuur.
Bovendien helpt 2 uur koken dan ook niet, enkel verhitten tot boven 360 graden C.


Bedoel je dat er een voor de mens aanvaardbare hoeveelheid blauwzuur in zit, of dat er helemaal geen blauwzuur in pinda's zit?

En met koken in water kom je niet tot de 360 graden dus dat zou betekenen dat koken helemaal geen zin heeft?

Met altijd willen lerende groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-12-2006 21:20

Het zit er niet in.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

04-12-2006 21:28

Dat beantwoord wel gelijk beide vragen :-)

Dus pinda's weken/koken totdat ze vol gezogen zijn is genoeg, altijd leuk om te weten.

Zuigen pinda's zich vol? Ze zijn toch helemaal niet gedroogd?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-12-2006 10:48

Eigenaardeig hoe hardnekkig sommige onjuistheden in de karperwereld blijven rondzingen.

Blauwzuur komt niet in pinda´s voor.
Vissen is een hobby, geen religie!
wiebrand dragt

05-12-2006 19:44

het is mij nu wel duidelijk er zit wel geen blauwzuur in pinda's,je moet ze tussen een uur en 24 uur weken.je kunt er beter wel dan niet mee vissen,en dan zal ik het over het koken nog maar niet hebben.denk dat als ik de volgende keer een sessie vis wel gezouten pinda's mee neem en die zelf op eet
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-12-2006 21:13

Je kunt er beter niet mee vissen..zijn ze veel te lekker voor.

De wilde Pindaplant was al 3000-2000 jaar v. Chr. in de Andes bekend. De geteelde vorm, Arachis hypogae, stamt waarschijnlijk uit Brazilië en werd in 1547 voor het eerst door de Spanjaard Oviedo beschreven. In 1600 kwam de plant via de slavenhandel naar Afrika en later ook naar Indonesië. Pas in de 19e eeuw kreeg de Aardnoot in Europa enige betekenis. Tegenwoordig wordt de Pinda in Indië, China, in het zuiden van de USA, Westafrika en Zuid-Amerika verbouwd.

Het Pindastruikje is 30-60 cm. hoog met harde kantige stengels en geveerde bladeren. De langstelige, felgele bloemen ruiken naar Viooltjes. Na de bloei buigt het vruchtbeginsel zich naar beneden en groeit in de aarde waar zich in twee maanden de vrucht ontwikkelt. Pinda`s zijn dan ook geen noten maar bonen.
De wilde Pindaplant was al 3000-2000 jr. voor Christus bekend
Arachide-olie wordt gewonnen door het persen van de vruchten (noten) die voor bijna de helft uit olie bestaan. De olie is goed vloeibaar, lichtgeel van kleur, aangenaam van geur en bevat 20- 24% meervoudig onverzadigde vetzuren. In de voedingsindustrie wordt Arachide-olie gebruikt als basis voor de margarinefabricage en voor het inblikken van vis.
Pinda-olie heeft een verzachtende werking en behoort tot de nietdrogende oliën. en wordt ook vaak gebruikt als toevoeging in huid- en massage oliën. Het is een heerlijke olie om mee te masseren omdat hij niet snel in de huid dringt, laat zich ook goed mengen met etherische oliën. .
Gebruik Arachideolie puur of in mengsels o.a. bij; eczeem, psoriasis, zeer droge of schilferige huid, haarkuur bij roos

contra-indicatie: veel mensen reageren allergisch op deze olie, daarom bij toepassing in huidverzorgende producten eerst testen op irritaties
Pinda-olie kan hoog worden verhit en is daarom een ideale olie om mee te bakken, bovendien wordt de olie niet ranzig. Enige toepassingen in de huidverzorging:
een oudere of schilferige huid: iedere avond na bad of douche een weinig olie in de huid van het gezicht, hals en decolleté masseren
eczeem: plekken 1-2x per dag met pure olie inwrijven
massage: 10-20% Pinda-olie toevoegen aan Zonnebloem- of Sesamolie
Groet'n Henk..

still growing Old.
wiebrand dragt

06-12-2006 15:26

hier heb ik nou wat aan bedankt henk
Plaats reactie