Alle zaden koken.....?


Plaats reactie
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

06-08-2002 20:38

Zijn er zaden, welke je niet hoeft te koken of alleen te weken, als je ze voert of verwerkt in ander voer? M.a.w. welke zaden of andere partikels kan een karper zondermeer verteren en/of zetten niet of nauwelijks uit?
Kan het zondermeer als men maar gematigd voert, en geen hele velden voer aanlegd?
Duivenvoer week en kook ik altijd, dit vooral voor de mais en peulvruchten die veel in volume uitzetten.

Wie kan mij hier meer over vertellen of kan mij verwijzen naar goede en betrouwbare info?

Groeten,

Cliff.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Clifford Knook op 2002-08-06 20:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

09-08-2002 14:02

ik hoef mijn eigen zaad niet te koken! gelukkig ! anders zou het beetje pijn doen bij mn vriendin :smile:
gehhehehe

met lachende groet
Martin
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

09-08-2002 14:54

Cliford,

het is altijd verstandig en meestal ook nodig. Sommige zaden/partikels bevatten giftige stoffen die er alleen met het koken uitkomen. Bovendien nemen bepaalde partikels een heleboel vocht op, je voorkomt dat dit in de karperbuik gebeurt door ze eerst te weken en te koken. Dit vocht opnemen kan ook bij kleine hoeveelheden al schadelijk zijn.

Daarom: alles eerst 12 uur weken en dan koken, kooktijd verschilt van een paar minuten (hennep) tot een half uur/uur (mais).

Hier op dit board zijn er al diverse discussies over gevoerd, dus al je info zal je hier wel kunnen vinden. Probeer eens zoek op woord en dan partikels (koken?)

In het beroemde boek: De dunne lijn van Luc de Baets staat alles ook haarfijn uitglegd trouwens.

Succes,
met partikelvissende groet,
Niels
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

09-08-2002 15:16

Niels,

Bedankt voor je reactie.

Ik was inderdaad op de hoogte dat sommige partikels voornamelijk peulvruchten, zoals mapples, gifte stoffen bevatten.
Daarom week en kook ik ook altijd het duivenvoer.
Ik wist alleen niet zeker of dit ook het geval was bij de meeste (kleine)zaden en graansoorten.

Nogmaals bedankt,

Cliff
Jamie Bakkenes
Berichten: 70
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: Delft

13-08-2002 17:29

En gemalen hennep

Groetjes:Jamie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

13-08-2002 18:46

Mais hoeft niet gekookt te worden.
3 dagen weken is voldoende.
Ik weet dat sommige zaden giftige stoffen bevatten, maar dit is bij mais zeker niet het geval.
Het is wel minder attractief, maar dat kan ook voordelen hebben (brasems)

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

14-08-2002 14:09

Ik kook altijd alle partikels. Zeker als ik ze in boilies verwerk. Ik heb het wel eens niet gedaan en dan gaan die zaden uitzetten in de boilie met als gevolg allemaal scheuren in de boilie. Dat blijft dus niet lekker zitten aan een hair.
En als ik partikels als haakaas gebruik kook ik ze ook. Voor de gezondheid van de vis en verder worden ze ook zachter en dus beter te gebuiken.
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

14-08-2002 15:30

Leon,

Dat eerste wat jij schrijft, gaat precies mijn interesse naar uit; het verwerken van partikels in de boilies.
Welke partikels gebruik jij in je boilies en hoe zijn ze het eenvoudigs c.q. het 'beste' te verwerken?

groeten,

Cliff
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

15-08-2002 00:13

Ok,

Ik gebruik dus hennep en een paar andere kleine zaden in mijn boilies, Mijn ervaring is dat ze gaan uitzetten als je ze ongekookt gebruikt. Dat gebeurt dan als je de boilie kookt.(logisch)
Nu kook ik ze vooraf en laat ze dat een dag staan. De zaden zijn dan zacht en uitgezet. En ze ruiken en smaken een stuk sterker. Mijn advies is dus, koken vooraf. Ongekookt geeft een slechtere boilie en minder smaak. Kookvocht, als je nog wat over hebt, kan je als vocht in je boilies gebruiken om het wat beter rolbaar te maken. De gekookte zaden doe ik door mijn eieren heen en dan pas de droge mix erbij.

Leon
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-08-2002 00:23

Je kunt zaden ook koken, en daarna weer drogen.
Dan bevatten ze een stuk minder vocht, maar zijn ze niet zo droog dat ze uit zullen zetten nadat een karper ze opgegeten heeft. neem nou als voorbeeld een korrel mais uit blik, als je die laat liggen, bederft ie niet maar droogt ie op, zonder dat ie ooit weer zo hard zal worden als dat ie oorspronkelijk was. Zo kun je hennep best een dag laten drogen; het is dan voldoende uitgezet om beschadiging aan de vis te voorkomen, maar bevat minder vocht. Het 'sappige' is er dan uit. Ik weet wel dat je boilies beter uitharden zo, wat het voor de vangst beteknt weet ik niet echt. heb ik niet echt uitgeprobeerd namelijk.

groetjes, Sjoerd Groot
Clifford Knook
Berichten: 84
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00
Locatie: Lekkerkerk

15-08-2002 09:37

Top!!!

Bedankt
Plaats reactie