Boilies die een tijd in het viswater hebben gelegen


Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

16-08-2005 13:15

Heren,

Nog even een oude koe uit de (modder) sloot.
Patrick en Kenny, bedankt voor de uitleg van wat ik bedoel te zeggen.

Mitsz typt; ik zal het nog één keer proberen.....dat het verhaal, dat het op een modderbodem noodzakelijk is, naar mijn idee niet waar is, vanwege bovenvermeldde redenen.

Mitsz, beste kerel, ik heb het niet over noodzaak. (ik ving mijn eerste veertig ponder in NL op hele droge MartinSB ballen (14mm hemp,gewonnen bij de KSN loterij, wel op een harde plaat :) )
Ik blijf wel beweren dat mijn aanpak m.b.t. het prepareren van het voer mij nu extra vertrouwen in het aas en (dus) extra vis oplevert.

Het effect is het grootst wanneer het al even geleden is dat de ballen gemaakt/gekookt zijn. Ik bedoel; maak je een kilotje en voer je er direct mee dan is deze voorweek methode bijna overbodig.(maar niet schadelijk)

Mitsz vist veel en vaak dicht bij huis. Met verse bollen (evt. uit de vriezer, correct me if I'm wrong)
Ik ben net terug van een familie vakantie op een camping aan Lac Du Der. (ik vis weinig en vaak verder van huis)
De situatie was op de camping dag stek in de eerste week zo druk dat het mij niet slim leek om daar tussen te gaan zitten. Ik heb deze eerste week niet gevist (Ik was ook van plan om niet de hele vakantie te gaan vissen, een paar ochtentjes en soms s’avonds) Ik had mijn 25kg vers gedraaide KS bollen mee in emmers. Om de bollen te beschermen tegen schimmel stort ik ze geheel onder de (mais) meel zodat ze droog blijven en afgeschermd van (de buiten) lucht. Zo hou ik deze bollen ongeveer 3 weken goed (lang genoeg voor in de zomer / vakantie) Wanneer ik de bollen uit de emmer zeef zijn ze droger dan uit b.v de vriezer. In dit geval is het een plus om de bollen te prepareren op de beschreven methode. Ik vis dus met weer vers gemaakte bollen die ouder dan een week (of twee) zijn, zonder gebruik van vriezer! (dit werkt ook als je ze opgehangen heb in DROOG zakken en vis je de verdroogde naar huis)

En Mitsz typt; Ik zeg niet dat het beter vangt, maar wil alleen maar aangeven, dat overflavouren niet nodig is om succes te hebben.
Ik heb het ook niet over overflavouren, zonde van je geld man. Ik gebruik op 5 kg bollen 200 ml schoon water met max. 10 % flavour. In een afgesloten emmer is dit na een uur grotendeels in alle bollen getrokken.Er is dus geen verschil in het voer en het haakaas. Elke bol ondergaat deze behandeling!

Een opmerking die ik niet begrijp van mitzs is;
Zo heb ik weer jaren gevist op een water, waar je boilie na 10 minuten al pikzwart was en stonk naar de hel.
De boilies waren ongeflavoured en niet voorgeweekt.
De fluiters waren er veel, vaak en ook nadat een bol al de gehele nacht in het water had gelegen. Ook visten we er regelmatig callegea naar huis, die wel met overgeflavoured aas visten.
Ook werden de boilies gewoon in de prut aangeboden. Dit werkte beter dan op de zandplaat die er lag. Ook al weer zo'n prietpraat verhaal
Mag ik dus bovenvermeldde argumenten bestempelen als dubieus?


Nee Mitzs;
Je mag de argumenten niet bestempelen als dubieus. :(
éh en; Je krijgt m.i. niet vaak fluiters nadat een bol al de gehele nacht in het stink water had gelegen :-? ( één vis/ fluiter per nacht = niet veel)
Je eigen voorbeelden zijn eerder prietpraat en collegea naar huis vissen is niet mijn ding maar lukt mij ook wel als deze aas gebruikt dat mijn vertrouwen niet kan dragen. :oops:
Als je ooit nog terug gaat naar dat stink water probeer dan eens deze methode of vraag het aan een fieldtester. :lol:
Ik heb tenslotte nog wel een leuke naam voor je nieuwe generatie boilie’s....modderwater landbaits? :lol: :lol:

Groet,
Rob
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

17-08-2005 16:25

Nog eens... :wink:
Dat voorweken van Boilies "die al wat ouder zijn" lang uit de vriezer ivm. bv. een buitenland trip bevalt mij zo goed dat ik het altijd toepas.
Zelfs bij een harde en schone bodem....
Bevochtig je knikker!
:oops: :lol: :oops: :lol: :oops: :lol: :oops:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-08-2005 10:30

Zeer nuttige tip rob.. ik zal die 19mm bollen komende Frankrijk trip ook eens zo behandelen.
Maar hoe is het met de hardheid van de bollen na het bevochtigen? Of doe je dit pas vlak voor het voeren/vissen?

Ik kan me nog een verhaal herinneren van Geert Ooms in een Karperwereld van vorig jaar dacht ik... daar schreef hij ook zoiets dergelijks en het leverde hem zeer veel extra vis op...

@Mitsz
Ook al vinden de vissen de bollen wel in de modder na een hele nacht.. met de manier van Rob had het misschien niet tot de ochtend geduurd voor ie ging :wink:
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

18-08-2005 12:22

Ik moet zeggen maar ik weet nu niet of het een meerwaarde is voor de vissen maar ik neem naar frankrijk altijd steenharde knikkers mee ,zelfs tot een maand gedroogt.Hard is hard en of het nu een week is of een maand voor de vis maakt het geen verschil meer uit.Ik giet dan altijd een halven dag op voorhand het sop van mijn tijgernoten die in de week staan in mijn boilies.Het voordeel is dan ook nog eens als je met de cobra moet voeren ze lekker en gemakkelijk werpen tegenover de kurkdroge bollen.Ik kan mij geen gemakkelijker situatie denken om altijd dat gekloot met beschimmelde bollen te voorkomen.Iedereen wil nu toch ook het cruncheffect hebben met zijn bollen ,wel met steenharde knikkers hebben de karpers dat ook denk ik ,en nog geen klein beetje.Ga je minder vangen met stenen boilies,ik denk het niet .Ga je selectiever vissen met stenen boilies,vergeet het.Vorig jaar op Baye ving ik gewoon verschillende kleine karpers tss de 5 en 10 kg.Ik ben hier off -topic aan het gaan ,allez k,wilde alleen zeggen dat ik goede ervaringen heb met het voorweken van boilies
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

18-08-2005 15:46

Is het niet beetje raar voor een karper als hij iedere dag over een bepaalde stek zwemt.. niets ziet liggen en plotseling liggen er boilies die al 2 dagen oud zijn :o

gr. Pascal
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

18-08-2005 15:49

Bertil,
Een KS knikker van 10 uur oud (na het drogen op de rekken bij Herman) is nog niet echt hard. Ik heb op deze softies geen ervaring dat ze van de hair gaan, ook niet na de dril maar op water met een plaag aan kreeft e.d. kunnen hardere bollen een uitkomst zijn. Ik heb dit nog niet nodig gehad. bedankt voor de aanvulling met tijgernotensap Catteeuw.

Het voorweken maakt de skin iets softer maar ook dan blijft deze langer dan 48 uur op de hair zitten indien gewenst en zonder aanval van (andere) onderwater dieren.
Ik bevochtig minstens een uur voor gebruik de bol maar wat overblijft staat soms wel 12 uur in de week voordat het gebruikt wordt...zonder problemen m.b.t. vangkracht en hardheid.
Het maismeel maakt t.o.v. b.v. zout of suiker de bol niet harder of veel droger. Dat is ook mijn doel... om alle attractors in de bol te houden of zelfs weer toe te voegen.

Menno,
Ook op water met een harde bodem kan je boilie vergeuren naar de bodem. Bij mijn water liggen er zelfs stenen die net als de rest van de bodem muf / gronderig ruiken. geen vieze geur trouwens, volgens mij gebruiken ze het ook in aftershave :oops:
Na een paar uur ruikt m'n bal net zo...behalve als ik voorweek.
Het geeft mij een berg vertrouwen en als ik aan de reacties (ook in het buitenland) aan de waterkant terugdenk van collega vissers die in de emmer mogen kijken dan ben ik niet de enige.
Het is niet mogelijk om aan te geven hoe groot de bijdrage is van het voorweken maar het schaad nooit.

Laat even weten hoe het is gegaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-08-2005 15:59

Valt mee Pascal volgens mij denkt hij dan- hee ben ik hier al twee dagen niet geweest?
Vissen is een hobby, geen religie!
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

18-08-2005 19:47

[quote="Douwe Bijlsma"]Valt mee Pascal volgens mij denkt hij dan- hee ben ik hier al twee dagen niet geweest?[/quote]

denkt ge? :lol: