Moet men tegenwoordig een aas expert zijn???


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-01-2006 13:04

Mensen,

Als ik op het board hier om me heen kijk, zie ik dat er een aantal mensen
zijn met behoorlijk wat ervaring op aas gebied. Ik mag die bepaalde men-
sen ook graag zien posten. Maar wat ik me afvraag: Ik ben maar een sim-
pele boeren lul op aas gebied, draai eenvoudige recepten, houd me niet
bezig met uitgekiend aas enz. Maar heb nog nooit wat te klagen gehad
wat betreft de vangsten. Hoe vaak heb ik niet met een simpele bol op
basis van tarwegries, tarwemeel en polentabloem een ander naar huis ge-
vist. Wat ik me dus afvraag: Maken we het ons zelf niet een beetje te in-
gewikkeld?
Stekkeuze en de juiste timing, zijn toch nog altijd het belangerijkste...!?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

04-01-2006 13:09

Met de gedachte die jij nu hebt loop ik ook al een hele tijd, dit geldt niet alleen op het gebied van aas, maar ook op het gebied van rigs! Ik denk dat je het beter simpel en effecient kan houden, dan ingewikkeld en zelf amper nog weten waar je mee bezig bent. Ik gebruik ook altijd simpel aas en ik vang ook altijd mijn visjes! Op aasgebied ben ik er niet van overtuigd dat de ene boilie meer vangt dan de andere, qua rigs denk ik wel dat er verschil in zit!

Gr Melvin
Chris Gabriele

04-01-2006 13:53

Hoi Melvin en Benny,

Je hoeft geen expert te zijn op het aas gebeuren.
Als men eigen mixen maakt is enig inzicht in de eigenschappen van de ingredienten wel belangrijk, kleven, hardheid....

Dat er meer atraktie van een aas kan af komen is iets wat zeker is.
De een doet het met soepextrakten, vlees extrakten die men bij de supermarkt kan kopen.

Het water waar men vist is ook belangrijk, soms moet men zich onderscheiden, dat kan op met bv zout, 2,5% als niemand dat gebruikt.

Ga je de aminozuren kant op dan is enige kennis wel vereist, maar dit is ook gewoon te koop in de winkel zodat je geen kennis over deze nodig hebt.

Je eigen eten ontleed je ook niet ;-), maar je probeerd het soms net iets anders te maken.

Op sommige onderwerpen mag ik graag reageren omdat ik redelijke kennis van de materie heb over ingredienten....kennis over aas is wat anders, maar vis over het algemeen met een simpele bol.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-01-2006 13:54

Ik sluit me hier van harte bij aan! Wel zou het kunnen dat het op de druk beviste en bevoerde wateren een verschil zou kunnen maken, sterker nog, dat hebben sommige mensen bewezen met hun vangsten. Laat die dat zelf maar vertellen, Ik heb daar geen ervaringen mee. Voor relatief weinig bevist water maakt het m.i. allemaal geen moer uit, zolang vriend karper het maar lekker vind en er geen buikpijn van krijgt.

Ik vis en voer zelf ongeveer 300 kilo voerboilies per jaar op de rivier en dat doe ik al heel wat jaren. Vang nog steeds ongeveer evenveel en heb al heel wat vissen gedubbeld en getripeld en zelfs euhh vier keer gevangen, met een uitschieter van 7 keer! Kennelijk blijven ze er op komen, maar ik ben er ook van overtuigd dat ze er altijd natuurlijk voedsel naast zullen eten op zo'n grote rivier.

Een maat van me vist en voert (en zweert) bij KS karperknikkers, betaalt daar flink wat meer voor en ze moeten ook nog in de vriezer worden bewaard. Vangt hij meer of groter ofzo? Nee, vergelijkbare vangsten!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-01-2006 14:00

Ingrediënten moeten zo vers mogelijk terwijl ze particles het liefst rottend hebben. :-?

Ik denk dat niets binnen het karpervissen zo zwaar overdreven wordt als het belang van aas.

Waarom worden zoveel grote karpers dag in dag uit gevangen aan pure crapboilies, mais, aardappels, enz.?
Is het soms een sport om een zo ingewikkeld mogelijke boilie samen te stellen waarvan alleen jij exact het eiwitgehalte, vetgehalte enz weet?

Ik las pas zelfs dat er mensen zijn die vinden dat er op de verpakking van de boilies precies op moet staan wat erin zit.

Mag ik als ik klaar ben met lachen even vragen wat daar precies de bedoeling van is?

Ik zal niet zeggen dat het belang van aas totaal onbelangrijk is maar als ik het in verhouding met vissen op de juiste plek op de juiste tijd vergelijk kom ik op 20/80 in het nadeel van het aas.

Alleen bij langere voercampagnes zal de balans van voedingsstoffen, vetten, koolhydraten e.d. een rol gaan spelen maar zelfs dan nog niet half zo veel als sommigen je willen doen geloven.

Ik zou mijn uren liever met de peilhengel langs het water spenderen dan in de keuken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

04-01-2006 14:08

Ik voel met je mee Benny, en begrijp wat je bedoelt, je hoort en ziet zoveel informatie omtrent aas en onderlijnen dat je soms helemaal niet meer weet van hoe nu verder!
Helemaal vastroesten in je visserij is nu ook weer niet de bedoeling, open staan voor veranderingen/verbeteringen kunnen je visserij naar een hoger/beter plan tillen ook qua visplezier.
En dat visplezier en de beleving daarvan is voor mij persoonlijk het aller -belangrijkste.
Neem nou bv. een van mijn favorieten: Chris Yates, een man die als excentriek wordt beschouwd en eigenlijk ook wel een beetje is, die is zijn manier van vissen altijd trouw gebleven: genieten, oog voor de natuur met al z'n schoonheid en vooral het motto: Hou het simpel!
Maar ook zijn aassoorten zijn simpel, geen drukdoenerij maar gebruikmakend van maden, partikels, brood, deeg, enz, enz.
Deze man is en wordt niet gestresst als hij wat te vaak een andere vissoort vangt waar hij toevallig niet op vist, dus eigelijk heel relaxed, dat zouden eens meer van ons moeten doen.

Lou
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-01-2006 15:52

Belang van aas is nog minder Eus.

Een super bol maakt van een kneus nog geen super vanger en een super vanger zal met een klutbol ook nog wel vis vangen.

Alleen kan 2 % verschil samen met je andere inspanningen wel HET verschil uitmaken.

Tja en kiezen. Moest ik mijn draaiuren inleveren om te vissen, was het niet zo moeilijk. Kopen die handel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-01-2006 16:03

gaan we weer...zal wel aan de winter liggen, maar waarom moet ik in vredesnaam toch altijd kiezen tussen goed aas en een goede stek?!

Mitsz
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-01-2006 16:12

Je bedoelt: Niet zwart óf wit. Een extra goede boilie i.c.m. de juiste stekkeuze, tactiek, techniek enz. heeft gewoon meerwaarde t.o.v. een gemiddelde boilie. Een pluspuntje.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

04-01-2006 16:22

:D
jacco noordermeer

04-01-2006 16:28

[quote="mitsz van der kamp"]gaan we weer...zal wel aan de winter liggen, maar waarom moet ik in vredesnaam toch altijd kiezen tussen goed aas en een goede stek?!

Mitsz[/quote]


jij hoeft niet te kiezen mitsz :wink:

die keuze had je al lang geleden gemaakt :lol:

klaas

kopen?

ik denk er niet over

ff een avondje rollen en weer 80 kg in de vriezer :lol:
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

04-01-2006 16:52

Benny ook ik verdiep me de laatste tijd redelijk in aas en ingredienten. Probeer er gewoon achter te komen waarom bepaalde dingen beter vangen. Jou simpele bol kan ook vangen door bepaalde eigenschappen die hij heeft. Zelf vis ik op water wat onder (vrij) zware dressuur staat, en daar denk ik dat aas wel het verschil kan maken.

Vissen kun je met voldoende aas echt op een bepaalde bol zetten, en ben er van overtuigd dat dit beter lukt met een uitgekiende bol dan met een maismeel, polente etc bol.

Nou ja ieder zijn eigen toch, vind gewoon leuk om er met name in de winter mee bezig te zijn. Is bijna hobby op zich.

Mvg ulco,
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2006 17:05

Benny,

We zijn allemaal boerenlullen op aasgebied.
De één heeft wat meer ervaring dan de ander, sommigen hebben het voordeel om in de voedingsmiddelenindustrie te werken.
Wat op zich helemaal niks wil zeggen over de vangkracht van het gebruikte aas, wel wordt het dan wat makkelijker een hobby binnen een hobby..en ga je nog vaker op je bek.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-01-2006 17:09

Benny,

ik ben oo k veel bezig met aas en ingredienten.
Kijken of je hele aparte, maar mooie ingredienten kan vinden en krijgen. Als je iets op het spoor bent is namelijk zo leuk, vooral als het ook nog eens goed vangt!

En sommige producten vangen gewoon meer vis, en het drukt ook nog een sde kosten als je met een paar man iets groots inkoopt.

De gedachte achter een boilie maken is gewoon erg leuk.
Natuurlijk van je met een gries, mais en tarwebol karper, maar soms kan je net even meer vangen met een andere bol.
Vooral als je lange termijn aas wil maken is voedingswaarde van groter belang.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2006 17:20

Benny,

Hoeft niet. Tot nu toe blijkt er geen enkele wetenschappelijke uitleg die onderbouwt waarom het één goed is en het ander niet. Dus gewoon wat proberen is de weg. Systematiek helpt altijd.

Eus,

Eus Molewijk schreef:Ingrediënten moeten zo vers mogelijk terwijl ze particles het liefst rottend hebben. :-?

Ik denk dat niets binnen het karpervissen zo zwaar overdreven wordt als het belang van aas.

Waarom worden zoveel grote karpers dag in dag uit gevangen aan pure crapboilies, mais, aardappels, enz.?
Is het soms een sport om een zo ingewikkeld mogelijke boilie samen te stellen waarvan alleen jij exact het eiwitgehalte, vetgehalte enz weet?

Ik las pas zelfs dat er mensen zijn die vinden dat er op de verpakking van de boilies precies op moet staan wat erin zit.

Mag ik als ik klaar ben met lachen even vragen wat daar precies de bedoeling van is?

Ik zal niet zeggen dat het belang van aas totaal onbelangrijk is maar als ik het in verhouding met vissen op de juiste plek op de juiste tijd vergelijk kom ik op 20/80 in het nadeel van het aas.

Alleen bij langere voercampagnes zal de balans van voedingsstoffen, vetten, koolhydraten e.d. een rol gaan spelen maar zelfs dan nog niet half zo veel als sommigen je willen doen geloven.

Ik zou mijn uren liever met de peilhengel langs het water spenderen dan in de keuken.


Ik had je wat slimmer verwacht. Uitgelachen? Die behoefte komt slechts voort uit het feit dat aasfabrikanten ongemerkt allerhande schadelijke meuk kan verwerken. En gekker nog, dat doen sommigen zelfs. Om de consument tegen dit soort wantoestanden te beschermen heeft dit er al voor gezorgd dat vermelding van de inhoud op heel veel producten een wettelijke verplichting is. Voor aasfabrikanten is er geen enkele verplichting. Als een beetje kritische consument besef je dan dat je aan de wilden bent overgeleverd. Dus weinig te lachen.

Groet, Kees
peter andrae

04-01-2006 17:29

Maar Kees zit er ook in wat op de verpakking staat en wie gaat dit controleren,zat ik mij zo af te vragen.


Als je echt wil weten waar je mee vist zul je toch zelf je bollie,s moeten gaan draaien en dan kan er weleens een hobby binnen een hobby ontstaan,leuk toch.


Ben ook niet onderlegd op dit gebied maar wel bereid te leren en zal aankomend seisoen mij zeker wat meer bezig houden op dit gebied,ben wel een moeilijke leerling :wink:.


groetje,s peter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2006 17:33

Ander onderwerp. Maar inderdaad zou dat dan gecontroleerd moeten worden. Zo gek is de gedachte erachter nou ook weer niet. Er hoeft geen recept op te staan, trouwens.

Groet, Kees
killian bruijne
Berichten: 553
Lid geworden op: 03-01-2006 00:43

04-01-2006 17:38

Verstand van aas hebben belangrijk? mijn testst waren duidelijk, als ik zelf bollen maakte ving ik daarmee op dezelfde plek veel minder vissen dan met boilies van mitsz.

mijn mening is dus: verstand van aas is zeker weten belangrijk, en heeft echt wel invloed op vangsten!

groeten
killian
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-01-2006 17:46

Dus Killian als ik jou goed begrijp heb jij verstand van aas omdat je met bolletjes van Mitsz vist?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

04-01-2006 17:57

Hij zegt niet letterlijk dat hij verstand heb van aas,
Echter zegt hij wel dat uit zijn tests gebleken is dat als je verstand van aas heb dat heel er handig/belangrijk kan zijn.

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2006 18:01

Ha Douwe,

Killian wil volgens mij alleen maar aangeven dat hij NOG minder verstand van aas heeft dan Mitsz. 8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-01-2006 18:06

killian bruijne schreef:Verstand van aas hebben belangrijk? mijn testst waren duidelijk, als ik zelf bollen maakte ving ik daarmee op dezelfde plek veel minder vissen dan met boilies van mitsz.
groeten
killian


En waaruit bestaat zo'n test dan? hoelang heb je gevoerd?
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-01-2006 20:01

Rick Van Derks schreef:
killian bruijne schreef:Verstand van aas hebben belangrijk? mijn testst waren duidelijk, als ik zelf bollen maakte ving ik daarmee op dezelfde plek veel minder vissen dan met boilies van mitsz.
groeten
killian


En waaruit bestaat zo'n test dan? hoelang heb je gevoerd?


Een test bestaat niet allen uit voeren Rick!
Op welke plek(wordt aangegeven dat het dezelfde stek is).Was het jaargetijde anders? De hoeveelheid voer? Was de rig te kort of te lang?Tijdsbestek en de manier van voeren!
Kan het zoals Killian aangaf , nu werkelijk een verschil zitten tussen bepaalde aassoorten?
Zoveel vragen en zo weinig antwoorden. Maar we komen dichterbij...

Als ik met een bepaalde aassoort, in mijn geval boilies, niets of weinig vang en ik krijg wat anders in de handen gedrukt en vang dan wel meer, tja dan ga je (soms) toch eens denken van .....

gr Harnold
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-01-2006 20:07

Kees Ouwehand schreef:Eus,

Eus Molewijk schreef:Ingrediënten moeten zo vers mogelijk terwijl ze particles het liefst rottend hebben. :-?

Ik denk dat niets binnen het karpervissen zo zwaar overdreven wordt als het belang van aas.

Waarom worden zoveel grote karpers dag in dag uit gevangen aan pure crapboilies, mais, aardappels, enz.?
Is het soms een sport om een zo ingewikkeld mogelijke boilie samen te stellen waarvan alleen jij exact het eiwitgehalte, vetgehalte enz weet?

Ik las pas zelfs dat er mensen zijn die vinden dat er op de verpakking van de boilies precies op moet staan wat erin zit.

Mag ik als ik klaar ben met lachen even vragen wat daar precies de bedoeling van is?

Ik zal niet zeggen dat het belang van aas totaal onbelangrijk is maar als ik het in verhouding met vissen op de juiste plek op de juiste tijd vergelijk kom ik op 20/80 in het nadeel van het aas.

Alleen bij langere voercampagnes zal de balans van voedingsstoffen, vetten, koolhydraten e.d. een rol gaan spelen maar zelfs dan nog niet half zo veel als sommigen je willen doen geloven.

Ik zou mijn uren liever met de peilhengel langs het water spenderen dan in de keuken.


Ik had je wat slimmer verwacht. Uitgelachen? Die behoefte komt slechts voort uit het feit dat aasfabrikanten ongemerkt allerhande schadelijke meuk kan verwerken. En gekker nog, dat doen sommigen zelfs. Om de consument tegen dit soort wantoestanden te beschermen heeft dit er al voor gezorgd dat vermelding van de inhoud op heel veel producten een wettelijke verplichting is. Voor aasfabrikanten is er geen enkele verplichting. Als een beetje kritische consument besef je dan dat je aan de wilden bent overgeleverd. Dus weinig te lachen.

Groet, Kees


Kees,

Aardig van je dat je me hoog inschat. :)

Ik denk zolang er geen dingen op de verpakking staan als zoutzuur of methanol geen hond weet of het goed of slecht voor een vis is.

Ik niet tenminste, net zo min als er op bepaalde artikelen nummers staan als E322 (ik noem maar ff wat) ik zou bij god niet weten wat het is (conserveringsmiddel?), laat staan of het slecht voor me is.

Bovendien denk ik dat een aasfabrikant aardig z'n eigen glazen ingooit als hij op de verpakking vermeld wat er in zit.

Ik zou persoonlijk veel liever een houdbaarheidsdatum zien op verpakkingen van boilies. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-01-2006 20:18

Benny,

Je hoeft zeker geen aasexpert te zijn om een visje te kunnen vangen, ook zelfs niet om incidenteel goed te vangen. Toch is het wel zo dat wanneer je jezelf wat meer verdiept in de bekende materie dat je wat meer dingen kan verklaren. Zo kan je (wanneer je je boilies zelf draait) je aas beter afstemmen op jouw visserij en omstandigheden. Instant aas is namelijk een heel andere bol dan een boilie waar je langdurig mee gaat voorvoeren. Ook ben ik ervan overtuigd dat je met je aas kan selecteren op grote en kleine vissen, dit dmv het toevoegen dan wel weglaten van bepaalde attractoren.

Daarmee zou je dus voordeel kunnen doen en je tijd aan de waterkant nog wat effectiever kunnen besteden. Want misschien vang jij momenteel 3 vissen na 3 dagen voeren terwijl het met een goede bol wel 5 vissen kunnen zijn... Het gaat er natuurlijk wel om, waar ben je tevreden mee?

Wanneer je je aas koopt (ready dan wel freezer) moet je goed kijken waar jouw gekocht aas het beste voor geschikt is, dus welke visserij. Daarin kan je de fabrikant zelf geloven, resultaten van vrienden en bekenden waarderen of het ding zelf gewoon uitproberen
mvg

Bart van den Hurk