zijn eieren en soyameel negatief in een boliemix


Plaats reactie

is het gebruik van soyameel en eieren schadelijk in een boliemix voor de vissen en de vangsten

Peiling eindigde op 24-12-2005 21:03

nee deze producten hebben zich al meer dan eens bewezen
27
61%
mischien deze dingen zetten me aan het denken
13
30%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur
1
2%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur en dat een mix zonder soyameel zorgt voor meer vis op de kant
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2005 08:47

Voor wie de weg kwijt is:


http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraten

2. Wat zijn langzame koolhydraten?
Gezonde voeding is belangrijk. Meer dan de helft van de energie in onze voeding hoort uit koolhydraten te komen. Koolhydraten kunnen worden ingedeeld in twee groepen, namelijk langzame en snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten (zoals druivensuiker oftewel glucose) geven snel energie, maar zijn ook snel weer op. De bloedglucosespiegel stijgt snel, maar daalt ook weer snel. Langzame koolhydraten leveren energie gedurende een langere periode en zorgen voor een stabielere bloedglucosespiegel. Koekjes en biscuits met zogenaamde langzame koolhydraten zijn producten met granen, waarvan de koolhydraten geleidelijk energie afgeven. Met deze producten kan uw kind er dus langer tegenaan zonder dat het snel weer trek krijgt of zich slap gaat voelen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-12-2005 12:51

kees
snelle koolhydraten zijn niet per definiete beter! ze verhogen namelijk zeer snel de bloedsuikerspiegel waarna hij heel snel weer daalt langzame koolhydraten komen over eeen langere termijn in het bloed en zorgen voor stabiele bloedsuiker spiegel. Wat dit voor de mens betekent: snele pieken en dalen-->moe en futloos gevoel constante bloedsuiker spiegel-->langdurige energie Vergeet niet dat snelle koolhydraten het ibnsuline peil omhoogjagen wat vervelende consequenties heeft! zoals snellere opslag van lichaamsvet.
Over het algemeen geld voor mensen dat lanngzame koolhydraten gezonder zijn dus liever bruin dan witbrood liever geen (druiven)suiker maar pasta!
Al met al een leuke discussie maar nogmaals wat is het resultaat op de vangsten??????
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2005 13:49

Toch nog even klein vraagje over die snelle en langzame koolhydraten en hun invloed op de bloedsuikerspiegel.

Dat het bij mensen zo gaat klopt idd, maar is ook ergens aangetoond dat het bij vissen op dezelfde manier gaat?? ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. En hoe snel kan een karper de verschillende soorten koolhydraten afbreken? misschien dat trage koolhydraten om ze zo maar even te noemen niet eens afgebroken kunnen worden? (in bepaalde seizoenen)

Snelle koolhydraten zijn ook beter wateroplosbaar martijn en dat kan van invloed zijn op de (instant) resultaten.

Leuke discussie...

Who's next?

Mvg Ulco
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-12-2005 14:11

Een wezenlijk verschil in deze is m.i. dat wij mensen een maag hebben , en de karper niet.
Van daaruit(onze maag dus) gezien, wordt alles verdeeld/omgezet(eten/drinken), naar de juiste plekken.
Je groeit ervan, je hebt een verzadigd gevoel, je hebt energie om iets te doen(werken/sporten).
Een karper heeft geen maag, maar alles gaat rechtstreeks de darmen in.
Als hij onze boilie vreet, gesteld dat dit een boilie is, met snel verteerbare produkten, dan zou het zo kunnen zijn dat hij "aan de schijt" komt.
Als je aan de schijt komt, krijg je een hongerig gevoel, wat weer inhoudt dat je gaat vreten.
Daarom zou deze boilie op korte termijn een goede vanger kunnen zijn.
Op langere termijn zal deze boilie het gaan afleggen, omdat de karper donders goed in de gaten heeft , dat die bol niet goed voor hem is.
Omdat hij er snel van zal gaan schijten, krijgt hij nooit de juiste voedingswaarde binnen, en zal de karper lusteloos en magerder maken.
Hij zal gaan afnemen(is dit misschien het resultaat dat veel karpervissers onbedoeld al met zo'n boilie vissen?)Is dit misschien een reden waarom sommige vissen in een bepaalde periode in gewicht terug zakken?

gr Harnod
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2005 14:25

Harnold,

Jij doelt op doorlooptijd van het aas, wat bijvoorbeeld sterk te beinvloeden is door het toevoegen van voedingsvezels? Want goed verteerbaar aas is in mijn ogen aas waar de karper (snel) veel voedingsstoffen uit kan halen die te gebruiken zijn.

Koolhydraten:

Zoals aangegeven kunnen we in de boilie simpelweg niet zonder, maar blijkt uit de rapporten wat betreft karper dat hij dit spul eigenlijk niet nodig heeft. Een zo veilig mogelijke boilie zou dan ook zijn dat je moeilijk verteerbare koolhydraten eraan toevoegd, zodat daar zo min mogelijk van wordt opgenomen. Gewoon opletten met hoge suikergehaltes en ander makkelijk opneembare koolhydraten en ook hoge vetgehaltes. Het probleem is alleen dat juist deze zaken grote (instant) aantrekking hebben op de karper. Daar kan hem eigenlijk weer wel met een mens vergelijken, wat ze eigenlijk het lekkerste vinden is niet goed voor ze...

Belang:

Zaken moeten we ook niet gaan overdrijven natuurlijk, dat we op die vissen vissen en we voeren ze, dat is gewoon slecht. We helpen allemaal mee aan het feit dat de karpers gewoon een minder lang leven hebben. Iets wat je gewoon moet accepteren, helaas. Toch wordt, zeker op wateren die zwaarder bevist en bevoert worden, de samenstelling van het aas steeds belangrijker. Daar komt een stukje morele verplichting om de hoek kijken, tenminste wel in mijn ogen. Om je aas in die gevallen zo min mogelijk schadelijk te laten zijn voor de karper. Dat de grootste groep van voerend karpervissend Nederland al is overgestapt van een ready naar een feezer dan wel thuis gemaakt bal is al een heel groot goed.
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2005 14:28

Hallo Harnold,

Vind jou reactie ook beetje kort door de bocht, wat is de preciese functie van de maag bij de mens? Opnemen van voedingstoffen gebeurt bij mens en dier pas in de darmen dus daarin zijn wij hetzelfde als de karper. Alleen voorbewerking van ingredienten gebeurt al wel in de maag, zelf in de mond al door enzymen in speeksel.

Raakt een karper aan de schijterij van snel verteerbaar voedsel? Goed verteerdbaar voedsel en karper schijt juist weinig uit omdat hij veel stoffen opneemt en niet uitschijt. Voor een goede darmwerking moeten er ook vezels dus niet opneembare stoffen in het voedsel zitten.

Welk doel streven we hier na? optimale bol mbt tot gezondheid? max gewicht? zoveel mogelijk voedselopname? concurrentie met ander aas?
Allemaal dingen die van invloed zijn op de te kiezen ingredienten.

Mvg Ulco,
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-12-2005 14:59

Ulco het lijkt mij zeer aannemelijk dat het bij een karper op dezelfde wijze gaat, snelle koolhydraten zijn simpele suikers en worden gewoon veel sneller opgenomen het lijkt me dan ook zeer aannemelijk dat ook een karper insuline gebruikt om zijn bloedsuiker constant te houden ik zie geen aanleiding om iets anders te vermoedden
Maar nog steeds de hoofdvraag wie o wie kan mij vertellen of dit alles ook werkelijk verschil in vangsten oplevert en nogmaals waarom word er zo bar weinig gediscussieerd over de rest aan nutrienten??? een frikandel bestaat uit redelijk veel eiwit beetje koolhydraten en vet maar is geen gezond voedsel als jullie begrijpen wat ik bedoel.... als basis kan je denk ik gewoon zo min mogelijk geraffineerde producten gebruiken om zo gezond mogelijk voer te maken.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

16-12-2005 15:07

Hoi Bart,

[quote Bart van de Hurk] Maar na dagen eten en het ontstaan van evt. tekorten bij die koohydraten (tekort aan de benodigde aminozuren), zal de karper ander voedsel erbij gaan eten dan wel geheel overgaan op een ander dieet.[/quote]

Na drie maal je stukje herlezen te hebben begrijp ik nu wat je bedoelt, wellicht een manco bij mij want bij Kees had ik de zelfde situatie. 8)
Je ging uit van het gevolg van consumptie van een koolhydraatrijke boilie, ik las het als het ontstaan van een tekort aan koolhydraten.

Dat stukje over "overdaad" kan ik niet terugvinden, mischien overheen gelezen maar het had het wel gelijk duidelijk gemaakt. Zelfde geld voor het woordje "dus" voor tekorten aan aminozuren.
afijn, het is duidelijk nu.

Over de bewezen aanwezigheid van koolhydraten in het water zijn we het nu dus ook eens.

Wat overblijft is de noodzakelijkheid van de biologische beschikbaarheid van koolhydraten voor de karper en de functie hiervan.
Je kan het niet nalaten om het nog eens als "Noodzakelijk kwaad" te betitelen :D

Je bent overtuigd dat koolhydraten niet tot de lichamelijke behoefte van de karper behoren. Je plaatst daarbij een link die dat in jouw ogen nog eens onderschrijft.

Ik ben een beetje bekend met het document en hecht er een gelimiteerde waarde aan. Het document gaat uit van aanbevelingen om de vis zo optimaal en snel mogelijk te laten groeien tbv de commercie.
In mijn ogen besteden ze weinig tot geen aandacht aan wat de vis in de "wilde" situatie nu eigenlijk gebruikt en nodig heeft om gezond te kunnen functioneren. En in mijn ogen is dat meer dan brandstoffen die de groei optimaliseren.

Een belangrijk verschil, Bart!

Als je het document nog eens goed bekijkt en de hits bij het woordje "Carbohydrates" eens bekijkt zal je zien dat de functie van koolhydraten bij de onderzoekers niet geheel duidelijk is.

Ze geven dat duidelijk aan en ze geven zelfs aan dat koolhydraten zelfs in sommige situaties aanbevolen wordt.
Ze geven ook aan dat eiwitten en vetten de functie van energie van koolhydraten kunnen overnemen.

Maar over de functie van koolhydraten tbv de vetverbranding, werkzaamheid bacterieen, stofwisseling ed wordt geen melding gemaakt!

Soms geven ze aan dat koolhydraten in specifieke gevallen beter vervangen kunnen worden en soms geven ze aan dat koolhydraten juist weer in de voeding verwerkt dienen te worden.

Tot slot vinden we op pagina 15 een conclusie dat de rol van koolhydraten op de energiebehoefte van de diverse vissoorten nog onduidelijk blijft en is.

Het rapport is gedateerd uit 1993, dat is lang geleden. Wat voor processor hadden ze toen in de PC zitten :D

Ik ben niet bekend of er inmiddels recentere gegevens beschikbaar zijn die wat meer uitsluitsel geven.

Ik vind het dus veel te ver gaan om te melden dat de vis geen koolhydraten nodig heeft en deze ook niet consumeert. Zolang dat nog niet wetenschappelijk bewezen is heb ik daar mijn eigen vermoedens over (Met behoud van respect voor andere meningen, uiteraard !!!!)

Waarom zal de vis eigenlijk zo sterk reageren op een stof die hij eigenlijk volgens velen niet nodig heeft?? Omdat het iets nieuws is??
Waarom zit er in Koivoer soms wel 40% koolhydraten ondanks dat er altijd melding van de nadelen wordt gemaakt. Een hartstilstand van een Koi kan er ook een bij de eigenaar veroorzaken 8)


Kortom, de wetenschap van de functie van koolhydraten voor de vis is nog aan ontwikkeling onderhevig en kan nog een hoop vragen beantwoorden. En tot die tijd...

Ouwehoeren we erover en vangen we er geen karper meer of minder om :wink:, (of toch wel.....)


Gr,
JS

PS excuses aan de topic starter maar Bart kan heel overtuigend zijn.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2005 15:25

Wel? :wink:

Zoals ik al zei, ik meende al dat het samenstellingen waren voor "optimale groei", maar wist het niet zeker meer. Wat je ook aangeeft met koolhydraten, er is geen duidelijk onderbouwd onderzoek waarin aangegeven wordt wat die vis daadwerkelijk nodig heeft op volwassen leeftijd in een wilde situatie (bijna ook niet te onderzoeken, maar dat terzijde). Dat mensen dus aannames doen mbt het onderwerp aas en er eigen gedachtengangen op na houden is logisch en zal ook niet veranderen, of er moet een bioloog gaan afstuderen op de voedingsbehoefte van een volwassen karper...

Zelf opteer ik toch een boilie die redelijk aan de gestelde norm in het onderzoek voldoet, dus voldoende eiwitten, vetzuren, vitamines en mineralen. De kans is groot dat de volwassen karper minder van deze voedingsstoffen nodig heeft, maar met een HVN food bait om het duur te zeggen zit ik liever aan de wat hogere kant. Daardoor kunnen ze er zeker uithalen wat erin zit. Als je de procenten optelt blijft er nog een goede 50% over, dit is dan ook het koolhydraatpercentage ongeveer in mijn voerboilie. Dus mochten ze die nodig hebben, dan kunnen ze daar ook nog de nodige stoffen uit halen, toch?

Blijft leuke stof allemaal, wie studeert er hier biologie en moet nog afstuderen?? :D
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-12-2005 17:48

Ulco: ik heb zeker de wijsheid op dit gebied niet in pacht, moet je bij Bart en Jan en Kees zijn.
Maarrrrrrr , zoals Bart aangeeft is het in mijn betoog(kuch) meer de doorlooptijd waar ik het over heb.Snel verteerbaar wil niet zeggen goed verteerbaar!

Voorbeeld : een paar jaar terug ging ik karperen zonder voorgevoerd te hebben, en na drie uurtjes en 3 karpers rijker, kreeg ik een 4e aanbeet en ving een graskarper en die scheet mijn boiliedrap uit op mijn onthaakmat!!!
Dat was erg snel verteerbaar, goed verteerbaar heb ik mijn twijfels over.
Als je diverse melen bij elkaar doet en een goede boilie samenstelt zal de karper daar zeker van (blijven) eten.
Vismeel als vast ingrediënt :wink:
Tegenwoordig ook al een instantwerking omdat het veel wordt gebruikt.

Ik ga niet kort door de bocht, maar spreek meer over gevoel en een stukje praktijk.

gr Harnold

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2005 17:53

Niemand heeft op dit gebied de werkelijke wijsheid in pacht Harnold, dat is eigenlijk het mooie van het hele verhaal... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-12-2005 11:32

gelukkig is wijsheid in dit geval totaal overbodig. Ervaring is echter wel een pré.... :D
Willem Barnas

17-12-2005 13:22

Tja Mitsz,

Karpers asociëren slechts en ze 'leren door ervaring' dat zouden wij nog veel meer moeten doen...

Verbanden leggen, combineren enz. enz. Meer dan genoeg.

Wij kunnen dat zelfs veel beter dan die karper, want wij kunnen het allemaal ook nog eens beredeneren, wij kunnen denken.

Maar nee, wij duiken de highschool in, zetten onze zekerheden overboord en kiezen voor de weg van de meeste weerstand, terwijl de weg naar de waterkant zo makkelijk is....................

Een beetje meer ervaring met enkel de feiten en we zijn al drie stappen verder.

En dan de variabelen nog.

Jo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-12-2005 13:30

In het rijtje met namen; Bart, Jan en Kees heb ik bewust even Mitsz weggelaten!

Ik heb gisteravond zijn presentatie bij de regio Zwolle mogen bijwonen, om te zien of Mitsz er werkelijk zoveel vanaf weet.

Wat een boeiende info, ben vanaf gisterochtend nog steeds wakker!

Dus het rijtje met mensen die "alles"van voeding weten is nu : Mitsz, Bart, Jan en Kees en vanwege zijn werk Chris :wink:

gr Harnold
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 18-12-2005 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-12-2005 14:44

Mitsz,

Ervaring mag je altijd delen he! :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2005 15:13

Bart,

Ik kan nergens iets vinden, waar staat dat een karper geen koolhydraten nodig heeft.

Ook in jou ling wordt gesproken over eiwit %. En de rest dan?

Ik vond:

Crude protein min. 52,0
Crude oils and fats min. 13,0
Carbohydrates 17
Fibre max. 1,4
Crude ash max. 10,3
Phosphorus max. 1,4

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2005 17:24

Een beetje zoeken bij koi voer, Klaas.

Dan kom je er vanzelf op uit dat karper een minder grote capaciteit heeft om koolhydraten te gebruiken.

Maar géén koolhydraten is ook onzin. We maken ons wel eens schuldig aan overdrijving om ons punt te maken. De voedingsvereiste voor koolhydraten is wisselend en zal globaal rond 30% van zijn voeding schommelen. Meningen zijn wat verdeeld. Het zal samenhangen met de omstandigheden. Karpers op rivieren leveren bijvoorbeeld meer inspanningen en zullen minder last van vetophoping hebben door een teveel aan suikers. Het nut van de soort koolhydraten kun je over twisten. De snelle koolhydraten komen makkelijker beschikbaar en zijn ook goed oplosbaar zodat ze vis aantrekken. Maar een karper is meestal geen sprinter die in korte tijd moet pieken en daarvoor snelle koolhydraten zou kunnen benutten. Behalve aan de hengel dan. :wink:

Het ging over eitjes en niet over de meest geschikte voeding.

Mitsz is trouwens onovertroffen en ik hoor in dat rijtje niet thuis. Kan weliswaar wel koken, maar laat dat toch liever aan anderen over. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

17-12-2005 18:22

Harnold, je laat me schrikken :o

Mixmaster Mitsz en anderen (die ik niet benoem omdat ik niet zeker weet of ze dat apprecieren) zijn in mijn ogen velen malen completer op dit gebied.
Het is voor mij een deelhobby binnen een deelhobby :wink:, gevoed door een bepaalde manier van vissen.

Je kan zelf trouwens ook wel overweg met de materie naar mijn mening :D

De bijdrage van Klaas en Kees stimuleren me wel tot nog een bijdrage, maar dat zal morgen worden.

Ik zie wel of het nog steeds in dezelfde topic staat of dat er een nieuwe is gelanceerd.

Gr,
JS
Chris Gabriele

17-12-2005 18:42

Dat wijsheid totaal overbodig vind ik niet.

Als je de kant opgaat van enzymen die elk hun eigen specifieke werking hebben in een voor hun bepaalde leefomgeving is kennis wel makkelijk.
Ga je de amino kant op is het wenselijk als je weet welke hitte bestendig zijn, welke basisch, zuur en welke een zoet molecuul hebben.

Wat je doet met bepaalde kombinaties, versterkt het een of breekt het af.

Het is misschien allemaal een stuk makkelijker en maken wij het te moeilijk voor ons zelf.

Een studie voor levensmiddelen technoloog is niet nodig, maar ga je de amino kant op dan herinner ik mij de woorden van Rene Venrooy nog goed....

Affijn, voorverteerd vismeel...amino's...aminol...vloeibaar voorverteerd vismeel...wat is het verschil tussen die 2.

Mensen die specificatie kunnen lezen die weten het.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-12-2005 23:01

Chris,
voorverteerd vismeel...amino's...aminol...vloeibaar voorverteerd vismeel..

Voeg daarbij de lisine remmers uit ei en soja, (waar het topic eigenlijk om begon)
de verteerbaarheid van snelle en langzame koolhydraten i.c.m. vitamine's en dit alles gerelateerd aan bloedsuiker en serumgehalte's van de verschillende soorten en ondersoorten (omnivoor / carnivoor) en ziedaar het grote woud waardoor we de boom niet meer kunnen zien/ overzien.. :wink: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

17-12-2005 23:26

Harnold,

Wil je ooit nog een oogje toedoen moet je ter Maat zeker niet aan je lijstje toevoegen.
Slaap lekker :wink: ......... zolang het nog kan!!!!!!
Groet,

John
Chris Gabriele

18-12-2005 00:21

Henk,

het grote woud waardoor we de boom niet meer kunnen zien/ overzien....zolang ik door mijn eigen woud het boompje nog maar kan zien.

Ik vind het prachtig als sommige mensen zoveel over voeding weten en al hun kennis kombineren in hun aas.
Ik doe mijn werk als productontwikkelaar in de voedings industrie al meer dan 13 jaar en weet weinig over aas, what the hell is een boilie :o

Maar over amino's, enzymen, zetmelen, eiwitten, koolhydraten en vetten wordt ik geacht door mijn werkzaamheden wel wat te weten ;-)
Daarom is deze site best interessant, al zit ik op meedere boarden (chemieforums en daar kom ik ook vragen van vissers tegen, op koi forums,..ja marijn...daar kwam ik jou oproep tegen)

Ik weet nog een discussie van ons, jaren geleden over enzymen in de winter.
Die kennis die ik had over de enzymen kwam regelrecht uit de levensmiddelen en de praktijk.
We zijn er toen mee bezig geweest en ook ene Dorien geloof ik.
Ik heb toevallig onze mails van enkele jaren geleden nog eens gelezen.

Overigens, aminol of predigested vismeel...geef mij maar aminol...heb je het zelfde en nog geconcentreerd ook...en aangevuld met fijne vitamines en sporen elementen.
Goedkoper ook nog en leuke hitte bestendige amino's, de hele mikmak zit erin ;-)

groeten Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-12-2005 07:12

Chris,

met enkel Aminol in je bol wordt je echt naar huis gevist, als er eentje naast je zit te vissen met Aminol én een knappe oplosbare basismix. Kiezen is gelukkig niet nodig.

Het gevaar schuilt in de gedachte, dat slechts de voedingswaarde van belang is in de aasmakerij. Tegenwoordig hebben we echter te maken met veel meer dan enkel dat.

Door toenemende concurrentie is de identiteit van het gebruikte aas, alswel de mechaniek ervan soms velen malen belangrijker.

Pre-Digested verzorgt een prachtige mechaniek in je bol en zal er ook voor zorgen, dat je Aminol dus beter uitlekt uit je aas. Ze ondersteunen elkaar en gaan dus -meer dan goed- "hand in hand" in een goede receptuur.

Pre Digested is niet duurder dan Aminol. Ook is Aminol niet geconcentreerder. Het bevat water en heeft een eiwitgehalte van 43%. Dat van Pre-Digested is ruim over de 70%, dus veel hoger.

Mooie ingredienten.......zou niet zonder willen in m'n aas.....

Toch wil ik wel terug naar de titel van dit topic en wil wel eens weten waar die enorme dwaling over dressuur op soja en ei ooit is begonnen. Ik kan er met al m'n logica (waarschijnlijk afdoende) geen touw aan vastknopen.

MVG Mitsz
Chris Gabriele

18-12-2005 11:18

Mits,

Je wilt graag terug naar de titel van dit topic, maar ik wil op jou posting toch graag reageren.

Je zegt dat het gevaar schuilt in de gedachte dat slechts de voedingswaarde van belang is in de aasmakerij.
Ik zelf ga gewoon van een gezonde bol uit en hecht nooit belang aan voedingswaarde in kombinatie met vangen.

Waar het gevaar wel degelijk in schuilt is dat mensen nu bollen willen maken waar kennis bij komt kijken over de levensmiddelen technologie.

Neem een vraag van jou die jij in een topic stelt aan mij:


Chris,

hoe groot is het verschil van voorverteerde ingredienten, zoals pre-digested fishmeal en andere gehydroliseerde zaken in je aas en het "naverteren" van aas met een dip, of iets dergelijks?

mvg Mitsz


Hoi Mitsz,

In mijn antwoord aan jou vertel ik dat enzymen zijn zeer specifiek zijn.
Dat wil zeggen dat voor ieder substraat een apart enzym nodig is. Voor de werking zijn enzymen o.a. afhankelijk van de temperatuur en de zuurgraad.

Kortom onmogelijk dus!

Jou vraag ging ook niet om de voedingswaarde maar om de atraktie waarde te verhogen.
Daar komt dus kennis van de levensmiddelen technologie om de hoek kijken en weet je dat zoiets dus onmogelijk is.
Zo heb je ook bepaalde eigenschappen van aminozuren.
Aminozuren zijn meer of minder gevoelig voor hitte. Sommige zijn extreem stabiel, en zal alleen maar uit elkaar vallen als het wordt blootgesteld aan een aanhoudende temperatuur van ongeveer 243 °C.
Maar er zijn ook aminozuren die al uit elkaar vallen als het aan een lagere temperatuur dan 100 graden worden bloot gesteld.

Je steld dat :

Pre-Digested verzorgt een prachtige mechaniek in je bol en zal er ook voor zorgen, dat je Aminol dus beter uitlekt uit je aas. Ze ondersteunen elkaar en gaan dus -meer dan goed- "hand in hand" in een goede receptuur.

Ik kan mij in het bovenstaande vinden Mitsz, maar je kan het zien als met flavours, langzaam uitlekken of snel. Hoe is de verdere bol opgebouwd en nog belangrijker, we gaan voor de atraktie waarde,…welke amino’s kook je kapot en welke niet?
Bestook je een karper niet met Pre-Digested Fishmeal en Aminol met de zelfde aminozuren?
Probeer je de karper te prikkelen met de zelfde componenten?
Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen opvattingen over aas, ik hou het duidelijk simpeler.
Als het om uitlekken gaat dan kan dat effect op meerdere manieren verkregen worden.

Je steld dat Aminol een eiwitgehalte heeft van 43%.
De aminol die ik gebruik is misschien een andere dan jij in je bezit hebt:

Aminol bestaat uit vloeibare aminozuren. het wordt door een biologisch proces gewonnen en bevat 55% aminozuren hetgeen overeenkomt met 9% organisch gebonden stikstof. Dit biologische proces waarborgt de juiste afbraak (hydrolyse) van eiwitten waardoor de juiste aminozuren in de juiste verhouding in het product aanwezig zijn.

Vitamin A 25,000,000 iu Vitamin B6 1,500 mg
Vitamin D3 5,000,000 iu Vitamin B12 7,500 mcg
Vitamin E (as á-Tocopherol Acetate) 5,000 iu Vitamin H (Biotin) 20,000 mcg
Vitamin B1 500 mg Vitamin PP 7,500 mg
Vitamin B2 500 mg Calcium Pantothenate 1,500 mg
Amino Acids (10,000mg)
Lysine, methionine, threonine, arginine, glycine, serine, histidine, leucine, isoleucine, phenylalanine,
tyrosine, valine, cystine, tryptophane, alanine, asparagines, aspartic, cysteine, glutamic, glutamine,
hydroxyproline, Proline.
Minerals and trace elements (4,000mcg)
Zinc, manganese, copper, potassium, calcium, sodium on a unique non-sugar energy carrier.

Shelf life 24 mnd

Kortom een totaal product in mijn ogen.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-12-2005 11:36

Harnold Kikkert schreef:In het rijtje met namen; Bart, Jan en Kees heb ik bewust even Mitsz weggelaten!

Ik heb gisteravond zijn presentatie bij de regio Zwolle mogen bijwonen, om te zien of Mitsz er werkelijk zoveel vanaf weet.

Wat een boeiende info, ben vanaf gisterochtend nog steeds wakker!

Dus het rijtje met mensen die "alles"van voeding weten is nu : Mitsz, Bart, Jan en kees :wink:

gr Harnold

Vindt wel dat je Chris Gabrielle hiermee zwaar tekort mee doet..mag zeker niet in het lijstje van jou ontbreken!
:wink:
gr
Hans