zout


Plaats reactie
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

06-01-2006 15:12

Niet zo muggeziften he klaas :)

Bij voorkeur minimaal met 2 volledige zinnen antwoorden ter voorkoming van boardvervuiling.

Beschrijf ik het anders als je o.a. veel leest kun je misschien wat meer inzicht krijgen in de materie.

Back on Topic

Mvg Ulco,
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

06-01-2006 15:36

Aart,

Er is weinig mis met het recept van je Franse vriend, voornamelijk de eerst genoemde, verse varkenslever!
Die levert teveel aan vitamine A, verder is mix behoorlijk naar mijn smaak, zeker als die op een rivier vist, vetpercentage tegen de 30%.
Persoonlijk zou ik wat vezels toevoegen, bijvoorbeeld 150 gram tarwekiemen.
dARKO
Willem Barnas

06-01-2006 15:49

Ha Ulco,

Ik vrees dat de antwoorden op jouw vragen van hetzelfde karakter zullen zijn als de uitslagen van bijvoorbeeld het Loeb-rapport.

Ik heb mezelf ook kortstondig verdiept in de eigenschappen van bepaalde stoffen en hun mogelijk effect op het aasgedrag van karpers, maar na korte tijd ontstond bij mij de gedachte dat als je zo diep gaat met die ene factor, je alle andere factoren ook zo exact zult moeten bijhouden en leren begrijpen om zaken nog effectief toe te kunnen passen. Ik noem bijvoorbeeld de zuurgraad van het water, de tijd van het jaar, de watertemperatuur, de voedselvoorkeur/-behoefte van individuele vissen, de werking van de darmen van een karper, de exacte werking van de smaakpapillen, de al dan niet selectieve of specifieke werking van die smaakpapillen ..........

Als ik dat allemaal niet doe, dan is het gewoon een beetje hetzelfde als biljarten met een blinddoek om. Ik kan dan nog zo'n perfecte grip hebben op die keu en exact weten hoe die gemaakt is, hoe lang 'ie is en waar de tafel staat, maar als ik niks kan zien/waarnemen, dan heb ik aan dat prachtige stuk gereedschap geen reet.

Vandaar dat ik de vrijgekomen tijd steek in andere zaken zoals het weer, gevoel krijgen bij een water, het gedrag en de werking van de zintuigen van een karper in grote lijnen, hoe het beest beweegt en eet, hoe ik het beste kan vissen en voeren (techniek en tactiek) en verder zorg ik ervoor dat ik types aas gebruik waar ik óf goed mee gevangen heb, óf waar ik van WEET dat de karper ze beschouwd als eten en ze ook graag eet. Ik schakel zo een onzekerheid uit en kan me dan bezighouden met de factoren waar ik zelf in praktische zin wélk invloed op heb, zie boven.

Dit is mijn idee, meer niet en ik ga ook op mijn bek.

Iedereen is op een andere manier bezig en daar kunnen we van leren, of het kan ons inspireren, maar laten we het dan wat mij betreft wel praktisch/praktijkgerelateerd houden, dan snappen we er misschien ook wat van. Die praktijk is namelijk voor ons allemaal hetzelfde:

De waterkant, niet het laboratorium.

Groet'n uit het hoogste noorden,
WB :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2006 16:29

Zout het niet meer doen Ulco :cry:

hihihi. Doe ook al spijbelend mee he.

@WB

Wat ik heb is als het loopt als een trein. Maakt het niet zoveel uit. Klinkt stom, maar dan weet ik voor ik er ben dat ik ga vangen.

Loopt het wat minder ga ik kutten. En met dat kutten ben ik nog nooit wat wijzer geworden.

Maar zout:

Ik gebruikte zout altijd als smaakversterker en als conserveringsmiddel. Bij het aanmaken van 15 kilo mix een keer verkeerd gerekend geen 2 ons maar 2 kilo. Jaja sorry.

Nix in de gaten maar de vissen bleven komen. Nieuwe mix gemaakt, briefje zag ik 2 kilo staan, nu wel wakker en nadenken toch wel veel enne lang verhaal kort: 500 gram zout. En ik ving ook maar voor mijn gevoel minder.

MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

06-01-2006 16:48

Hey barnassie....

Gedeeltelijk eens met je antwoord, maar niet ieder losstaand onderdeel hoef je in het totaal plaatje te zien toch?

En daarnaast vind ik het gewoon leuk om uit te zoeken...wordt een soort uitdaging :)

Nou ja ik speur nog ff verder....

Mvg Ulco,
Willem Barnas

06-01-2006 17:03

Jo Ulco,

Als het losstaand onderdeel nogal effect heeft op het totaalplaatje, dan is het wel 'leuk' om dat losstaand onderdeel zo goed mogelijk te kennen...

:-?

Heeft het effect van het losstaand onderdeel echter als gevolg dat je het in het totaalplaatje niet meer snapt, dan is dat niet 'leuk' vind ik.

Veel plezier, speurneus :D

Klaas,

Ik snapte je eerste zin niet en toch begrijp ik wat je bedoelt... :wink:

Zo zie je met dat zout dus dat je niet eens na hoeft te denken om ernaast te zitten en toch karper te kunnen vangen.

Ik ga koken, de mazzel,
WB :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 17:57

Tja Darco, zo heeft iedereen (nou ja iedereen?) zijn eigen smaak, maar goed ook...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 17:59

Ulco, het waarom interesseert mij totaal niet...De werking wel :lol:
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

06-01-2006 18:09

Werking kun je achterhalen aan de hand van praktijk, maar om dat van alle individuele ingredienten te weten te komen is lastig volgens mij.

Ook met theorie is daar lastig achter te komen... maar doe wel een poging :)

Ach misschien beland ik straks wel in een groot bos waar ik de weg kwijt raak, maar voorlopig heb ik nog wel een paar weggetjes die ik kan volgen.

Nou ja... ieder zijn eigen he. En vissen komt straks wel weer heb nu wel wat tijd over.

Groeten Ulco,
Plaats reactie