Hoe verpakken jullie je eigen gedraaide bollen?


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

24-08-2006 08:40

Beste collega vissers,

Heb laatst wat boillies gedraaid. Nu deed ik elke halve kilo in een boterhamzakje. een aantal bollen die ik gister uit de vriezer haalde hadden op de bol een droge uitgeslagen plek. Ik dacht misschien is het schimmel. Normaliter zitten de bollen die je koopt in luchtdichte zakken of hele dikke zakken in iedergeval dikker dan een boterhamzakje.

Heeft iemand tips, waar ik goede zakken kan halen om te zorgen dat mijn bollen vers blijven. Moet natuurlijk niet te duur zijn.


Alvast bedankt!

Groet EUmir
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-08-2006 08:52

Wellicht doe je er goed aan om speciale diepvrieszakken te kopen
Ook deze heb je in verschillende diktes en kwaliteit.
Over het algemeen..hoe dikker het plastic hoe beter.
Ik koop de mijne meetsal bij de Digros...deze zijn goedkoop en vrij dik

Vacuumzakken zijn het dikst...maar daar zul je voor naar een speciaalzaak moeten (makro of de Ven of i.d), enkel ze zijn behoorlijk aan de prijs.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

24-08-2006 10:37

Voor mensen die geen grote mega hoeveelheden boilies gebruiken is een vacu vin foodsaver misschien een oplossing. Dat is een voorraadbus die je vacuum kan trekken dmv een pompje. Ik hou mijn boilies hierin minimaal 3 weken goed. Wel in de koeling zetten uiteraard.
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

24-08-2006 12:47

Eumir,

Het verschijnsel dat jij beschrijft is hoogstwaarschijnlijk "freezer burn", dus zeker geen schimmel. Als je op deze term gaat google-en kom je hoogstwaarschijnlijk wel te weten hoe het ontstaat en- nog belangrijker- hoe je het kunt voorkomen.

Succes,

Humphrey
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

24-08-2006 15:06

Ja ik denk dat dat het is freezer burn. heb even gelezen op de Wikipedia. Natuurlijk is een broodzakkie erg dun. Maar ik dacht dat kan geen kwaad.
Zijn er nog meer mensen die tips hebben voor goede vriezerzakken.
Ik las ook dat je bijv. van Princess zo'n vacuumverpakkingsapparaat hebt. iemand daar ervaring mee?

Natuurlijk vind ik een goedkope zak handiger. Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt!
Groet Eumir
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

24-08-2006 16:08

Hoi Eumir,

Ga even langs de Aveve (Boerenbond). Daar hebben ze zakken waar gemakkelijk 7 kilo bollen in past ik gebruik deze ook zijn ook goed te betalen. En dik genoeg voor de vriezer.

MVG Josse
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

24-08-2006 16:59

Eumir

Wikipedia vermeldt: "Freezer burn occurs when air reaches the food's surface and dries out the product. This can happen especially when food is not securely wrapped in air-tight packaging. Therefore, the best way of avoiding it when freezing food in plastic bags is to push all the air out before sealing.

Another way of avoiding freezer burn is to avoid circulating outside air into the freezer. Exposure to relatively warm air can cause temperature fluctuations, which can in turn cause freezer burn."

Kortom, wat helpt is :

- zorgen voor zo weinig mogelijk lucht in zak
- het gebruik van een sealer
- zo min mogelijk openen van de vriezer

De dikte van de zak maakt in principe dus niet uit, al zal een dun zakje natuurlijk sneller beschadigen waardoor de zaak niet meer luchtdicht afgesloten is.

Succes,

Humphrey
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-08-2006 19:05

Ik zelf ga niet 45 kilo ballen in boterhamzakje prusten. Ik neem een paar kratzakken (bakkerij) of folie waar ik een soort van grote zak van maak die in de diepvrieslade past en stort daar alle boilies in. De bedoeling is toch dat het spul er niet heel lang in ligt. Er moet immers mee gevoerd en gevist worden. Een sealapparaat/vacuum is natuurlijk ook heel mooi, maar dat moet je dan wel in huis hebben.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-08-2006 15:36

Ik koop mijn diepvries zakken altijd bij de Welkoop. Deze zijn vrij stevig
en redelijk dik, zodat ze niet gauw kapot gaan. Ik verpak mijn boilies per
kg.
De naam van de zakjes weet ik zo niet meer, maar ze zitten/zaten in
blauwe, platte, kartonnen doosjes. Zijn doorzichtige zakjes.

groetjes Benny
Plaats reactie