Kook- en droogtijd boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-08-2005 13:33

Even het volgende:
Ik zit de laatste tijd veel te denken aan de bollen die ik draai.
Ik gebruik een goede mix, vang goed en de bollen zien er prima uit.
De bollen laat ik nadat ze bovenkomen 3 minuten doorkoken.

De eerste nacht gaat de ventilator erop en dan laat ik ze 2 dagen doordrogen.

Na 2 dagen heb ik boilies die op het oog perfect zijn.
De buitenkant van de boilie is erg hard en de binnenkant is lekker zacht.
Optimaal zo op het eerste gezicht...

Maar nu komt het:
Ik heb zelf het idee dat door de harde buitenkant van de boilies de geur/smaakstoffen minder snel uitlekken, of in sommige gevalllen misschien wel helemaal niet uitlekken.


Door de bollen minder lang te koken en minder lang te drogen krijg je veel zachtere boilies, maar daar heb ik ook geen zin.
Vooral wat betreft witvisgevoeligheid van de boilie.

Ik gebruik een emulgator in de mix in de vorm van soja lecithine, maar toch... Toch denk ik dat er meer moet zijn.

Wie herkent dit of zit met dezelfde vragen?
Zo ja, wat kan je hieraan doen, dat je geur/smaakstoffen toch goed uitlekken, zonder dat je boilie vreselijk zacht wordt...
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

01-08-2005 13:39

Marijn,

Ik wil nog wel eens een paar kleine inkepingen maken in de 'schaal' van de boillie. Of ik maak een bijpassende soak met wat olijfolie en wat flavours die ook in de boilie zitten. De boilie's leg ik er overigens een nachtje in voordat ik begin aan de sessie.

Mvg
Jef
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-08-2005 14:09

Waarom die lange kooktijd?
Kan veel korter zonder dat de hardheid negatief beinvloed word.
Je laat ze nu 3 minuten liggen nadat ze zijn gaan drijven,tel eens 3 minuten nadat de bollen te water zijn gegaan,doe daar eens een proefje mee,weet je gelijk de hardheid,kooktijd is korter en verlies is minder van smaakstoffen.

Laat de ventilator eens achterwege en droog ze eens zonder,de buitenkant word welliswaar droog en hard maar door te fel te drogen slaat de buitenkant in feite dicht waardoor de bol van binnen uit slechter zijn vocht kwijt kan.
Minder fors drogen is dus ook nog eens een optie,dus langzamer drogen in het begin stadium zorgt ervoor dat de buitenkant van je boilie niet te snel droogt en daarom de binnenkant volledig afsluit.

En nu vraag ik me af waarom die emulgator?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2005 14:34

Vroeg ik mij ook af toen ik het las.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-08-2005 14:47

Waarom de emulgator:
Deze gebruik ik voor het beter laten uitlekken van de geur/smaakstoffen.
Verder breekt de lecithine de vetten af, waardoor de boilie beter wordt verteerd door de karper.
Het bevat ook nog goede voeding- en bouwstoffen voor de vis, vandaar de lecithine.

Kooktijd kan ik proberen te evrminderen.
Nadeel van het drogen zoals Will voorstelde, is dat de boilies sneller gaan schimmelen.
Momenteel gaan mijn boiiles 2-3 weken mee voordat de schimmel erop komt.

MVG

Marijn
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

01-08-2005 14:49

Marijn,

Wellicht een tip, ik laat m'n boilies na het koken 1 uur drogen waarna ik ze met een flavour inspray. Dit herhaal ik 2 keer en laat ze vervolgens één nacht (buiten) drogen.
Als ik de volgende morgen een boilie in een glas water (zou) doe(n) en ik laat 'm een 20 tal minuten staan is het water verkleurd en ruikt het naar de aangebrachte flavour.

Gr,
Jeroen
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

01-08-2005 15:42

Misschien zorgen dat je je wateroplosbare geur- en smaakstoffen in de buitenmantel niet oplost in het kookvocht. Stomen dus.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

01-08-2005 16:03

Marijn,

Die lange kooktijd snap ik ook niet helemaal en sluit ik me helemaal aan bij Wil. Je kookt veel van je toevoegingen kapot wat je bol zeker niet ten goede komt. Uitgaande van 14 mm boilies doe ik het zo, Kokend water (frituurpan) boilies er in, 2.30 min laten koken en er uit, meestal beginnen ze dan net te drijven. Optimaal behoud aan flavours en toevoegingen!

Over het uitlekken zou ik me niet zoveel zorgen maken, een goed gedroogde bol zal sneller vocht opnemen en sneller toevoegingen e.d. uitlekken.

Hoe wij drogen, laagje boilies in een kratje, de eerste 24 uur een ventilator en kacheltje er op zodat het uitkomende vocht gelijk verdampt, regelmatig de kratjes schudden. Daarna gewoon laten liggen totdat ze tot in de kern gedroogd zijn en klaar is kees.

Nooit een probleem mee gehad zo.
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

03-08-2005 23:22

na het drijven nog 1 minuut koken, dan afhankelijk van het type water de boilies lang of kort drogen.
Een karper vangen op de rivier is .............
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

07-08-2005 14:32

Ha die Marijn,

Ik ben zelf laatst ook aan de slag gegaan en zat met de zelfde vragen.
Een vismaat van mij is kok geweest en adviseerde mij om gewoon het
e.e.a. uit te gaan proberen. Ik heb natuurlijk geen idee wat voor basismix jij gebruikt maar je daar al mee kunnen beginnen.

Ik gebruik bv. rijstenmeel ipv ei-albumine o.i.d. De buitenmantel wordt hierdoor nog hard genoeg. Bovendien met je natuurlijk letten op de kooktijd. Ik ben er achtergekomen dat mijn boilie perfect wordt als ik deze maximaal twee minuten laat koken. Ligt natuurlijk ook aan het formaat van je boilie. (Zet eens wat glazen water neer en experimenteer met een aantal variatie's.) Na een aantal uren moet je gewoon eens ruiken aan en proeven van het water. Vergeet ook de boilie zelf niet te proeven. Als de boilie goed uitlekt kun je na verloop van tijd een verkleuring van het water zien. (wederom afhankelijk van het soort sweetner of flavour dat je gebruikt)

Soms flavour ik mijn boilies ook nog eens minimaal na het koken. Ik die ze dan met een heel klein beetje flavour in een plastic zak en schut het geheel een aantal malen.

Meestal laat ik mijn boilies 24 uren drogen...( niet op een vochtige plaats) zonder kachel of ventilator. De buitenkant is redelijk hard en de binnenkern is wat zacht. Lekt denk ik gezien mijn vangsten goed/genoeg uit.

succes met draaien,

groetjes Taco
Je bent nooit te oud om te leren !!
Plaats reactie