onderwerpen werkgroep aas


Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-02-2006 11:47

marijn ham schreef:- Vangt een baggerboilie daadwerkelijk (bewezen) meer grote vissen dan een boilie met veel voedinsgwaarde na een voerperiode?


Marijn, bewezen omdat er een grote vis op is gevangen?
Ik ken ook wel voorbeelden dat op een boilie met hoge voedingswaarde (dus geen baggerboilie) , ook hele grote vissen zijn gevangen.
Bewijzen lijkt me niet het goede woord, het is en blijft tot op heden hypothetisch.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-02-2006 12:03

Gelukkig hebben we goede contacten in Wageningen icon_lol.gif

Groeten,

Mark


en nodig ook :D
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2006 12:06

Welke toevoegingen of ingredienten hebben daadwerkelijk een positief effect op je aas qua aantrekkingskracht en dan zonder voor voeren! een soort uitgebreid loeb rapport
Willem Barnas

09-02-2006 12:13

En:

Ziet een karper kleur of contrast?

Ervaart een karper zaken als zoet, zout, zuur, bitter net zo als een mens?

Wat zijn stoffen die ervaren worden als prettig voedsel?

Bestaat dat wel?

Hoe lang duurt het bij verschillende watertemperaturen voordat een vaste hoeveelheid boilies van bepaalde samenstelling verteerd is?

Verschillen tussen samenstelling hierin?

Hoe lang duurt het dan voor een vis weer azen zal?

Welke factoren spelen hierin een rol?

Later,
WB :wink:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-02-2006 12:40

ik weet niet of het al genoemd is. maar kan het zo niet terug vinden..

hoe snel werkt de spijsvertering bij een karper? van voedsel opname tot aan het uit schijten..
en welke producten kunnen dit beinvloeden..? dus de spijsvertering stimuleren of vertragen..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-02-2006 13:20

Willem,

voor kleuren, neem een kijkje in de kennisbank van de KSN.
Twee fraaie rapporten liggen daar voor je klaar.
Willem Barnas

09-02-2006 13:30

Aha!

Da's mooi, die ga ik raadplegen.

Cheers Michel,
Willem :wink:
Willem Barnas

09-02-2006 13:37

Mies,

Heb even gecheckt, maar ik kan ze niet vinden, ook al is mijn Engels perfect... Vallen ze onder een andere titel? Welke...?

Ajuus,
WB :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2006 13:43

Via Willem Peters WB.

Archief is bij hem gestald.

Mijn exemplaar gaat naar de aascie. (was te snel) In de hoop, dat er een artikel voor in De Karper wordt gefabriekt.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-02-2006 14:10

gaat goed zo heren.... :D
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2006 14:44

goed mitsz heeft nu genoeg onderwerpen tot aan het bejaardentehuis
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

09-02-2006 15:11

Mitsz,

Even aansluitend op de posting van Klaas: Ik denk dat het wijs is dat jij met die andere aasgeleerden even door het KSN-archief heen gaat voordat jullie echt aan de slag gaan, dan wordt er in ieder geval geen dubbel werk verricht en kunnen jullie je richten op de vraagtekens waarmee deze topic inmiddels volstaat.

Met vriendelijke groet,

Frank
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

09-02-2006 17:32

Hoi Mitsz,

Zelf ben ik zeer nieuwsgierig naar het volgende:

Is er een meetbaar verschil in eiwitrijk en koolhydraatrijk aas qua vangsten? Daarmee doel ik op de voorkeur die grote (oude) vissen hebben voor koolhydraten en kleine (jonge) vissen voor eiwitten, ervan uitgaande dat het leeftijdsgebonden is en geen grote jonge vissen zijn. Of zouden die vissen zelfs een omschakeling maken als ze op jonge leeftijd voldoende lichaamsbouw hebben gegenereerd? Mocht blijken dat je dit kunt achterhalen wat is dan het kantelpunt van het percentage eiwitten waarbij je een verschil merkt?

Gr.,

Martin
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-02-2006 22:31

:o wat? zijn er nou nog steeds geen antwoorden op deze paar vraagjes?? :o


8) even zonder gekheid.

Wat is de planning van de KSN-aas-groep om deze vragen mogelijkerwijs op te helderen??


MVrGr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-02-2006 07:54

Nou Wouter,

dat weet ik nog niet zo helemaal.

Ten eerste moet het haalbaar zijn en dat zal de mogelijkheden gaan reduceren. Ten tweede zal het vindden van antwoorden op sommige vragen erg gaan lang duren.

Dit weekeinde zetten we alles op een rijtje en presenteren we het hele plan op de 18de

groeten Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-02-2006 23:04

Ja en dan is het voor nu ook mooi genoeg geweest....ik heb verdorie eelt op m'n vingertoppen staan... :D

Voorlopig even iets minder hier, want er staat een rij voor de deur... :oops:

jullie horen hier snel meer over en auf wiedersehen
Bein westerlaan

11-02-2006 19:49

Beste Mitsz
Ik ben benieuwd of eieren daadwerkelijk schadelijk kan zijn voor de gezondheid van de karper, aangezien er 10 per kilo ingaan en dat voor de meeste levende wezens schadelijk is,hiermee wil dat niet zeggen dat dat voor een karper ook zo is maar mocht dit wel het geval zijn bv leverproblemen... denk ik dat we dat graag zouden weten.Verder wens ik je hier veel succes mee want er zijn al heel wat punten aangehaald.
m.vr.gr. Bein.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2006 21:44

Niet daadwerkelijk schadelijk denk ik, maar ze kunnen prima zonder ook. We nemen wel mee hoor....

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

12-02-2006 20:44

Mitsz,

ik denk dat Bein wel een goed punt aanhaalt.

op een water in de buurt zijn afgelopen voorjaar een flink aantal karpers naar de eeuwige jachtvelden gegaan. iedereen riep meteen "koivirus". achteraf bleek het geen koivirus te zijn geweest. wat dan wel?? feit is dat er in feb iemand flink aan het dumpen is geweest. ook een ander water waar deze persoon vist, is getroffen door een golf van sterfgevallen... toeval?? ( ken maar 2 wateren waar sterfte is geweest. en er is heeeel veel water hier)

ben benieuwd
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

12-02-2006 22:52

Van het water of van het voer
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-02-2006 00:12

Zou nu wel eens uitsluitsel willen hebben over de veiligheid van eieren in ons aas,
En dan bedoel ik de discussie welke we eerder dit jaar hebben gevoerd op dit board.
Kwam neer op een mogelijke besmettingsbron van eieren met salmonella, in boillies die niet geheel gaar zijn gekookt in de kern van de boillie. Salmonella vrije eieren zal namelijk voor altijd wel een utopie blijven.

kortom kort koken en de homemade fabricage van pellets (drogen)..kan dit schadelijk zijn voor de karpers?
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

13-02-2006 09:03

Ik ken de 2 waters ook van 1 weet ik dat de waterkwaliteit goed was en met weten bedoel ik dat dit gemeten en gecontroleerd is, het andere water is stromend en hier weet ik niet van of dit gecontroleerd is.Bij water 1 is ook de OVB bij geweest, en die heeft geconstateerd dat dit niet het KOI herpes virus was, zij hebben ook electrisch afgevist en daarbij de gevangen vissen niks geconstateerd behalve dat die er kerngezond uitzagen.Dan kun je wel zeggen hoezo niet al de visssen op je aas krijgen maar dit is SPECULEREN dus daar hebben we niets aan. En Mitsz jullie hebben nu al zoveel punten misschien is het een goed idee om de mensen op een aantal punten te laten stemmen en deze dan goed te onderzoeken anders lijkt mij dit niet te doen.DIT IS GEEN KRITIEK WANT IK HEB VEEL RESPECT VOOR MENSEN DIE ZICH PRO DEO INZETTEN VOOR ONZE HOBBY DOE HET ZE MAAR NA. Dus werkgroep aas veel succes.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-02-2006 12:27

We moeten wel een aantal zaken uit elkaar halen als vissterfte en aas. Van snel groeiende vis is bekend dat zij in tegenstelling van langzaam groeiende minder snel oud worden. Het effect van veel onnatuurlijk voedsel op de levensverwachtingen van karper is van bepaalde stoffen wel bekend. Echter een langdurig laboratorium onderzoek zal uit moeten wijzen wat de effecten op langer termijn zijn van bulk grondstoffen die we in boilies gebruiken. Vraag me ook al lang af hoe liggen de verhoudingen natuurlijk voedsel en wat wij de karper voorschotelen op bepaalt type water. Kan me goed voorstellen dat de invloed van onnatuurlijk voedsel op het ene type water van grotere invloed kan zijn dan van een ander.

De toenmalige OVB heeft aan de hand van onderzoek op grote karpersterfte nog nooit de link met voedsel kunnen maken. Ga er dan ook van uit dat die er ook niet is. Als werkgroep aas zal je eerst zo is mijn gedachten af moeten bakenen, wat zijn op dit moment de prioriteiten om te bespreken en mogelijk te onderzoeken. De kennisbank van de KSN o.a. zal eerst eens uitgespit moeten worden, gesprekken met deskundigen die er op dit gebied zijn kan ook al veel duidelijkheid geven.

De werkgroep zo lijkt mij kan duidelijkheid geven op bepaalde gebieden, verwacht enkel niet dat zij het wiel opnieuw uitvinden.
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

13-02-2006 14:06

Hoi Mitsz,

Ik lees net pas je initiatief. Lijkt me een heel goed plan. Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus als ik iets dubbel post dan mijn excuses.
Ik zou erg graag een soort update van het Loeb-rapport zien. Met name meer gericht op de moderne ingrediënten van de boilies. Het doel hierachter zou dan kunnen zijn het onderzoeken van een scala aan ingrediënten op instant respons en attractiviteit op de lange termijn.
Laten we alleen geen karpers gaan blind maken voor dit onderzoek!

Mij lijkt dit echt een onderzoek waar heel de karperwereld wat mee kan en wat met een groepje hobbyisten zeker te realiseren zal zijn.
Bij deze wil ik me wel aanmelden als vrijwilliger (moet dan alleen eerst even lid worden van de KSN).

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

13-02-2006 14:11

Trouwens, even terugkomend op de effecten van overmatig voeren op het ecosysteem;

Ik ben ongeveer 9 jaar geleden in Engeland geweest en heb daar wat gesprekken gehad met terreinbeherende instanties. Dit waren niet de eerste de beste beheerders. Deze meldden mij toen al dat er grote problemen ontstonden op enkele wateren waar karpervissers overmatig aan het voeren waren. Het idee van Mitsz is dus zeker niet uit de lucht gegrepen en wellicht met wat literatuuronderzoek al nader inzichtelijk te maken.
De optredende problemen waren een sterk toenemende mate van eutrofiëring. En waar kan dat toe leiden? Juist. Vissterfte!!!