zout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2006 14:53

Kees, de hoeveelheid zal voorlopig wel een raadsel blijven.
Maar als ik moet kiezen tussen aardappelen of een patatje waar wel of geen zout is aan toegevoegd, dan opteer ik toch voor het eerste.
Het smaakt zoveel lekkerder een beetje zout op je eten, althans dat vind ik.
Sommigen mss ook wel niet.
Toch denk ik dat de karper er een prettig gevoel aan overhoudt, ik doe in mijn mix altijd 25 gr zout op een kilo droge mix.Ik denk dat ik hier een goede hoeveelheid hanteer, ik proef de bolletjes zelf ook en vond ze nooit te zout.
Ik weet natuurlijk niet of de karper dit te zout vind...

gr Harnold
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-01-2006 14:54

Is deze publicatie biologisch onderbouwd? of een aanname?

Verder staat er het volgende
"Deze smaakzintuigen reageren gevoelig op pikante, zoete, zoute en zure stoffen"

Is dit hetzelfde als proefen? misschien maar gevoelig reageren kan op verschillende manier geintrepeteerd worden

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

03-01-2006 14:54

Harnold zal dat niet te maken hebben dat je met Zout in je eten bent opgegroeid??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2006 15:05

Een patatje dat in het water heeft gelegen, Harnold?

Ik haal wel een nieuwe portie bij de Febo.

Zout is een prima conserveringsmiddel omdat het zoveel vocht opneemt. De waarde als attractor vind ik discutabel. Maar baat het niet, het schaadt volgens mij ook niet. De effectieve concentratie moet je evenwel ook in de tijd zien en in samenhang met de structuur van je aas. Dit zou kunnen betekenen dat je hogere doseringen moet gebruiken dan voor menselijke consumptie. Geen idee verder. Lijkt mij nogal variabel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

03-01-2006 15:11

In plantaardige olie gebakken meneer Ouwehand?? :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-01-2006 15:15

moet mezelf even terugfluiten mannen....was wat impulsief met m'n uiting. Zout is wel van invloed op de opname van calcium....kom er nog op terug.

groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2006 15:27

Nu noemt u wat meneer Visser. :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-01-2006 16:31

Mitsz,

Natrium/Calcium als Carboloader soms??
Je gaat toch niet duursporten, levensgevaarlijk hoor op jou leeftijd.. :lol: :lol: :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Rene de vries

03-01-2006 18:05

Volgens mij zijn er inmiddels 2 discussies gaande..... neeh eh zelfs 3

de eerste gaat over patat (wel een lekker onderwerp zo tegen etenstijd) :D

De tweede gaat over zout als smaakversterker en de derde gaat over zout als conserveringsmiddel.

Volgens mij zijn het 2 totaal verschillende dingen, en praat je dus ook over totaal verschillende hoeveelheden die je gaat toevoegen.

Als je het gebruikt als conserveermiddel dan gebruik je veel (hoeveel daar heb ik geen idee van) want toen onze dappere jongens in de gouden eeuw de wereld gingen ontdekken (ja toen ze nog dachten dat ie plat was) werd er voedsel meegenomen wat met zout veel zout was besprenkeld.... daardoor bleef het in ieder geval de eerste maanden goed.
Dat deden ze niet met een theelepeltje op een kg....

Volgens mij moeten we zout als conserveermiddel hier buiten houden is een hele andere discussie... waar m.i. het woordje welzijn en karper om de hoek komt kijken (overigens heb ik nog nooit een karper met scheurbuik gezien maar dit terzijde).

Gaat het dus om zout als smaakversterker.... maar hoeveel zorgt voor de juiste versterking zeg maar....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-01-2006 18:14

In de broodbakkerij is 2% van het bloemgewicht normaal.
Het verschil is erg duidelijk tussen brood en zoutarm brood. :x
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

03-01-2006 18:30

gebruikt er niemand suiker in zijn boilies?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-01-2006 18:33

Jawel,

Maar het ging hier in eerste instantie om zout, natrium.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-01-2006 18:35

Rene,

Zoals onze voorvaders met levensmiddelen kun je boilies conserveren door inleggen in zout. Ongeveer 7 kilo zout op 10 kilo boilies. Dat stop je niet in de boilie maar tussen de boilies. Het zout schud je eraf als je de boilie gebruikt en telt dus niet mee.

Toevoegen in de boilie kan ook. Maar ik vermoed dat het aangetrokken vocht nog in de boilie blijft en het daardoor minder effectief zal zijn als boven? Geen ervaring mee. De eerste methode pas ik zelf toe.

Zout als attractor/smaakversterker was eigenlijk mijn overweging.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2006 18:50

Het gaat je toch duizelen, zout in de boilie als conserveringsmiddel, je wilt het vocht eruit hebben maar de zout trekt het aan.
Zout als attractor, zal de vis het eerst moeten proeven dus er iets anders wat hem aangetrokken heeft.
Zout als smaakversterker, dat lijkt mij de meest logische keuze.

Ik zal er wel weer niets van begrijpen ik blijf maar beter lezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-01-2006 19:27

Atractors proeft een karper niet douwe? volgens mij kunnen atractors ook gewoon wateroplosbare smaakstoffen zijn? of zie ik dat nu verkeerd.

En ook zout lost in water op toch? dus waarom zou zout geen atractor kunnen zijn?

Maar dan nog even een leuke wat neemt een karper precies waar? zout is een smaakversterker? Wat heeft zout als voordeel boven producten als ve-tsin? is niet helemaal het zelfde maar vet-sin is nog een veel sterkere smaakversterker dus waarom die dan niet gebruiken?

Zo heb ik nog wel een paar vragen waar ik wel graag antwoord op wil hebben? geef maar een seintje dan plaats ik ze :)

Mvg Ulco,

P.s. Mitsz verwacht nog wel een gedegen antwoord van je :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-01-2006 19:44

Ulco, een attractor proeft een karper wel dat weet jij natuurlijk ook wel.
Maar dan heeft de karper het al in de bek.
Ik doel in dit geval niet op het proeven van de omgeving.
Bovendien is dan je vraag wat neemt het dier waar en wat denken wij dat het dier waarneemt relevant.
Zout oplosbaar in het water als attractor, ik denk dat er dan betere oplosbare stoffen te vinden zijn dan zout wat snel opgelost is.

Dus dan toch maar als smaakversterker? waarbij ik dan idd Ve-Tsjin niet wil vergeten, dus dan liever Ve-Tsjin dan zout?

Of dan toch maar bv soeppoeder? die combineert veel meer dan zout alleen.

Wanneer gaat die werkgroep aas zijn bevindingen publiceren?
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2006 19:49

Een Franse bioloog heeft de 'gevoeligheid' van karper t.a.v. zout en zoet op een wetenschappelijke wijze onderzocht. Daaruit bleek dat t.o.v. van de mens een karper ruim 180x gevoeliger voor zout was en bijna 400x gevoeliger voor zoet...
Voor een mens onvoorstelbare waarden, hoezo kan een bol niet sterk genoeg ruiken, stinken of teveel of te weinig smaak hebben :roll:
Kortom t.a.v. de meeste dieren en vissen stelt de reuk of smaak van de mens helemaal, maar dan ook helemaal niets voor (maar ga lekker door met je boilies te proeven of eraan te ruiken) :lol:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-01-2006 19:51

Ruud Visser schreef:Harnold zal dat niet te maken hebben dat je met Zout in je eten bent opgegroeid??


Zou(t) kunnen Ruud, ik lust thee met suiker en ook thee zonder suiker, alleen ik vind het met suiker nu eenmaal lekkerder!
Ik lust patat zonder zout , maar vind met zout gewoon lekkerder.
Waarom zou dat voor een karper niet kunnen gelden?
Wat Kees zegt : baat het niet......
Het is natuurlijk een hypothese, maar dat is zoveel in de karpervisserij.
Zout is voor mij geen ,attractor in die zin dat de karper het op afstand kan waarnemen...pas wanneer hij het bolletje zal gaan vreten en er een lekker gevoel aan over houdt, wat dat ook moge zijn, dan zal hij geneigt zijn er lekker op los te vreten, dan gaat zout pas op als attractor.Let maar eens op het "aasgedrag"van mensen als die patat staan te vreten: gulzig!
Het gaat er toch ook een beetje om dat ons bolletje lekker(der) gevonden moet worden dat die van onze medekarpervisser een eind verderop???
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

03-01-2006 21:22

Douwe Bijlsma schreef:
Wanneer gaat die werkgroep aas zijn bevindingen publiceren?


Dat zal dan in ons verenigingsblad de Karper zijn Douwe, die krijg jij ook als je lid bent geworden :wink:
Rene de vries

03-01-2006 22:08

quote="Aart Lokhorst"]Een Franse bioloog heeft de 'gevoeligheid' van karper t.a.v. zout en zoet op een wetenschappelijke wijze onderzocht. Daaruit bleek dat t.o.v. van de mens een karper ruim 180x gevoeliger voor zout was en bijna 400x gevoeliger voor zoet...
Voor een mens onvoorstelbare waarden, hoezo kan een bol niet sterk genoeg ruiken, stinken of teveel of te weinig smaak hebben :roll:
Kortom t.a.v. de meeste dieren en vissen stelt de reuk of smaak van de mens helemaal, maar dan ook helemaal niets voor (maar ga lekker door met je boilies te proeven of eraan te ruiken) :lol:[/quote]

Aart is dit ook vertaald in bv Engels/Nederlands jazelfs eventueel in Duits?

Ik hoop dat ik trouwens het "quoten" goed heb gedaan... anders wil ik graag een cursus hoe te "quoten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2006 22:51

Voor zover ik weet niet René.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-01-2006 23:05

Aart toch zegt dat onderzoek ook nog maar weinig, kan een vis wel iets te zout vinden bijvoorbeeld. Beter waarnemen wil nog niet zeggen dat een teveel aan bijvoorbeeld zout als negatief ervaren wordt. (kwa gezondheid is ff een andere vraag)

Wat is proeven? het omzetten van bepaalde prikkels (mbv een chemische reaktie) naar de hersenen. Wat bij mij wel duidelijk is dat bepaalde stoffen op zich niet als smaak ervaren worden maar wel tot gevolg hebben dat anders stoffen beter waargenomen worden. Neurotransmitters spelen hier ook een vrij belangrijke rol in.

Waarom zou in zoutdip niet werken? los zoveel mogelijk zout op in kokend water en laat je bol na het afkoelen van het water hier een aantal uren in soaken. Volgens mij geeft dit dan een vrij duidelijk zout signaal of onder water aan de omgeving? wie zegt dat een karper daar niet zeer goed op reageert?

Zo zijn er nog veeeeeeeel meer dingen uit te zoeken, google is enorm veel te vinden. Alleen interpreteren (en onthouden) van al die info is soms best lastig.

Maar heren discuseer verder a.u.b. dit zijn posting waar er wel meer van mogen zijn wat mij betreft :)

Mvg Ulco,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-01-2006 23:21

Ulco, ik heb het ook niet als zijnde negatief daarover gehad. Was alleen maar bedoeld om het verschil in 'waarneming' van zout en zoet tussen een mens en een karper aan te duiden. Veel vissers vergelijken onbewust een karper met een mens en dat slaat dus helemaal nergens op qua geur/ smaak, detectievermogen etc.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-01-2006 23:29

Aart, ben ik met je eens :wink:

Wordt wat mij betreft veel te snel iets aangenomen, merendeel kan het maar heel beperkt onderbouwen. Juist met behulp van die onderbouwingen komen we verder :lol:
Dat dit best lastig is okay... maar onmogelijk is het niet meestal.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-01-2006 08:41

Wat bij mij vraagtekens oproept is de grote oplosbaarheid en oplossnelheid van keukenzout in water.

Een eenvoudig rekensommetje. Voeg 100 gram zout toe aan 1 kg boilies. Voer 1 kg boilies op de stek. Na verloop van tijd zal het meeste zout uitgewassen zijn. Stel dat dit zich dan op dat moment in een vlak van 100 m2 verspreid heeft in de omgeving van de voerplek (10 bij 10 meter). Het water is pak hem beet 1 m diep. Volume van het water is daarmee 100 m3. Die 100 gram komt dan op 1 ppm (deeltjes per 1000.000 deeltjes) zout. De drijvende kracht is altijd naar de laagste concentratie. Die 1 ppm is dus op een wat later tijdstip nog veel minder. Wat is daarmee de tijdsduur van de attractie waarde?

Wil je het zout in de boilie houden als smaakversterker. Zorg dat de boilie slecht water opneemt. Dit kan, maar is strijdig met de voorkeur voor een wat grovere boilie die goed stoffen uitlekt om de karper op de voerplek te trekken en de smaak uit te wisselen bij opname.

Wil je profijt hebben van zout, dan zijn beide benaderingen weinig optimaal. Maar goed, inschatten hoe een karper zijn voedsel vindt en beoordeelt is voor mensen niet mogelijk. Je kunt je er in verdiepen, maar het niet zelf ervaren. Maakt het allemaal een beetje theoretisch. Maar dat geldt voor zoveel zaken omtrent karperaas.

Ik ben benieuwd uit welke waarnemingen de Franse onderzoeker zijn conclusie heeft getrokken.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 04-01-2006 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.