onderwerpen werkgroep aas


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 15:41

Heren....

Binnenkort hoop ik samen met wat andere gestoorde KSN leden de werkgroep aas het levenslicht te bieden. Het doel van de groep is, om een aantal grote vraagstukken, die de materie al jaren met zivh meebrengt op te gaan helderen. Hierdoor zouden bepaalde problemen mbt aaskeuze en samenstelling kunnen worden opgelost.

Andere zaken kunnen ook aan bod komen. Denk dan bv aan de invloed van overdadig (bestaat 't?) voeren op het ecosysteem en de gezondheid van de vissen.

Ook de vermeende relatie tussen het gebruik van zoet aas en het vangen van spiegels is er zo één.....

Dus.....komt nu mijn vraag. Wat willen jullie graag weten over aas? Wat vinden jullie serieuse studiepunten en de moeite waard om uit te gaan zoeken de komende jaren....

Binnenkort komen we voor het eerst bijeen en dan kunnen we de haalbaarheid van de vraagstukken gaan bepalen. Dan wil ik ook graag nog vragen aan degene, die geen bericht heeft/hebben gehad na mijn vraag voor deelnemers, alsnog een keer te reageren op m.vdkamp@planet.nl. Ik ben je mail kwijt geraakt :oops:

Nou mannen....kom maar op met die ideeen.....

mvg Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-02-2006 15:51

Mitsz,

Levert ZOET aas duidelijk meer spiegel op?
Zelf heb ik het idee van wel, maar leek me leuk als dit eens nader werd
bekeken over verschillende provincies.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 15:55

staat genoteerd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2006 15:58

Mitsz wat voor kennis is in huis om de gevolgen van het voeren te overzien op het ecosysteem?
Bij mijn weten zijn aasgoeroes nog geen biologen, die het overigens ook nooit eens worden er zijn dus overeenkomsten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 16:01

staat genoteerd.

Wil ik nog wel even weten wat zoet aas is. Is dat een aasoort met veel snelle koolhydraten? Of kan dat ook een boilie zijn die puur en alleen uit melkeiwitten bestaat met een sweetner en flavour?

Dus: een melkbal van 90% eiwit met sweetner en flavour, die heel zoet smaakt, heeft veel minder met suikers te maken, dan een boilie van KH ingredienten met 10% vismeel.....



groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-02-2006 16:03

Van welk aas en welke grootte blijven de karpers langer eten op je voerstek!
Onder welk aas versta ik : zoet,visachtig, ietwat zurig, of juist kruidig?
En is de combinatie van vismeel nu juist beter met een visflavour of zoeteflavour, de combi zoete ingrediënten met een zoete of juist kruidigeflavour etc etc.


gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-02-2006 16:08

Mitsz,

Ik bedoel op koolyhdraatrijke basis! Geen hp dus... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 16:17

Benny,

staat wederom genoteerd.

Douwe,

welke aasgoeroes doen er mee dan?

Kennis kun je " in huis halen" en dat zal dan ook zeker gebeuren indien de situatie dit vraagt. Voordat ik hier kwam met mijn vraag, was ik al langs Wageningen gegaan.... Het helpt als je openminded bent....

Harnold,

je wil dus weten welk aas de vissen het langst aan het azen houdt? Is dat dan per aasperiode of over een langer tijdsbestek?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2006 16:56

Mitsz wat gebeurd er als blijkt dat bepaalde toevoegingen het ecosysteem aantasten?
Je kunt nog zo vaak naar Wageningen gaan maar het onderzoeken van invloeden op het ecosysteem lijkt mij althans een kreet die je niet snel waar kunt maken eventjes los van de kosten die het met zich mee brengt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-02-2006 17:09

Sorry Douwe maar waarom zo moeilijk doen?

Als het eco systeem in jouw ogen zo belangrijk is dan moet je ook niet met de auto naar het viswater gaan, tast het een en ander ook aan.

Wat voor nut heeft het om te laten onderzoeken wat ons voer daadwerkelijk doet tenopzichte van het eco systeem?
We moeten niet doorslaan met onze hobby.

Straks moeten we nog nagaan wat de productie van carbon hengels doet ten aanzien van ons eco systeem.

Je kunt het een en ander ook overdrijven.

Als je je aangevallen voelt sorry, is niet persoonlijk bedoeld.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2006 17:46

mitsz van der kamp schreef:Heren....

Binnenkort hoop ik samen met wat andere gestoorde KSN leden de werkgroep aas het levenslicht te bieden. Het doel van de groep is, om een aantal grote vraagstukken, die de materie al jaren met zivh meebrengt op te gaan helderen. Hierdoor zouden bepaalde problemen mbt aaskeuze en samenstelling kunnen worden opgelost.

Andere zaken kunnen ook aan bod komen. Denk dan bv aan de invloed van overdadig (bestaat 't?) voeren op het ecosysteem en de gezondheid van de vissen.

Ook de vermeende relatie tussen het gebruik van zoet aas en het vangen van spiegels is er zo één.....

Dus.....komt nu mijn vraag. Wat willen jullie graag weten over aas? Wat vinden jullie serieuse studiepunten en de moeite waard om uit te gaan zoeken de komende jaren....

Binnenkort komen we voor het eerst bijeen en dan kunnen we de haalbaarheid van de vraagstukken gaan bepalen. Dan wil ik ook graag nog vragen aan degene, die geen bericht heeft/hebben gehad na mijn vraag voor deelnemers, alsnog een keer te reageren op m.vdkamp@planet.nl. Ik ben je mail kwijt geraakt :oops:

Nou mannen....kom maar op met die ideeen.....

mvg Mitsz


Let op het vetgedrukte Wil ik begin er niet over Mitsz roert het aan.
Ik reageer daar op, omdat ik ook van mening ben dat hij daarin aan het overdrijven is, plus dat het niet uitvoerbaar is.
Lezen mijn grote vriend, en dan niet selectief. :D :D

Groeten, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 17:55

Ik zal het iets duidelijker zeggen.....

Zo'n moraalridder, die zeurt over de gezondheid van de vis ben ik niet. Dan moet je niet vissen. Wel vind ik het gebruik van ons aas en de hoeveelheden die gebruikt worden -mogelijk- van invloed.

Douwe,

als je van constructieve waarde wil zijn in dit gesprek, dan mag je zelfs meedoen aan de werkgroep. Daarbij komt dat ik wel even wil benadrukken, dat ik vroeg wat jullie wél onderzocht willen hebben en niet wat je niét onderzocht wilde hebben.

Ik weet dat de haalbaarheid van sommige onderwerpen fragiel is, maar ze zijn dan ook nog niet vastgelegd.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-02-2006 17:57

Douwe, moet je helemaal gelijk geven, slippertje mijnerzijds :oops:

Gotverdomme Mitsz wat moet dat met dat ecosysteem :evil:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nee zonder gekheid nu, wat heeft het voor nut om dat te onderzoeken, mocht het overigens mogelijk zijn om het te onderzoeken.


Douwe zal volgende keer wat beter lezen :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 18:05

dus nu zie je het ecosysteem mondiaal natuurlijk?

ook denken helpt....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2006 18:05

Mitsz je wordt er niet gezelliger op vriend, jij begint over dat ecosysteem te lullen ik niet :evil: :evil:

Wat mij betreft hoef je niets te onderzoeken, een bakker die zijn eigen vlees gaat testen ben ik niet zo,n voorstander van namelijk, om eventjes ongezellig mee te doen.

Ecosysteem mondiaal? ja dat kan kan ook plaatselijk zijn, het is de samenhang tussen al het leven en hoe het elkaar beïnvloed, jou onderzoek zal dus dat alles moeten omvatten, hoe beïnvloed het aas de omgeving en al het leven wat er mee samenhangt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 18:15

Douwew ,

maak je niet druk...vissen is maar een hobby. Dit board lijkt inmiddels wel een religie voor je te worden....

Waarom wordt iedereen toch zo boos de laatste tijd?

Ik wil graag onderzoeken of ons voergedrag dooie vissen veroorzaakt okay?!!

mag dat?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-02-2006 18:20

mitsz van der kamp schreef:
Harnold,

je wil dus weten welk aas de vissen het langst aan het azen houdt? Is dat dan per aasperiode of over een langer tijdsbestek?


mitsz van der kamp schreef:Harnold,

je wil dus weten welk aas de vissen het langst aan het azen houdt? Is dat dan per aasperiode of over een langer tijdsbestek?


Ja, als dat al zou kunnen. Groot of kleine boilies,maakt natuurlijk verschil ivm het gewicht per boilie, zodat ze dus meer kleine boilies moeten eten dan de grote boilies om aan de hoeveelheid gewicht te komen totdat ze "zat"zijn, dat snap ik, maar waar het mij om gaat is het volgende: Zouden ze langer in de buurt van de kleinere boilies blijven of zal dit niets uitmaken?Of zouden ze voor een bepaalde boilie qua smaak kiezen?

vraag 2: het ligt eraan wat je verstaat onder een langer tijdsbestek.
Ik voer meestal een dag of 2 soms 3 en dan vissen.Indat opzicht een langer tijdsbestek.
Maar het kan natuurlijk zijn dat een langer tijdsbestek in jou ogen 2 weken is.
Maar ik wil wel op een bepaald water voor de langere termijn kiezen. M.a.w. ik vis op een water het hele jaar door.

gr Harnold


En Douwe, het wordt snel weer lente :wink:
Gebruikersavatar
chris koekoek
Berichten: 146
Lid geworden op: 12-12-2004 18:32
Contacteer:

08-02-2006 18:26

Mitsz het is maar een idee.
Maar hoe staat het met de levensverwachting vande karper,als hij overdadig alleen boilies eet,ipv natuurlijk voedsel.
Dus net zoiets als bij ons mensen als wij alleen van mcdonalds voer leven.

Op sommige wateren eten de karpers bijna uitsluitend boilies.
Ze groeien wel goed,en misschien lekker dik(voor ons wel goed).
Maar worden ze er wel oud mee??

Als ik alleen hamburgers zou eten wordt ik ook wel lekker rond,maar oud.....nee!

Zoiets Mitsz??
Kom eens kijken bij ons op de site!!
http://www.wf-baits.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2006 18:32

Een onderzoek op wat het aas veroorzaakt bij de vis kun je moeilijk onderzoek op het ecosysteem noemen.
Veel succes verder met je topic.
Vissen is een hobby, geen religie!
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

08-02-2006 18:39

ik zou wel is willen weten of vissen verslaafd kunnen worden aan bepaalde middelen.

netzoals drugs e.d.!
Gebruikersavatar
chris koekoek
Berichten: 146
Lid geworden op: 12-12-2004 18:32
Contacteer:

08-02-2006 18:40

Wel als het thc gehalte in de hennep hoog zou zijn(denk ik) 8)
Kom eens kijken bij ons op de site!!
http://www.wf-baits.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 18:44

Douwe,

dank je voor je bijdrage. Uiterst verhelderend en constructief geweest.

Ik heb alleen maar van je gehoord wat er niet kan.

Ik zal even bij mezelf te rade gaan, waar dat aan ligt. Het spijt me dat je zo boos bent geworden en zal het niet meer doen

groet Mitsz
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

08-02-2006 18:45

chris koekoek schreef:Wel als het thc gehalte in de hennep hoog zou zijn(denk ik) 8)


laaat de werkgroep aas het maar eens onderzoeken. zal wel een duur onderzoekje worden :o boolies van 200 euro de kg :P
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

08-02-2006 18:49

Misschien iets van een soort "leidraad" mbt de kwaliteit van je aas. Dus algemene gedragsregels zoals ;

* tot wanneer kan je freezers gebruiken als ze uit de vriezer zijn ?
* hoeveel keer opnieuw invriezen ?
* houdbaarheid ( tht datum !) van ready's en freezers
* hoeveel max te voeren of juist niet met ready's ?
* welke ingrediënten zijn echt slecht voor de gezondheid bij overdosering voor de vis ?
* algemene richtlijnen voor het gebruik ( koken !) van particles
etc etc
CarpeR Diem
Chris Gabriele

08-02-2006 19:01

Mitsz,

Wat misschien een onteressant item is aminozuren.

Eiwitten bijvoorbeeld worden uit aminozuren gemaakt. De volgorde van de aminozuren
bepaald hoe een eiwit eruit ziet en hoe het werkt.
In veel planten worden bv aromatische aminozuren gemaakt.

Als een eiwit geknipt wordt en er onstaan afzonderlijke aminozuren, bv proline en alanine...maakt het dan voor de instant respons uit of ze aan je aas toegevoegd worden middels een product dat deze amino's bevat of als afzonderlijke amino.

maw moet het middels een product worden toegevoegd en maakt het uit welk product als het gaat om atractie middels amino's?

Ben ik zelf juist ook reuze benieuwd naar.

gr Chris.