zijn eieren en soyameel negatief in een boliemix


Plaats reactie

is het gebruik van soyameel en eieren schadelijk in een boliemix voor de vissen en de vangsten

Peiling eindigde op 24-12-2005 21:03

nee deze producten hebben zich al meer dan eens bewezen
27
61%
mischien deze dingen zetten me aan het denken
13
30%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur
1
2%
ja ik geloof dat de geur en smaak van eieren mee werken aan dressuur en dat een mix zonder soyameel zorgt voor meer vis op de kant
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

10-12-2005 21:03

hey allemaal,

Ik heb van de week het boek van eddy stercks binnen gekregen '' It's mij Life ". Hierin heb ik een opmerkelijk gedeelte zitten lezen over aas. Dit gedeelte heeft mij wel aan het denken gezet, en ik was gewoon benieuwd of er misschien meer zijn onder ons met deze gedachtte, of ofdat jullie meningen of toevoegingen hebben over dit gedeelte.

Meneer eddy stercks schrijft in zijn boek over de dressuur op eieren. Hij basseert dit op het volgende. Als je bolie's 24 uur in het water legt zijn de meeste smaak en geurstoffen uit de bolie gelekt. Toen hij de bolie open sneed rook hij alleen nog een muffe lucht van eieren. Dit zette hem aan het denken en hij kwam op de gedachte dat de eieren die je in een boliemix gebruikt voor een groot deel nog rauw zijn, omdat men de bolie's maar 1 a 2 minuten kookt, en zoals een normaal persoon weet moeten eieren 5-7 minuten koken. Mijn vraag is wat kunnen/moeten we hier mee.


Eddy is sindsdien gaan vissen met bolie' zonder eieren en zoals je in zijn boek kan lezen (is een aanrader) zijn zijn vangsten opmerkelijk gestegen.

Ook laat hij soyameel uit zijn bolie's omdat hij te horen kreeg van een firma die vet soyameel maakte dat soyameel ontstaat doordat de soyaboon aan het scheuren is en de boon ranzig word, ze hier dan wit poeder aan toevoegen om deze ranzigheid tegen te gaan. En laat die ingieur van deze firma eddy nu ook nog meegeven dat dit witte poeder schadelijk zou zijn voor de vissen!!!!!!!!!!

Nou ik hoop dat iedereen zijn gedachten hier eens over laat gaan en dat men hier nuttige antwoorden of toevoegingen op geeft.

ik lees het wel

de groeten
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

10-12-2005 21:07

Geldt dit alleen voor de vette of ook voor de ontevette soya?

Gr,
J.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

10-12-2005 21:10

Het zet mij wel aan het denken... Ik heb het boek niet, maar wat kun je dan gebruiken om je mix te binden i.p.v. eieren ?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-12-2005 21:18

Soyameel of soyabloem (vet en ontvet) zijn 2 verschillende producten. Gaat het dan om de veelgebruikte soyabloem in het boek?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2005 21:37

Heb het boek niet, maar wordt er ook een alternatief aangedragen voor ei vervangende producten??
HB
Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

10-12-2005 23:16

he

hij heeft het over vet soyameel maar zegt dan ook weer gelijk dat hij soyameel niet meer gebruikt in zijn boliemixen. hij zegt ook dat hij niet weet of het voor elk product geld dat gemaakt is van soya, maar voor hem was het al genoeg wat die ingieur gezegd heeft over soya

een echt alternatief geeft hij niet en dat vond ik ook wel jammer maar ik hem hierover een mail gestuurd maar hij gaf niet echt een duidelijk antwoord dus zal ik hem nog eens moeten mailen daarover.

Groet Joost
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2005 23:24

Gewoon lekker eitjes blijven gebruiken. Of je moet boilies produceren en er een verhaal bij willen hebben.

Er zijn toch al flink wat discussies over dit onderwerp geweest. Zoeken dus maar.

Groet, Kees
Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

10-12-2005 23:31

he

ja klopt maar door dat er een nieuw boek is gelanceert waar enorm veel dikke vissen in staat en die ene meneer vist met bolie's zonder eieren en soyameel dacht ik misschien interresant om een pol te starten

groeten Joost
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-12-2005 00:17

Ach ja, Joost.

Er zijn meer grote karpers gevangen op boilies met eitjes dan zonder eitjes. Ei is een heel waardevol product en in sommige boilies het enige waardevolle product. Een echt ei geeft echter problemen bij de fabrieksmatige productie. Dus de aasfabrikanten gebruiken doorgaans vervangers. Daar kun je dan een mooi marketing verhaal bij maken.

Het voordeel van zelf boilies maken is dat je dit soort beperkingen niet hebt. En sprookjes zijn voor het naar slapen gaan. Daar zeg ik zo wat. :lol:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-12-2005 05:53

Mag ik de topic-starter van harte bedanken voor dit onderwerp?!

Spekkie naar m'n bekkie natuurlijk! :D

Ik heb het boek van Eddy nog niet gelezen, maar wel heb ik een zeer uitgesproken mening over dit onderwerp.

Waar het mij om gaat is het onderwerp dressuur. Zowel sojameel alswel eieren hebben een negatieve invloed op de vertering van voedsel voor een karper.

Eerst het ei...... Wel eens overwogen hoe het kan dat een diersoort (lees de mens) een andere diergroep(in dit geval kippen) kunnen doen vermenigvuldigden? Dit is voor de mens een groot voordeel. Mijn volgende vraag is: wel eens een voordeel gehad, zonder een nadeel?! Neen dus.......

Afgezien van diverse politieke zaken, blijken ook andere van belang....
Het kippenei heeft een tripsine-remmende werking op de vertering van van voedsel. Ook voor karper. Dit is op zich geen probleem, want het enzym tripsine wordt rijkelijk aangemaakt door een karper, dus een beetje ei kan geen kwaad. Dit is in de boilie"bakkerij" dus geen probleem en bovendien gebleken ook. De resultaten op ei en soja zijn niet van de lucht. Het blijkt elk jaar weer niet de stuitende factor voor een succesvol aas (niet alleen ik spreek uit ervaring toch?) Eieren zijn wel heel moeilijk te verwerken en dat vind ik wél een overweging er mee te stoppen. Het is tijdrovend en hygienisch problematisch om met eieren te werken. Met een goed (dus vers) eipoeder kun je gelijke resultaten behalen, het is alleen jammer, dat zo'n product slechts zelden onze markt bereikt. We willen wel vismeel gebruiken, maar gebruiken geen verse vis. We willen wel maismeel gebruiken, maar gebruiken geen verse mais (in een boilie!). Als het gaat om "eiermeel", ligt de opinie echter anders. Dit moet vers! Waarom? Waar ligt dat aan? dat ligt dus aan óf de slechte kwaliteit óf aan de verteerbaarheid van het product.

Beide zijn niet wenselijk, maar dressuur heeft hier in mijn optie helemaal niets mee te maken. Hoe zit het dan met de dressuur op griesmeel, tarwemeel, maismeel en (for Godsake!) vismeel. Zijn die dan niet met regelmaat gebruikt?! Dacht het wel dus en dressuur op boilieingredienten lijkt gebakken lucht.

Wél is tarwemeel goedkoper in boilies en biedt toch dezelfde mechaniek in je aas. Het bindt zelfs beter en heeft dus grote (commerciele) voordelen t.o.v. sojameel. In sommige recepturen is het ook geen voordeel om sojameel te gebruiken i.p.v. tarwemeel. Dressuur blijft voor mij echter een dubieuse reden.

Het gebruik van afwijkende ingredienten vind ik wél een optie. Het lijkt me logisch, dat dit wél een verschil kan maken, als we het hebben over dressuur.

Soja (en nog een hele bubs "plantaardige broeders"), heeft dus eenzelfde remming op de spijsvertering als kippenei. Toch vind ik dat vismeel eenvoudiger herkenbaar is als ingredient. Dressuur is -mijns inziens- geen argument in dit gesprek.

De logica blijkt te vinden in de commercie en dat vind ik géén vies woord. Een ieder mag van mij voldoen aan vraag, door het noodzakelijke aan te bieden. Betaalbare boilies zijn daarin een sterke strategie en dus een wenselijke optie.

Dressuur op ei en soja...............?

Lijkt me sterck.......

met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

11-12-2005 10:57

Over die muffe lucht ben ik nog niet helemaal uit, ik heb meerdere keren m'n home mades in een glas kraan/viswater laten staan om vervolgens na een uurtje of 24 te kijken/voelen/ruiken wat er nog van over is.
Daarbij heb ik ook rekening gehouden met het feit dat het haakaas doorboord is en ook van binnenuit wordt verzadigd met water.
Tot op heden nog geen muffe geur waargenomen.

Het water waar ik nu vis, ervaar ik die muffe geur wel, maar!!! als ik de boilie opensnij of breek dan komt die heerlijke geur vrij zoals die boilie rook voor dat ie te water gelaten werd, dus denk ik dat het aan de bodem ligt waar de boilie zich op bevind.

Ik ga ervan uit dat m'n ballen niet langer dan 24 uur op de bodem liggen (kan het helaas niet checken dus is dat voor mij een aanname) en binnen dat tijdsbestek al lang verorbert zijn, daarbij verwissel ik om de 4 uur m'n haakaas om er voor te zorgen dat de presentatie optimaal blijft.

Mocht het zo zijn dat de voerballen langer dan 24 uur blijven liggen zou ik dat dan toch moeten merken in de resutaten.

Gr,
J.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

11-12-2005 11:05

joost,
ik heb op; mischien deze dingen zetten me aan het denken gestemd.
die muffe lucht heb ik niet aan mijn boilie.
ik laat mijn boilie echt niet langer dan 10uur in het water liggen, ik heb het in een glas geproberend, ik heb de boilie 10uur in het water laten liggen ik heb hem gewoon op een hair gedaan.
na 10 uur heb ik de boilie eens open gesneden en ik rook er eens goed aan maar bij mijn boilie merkte ik er niks van volgens mij ligt het er ook aan wat voor flavour je door je boilie doet! :-?
mischien laat de eddy strecks zijn knikkers wel heel kort drogen!
als je ze nou gewoon kookt tot ze gaan drijven en je laat ze langer drogen zul je zien dat er niets van te merken is :lol:
succes
plassen zijn perfeckte viswateren,
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

11-12-2005 14:08

Joost,

Ga naar http://www.carpweb.nl,
Artikelen,
Aas,
Geen eieren meer in je boilie?

Dhr. Walter Vialle heeft iets over DOORHAALEIWIT geschreven,
groeten,
dARKO
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-12-2005 11:50

(( Mitsz schreef));
Het kippenei heeft een tripsine-remmende werking op de vertering van van voedsel. Ook voor karper. Dit is op zich geen probleem, want het enzym tripsine wordt rijkelijk aangemaakt door een karper, dus een beetje ei kan geen kwaad.))

Maar hoe is de tripsyne-remmende werking nu na verhitting?
Dit in het licht van het ei en "getoaste soja"?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

12-12-2005 13:00

Linkje over soya.... komt soya er niet echt positief uit.

http://www.westonaprice.org/soy/soy_brochure_nl.html

Leuke discussie,

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-12-2005 13:01

Joost van Oostenbrugge schreef:he

hij heeft het over vet soyameel maar zegt dan ook weer gelijk dat hij soyameel niet meer gebruikt in zijn boliemixen. hij zegt ook dat hij niet weet of het voor elk product geld dat gemaakt is van soya, maar voor hem was het al genoeg wat die ingieur gezegd heeft over soya

een echt alternatief geeft hij niet en dat vond ik ook wel jammer maar ik hem hierover een mail gestuurd maar hij gaf niet echt een duidelijk antwoord dus zal ik hem nog eens moeten mailen daarover.

Groet Joost



Joost,

dat hij geen duidelijk antwoord geeft lijkt me logisch!
Het is zijn geheim, zijn trucje en daar verdiend hij genoeg centjes mee.

iedereen wil nu bij hem bollekes bestellen, want ja... Een boek met zoveel dikke vissen spreekt voor zich, toch?
Tuurlijk kan het op sommige wateren zo zijn, maar ja, wat mitsz al schreef... Hoe zit het dan met de dressuur op tarwemeel, vismeel en griesmeel?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

12-12-2005 18:03

zet zijn antwoord mss eens op het bord.
want sommige begrijpen de verdoken taal of verstopte kleine tips heel goed omdat ze in het milieu zitten.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

12-12-2005 21:36

Joost van Oostenbrugge schreef:Meneer eddy stercks schrijft in zijn boek over de dressuur op eieren. Hij basseert dit op het volgende. Als je bolie's 24 uur in het water legt zijn de meeste smaak en geurstoffen uit de bolie gelekt. Toen hij de bolie open sneed rook hij alleen nog een muffe lucht van eieren. Dit zette hem aan het denken en hij kwam op de gedachte dat de eieren die je in een boliemix gebruikt voor een groot deel nog rauw zijn, omdat men de bolie's maar 1 a 2 minuten kookt, en zoals een normaal persoon weet moeten eieren 5-7 minuten koken. Mijn vraag is wat kunnen/moeten we hier mee.


Wat wordt er nu uiteindelijk bedoeld ? Gaat het nou om de dressuur op het ingredient ei, of om het feit dat de ei als het ware ''rauw'' in de boilie is verwerkt ? Hoe het ook zij, het probleem met stinkende boilies die muf worden van ei, dat probleem heb ik bij mijn mix niet. Voor mij dus bewijs genoeg dat er weer eens iemand zichzelf wat belangrijker en intressanter probeert te maken door zichzelf in mysteries te hullen. Persoonlijk ben ik ook van mening dat je moet vissen met een aas waar je zelf vertrouwen in hebt. Een boilie zonder ei, daar geloof ik niet in en zal hier dus ook nooit en te nimmer mee gaan vissen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-12-2005 21:50

Niels/Joost.

Een ei moet inderdaad 7 minuten koken, maar een ei is ook 20 ? keer zo zwaar als een boilie? Bovendien snijd ik altijd een boilie door en voel ik of hij van binnen goed heet is. De binnenkant van de boilie is dus ruim meer dan 42 graden warm, waardoor ik aanneem dat het meeste eiwit gestold is. Dit kan je alleen al afzien aan de vaste structuur van de boilie, die tot binnenin zo is. (anders zou hij nog klef zijn van binnen, als een niet goed gebakken appeltaart.)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

12-12-2005 22:22

Sjoerd Groot schreef:Een ei moet inderdaad 7 minuten koken, maar een ei is ook 20 ? keer zo zwaar als een boilie?


Precies Sjoerd, hier ben ik het helemaal mee eens. Daarom ben ik altijd wat sceptisch als het om dit soort berichten gaat, het is een beetje appels met peren vergelijken namelijk.

Ook jammer dat er geen duidelijk alternatief gegeven wordt, maar dit even terzijde.
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

12-12-2005 22:31

eiwit stolt rond de 70-75 graden denk hierbij aan het pocheren van ei of vis :P
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-12-2005 13:38

Vind het wel heel kort door de bocht.....ik kook een ei 7 min een boilie is vele malen kleiner dan een ei waardoor de temp in de kern ook vele malen sneller op 100graden komt te liggen gevolg is dan ook dat je hem ook veel korter kan koken!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-12-2005 14:32

Een boilie is idd kleiner, maar als je hem nu 1, 2 of 3 minuten in kokend water laat liggen. Hij heeft een gestolde harde buitenmantel, maar de kern is vele malen zachter, kruimelig en dus niet gestold (toch?).

Wellicht dat Mitsz daar een antwoord op heeft (heb er mezelf vele malen minder in verdiept). Hoe zit het idd na het koken mbt die tripsine remmende werking van ei? Zoals Henk ook al aangaf. Interessant mbt idd de kookduur van normale eieren dan wel de keuze voor ei-albumine en ei-poeder als binders in de boilie.

Even nog wat kwijt over Eddy zijn argumenten en de boilie van PL. De boilie bevat idd geen soyamelen en rauwe eieren. Maar om de hardheid en binding te verkrijgen wordt er wel gebruik gemaakt van ei-albumine en ei-poeder (dit heb ik al vaker geschreven). Gewoon omdat de voedingswaarde die een ei bevat weldegelijk belangrijk is in een boilie, zeker voor de langere termijn. Kunstmatige binders bevatten niet die nodige voedingsstoffen en zullen dan ook mindere vangsten tot gevolg hebben (kijk maar naar de "crapfood (woordspeling he! :wink: )" ballen, geen eieren, enkel kunstmatige binders en conservering, dus absoluut niet geschikt in een lange termijn visie wbt aas (en ook niet in mijn korte termijn, maar dat terzijde).

Maar de melen zijn al een keer gekookt geweest (gemalen en gedroogde verhitte eieren), daardoor zit er zeker geen rauw product in het aas, wat in mijn visie beter is voor de vis qua verteerbaarheid. Zo zie je ook bijvoorbeeld dat geextrudeerde producten beter worden opgenomen door de vis (ook volledige verhitting onder druk, waardoor de zetmeelketens afbreken en beter opneembaar worden). Maar goed, dit alles even terzijde.

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die zich diep in de stof tripsyne remmers verdiept hebben.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-12-2005 14:53

Het zal trouwens in mijn ogen niet zozeer dressuurdoorbreking zijn, maar wel de verteerbaarheid van de boilie, waarbij de boilie zonder rauwe eieren en soya in het voordeel is. Een beter gevoel bij een bepaald aas...

Hele leuke link trouwens Ulco, iig blij dat soya ook niet tot mijn dagelijkse dieet behoort.

Kijk, Mitsz geeft aan dat de karper voldoende tripsyne zelf aanmaakt voor de vertering, zodat een beetje remmende werking geen kwaad kan. Maar een bol met daarin 1/3 deel soya en 10 eieren, dan praat je over een samenstelling met meer dan de helft tripsyne remmers. Dan praat je dus ook niet over een beetje meer in mijn ogen. Ook zal er in de gesteldheid van de vis wel een rede zijn dat hij behoorlijk wat tripsyne aanmaakt (voor de vertering van proteinen), want niks doet hij voor niks natuurlijk, zo zit het dierlijk leven niet in elkaar. Het zal wel nooit onderzocht zijn denk ik (ben zelf iig geen rapporten tegen gekomen op het internet), hoeveel remmers uiteindelijk schadelijk zijn voor de vis zijn vertering en dus ook groei, waardoor de vis zich weer niet goed voelt bij een geheel.

Ook nog even een kleine andere stelling in het verhaal. In de overleveringen wordt vaak beweet dat een lagere proteine boilie beter gewaardeerd zal worden door de grotere soortgenoten in de populatie, dit omdat zij geen eiwitten meer nodig hebben voor de groei. Eiwitten zouden een grotere aantrekkingskracht hebben op de kleinere vissen...

Waarom wordt er dan door bijna alle vissers die met "mijn" boilie vissen (de vismix praat ik over), met toch een behoorlijk eiwitpercentage en daarbij nog veel voor de karper goed opneembare eitwitten, gemiddeld vergeleken met de populatie juist zwaarder gevangen? Dit is gewoon een feit en de laatste jaren zeker gebleken! Zouden die grote vissen dan toch liever eiwitten hebben? Wordt de goede verteerbaarheid (veel minder remmende werking) juist door die grote vissen gewaardeerd (zullen procentueel vaak veel meer boilies eten dan de kleinere vissen)? Op zich ook wel een leuk punt van discussie om toe te voegen aan dit onderwerp.
mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-12-2005 15:09

Mijn boilies zijn van binnen ook altijd goed hard dat de buitenmantel van een boilie vaak harder is zal eerder liggen aan het feit dat de buitenmantel eerder droogt dan de kern en heeft in mijn ogen niks te maken met mindere uitharding of stolling van eieren.Tjah en als ik kijk naar de resultaten van oa soyameel dan denk ik dat deze zich zeker al bewezen heeft in het verleden, vergeet niet dat over het algemeen de boilie niet het hoofdvoedsel is van de karper hou dit gegeven dan ook goed in je achterhoofd wanneer men spreekt over optimale voedingswaarde van een boilie. Want wat is die dan waard als een vis bijv een halve kilo boilies vraat en daarna een halve kilo tibifex of mais om maar iets te noemen. We vergeten dat het gaat om de totale voedsel inname van een organisme en het is voor ons onmogelijk te bepalen wat een vis naast onze boilies nog meer eet
Plaats reactie