Aasvoorkeur schubs vs spiegels


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-06-2005 18:23

Misschien ooit wel eens behandeld maar wie weet valt er ondertussen meer over te zeggen.

Bestaan er ingredienten die bijvoorbeeld beter werken voor schubkarper dan voor spiegelkarpers? en andersom.

Ik heb op engelse forums al het 1 en ander gelezen maar zeg eerst nog niet wat die bevindingen waren wie weet komt iemand met dezelfde bevindingen!

Zelf hadden ik en een maat van mij bijvoorbeeld afgelopen weekend 4 vissen en 1 verspeeld, dit waren 4 spiegels en 1 schub. Terwijl bezetting ongeveer is 1 op 10 spiegel is. Is dit gewoon toeval geweest? deze spiegeltjes zijn 3-4jaar geleden uitgezet.

Dus mensen kom maar op met jullie ervaringen :D

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-06-2005 19:55

Hallo Ulco,

Met zoete vette boilies ving ik meer spiegels.

Laatste tijd vis ik enkel met vismeel/trouvit ( niet zoet en vet) en vang nu heel vaak schubjes.

'S kijken wat de anderen doen.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-06-2005 20:06

Tijgernootjes (vrij zoet) en ineens meer dan 2 keer zoveel spiegeltjes op een bepaalde vijver.

Een paar dagen daarna maar weer met een kruiden-boilie. En ja hoor, 3 schubjes.

Dag daarna weer de tijgernoot: 3 spiegeltjes.

Dag daarna weer de kruidenboilie: 2 schubjes.

Raar he?

De Nash F1 boilie zou bekend staan om de aantrekkingskracht op vooral schubs. Maar bij mij is 1 ding vooral duidelijk. Zoet -----> Spiegel Kruidig en vismeel-achtig --------> Schub

Kan ook gewoon enorme toeval zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

20-06-2005 20:16

Ik vis met een combinatie van vismeel/zoet en de vangsten zijn 50/50. :lol:

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-06-2005 22:08

Ulco,

Concrete bewijzen zijn er niet voor, maar ikzelf heb sterk de indruk dat spie-
gels voor zoet aas een sterk voorkeur hebben. Vooral boilies met een niet
al te hoog voedings gehalte. Dus boilies op koolyhdraatrijke ingredienten, en
dan zoet.
Kleinere schubs lijken weer een voorkeur voor vismeelrijke boilies te heb-
ben. Grote schubs daarintegen, worden naar mijn mening ook weer makke-
lijker op zoet aas met een lage voedingswaarde gevangen. Grote vissen heb-
ben nu eenmaal minder behoefte aan hoogwaardig aas. Simpelweg omdat ze
al volgroeid zijn. Daarom hebben kleinere karpers ook meer behoefte aan
wat extra eiwit, maar spiegels lijken steeds weer op zoet en lage voedings-
waarde terug te komen; dus ook de kleinere spiegels...

Tot slot: Volgens mij heeft het 1 en ander ook met de kweek te maken. Typ
bij de zoekfunctie eens "kweek" of "kweken" in. En kijk dan bij een topic die
over het IJsselmeer gaat. Dus je kunt ook "IJsselmeer" intikken. :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

20-06-2005 22:41

Merk ook dat spiegels zeker een zoete boilie prefereren. De schubs vang ik meestal op kruidenboilies. Zaterdagavond vong ik nog een spiegel op een ananas boilie, 1 op de 20 karpers is spiegel op die bewuste vijver. Meestal vis ook met 2 hengels een kruiden/vismeel boilie, en de andere een zoete boilie.




mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

21-06-2005 09:29

Op Scopex bollen vang ik een veel hoger percentage spiegels (maar niet alleen spiegels) en op trouvitbollen of squid bollen vang ik alleen maar schubs.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 09:47

In de jaren 70 viste ik met name in de Zaanstreek op verwilderde karpers die in de volksmond boerenkarpers werden genoemd. Dit zijn allemaal schubkapers die zich op natuurlijke manier voortplanten in het polderwater. Aas was voornamelijk aardappel maar ook op maïs deden ze het goed. Koolhydraatrijk aas dus. Ook was bekend dat karpers gek op zoetigheid waren. Dus werd de aardappel gezoet met siroop of iets als vanile. Stroop was ook een bekende toevoeging aan deeg.

Gezien het bovenstaande is het me toch een raadsel waar het verhaal vandaan komt dat schubkarpers een voorkeur hebben voor eiwitten. Zou het verhaal daaerover in “de dunne lijn” er iets mee te maken hebben of heeft Luc dat verhaal ook maar overgenomen?

Wat betreft spiegels? In Engeland is bij de aasfabrikanten proteïnerijk aas dat als voedselbron kan dienen de trend. Kijk maar naar de gangbare aasjes van Mainline, Dynamite, Ritchworth, etc. Je zou niet willen weten hoeveel grote spiegels daarmee gevangen zijn.

Wie heeft hier een voorkeur? :-?

Groet, Kees
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-06-2005 09:49

Eddy Norder schreef:Ik vis met een combinatie van vismeel/zoet en de vangsten zijn 50/50. :lol:

Gr.
E.


Ik vang hier meestal volschub spiegels mee :lol
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

21-06-2005 10:18

Tja lexus, dat kan ook nog. En dan te bedenken dat mijn bericht ook nog serieus bedoeld is ook.. :oops: :lol:
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-06-2005 10:18

aaah het jaar van de schubs........

dit jaar vis ik met een hoog gehalte aan wateroplosbaar eiwit in m'n bollen, dwz met producten als L-zero-30, aminol en wateroplosbaar visproteine ( pre-digested fishmeal). Ook gebruik ik een goede sweetner, alswel een bak met specerijen. De vangsten zijn niet van de lucht...

Ik vang hierop ook spiegels, maar het is wel opvallend, wat ik aan schubs vang dit jaar:

- schub 18 kg (targetvis, die ik er anders nooit op kreeg!!)
- schub 18 kg
- schub 17 kg
- schub 16 kg
- spiegel 16 kg ook nog

naast dit mooie rijtje nog een hele zwik 20-ers van diverse makelij

In een dikke maand tijd vang ik dus zo'n beetje de gehele top aan schubs van mijn thuiswater en ik heb slechts 2 stekken serieus bevist. Dan nog even te vermelden, dat dit een water van zo'n 70 hectare betreft en dus niet echt een pispot te noemen is.

De samenstelling van je aas -geloof ik- is wel degelijk van invloed op de soort, maat, hoeveelheid vissen die je vangt, alleen durf ik hier nog geen spijkerharde uitspraken over te doen.

Kees,

op de Engelse merken zijn inderdaad een heleboel grote spiegels gevangen, maar die zijn dan ook hoofdzakelijk uitgezet in Engeland. Vissen die er niet zwemmen blijken altijd wat lastig vangbaar.....

mvg Mitsz
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

21-06-2005 10:40

En toch maar zeggen dat ik op mijn visbollen meer spiegels vang :lol:

bij mij is de stand gelijk voor het moment :D
maar over het hele jaar door (dus vorig jaar) meer spiegels dan schubs
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

21-06-2005 12:20

Ik denk niet dat het het verschil tussen spiegel en schub is, wat een verschil in voedselpreferentie lijkt te hebben, maar eerder het verschil tussen edelkarpers en een percentage wildbloed. Spiegels zijn hier natuurlijk het makkelijkst in te herkennen. Ik heb zelf ook sterk het gevoel dat zoet bijdraagt tot een groter percentage edelkarpers.

Misschien een klein zijstraatje en off-topic, maar zijn er meer mensen ook hebben opgemerkt dat een bepaalde kant van een water meer edelkarper opleverde?

mvg,
Kees
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-06-2005 12:23

ok even on-topic.. (ben ik niet zo goed in, geef het eerlijk toe)

Ik vis eigenlijk al 3 jaar met de ballen van Pro Line en wel Scopex, puur omdat deze het goedkoopst zijn, welke andere standaard zoete smaak dan ook (geen proteine toevoegingen oid weet je). Ik heb de afgelopen paar jaar bijna geen spiegel weten te vangen.. dit jaar ben ik (min of meer gedwongen.. grapje ;) ) overgestapt op een ander aas (ook zoet) en vang de ene spiegel na de ander (op verschillende waters)..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 12:49

Mitsz,

Deze aasfabrikanten leveren ook aan het vaste land hun boilies.

En er wordt hier ook mee gevist. :D

Mijzelf meegeteld. Ik zie geen voorkeur die ik zou willen generaliseren tot een algemeenheid. Er zijn wel lokale verschillen die soms opmerkelijk zijn, maar die op de lange duur toch geen stand houden.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 21-06-2005 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

21-06-2005 13:00

Kees Ouwehand schreef:In de jaren 70 viste ik met name in de Zaanstreek op verwilderde karpers die in de volksmond boerenkarpers werden genoemd. Dit zijn allemaal schubkapers die zich op natuurlijke manier voortplanten in het polderwater. Aas was voornamelijk aardappel maar ook op maïs deden ze het goed. Koolhydraatrijk aas dus. Ook was bekend dat karpers gek op zoetigheid waren. Dus werd de aardappel gezoet met siroop of iets als vanile. Stroop was ook een bekende toevoeging aan deeg.

Gezien het bovenstaande is het me toch een raadsel waar het verhaal vandaan komt dat schubkarpers een voorkeur hebben voor eiwitten. Zou het verhaal daaerover in “de dunne lijn” er iets mee te maken hebben of heeft Luc dat verhaal ook maar overgenomen?


Kees.. ik denk in heel veel dingen de spijke rop zijn kop.. voor velen is wat Luc ooit geschreven hebt DE waarheid. Terwijl dat niet altijd zo is.. in iedergeval niet altijd de ENIGE waarheid....
Jouw voorbeeld geeft dat heel mooi aan hoe men vroeger die wilde karpers ving.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

21-06-2005 13:05

Kent iedereen hier de totale populatie van zijn water(en)? Ik kan wel zeggen dat ik meer schubs dan spiegels vang, maar evenals Mitsz al aangaf: wat er niet zit kun je ook niet vangen! Ook verschilt de populatie op een rivier of kanaal op verschillende stukken. Stuk Twentekanaal waar ik nu vis vang ik 1 op de 10 een spiegel, een ander stuk heb ik ze 1 op de 3 gevangen. Dit was ook met een ander aas ... vismeel dus.

Verschil in kleine en grote vissen ligt eerder voor de hand. Uitzonderingen zijn er altijd. Alleen hoe liggen de verschillen met bijv. particles?

Ramon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-06-2005 14:05

Je zal maar een boek geschreven hebben handeld over 10 tot 15 jaar gelden. Sinds 8 jaar of zo niet meer op karper vissen en nog worden jou schrijfsels 1 op 1 naar het heden geprojecteerd. Rare is, dat het vaak nu nog klopt.

Voor mij al een teken, dat het boek een meesterstuk is. Hoef je het er nog geen eens mee eens te zijn.


Rob S. ook zo'n oud gediende. "Voortschrijdend inzicht "schreef ie. ook al weer ruim 10 jaar gelden. Gaaf toch?

Kleine schuds en relatie met voer kan ik alleen de broodkorsten en particles ontdekken. Grote vette spiegels leken een voorkeur te hebben voor zoete bollen. Overigens in 1988 gepubliceerd. Net voor de stukken over de aquariumproeven.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 14:16

Je hebt duidelijk minder problemen met de bijbel dan ik, Klaas. :D
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

21-06-2005 15:44

Waarom zou je het zo zwart-wit zien? Het is geen welles nietes verhaal naar mijn idee.

Afgelopen week op mijn thuiswater, waar ik vorig jaar geen spiegel wist te vangen, op nieuwe 10mm richwort pop-ups (zoete pineapple), 1 schubje en 2 spiegels, waaronder een 21 ponds superrrrrrrrrr rijen! 8)

Zegt natuurlijk nog steeds weinig, maar het is me al te vaak gebeurd om niet ovallend te zijn.

Nu moeten we dit naar mijn gevoel niet meteen weer door gaan trekken naar het eiwitten/koolhydraten verhaal, want dan slaan we de plank weer helemaal mis.
Het lijkt me veel eerder gewoon eensmaak voorkeur van, zoals al eerder gezegd, edel en/of spiegelkarpers. Dit dan eventueel wel weer in combinatie met een bepaald soort ingrediënt (vetten?) maar hier lijken me nu nog weinig terechte conclusies aan te verbinden.

En als laatste nog even dit: Het is volgens mij niet zo dat je bijvoorbeeld met zoete bollen geen schubs vangt, het tegendeel is waar. Maar dat je met zoet die spiegels gemakkelijker vangt, is ook waar. Net zoals dat je met kruidig makkelijker schubs vangt.

En nee, ik ben hier niks aan het napraten uit de dunne lijn. Het is zuiver wat ik zelf aan mijn vangsten op hetzelfde water heb kunnen opmaken.

Ben benieuwd of iemand er anders over denkt :wink:

P.S. Let anders ook eens goed op je vijvervissen. Het zal je nog verbazen hoe verschillend dezelfde soort vissen kunnen reageren op hetzelfde soort voer, en hoe eenduidig verschillende soorten soms een voorkeur hebben voor een bepaald soort voer...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

21-06-2005 15:51

Om effe op Kees terug te komen,

op een klein watertje hier in de buurt waar 95% van de populatie uit schubkarpers bestaat, worden de weinige spiegels ook op een vast gedeelte van het water gevangen.
Hoe dit komt weet ik niet, het is ook niet direct een aantrekkelijke plek, maar het is al jaren zo. En deze worden vornamelijk op Scopex bollen gevangen, dus ook zoet.
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

21-06-2005 16:34

Hmm...

Interessant om te lezen dit allemaal!

Ik heb het (helaas) niet echt bijgehouden en kan dus (helaas) geen oordeel geven..

even off-topic..

Hoe denken jullie over grote & kleine vissen qua aasvoorkeur?
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-06-2005 16:54

Heren,

Ik denk dat het per water kan verschillen...
Voorbeeld:
Ik heb in mijn beginjaren toen ik serieus op karper begon te vissen op een water gevist waar het bestand 50-50 is, dus als je 10 vissen zou vangen, mag je er van uitgaan dat je 5 spiegels vangt en 5 schubs.
Nu viste ik met home-made vismeelbollen en ik wist maar geen spiegel te vangen... Ik bleef alleen maar de schubs vangen, geen een uitzondering!

Op het moment dat ik een nieuwe mix uitprobeerde (een zoete koekjesmix) begon ik opeens spiegels te vangen en bleven de schubs rustig achterwege.
Daarna eens gestest, 2 hengels en op de ene hengel een vismeelboilie en de ander een zoete boiile en waarempel. De schubs lieten zich vangen op de vismeelboiie en de spiegels op de zoete boilie. Op de zoete boilie kwam af en toe een schubkarper, maar andersom kwam er nooit een spiegel op de vismeelboilie...

Op een ander water met dezelfd verhoudingen maakt het daarentegen weer helemaal niks uit... Dan vang ik spiegels op een vismeelboilie alsof ze niks anders willen... Vandaar mijn opmerking dat het per water kan verschillen.

Maar mijn ervaring is dat de spiegelkarper eerder een zoete bol neemt dan een stinkende vismeelboile.
Ramon Luttikholt
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-06-2003 02:00
Locatie: Goor

21-06-2005 19:13

Klaas,

Met dat boek is niks mis, maar veel karpervissers (incl. hier op het board) praten alleen na wat er in dat boek staat en de reden voor hen waarom het waar is is omdat ze niks anders geprobeerd hebben. Had het anders gekunt? Weten we niet meneer ...

Ik kan de voorbeelden wel noemen, maar daar gaat deze topic niet over volgens mij.

Ramon
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 19:33

Er wordt even de vijver aangehaald. Wat mij vooral opvalt bij karpers in een vijver is dat elke karper een ander individu is. Er zijn grote individuele verschillen in de manier waarop het aas benaderd wordt en de gretigheid van opname. Dit doet mij vermoeden dat een deel van een bestand heel slecht vangbaar is. Maar verder is dit gedrag tamelijk onafhankelijk van het voer. Dus ook dit overtuigd mij nog steeds maar matig over verschillen tussen soorten in algemene zin.

Groet, Kees