Discussie ! vismeel en de winter


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 13:38

Daarom...

Dat is juist de reden van het succes van de vrije amino's en wateroplosbare ingredienten....
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 13:39

marijn ham schreef:De vis kan deze aminozuren van grote afstand waarnemen en zal hierdoor geprikkeld worden om te gaan vreten.


Eetlustopwekking dus, maar als de vis 'verzadigd' is ?
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-10-2005 13:49

Te atractitief kan ook tot gevolg hebben dat je in verhouding meer kleine vis gaat vangen omdat deze veelal sneller op de vloerplek zijn. Waarom vangt pietje met ready made x toch opvallend veel dikke vis...juist omdat daar weinig actractors inzitten en daardoor de kleine vissen de grote niet te snel af zijn. Op een water in frankrijk met een wat hogere bezetting waren de dikke vissen steevast te vangen op minder atractieve bollen. Maar aangezien kleinere vis waarschijnlijk eerder verzadigd is richting de winter zal dit " probleem" zich minder snel voordoen.

Het zich "lekker blijven voelen" na regelmatig consumptie van onze bollen bij een goed onderhouden voerstek, is volgens mij nog belangrijker dan atractie!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 13:52

Eiwitten en vetten mijden in de winter, een hoog koolhydraatgehalte dus ?
Maar een boilie die dus alleen maar koolhydraten bezit, heeft de vis dus niet genoeg aan.
De vis zal na verloop van tijd de boilie dus gaan mijden omdat hij er niet genoeg aan heeft !?
Koolhydraten zijn energyleveranciers, maar als de vis vrij passief is gebruikt hij weinig tot geen energy ?

Benny, hoe kan de vis vetten waar hij niets mee kan doen i.v.m de watertemp. en daardoor een traag verteringsproces wel gaan opslaan in het lichaam ?
Olieen stollen niet maar worden wel dikker, en het uitlekken dus drastisch word verminderd !

Douwe energy wat overblijft word omgezet in vet ??? hoe is dat mogenlijk, dat heb ik namenlijk nog nooit gehoord, energy omzetten naar vet heel raar, andersom wel, vet wat overblijft kan omgezet worden in energy (interen op zn vet)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 13:58

Ulco,

We hebben het met vrije aminozuren juist niet alleen over attractie.
Onder attractie zie ik olieen en flaviours, eventueel kruiden.

De vrije aminozuren bevat een heel ander iets...

De vis vind zijn voedsel op basis van... Juist, vrije aminozuren.
Hierdoor weet hij dat er voedsel ligt.
Hij zal ook niet nalaten de boilie te laten liggen, vanwege de vrije amino's dier er rondom de bol hangen en zweven...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 14:01

Bart,

Energie (suikers) omzetten naar vet...

Waarom word ik dikker als ik veelal suikers eet en drink, denk aan snickers, coca cola, enz..

De suikers worden omgezet naar energie, maar als je niet meer energie verbrand, dan wordt het omgezet in vet, of beter gezegd...

De zwembandjes krijgen weer wat extra vet...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-10-2005 14:06

Bart-Jaap,

Vetten verbranden volgens mij pas als de vis actief zwemt. Bij GEEN be-
weging, zullen die vetten volgens mij wel worden opgeslagen, omdat het
simpelweg niet verbrand bij weinig beweging.
Olien worden inderdaad dikker, maar er zit wel degelijk verschil tussen
dierlijk (visolie) en plantaardige (olijfolie) olien qua verdikken bij koude
watertemperaturen.
Nog even over vetten: Hoe bedoel je met vetten waar ie niks mee kan
doen? Als een vis vet (ga van dierlijk uit) binnen krijgt in de winter, dan
zal dat worden opgeslagen in de winter. Inderdaad hier gebeurd niks mee,
omdat de vis het niet verbrand! Dus snelle verzadiging....

Ulco,

Een karper is er sowieso bij gebaad, dat ie zich goed voelt op ons voer.
In de winter gebruik ik een mijn inziens goede mix, en ook goede attrac-
toren.
Het gene wat jij beschrijft dat bollen met meer attractie meer kleinere vis-
sen eventueel aantrekt cq gaat vangen, die ervaring heb ik niet! Dit om-
dat kleinere vis in de winter nog weer stukken minder actief is dan de gro-
tere exemplaren.
Het gene dat Douwe beschrijft dat grotere vissen minder eiwitten en vet-
ten nodig heeft globaal gezien, dat klopt! Vandaar dat volgens mij gezien
boilies op koolyhdraat (nooit 100% koolyhdraat) en weinig vetten, over
het algemeen "meer" grotere karper opleverd; het gehele jaar gezien.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2005 14:08

Bart eet maar eens veel en doe weinig moet je eens zien hoeveel energie in vet wordt omgezet.
Spit eerst eens een stukje voedingsleer door.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 14:21

Benny,

Grote vis op voornamelijk koolhydraatrijke boilies zoals jij beschrijft.

Heeft luc de B daar geen leuke theorie over geschreven??

Klopt in veel gevallen wel, al vang je ook zware vis op vismeelbollen...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-10-2005 14:26

Marijn,

Toch blijkt dat in praktijk vaak te kloppen! Ik zeg dus absoluut niet, dat
eiwitrijk aas geen grote karper vangt; daar zijn ook voorbeelden genoeg
van!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 14:33

Dat zeg ik...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-10-2005 14:36

Zou het niet gewoon zo zijn dat eiwitrijk aas meer kleine vis aantrekt en daardoor de grotere vissen minder kans krijgen. Denk zelf niet dat de grote vissen een uitgesproken voorkeur voor koolhydraten hebben maar denk zelf wel dat kleinere vissen wel een voorkeur aan extra eiwitten hebben. Dit ook omdat ze juist voor de groei dit extra nodig hebben.

Maar terug naar het onderwerp... vismeel in de winter!


Zolang er niet te veel gevoerd is in het najaar kun je denk ik gerust nog een redelijk aandeel vismeel gebruiken in je wintermix. Hoe meer je voert en er gevoerd wordt hoe meer je moet oppassen met verzadiging lijkt mij. Zelf zou ik in de winter kiezen voor een aandeel vismeel van zo'n 10-15% en verder idd toch veel vezels e.d. Verder het liefst wat kleinere boilies 15mm oid, omdat de kleinere karpers en witvis toch ook vaak minder actief zijn.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 15:49

Douwe/marijn, sorry ik had een verkeerde interpretatie van energy, voor jullie staat suiker gelijk aan energy, ik vatte energy op als bijv. verteerde suikers die omgezet zijn naar energy, dus het drinken van een kop koffie of het eten van een mars waarna je er dus weer lekker tegenaan kan :oops:
Ongebruikte energy (suiker e.d) die dus nog niet zijn omgezet door het lichaam in energy, die zullen zeker worden omgezet in vet om daar allicht later op in te kunnen teren.

Benny met vetten waar de vis niets mee kan bedoel ik de vetten die hij dus niet kan verteren bij de lage tempraturen, ik denk dat de vis deze vetten dus ook niet kan opnemen in het lichaam, en denk dat er mischien zelfs niets met die vetten word gedaan en dus weer word uitgescheten.
Zomaar een hersenspinsel ! :roll:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-10-2005 17:46

Ulco, de eerste 2 geen idee, misschien iets voor een bioloog. Dat van dat eruit spuiten heb je helemaal gelijk in. Vissen zijn meesters in het zo makkelijk mogelijk voedsel opnemen, maar weten donders goed wanneer het ze geen voeding brengt (zie Ready's). Je moet erin dus een balans zoeken, maar omdat de spijsvertering en doorlooptijd van voedsel in de winter vele malen langer duurt, kan het dus minder kwaad om de darmen wat extra te stimuleren, om zo de doorlooptijd in te korten. Als hij in die 12 uur zijn voedingsstoffen er niet uit kan halen, lukt dat in die 24 uur ook niet. Vis momenteel met een vrij eiwitrijke boilie die op dit moment een doorloop heeft van 6 a 12 uur (iig bij 2 verschillende vissen dan toch), vis ermee door tot het niet meer loopt. Dus ben benieuwd de komende Maand(en)

Wat attractie betreft kan ik je wel vinden, maar mijn beredenatie is zo. In de winter hoeft een karper in princiepe (zeker met het grote aantal najaarse voercampagnes) niet te eten, dus moet je zijn interesse wekken dmv een boilie die een hoge attractie heeft. Zeker dus bij het instant vissen. Maar in mijn ogen ook meer van belang op een voerstek in de winter. Behalve dus als je ze echt hebt wachten op de stek en het water niet kapot is gevoerd in het najaar, maar die zijn er hier iig nog maar weinig. Als je zelf echt iets op kan bouwen in het najaar/de winter en je kan je eigen ding doen. Dan is die attractie van minder belang. Kijk bijv. maar eens op het Kempisch en de jongens die bovenmaats vangen in de winter, 9 van de 10 keer zitten zij met een attractieve boilie te vissen. En dat is een water wat aan de gang gehouden wordt, er wordt meer gevoerd dan waar dan ook.

Ik weet in ieder geval dat vooral de B-vitamines van belang zijn voor de spijsvertering, daarom ook is het een van de krachtige punten van bijv. Knoflookpoeder. Maar in hoeverre deze vitamines de zaak aan de gang houden in de winter als ook de andere vragen. Echte biologievragen, maar inderdaad wel belangrijk om niet te veel aannames te maken wat betreft de benodigde boilie tijdens de wintermaanden.

Marijn, momenteel is het effectief een percentage van 25% op de mix, geextrudeerd (verwarmt in extruder, dus het gehele voer is als het ware voorverteerd) visvoer (58% eiwitten), dus ongeveer een 16% van de boilie. Nog net onder de 30% dus :wink:. Heb andere jaren het omlaag gegooid naar 12,5%, maar wil het dit jaar eens blijven proberen met de 25 en kijken hoe lang het doorvangt. Volgend jaar ga ik nog hoger met de percentages in de hoop dat het wat extra opleverd, wat betreft attractie, maar hij doet het nu al 4 jaar naar behoren.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-10-2005 17:53

Oh, en voor degenen die denken dat ik verstand heb van vissen, ik loop hier ook maar wat uit m'n nek te lullen omdat ik geen zin heb mijn opdracht voor rapporteren Nederlands af te maken. Dat komt zo wel :(

Morgen inleveren en dan 3 weken vissen, kan niet wachten! Want die theorieen zijn allemaal leuk en aardig, maar aan de waterkant zal het moeten gebeuren.

Oh, en naar de maatstaven van Jantje ben ik dit jaar maar een guppensleurder, niet dat het een minder seizoen is geweest hoor, heb meer vissen gevangen dan de 2 jaar daarvoor. Maar ja, soms zijn ze groot, meestal zijn ze klein...

Dit even nog off topic, 8) :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-10-2005 17:57

Hallo Bart-Jaap.

Een hoge biologische voedingswaarde door gebruik te maken van ingredienten welke gewonnen zijn door processen die het ingredient minder negatief beinvloeden.Denk aan low temp. vismeel, soluble fishproteine ed.
Daarnaast geef ik mijn boilie altijd een geur cq smaak mee welke in poedervorm is en dus niet snel uitwasemd en ook weer een voedingswaarde hebben, denk aan Green lipped mussel extract/leverpoeder etc.
De textuur van de boilie welke ik nastreef is vrij compact maar wordt binnen 12 u zacht en dus snel actractief voor de vis.

Maak mijn boilies overigens niet zelf maar heb een goede mix gevonden na wat speurwerk.

Suc6, Walter.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2005 18:48

Bart Jaap, suiker alleen is niet gelijk aan energie.
De belangrijkste energiebron is voedsel in zijn algemeenheid.
Bij de afbraak van eiwitten,vetten en koolhydraten - daar komen jou suikers - komt energie vrij.
De waarde van die energie wordt uitgedrukt in kilojoule of kilocalorie.
Vetten worden niet gereserveert maar wel degelijk afgebroken en opgeslagen als energie wat weer gedeeltelijk kan worden omgezet in lichaamseigenvet.
Energie kan ook worden afgestoten via de ontlasting.
Energie is nodig bij een lichaam in rust, om de stofwisseling aan te zetten, om arbeid te verrichten.

Om extra vezels toe te voegen om de doorgang van ontlasting te bevorderen, zeg maar populair de vis in de schijterij brengen, heb ik mijn bedenkingen.
De vis zal zich niet prettig voelen op het aas, dat willen de meesten toch is het niet?
En de passage is zo snel dat vele belangrijke toevoegingen die wij erin stoppen niet opgenomen kunnen worden.
Resultaat de vis zal zich niet prettiger gaan voelen wat wij met die toevoegingen wel willen bereiken.
Ik denk dan ook dat een evenwicht in vezelrijke stoffen belangrijker is dan het veroorzaken van een snellere doorgang.
Een niet onbelangrijk gegeven bij voedingsvezel is ook dat het een remmende werking heeft op het hongergevoel, maw de behoefte aan voedsel zal afnemen.

In hoeverre dit terug te leiden is naar de maagloze karper weet ik niet.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 19:09

Douwe ik bent het wel met u eens m.b.t uw opmerking over de vis aan de schijterij helpen, dat dit niet goed is
100 % waar, maar ik denk dat je daar juist een balans in moet vinden, zodat de doorloop wel word bevorderd, maar niet word 'overhaast' laten we het zo maar zeggen

Hoe ziet uw winterboilie eruit ? (als ik vragen mag natuurlijk)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2005 19:13

Bart,

Spijsvertering moet je helpen, en kan met meerdere kruiden, denk aan Robin Red, kaneel, koriander, enz...

Allemaal schijtopwekkende ingredienten.

Blijft bij dat de% vismeel in je bol erg veel is...
Heb je weleens gedacht aan bijvoorbeeld een soja lecithine, welke de vetten in stukjes knipt en de vis ze hierdoor nog veel sneller kan verteren en verwerken??


Op een voerstek in de winter moet je gewoon zorgen dat er dagelijks of om de dag voer ligt, dan hou je ze wel aan de praat.
Dan kan je met 10 maar ook met 25% eiwitten nog je vis vangen.

Als je attractie in je bol verwerkt, dan ga je meer voor het instant succes.
Mijn winterstek ben ik nu al aan het bevoeren, buiten het feit dat ik met lt vismeel draai en een voorverteerde vismeel (vrije amino's) gebruik ik niu weinig extra attracties behalve wat visolie.

De vis kent mijn boilie nu erg goed (6 weken gevoerd zonder te vissen) en het vertrouwen hebben ze nu wel in mijn bollen gekregen.

Dan maakt het niet zo heel veel uit of je er een extra flavour in verwerkt of wat dan ook.
De vis zal in de buurt van de stek blijven liggen en in mijn ogen is dat zelfs nog belangrijker wat dan ook.

Blijft een feit dat je je bol moet aanpassen naar de winterse wensen van de vis.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

03-10-2005 19:41

Goed komt er een 2e onderwerp bij.
Waaraan voldoet een goede winterboilie ?

Als ik een beetje de reactie's opsom kom ik uit op een boilie die het liefste een hoog koolhydraatgehalte heeft, en een laag vet en eiwit gehalte ?
Hoe dit te behalen, producten als griesmeel, aardappelmeel, maizena, maismeel bevatten een hoog koolhydraat gehalte en een vrij laag vet en eiwit gehalte. maar dat is nog geen boilie :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2005 20:08

Doe ik er ook een schepje op.
Waarom niet veel goed vismeel en weinig vet en koolhydraten en net genoeg vezels?
Eiwitomzetting kost meer energie en levert derhalve minder energie op dan vet en koolhydraten.
Koolhydraten zijn de grootste energiebron in de voeding.
Vetten zijn met weinig stofwisselingsenergie te benutten.
Verhoging van de stofwisseling;
4 % bij vet, 6 % bij koolhydraten en tot 30 % bij eiwitten terwijl die maar weinig energie leveren.

Minder snel verzadigen toch een goede eiwitherkenning.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

04-10-2005 15:04

Ik heb nu een keer ready mades van de WS Big Boy dat is een soort halibut boillie, kan ik halibut in de winter gebruiken denken jullie ? Omdat het ook een soort vismeel is :roll:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-10-2005 15:44

Mijn ervaringen met ready mades in de winter zijn niet erg goed te noemen...
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

04-10-2005 15:46

Bart-Jaap Koorn schreef:producten als griesmeel, aardappelmeel, maizena, maismeel bevatten een hoog koolhydraat gehalte en een vrij laag vet en eiwit gehalte. maar dat is nog geen boilie :wink:

Niet? :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-10-2005 16:24

Een boilie is een gekookt deegballetje, dat is met die melen prima te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!