Anti krabben aas


mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

13-09-2005 19:50

Ik heb af gelopen nacht gevist en erg veel last van krabben gehad zijn er ook mensen die hier ook last van hebben gehad en mischien een aassoort hebben gevonden waar de krabben niet zo gek op zijn.
Dat je op deze wateren beter niet met vismeelboillies kan vissen en beter met keiharde boillies kan vissen daar was ik overigens al uit.
Ivm de zeer grote populatie brasems vallen de meeste partikels overigens ook af.
Bvd Mark
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

13-09-2005 20:01

boilies met een panty eromheen.
en volgens mij zijn er hier ook al paar andere topic over.

suc-6
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-09-2005 20:15

Tijgernootjes...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

13-09-2005 20:16

Hoi Erik
Dat van die panty wist ik wel,maar mijn vraag was of er ook een aassoort is waar de krabben een hekel aan hebben.(Ik voer ook voor en tijdens het vissen)
Gr Mark
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-09-2005 21:43

Mark,

Ik heb de hoop inmiddels helemaal opgegeven. Ik wordt standaard vanaf ongeveer eind augustus :o elk jaar geteisterd door die "kutchinezen" en kan je vertellen dat ik er tot op heden geen enkele remedie tegen heb gevonden. Langer dan een uurtje of 3 heeft gene enkel aas het uitgehouden (als de krab vanaf het begin aanwezig was op de stek). Ik vis dus alleen in de krabloze tijd, wat inhoudt dat ik van ongeveer half mei tot eind augustus kan vissen. Erg jammer, erg zonde, maar niets aan te doen. In de tijd ervoor en erna pak ik andere wateren zonder krabben aan.

Groeten Bart

p.s. Vaak zijn binnen 1 uur beide hairs leeg, soms complete onderlijnen doorgeknipt soms alleen de hair eraf...
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

13-09-2005 23:04

Heren,

Nutrabaits heeft de granite mix, dit neutraal ruikende goedje meng je door je iegen mix en je ballen worden hard als steen terwijl ze nog gewoon de flavours en atractors los laten.

Wouter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-09-2005 23:34

Hebben jullie het over wolhandkrabben of kreeftjes? Ik zie n.l. stukje nylonkous en Nutrabaits 'beton' voorbijkomen, allemaal zinloos t.a.v. wolhandkrabben...
Kunstaas (lepels, pluggen etc.) dat kunnen ze niet ruïneren :lol:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

13-09-2005 23:44

Soms wil het soort bolie ook wat helpen tegen krabben.Zo vang je op dit moment op elk aanzienlijk water op een fish-achtige bolie binnen 10 seconden een crab, maar je kan het ook proberen met een kreeftachtige bolie waar krill in zit. Ik heb dit vorige week uitgetest met een andere fieldtester ik zat met 2 hengels met marine suprime, hij zat met 1 hengel fish bolie en 1 hengel snowman van een popupje van marine suprime met eronder een fish bolie. Bleek dat hij heel de avond last heeft had van krabben met als resultaat dat het popupje niet was aangetast en fish eronder kompleet was verdwenen hetzelfde gold voor zijn andere hengel.Ik had welliswaar geen last van krabben maar had ook geen karper gevangen.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

13-09-2005 23:47

Misschien een buffervoerplek maken van fishbolies naast je visvoerplek
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-09-2005 00:02

Ik heb het reeds eerder geschreven maar werd/wordt helaas niet echt serieus genomen.

Nu ik er over nadenk,eigenlijk niet eens zo vreemd eigenlijk.... 8)

Ga naar een fourniturenwinkel en kijk een wat je daar allemaal kunt vinden aan "nep aas".
Houten(drijvende)kralen in diverse maten en kleuren.
Kunststof(zinkende)kralen in diverse kleuren en maten.
Elk afzonderlijk bruikbaar maar ook leuk te combineren als snowman.

Overigens ook prima inzetbaar als "zinker" icm een echte pop-up op krabvrij water.

Laat ik zeggen dat ik een van mijn beste sessie's OOIT heb gehad op een simpele houten kraal waar werkelijk de verflucht vanaf kwam.
Deze bood ik aan op een bedje van wat boiliekruim en wat particles.
Is wel JAREN geleden maar wel op een water waar de vissen de klappen van de zweep reeds kenden.

Probeer het gewoon eens,kraal aan de hair(absoluut oninteressant voor de krabben)en voer er genoeg boilies omheen in zo'n beetje dezelfde diameter.
Uiteraard regelmatig bijvoeren om de weggevreten boilies weer aan te vullen.
Om echt zo goed als krabvrij te blijven lijkt me het 't verstandigst om als het enigzins mogelijk minimaal 50 cm van je haak"boilie" vandaan te voeren.

Ik weet het,wat moet een karper nu met een houten kraal die naar de verf meurt ?
Geen idee,maar dat het vangt weet ik ZEKER 8)

Heb deze "tip" een paar jaar geleden aan de vismaat(naam even kwijt maar woont in Haarlem,heeft een baard,bouwt/restaureert hengels en was erg gastvrij)van Arnout Terlouw gegeven en eigenlijk geen idee of het jullie nog wat heeft opgeleverd ?
Dus mocht je dit toevalig lezen,laat het nog even weten :wink:

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-09-2005 08:13

de oud hollandse panty. Desgewenst 1 of 2 keer om de bol draaien, uiteinde met een beetje lijm vast en voor 90% kreeftproef en 50% krabproef.

Vergeet ook niet af en toe te voeren of je moet met singles willen vissen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 09:02

Mark,

aakis er weinig te doen tegen de krabben.
Ik heb voorheen jaren gevist op een water in Haarlem, waar het vergeven was van de krabben.
Lange tijd viel het wel mee op mijn stek, totdat er iemand flink is gaan storten op de stek en er 100-en krabben op de stek lagen.
als we 5 kilo boilies voerden, was het nog binnen het kwartier dat we piepen kregen van de krabben en de boilies waren aangevreten.

Zelfs keiherade boilies helpen niet.
Zo heb ik mijn boilies een week onder een ventilator laten drogen, je kon er een raam mee ingooien en kapotknijpen ginmg gewoon niet.

Ook die boilies werden gewoon gepakt door de krabben.

Beter is het om een stek te zoeken waar de krabben niet in grote getalen liggen te wachten, want de karper aast er gewoon bijna niet meer.

Pop-ups helpen ook niet, want met de scharen halen ze gewoon je lijn naar beneden om je pop-up te pakken...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-09-2005 12:13

Met zo'n panty kous is allemaal leuk en aardig, maar ik vis liever niet singek hookbait en al je voerboilies inpakken is op de eerste plaats geen beginnen en niet best voor onze vriend kan ik me zo indenken. Ik zou met particles gaan vissen (mais, tijgers etc.). Hierdoor kan je simpel weg een grotere voerplek aanleggen (lees meer voerdeeltjes) waardoor de krabben/kreeften zowiezo minder kans krijgen je haakaas te vinden. Het fabeltje dat krabben geen particles eten is ook niet waar. EN dan kom je nog bij het hairgedeelte die ook niet bestemd is voor die scherpe kniptang ruineer scharen.

MVG Lex

PS ooit weleens met kneedbaar lood op je montage gevist met kreeften in het water?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-09-2005 16:45

[quote="marijn ham"]
Beter is het om een stek te zoeken waar de krabben niet in grote getalen liggen te wachten, want de karper aast er gewoon bijna niet meer.

[quote]

is het niet zo dat (wat grotere) karpers die krabben ook eten,ik heb wel eens een vis gevangen die krabben schalen uit poepte op de mat.

als die krabben je zo irriteren dan zou ik een kruisnet op de stek leggen met wat boilies erop, paar krabben vangen op die manier en lekker een krab op de hair gooien , wie weet vang je vis, en ik denk niet dat de krabben kannibalistisch zijn toch ?

is maar een idee.
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

14-09-2005 17:12

De enige partikel die dan in aanmerking komt is dan de tijgernoot de rest is in een mum van tijd weg gevreten door de brasems.
Ik heb overigens wel 2 vissen gevangen maar dan in de modder de andere 2 hengels had ik op de paar harde platen uitgevaren die hier aanwezig zijn.
Wat jij dus zei Marijn over op plekken vissen waar de krabben bijna niet komen heb ik ook onder vonden.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er ook een flavour is waar de krabben een hekel aan hebben,ik heb namelijk eens gelezen in het 2e boek van Alijn Danau dat zijn maat Swen Hoebeek met whisky geflavourde boilies gaat vissen omdat de de katvissen of de kreeften hier een hekel aan hadden.
Michel ik denk niet dat een krab problemen heeft om zijn dode soort genoot op te eten.
Gr Mark
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-09-2005 17:57

Zoals Dennis al zei.
Een of andere vorm van nep-aas.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 20:17

Kevin,

Zelfs mijn plastic Berkey baits werden door de krabben weggevreten...
Je doet er gewoon niks aan, een nep stukje mais, nep tijgernoot... alles vreten ze kapot!

Tijgernoten... Ook die worden gepakt, geen probleem.

Mark, ben je toevallig omgeving Spaarndam - haarlem bezig geweest?

het ene stuk water heeft meer krabben dan de ander, op zich weet ik nog wel een paar stukken waar je veel minder last van de krabben hebt.

Op smmige stukken liggen zoveel krabben dat je niet wil weten hoeveel het er zijn...
Voor de kant... na 10 mnuten de boilie eraf, 20 meter van de kant, idem dito.
50 meter uit de kant dan... helaas, krabben!
100 meter dan maar... ook krabben,
Ok, 150 meter, uitvaren geblazen... Jammer joh.. krabben!

En je hebt dus meer van dit soort stukken waar 1000-en krabben op elkaar gestapeld liggen!

Je zal echt de stroken moeten zoeken waar de krabben niet liggen, anders ben je hoe dan ook kansloos.
Of je het met een flavour kan halen, denk het niet..



Michel,

Heb je enig idee over wat voor krabben we het hebben...?
We praten over krabben die net zo groot zijn als 2 handen naast elkaar...
Geloof mij maar dat er geen vis in de buurt komt.
De scharen van die krengen zijn zo vreselijk gevaarlijk, dat weet de karper ook wel.

Als je een krab vangt kan je hem wel doodmaken, maar het heeft geen nut...
Als je er 100 wegvangt heeft het nog steeds geen nut, na 1000 krabben heb je nog geen beter resultaat.

Het wordt tijd dat er serieus op gevist gaat worden, want het wordt in deze regio (haarlem) een grote plaag en ze verspreiden zich al in aangrenzende wateren...
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

15-09-2005 10:43

Ooh man,
Krabben, dat is de reden dat ik op dit moment niet meer op de kanobaan zit. Zelfs mijn tijgers waren aangevreten zit nu maar op de ringvaart, maar voorlopig nog geen enorme problemen met el krabben. Die opmerking over modder dat heb ik ook eens ondervonden. op de "schone"bodem binnen 15 min geen presentatie meer over, in de modder geen enkel probleem. Maar ik blijf de modder een apart verhaal qua vissen vinden. soms aardig vangsten, vaak nix.

Groet Marc
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 11:25

Marc,

Op de ringvaart heb je ze ook, niet in de getalen van de kanobvaan, maar die krengen zijn vanaf het spaarne de ringvaart opgetrokken...

Geniet er nog maar van dat je nu geen last heb van die beesten, want met een beetje pech liggen ze volgend jaar wel op je stek.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

15-09-2005 11:29

marijn,

gaat dit over die wolhand krabben?

ikzelf heb tot nu toe, alleen maar rivier kreeften gezien.

ik had eigenlijk geen idee ervan dat die beesten zo groot werden.

ik vind krab wel erg lekker trouwens, zullen ze te eten zijn ?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-09-2005 11:38

Michel,

Ze zijn zeker te eten, en ja... we hebben het over de wolhandkrabben.
De chinesen gebruiken het in hun gerechten en ze zijn best te eten.

Diie krengen kunnen bestgroot worden, ik heb er een aantal gevangen en je schrikt er af en toe gewoon van..

Vooral die scharen... Best heftig!
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-09-2005 13:15

Hai Mark!

denk dat ik wel weet waar je ongeveer bezig bent. Moet zeggen dat het erg lastig is om daar geen krab te vangen. Enige wat je kan proberen is een plek zoeken waar niet gevist wordt en daar aan de slag gaan. De krabben liggen opgestapeld op de bekende voer- en visstekken, daar hoef je het ook niet te proberen. Op plekken waar nog niet of zeer zelden is gevist zullen veel minder krabben zijn. Probeer zo'n plek te vinden en dan liefst niet voeren of anders heeel licht en verspreid voeren. Vervolgens is het hopen op een langszwemmende (grote) groep karpers.

Zelf heb ik dit jaar de wateren in en rond Haarlem gemeden die zijn verstoken met krabben. Volgend jaar maar weer een keer proberen, wie weet...

Groet
bas
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

15-09-2005 15:43

Het ziet er dus naar uit dat wanneer ik hier nog vis wil vangen nu op eens op zoek zal moeten naar stekken waar ik normaal gesproken nooit zou vissen.
Ik zou bijna zeggen ik stop er mee op dit water maar ik denk dat ik het toch nog eens overdag ga proberen en dan gewoon midden in de modder ga vissen ondanks dat het voornamelijk een nachtwater is.alleen al om te kijken hoe lang mijn boilie op de hair blijft zitten zodat ik weet of het nog de moeite waard is om hier een nachtje te gaan vissen.
Ik heb namelijk toch wel moed geput uit de 2 gevangen vissen.
Hoi Bas ik denk ook wel dat jij weet om welk water het hier gaat en ben eigenlijk wel benieuwd hoe jou resultaten zijn geweest op dit water.
Ohja Bas nog een vraagje heb je hier zomers ook last van krabben gehad.
Gr Mark
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-09-2005 16:16

Off topic:

Dennis, jij bedoelt Harrie Groenwold denk ik!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
jacco noordermeer

15-09-2005 16:30

ook hier op de grote rivieren komen er steeds meer :evil:
op de strandjes vind ik er steeds vaker van die krengen
en heb het nog niet over de grote aantallen kreeftjes die er zitten

tsja lekker slapen kan je wel vergeten met al die beesten :cry:

wel mooi aas voor onze vrienden bye the way :wink: