het boilie draaiers paradijs


Plaats reactie
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

10-08-2006 15:24

Hallo boiliedraaiende medevissers
Ik kreeg net een mischien wel leuk idee.
Ik dacht, als iedereen die zelf bollen draait nou eens een foto van zijn draaisetup (alles wat hij gebruikt om boilies te draaien) fotografeerd en hier in dit topic neerzet .
Dan kunnen anderen daar mischien wat van leren en kijken hoe "wij"dat doen of hoe het ook kan.
Gewoon een foto met alles in werking net zoals ik zag staan in het topic over eieren in boilies.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CDRLER6I
Als iedereen die zelf draait en de beschikking heeft over (digitale)cameras nou meewerkt kunnen wij mischien leren van elkaars kunsten
en dan als het kan een beetje uileg over de werkwijze want dat is leerzaam.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-08-2006 15:59

Hiephoi,

Om dan maar te beginnen.
Hieronder een 'fotoreportage' van afgelopen winter.
De planken zijn ondertussen vervangen voor 2 boiliewalsmachines, wat alles stukken sneller maakt! Hier heb ik geen digitale foto's van, deze hieronder zijn gemaakt door een vismaat.

Tevens tekst en uitleg.

Afbeelding
1. Voor een 'roldag' maak ik een 100 kg droge mix.
Om te beginnen alle eieren in een specikuip. De klopboormachine er doorheen jagen, dan heb je hele kleine schilfertjes over. (Bedankt Arno, voor de tip, een paar jaar geleden :)). Nu ik dat walsending heb, doe ik er geen schilfertjes meerdoorheen. Ik zeef nu de eierschalen af.
Zo staan er 4 fritessaus emmer vol met 'vloeibaar ei'. En een vuilniszak vol schilfertjes, iemand toevallig nog plek in de kliko?:-) Heb nog een zak met 1000 eieren erin liggen. Voordat het vanzelf wegloopt dit wel snel 'weg te gooien'.

Met die klopboormachine meng ook mijn mix. Doordat het 'rul' aangemaakt moet worden, even vol gas door de mix jagen. Krijg niet eens vieze handen door de mix te kneden.
Toevallig nu weer een nieuwe gekocht, nadat ik die van pa heb 'afgeragd'. 30 euro, met toerentalregelaar! Een verademing!


2. Afbeelding

De worsten worden gemaakt. dmv een gehaktmolen. Welke mijn vismaat een x aantal jaar geleden op de kop heeft kunnen tikken. Ik meen dat hier een motor van de wasmachine op aangesloten is. Technisch ben ik niet helemaal 100 (verder ook niet hoor :)), dus verder weet ik er ook het fijne niet over te vertellen. Weet wel, wanneer je de mix goed afgesteld heb, dat je in 5/6 minuten 5 kg droge mix erdoor gejaagd heb.


3. Nu nog met de plank/machine de boel rollen.


Afbeelding

4. Dan gaat het per kratje richting de grote pan.
Een grote industriele "hokker" is als je goed zoekt makkelijk aan te komen. Flinke gasfles kopen (meteen 2 stuks, heb je ook niet dat je op een zondagmiddagje rollen, zonder gas zit. Je dacht dat dat laagje 'nog wel kon'.. Niet dus!)
Idemdito van de pan. Pan heb ik van vismaat 'geleend'. hihi, na het veelvuldig gebruikt te hebben, hoeftie ie 'dat ranzige ding' niet meer terug. Ik gebruik kratjes doordat ik per keer 5 kg kook. En het dan een paar minuten in 1 keer afscheppen. Veel mensen die een walsenmachien hebben, maken een glijbaan. Doe dit expres niet, ben ik continu boilies aan het scheppen

5. Na het koken gaat het naar buiten. Alwaar een ventilator op de kratjes staat te blazen. Via de groenteboer is ideaal aan kratjes te komen. Goedzoeken, voor een leuk prijsje.
Anders die broodkratten van de bakkerij, zijn ook geschikt, voor 20 mm's.

Afbeelding
6. Hierna moet de boel gedroogd worden. Doordat ik de garage al mag gebruiken, en ik toch in een droge ruimte wil drogen. Is mijn koekblik op 4 wielen vaak meteen mijn droogruimte.
Bijgaand een foto van 80 kg boilies, in een Peugeot 205


Afbeelding
Afbeelding
Nog een overzichtsfoto van de garage. Papa en Mama zijn ook erg blij met me. :-)
Om je ouders/vriendin/vrouw/medebewoners te vriend te houden: Tip: Haal bouwzeil. Kost een beetje, bespaart een echtscheiding, of eruit gezet te worden. Met 1 rol kan ik 2 keer de garage mee bekleden = 2 keer rollen.

Dit was thuis bij... Van Amerongen.
Nog vragen hierover? Hoor ik t graag.

Gr. Frank

OWhja... het is een hobby, blijft ook zo :-)
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

10-08-2006 17:32

kijk dat bedoel ik nou.
Perfect met foto's en uitleg zo leren we elkaar weer wat.
Ik zal al ik weer ga draaien ook foto's maken dit kan als er meer mensen komen best nuttig worden

meer !!

mvg
Benjamin
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

10-08-2006 19:36

Ik zal binnenkort ook even een paar foto's posten..... ben alleen bij verre niet zo prof als mister bollenbakker hierboven.... :D

Groet,

Patrick
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

10-08-2006 19:47

Sybe ga jij ze posten? Of ik?
Is wel leuk om wat meer foto's te laten zien in zo'n topic.

Doe je mij dan ff zo'n zwart balkje voor de ogen 8)
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

10-08-2006 20:03

In grote lijnen doe ik hetzelfde als mijn naamgenoot maar enkel de bollen laat ik draaien door mijn (eigengemaakte) boiliemachine, gaat lekker vlot en als je de diameter niet volledig juist hebt van je worsten heb je nog het voordeel dat je dumbells aan het maken bent.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

10-08-2006 20:46

ziet er goed uit!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

10-08-2006 21:13

Frank van Amerongen schreef:Hiephoi,

Om dan maar te beginnen.
Hieronder een 'fotoreportage' van afgelopen winter.
De planken zijn ondertussen vervangen voor 2 boiliewalsmachines, wat alles stukken sneller maakt! Hier heb ik geen digitale foto's van, deze hieronder zijn gemaakt door een vismaat.

Tevens tekst en uitleg.

Afbeelding
1. Voor een 'roldag' maak ik een 100 kg droge mix.
Om te beginnen alle eieren in een specikuip. De klopboormachine er doorheen jagen, dan heb je hele kleine schilfertjes over. (Bedankt Arno, voor de tip, een paar jaar geleden :)). Nu ik dat walsending heb, doe ik er geen schilfertjes meerdoorheen. Ik zeef nu de eierschalen af.
Zo staan er 4 fritessaus emmer vol met 'vloeibaar ei'. En een vuilniszak vol schilfertjes, iemand toevallig nog plek in de kliko?:-) Heb nog een zak met 1000 eieren erin liggen. Voordat het vanzelf wegloopt dit wel snel 'weg te gooien'.

Met die klopboormachine meng ook mijn mix. Doordat het 'rul' aangemaakt moet worden, even vol gas door de mix jagen. Krijg niet eens vieze handen door de mix te kneden.
Toevallig nu weer een nieuwe gekocht, nadat ik die van pa heb 'afgeragd'. 30 euro, met toerentalregelaar! Een verademing!


2. Afbeelding

De worsten worden gemaakt. dmv een gehaktmolen. Welke mijn vismaat een x aantal jaar geleden op de kop heeft kunnen tikken. Ik meen dat hier een motor van de wasmachine op aangesloten is. Technisch ben ik niet helemaal 100 (verder ook niet hoor :)), dus verder weet ik er ook het fijne niet over te vertellen. Weet wel, wanneer je de mix goed afgesteld heb, dat je in 5/6 minuten 5 kg droge mix erdoor gejaagd heb.


3. Nu nog met de plank/machine de boel rollen.


Afbeelding

4. Dan gaat het per kratje richting de grote pan.
Een grote industriele "hokker" is als je goed zoekt makkelijk aan te komen. Flinke gasfles kopen (meteen 2 stuks, heb je ook niet dat je op een zondagmiddagje rollen, zonder gas zit. Je dacht dat dat laagje 'nog wel kon'.. Niet dus!)
Idemdito van de pan. Pan heb ik van vismaat 'geleend'. hihi, na het veelvuldig gebruikt te hebben, hoeftie ie 'dat ranzige ding' niet meer terug. Ik gebruik kratjes doordat ik per keer 5 kg kook. En het dan een paar minuten in 1 keer afscheppen. Veel mensen die een walsenmachien hebben, maken een glijbaan. Doe dit expres niet, ben ik continu boilies aan het scheppen

5. Na het koken gaat het naar buiten. Alwaar een ventilator op de kratjes staat te blazen. Via de groenteboer is ideaal aan kratjes te komen. Goedzoeken, voor een leuk prijsje.
Anders die broodkratten van de bakkerij, zijn ook geschikt, voor 20 mm's.

Afbeelding
6. Hierna moet de boel gedroogd worden. Doordat ik de garage al mag gebruiken, en ik toch in een droge ruimte wil drogen. Is mijn koekblik op 4 wielen vaak meteen mijn droogruimte.
Bijgaand een foto van 80 kg boilies, in een Peugeot 205


Afbeelding
Afbeelding
Nog een overzichtsfoto van de garage. Papa en Mama zijn ook erg blij met me. :-)
Om je ouders/vriendin/vrouw/medebewoners te vriend te houden: Tip: Haal bouwzeil. Kost een beetje, bespaart een echtscheiding, of eruit gezet te worden. Met 1 rol kan ik 2 keer de garage mee bekleden = 2 keer rollen.

Dit was thuis bij... Van Amerongen.
Nog vragen hierover? Hoor ik t graag.

Gr. Frank

OWhja... het is een hobby, blijft ook zo :-)





en ik dacht dat ik al snel bezig was met 4kilo op een avondje :o
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

10-08-2006 21:45

lust frank schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Mvg
Frank


Indien intresse in de boiliemachine kunnen die op bestelling gemaakt worden tegen de prijs van 625.00 €, met een koppel rollen inbegrepen, diameter naar keuze.

Indien aparte rollen nog bijgekocht willen worden kunnen die ook vervaardigd worden tegen de prijs van 250.00 € per koppel.

Wegens gewicht en omvang van de machine kan deze wel niet opgestuurd worden, maar je kan die altijd komen afhalen of indien je dit wenst kunnen ze ook meegenomen worden naar de karpermeeting van de Kaperstudiegroep België die normaal doorgaat in december te Temse.

Indien intresse zend je maar een pb'tje.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-08-2006 11:57

Hier is dan mij gereedschap om bollen te draaien.

Het deeg maak ik in een zwarte gamma emmer met de boormachien met een grote verfmenger erop.
Zachtjes de eieren roeren met de boor en dan mix erbij tot het deeg is

Dan maak ik worsten met mijn gemotoriseerde gehaktmolen.
Gemaakt van een oude ijzeren gehaktmolen. (15 euro marktplaats)
Met een electrisch gehaktmolen (5 euro rommelmarkt) voor de aandrijving. verwerkt ong 15 kilo per uur
Kan gewoon tussen de workmate geklemd worden, schaal onder de spuit om worsten op te leggen.

Afbeelding

Daarna mijn rolplank gemonteerd op twee planken met een balk eronder om ook deze in de workmate te klemmen.
workmate is dus wel handig ,vooral omdat ie op mooie werkhoogte gezet kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

daarna gaan de bollen het met water gevulde frituur in (5 euro bij tweede hands zaakje met allerhande electrische en keuken apperatuur)

En als ze klaar zijn gaan ze op mijn zelfgefabriceerde droogrekken
stukje vitrage erover voor de vliegen anders zien mijn vismeel boilies helemaal groen van de vliegen.

Afbeelding

En dan zijn ze na een tijdje drogen klaar voor de vriezer
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

11-08-2006 11:59

Zoals beloofd hier wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Ik maak nu ongeveer 7 a 8 kilo boilies per keer... dit omdat er niet meer ruimte in de vriezer is.
Ik gebruik hiervoor een boiliespuit op luchtdruk, en heb de boilieplank op een verhoging gemaakt. De bak waar de boilie's dan invallen is later tevens een van de droogbakken.
Al het koken gebeurd dmv. een patatpan (wel een wat zwaardere zodat het water niet snel van de kook raakt).

Frank,
mooi machientje voor een zeer vriendelijk prijsje.... :)

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

11-08-2006 20:37

idd iedder zijn niveau

iedereen kan wat ie kan en mischien kunnen "we"nog vanelkaar leren dat je denk van hey doet die dat zo of he dat kan ik (mischien) ook
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

12-08-2006 10:45

Eerste wat ik altidj deed was een mayonaise emmer vol mix maken,de inhoud in een vuilniszak dumpen knup erin en een half uur schudden en kloppen om de mix goed door elkaar te krijgen.Dan was het simpel een groote kom pakken en 6 eieren per keer met mix erdoor.Worsten maken op de boilie tafel en koken in een groote pan.Tis simpel,maar ik heb niet de ruimte voor groote deegspuiten enzo enzo.Heb nog niet eens de ruimte voor een apart vriezertje,dus de ballen gaan gewoon in de laden van het koelkast vriezertje. :-? :x
jacco noordermeer

14-08-2006 14:06

zo was het tot voorkort
Afbeelding

nu gaat het al iets sneller en gemakkelijker :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

14-08-2006 17:38

drogen die worsten niet snel uit, als je ze bijv. een half uur laat liggen ofzo?
Gr,

Jeroen :)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-08-2006 18:09

beetje insmeren met olie.. voorkomt vroegtijdig uitdrogen..

Gr. Remko
jacco noordermeer

14-08-2006 21:54

drogen??????
daar krijgen ze bij mij geen tijd voor
op deze manier verwerkten we in 2 uur 55 kg deeg :wink:










oja gekookt en al :wink:
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

15-08-2006 14:04

ik doe het nu met boilieplank en spuit op spierkracht.

heb nog een gehaktmolen liggen hoe zou ik daar een motortje op aan kunnen sluiten en wat voor motortje?

mvg thijs.
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

15-08-2006 15:57

jacco noordermeer schreef:drogen??????
daar krijgen ze bij mij geen tijd voor
op deze manier verwerkten we in 2 uur 55 kg deeg :wink:

oja gekookt en al :wink:


maar al die worsten liggen wel op dat werkblad, drogen die niet uit dan?
Gr,

Jeroen :)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-08-2006 16:25

nee.

Ik kan uit betrouwbare bron melden dat die geen tijd krijgen. Sterker. De wordten kunnen niet snel genoeg meer gemaakt worden.

MVG

klaas
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

15-08-2006 17:12

Thijs Lutters schreef:ik doe het nu met boilieplank en spuit op spierkracht.

heb nog een gehaktmolen liggen hoe zou ik daar een motortje op aan kunnen sluiten en wat voor motortje?

mvg thijs.


niemand?
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

15-08-2006 17:25

motortje van een elektrische gehaktmolen, net zoals benjamin.
Gr,

Jeroen :)
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

15-08-2006 17:26

waar haal je die dan?
Stefan Warbout
Berichten: 74
Lid geworden op: 02-07-2006 15:35

15-08-2006 17:30

Kom op mensen ! ik wil wat ideen hebben voor mijn eigen draaierij ! :lol:
Vet veel groetjes!
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

15-08-2006 17:32

Thijs Lutters schreef:waar haal je die dan?


marktplaats
Gr,

Jeroen :)