Tijgernoten en kwaliteit.


Plaats reactie
Omar Oumnad
Berichten: 26
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Rijssen

13-01-2002 20:27

Dag mensen,

Ik vis al enkele jaren met tijgernoten en heb al zeer varierende kwaliteit meegemaakt. Ook de prijs verschilt soms enorm. Ik kocht eerst vaak 2,5 kilo verpakkingen, dit waren meestal goede en vooral grote noten. Ik kocht ze bij Carp Team Europe. Tegenwoordig koop ik 25 kilo zakken. Dit is voordeliger maar de kwaliteit is vaak minder.
Ik heb pas een zak gekocht met medium size noten voor +/- 90 gulden. Als je dan grote wilt kost het al 220 gulden.

Als er nog iemand tips heeft of adviezen over het kopen en gebruiken van tijgers hoor ik het graag.

omar
Gast

13-01-2002 21:27

Blijft altijd lastig om goede kwaliteit te hebben. Over het algemeen is de kwaliteit van 25 kg zakken minder dan die van 2,5 of 5 kg.

Vraag eens aan je collega-vissers waar zij hun nootjes gekocht hebben en hoe zij de kwaliteit vinden...
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

13-01-2002 23:13

Even over die grote noten :eek:
Ikzelf en een aantal mensen die ik ken hebben juist heel goede ervaringen met de kleinere noten. Het lijkt of de vis hier onvoorzichtiger mee omgaat.
Raymon
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 03:41

Kleine of grote noten.

Ik heb nog nooit in mijn "vissersleven" een zak tijgers gekocht die allemaal even groot waren. De groote vind ik ook het minst belangrijk.
Versheid en de juiste opslag zijn veel belangrijker.
Het blijft toch wel vreemd dat er op aassoorten zelden tot nooit een t.h.t. datum op vermeld staat of een verpakkings datum, laat staan wat de ingrediënten zijn. Ik kan mij heel goed voorstellen dat bepaalde leveranciers zich schamen voor de producten die zij gebruiken en dan zulke prijzen rekenen. Alle voor consumptie geschikte producten voor mensen en ook die voor onze favoriete huisdieren zoals honden en katten hebben deze verplichting wel inclusief voedingswaarden enz.
Ik werk zelf in een buurt waar veel veevoederbedrijven zijn en één daarvan is voor mij tijgers gaan inkopen. Ik geloof trouwens niet dat tijgers voor veevoer gebruikt worden maar hij kon eraan komen voor de schappelijke prijs van fl. 145,00 per 25 kilo. Top kwaliteit.
Als je in zo'n zaak je ogen de kost geeft en een beetje informeert naar de voedingswaarden van bepaalde veevoeders (paardenbrokken, voor mij de pellets op dit moment) dan kan je in verhouding tot wat er voor de hengelsport "geselecteerd" word betere producten verkrijgen voor veel minder geld.
Zoeken naar een leverancier die kwalitatief goede tijgers levert, groot of klein, voor een redelijk bedrag lijkt mij dus het beste.
En koken die dingen aub, liefst zo lang mogelijk!!!!!!!
groet MB
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

14-01-2002 09:47

Sorry voor het verstoren van het onderwerp,
maar Michel,
zou je mij iets meer kunnen vertellen over die paardebrokken die je gebruikt?
Gr. Raymon
Mail mag ook wel, of private message, zodat ze hier verder kunnen gaan over de tijgerssss.
Groeten Raymon
raymonschra@hotmail.com
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

14-01-2002 22:19

Wat betreft grootte zijn ze niet gelijk, die tijgers. Maar wat er bedoelt word met de grootte zal de gemiddelde grootte wel zijn. Zelf heb ik met de grotere exemplaren betere resultaten geboekt dan met de kleintjes. Die kleintjes gingen bij mij wel eens brasems mee aan de haal, terwijl dat met de grotere niet het geval was.

Wat betreft kwaliteit heb ik verschillende "merken" gehad. Ooit eens een zak gekocht van 25kilo voor een gulden of 90. Maar daar was niets mee te beginnen omdat er geen, of niet genoeg, olie in zat. Tegenwoordig koop ik ze van Wielco. Die zijn wat duurder, +/- F175,- per 25 kilo, maar dan heb je ook wat goeds. Misschien zijn ze elders wel goedkoper maar om eerst een gulden of 30 aan brandstof te verrijden om vervolgens misschien ook 30 gulden uit te sparen schiet ook niet op.

Dan der bij; we zitten soms ook met een klein kapitaal aan de waterkant dus waarom bezuinigen op het aas?
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-01-2002 09:16

hoi allemaal

De kwaliteit van tijgers is goed te testen. Je moet ze proeven! Smaken ze niet zoet(of maar heel licht(laten liggen!!!). Zit er een romige nasmaak aan(hoger oliegehalte)?? dus zijn ze zoet en romig? Ja? kopen die hap, de grote maakt in dusvere wat uit dat ze vaak minder smaken. Nog iets, koop ze vers!! dit zijn altijd de zoetste en romigste!! en proef ze dus!

mvg

Roger Feijen
Pieter de Jongh

15-01-2002 21:28

Op de ksn-meeting, 25kilo voor FL75.=
op de stand van Vlemmix.
Goed genoeg om te gebruiken.

Groeten
pieter
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2002 09:03

Pieter,

Idd zijn die Vlemmix tijgers van aardige kwaliteit.
Misschien omdat ze zo veel inkopen en verkopen dat men altijd verse heeft?

En voor 75 a 100 gulden voor 25 kilo kan je ook nog eens een keer wat voeren?

Nog een vraagje: hoeveel voeren jullie met tijgernoten vooraf, gemiddeld dan en hoeveel bij het daadwerkelijke vissen zelf!

Gr.
Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

16-01-2002 13:43

He bertil normaal voeren we nooit voor met tijgers. als we dan gaan vissen strooien we een paar handjes bij het aas.Ik heb zelfs wel gevangen op een enkel nootje zonder te voeren.Dit was vlak voor de paai en door de vele aanbeten die we toen kregen was ik door m,n nootjes heen
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-01-2002 02:49

Raymon, ik heb je vandaag gemaild dus ik hoor je wel.
Bertil, jou vraag over de hoeveelheid tijgers die je moet voeren is geheel afhankelijk van de groote van het water en of tijgers al geintroduceert zijn. Vis eigenlijk alleen maar op grote meren en merk hier duidelijk, dat tussen de introductie en het daadwerkelijk door de karpers herkennen van tijgers als voedsel, een beduidend langere periode zit dan op een kleiner afgesloten water. De redenen hiervoor lijken mij duidelijk. Als niet elk gehucht een Mac zou hebben zouden ook veel minder mensen die, eh.....eten.
Op 1 bepaald water heeft het 2 jaar!! voeren geduurd voordat de eerste run op tijgers kwam terwijl toch een redelijk aantal sessies met tijgers gevist werd op 1 of meerdere hengels.
Op water waar ik niet zeker ben dat eerder al met tijgers gevist en gevangen is schroom ik zeker niet om zeer ruim te voeren over een langere periode.
Op andere wateren waar dit wel het geval is voer ik meestal ook wel redelijk veel en vis dan, afhankelijk van de bodemstructuur, met een semi- of hele pop-up van 2 a drie tijgers. Op dressuurputten of kleiner water zou ik dit anders doen met bijv. een haakje 8 a 10 met 1 tijgertje gewoon als groundbait en ook iets minder voeren, of als de "rest" ook zo vist juist het tegenovergestelde doen(veel voer en juist wel die pop-up of :smile: ).
Zo denk ik dus, voor wie mijn postings eerder gevolgd heeft, dat je aanpassen aan de te bevissen situatie (lees water en zijn vissen en vissers) het belangrijkste aspect is van onze visserij en er dus nergens standaard wetten voor zijn.
Met vriendelijke groet, MB
Pieter de Jongh

17-01-2002 21:19

Hoi bertje,

Voorvoeren ken ik niet, is zo'n pokke eind rijden. ( 550 km heen )
Tijdens het vissen moet ik zeggen dat het heel veel varieert, net wat de verwachtingen zijn.
Ook voer ik met hennep er door of mais.
Als er beet vanaf komt en je vangt naar je gevoel kleindere vissen overschakelen naar boilies als haakaas.

Groeten pieter
Hans Hanegraaf
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: den bosch

30-01-2002 18:13

vraagje:ik heb een partij tijgernoten overgehouden van vorig jaar ,zijn die nog te gebruiken?
Martijn Hofman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00

30-01-2002 21:47

Ja hoor zijn gewoon te gebruiken als je ze maar droog bewaard.
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

30-01-2002 23:44

hallo hans
je moet goed in de gaten houden als je tijgers na een jaar. in een emmer of in een ton hebben gezeten. dat ze niet in gedroogt zijn anders gaan ze allemaal drijven dan gooie ze maar weg sucses ermee:o
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

21-02-2002 10:26

hallo omar

laat je licht eens schijnen bij een vogelhandelaar of notenboer op de markt die weten vaak wel hoe ze aan diversen zaden en noten kunnen komen, grote balen van 25 kilo of meer en goedkoper dan in de winkels.

groetjes ronald
Plaats reactie