Aasvoorkeur schubs vs spiegels


Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

21-06-2005 21:10

Kees,

Ga helemaal met je mee vooral het boerenkarper verhaal.
Zelf vis ik ook de mainline en wel verschillende soorten,wat mij opvalt is dat door de samenstelling van deze boillies een hoger vangstpercentage wordt gerealisseerd op bepaalde wateren.

Als ik over vinkeveen praat om maar een voorbeeld te noemen,heb ik met zoet meer schub dan spiegel gevangen deze werden hoofdzakelijk gevangen op de source en op de mainline aktivate 8.

Gaan we dit verhaal omzetten naar frankrijk,waar natuurlijk meer spiegels voorkomen dan zie je dat ook deze 2 boillies goed scoren en weinig schubs opleveren

Weet wel dat de eerste karper die ik ving (lang geleden) gewoon op mengsel roggebrood bruinbrood stroop en anijsolie gevangen werd gemaakt door mijn opa,2 jr geleden nog eens geprobeerd en ja het ving nog steeds.

Het zou dus best kunnen maar ik geloof dat het heel moeilijk aan te tonen is of je meer of minder spiegels vangt met bepaalde boillies (zoet) want alleen vissen in france of hier maakt al het verschil.

Gr Paul 8)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-06-2005 21:14

Al redelijk veel reacties mooi zo!

We hebben het nu grotendeels over vismeel boilies(met kruiden) en zoete boilies zonder vismeel. Kunnen hier al voorzichtige conclusies uit getrokken worden?? lijkt wel een redelijk lijn in te zitten. Maar graag nog meer ervaringen van andere mensen!

Op een engels forum kwam bijvoorbeeld het product melkpoeder ter sprake. Op boilies Met melkpoeder werdt het aandeel spiegels ook aanzienlijk groter!

In mijn geval zat er ook een 10% melkpoeder in de boilies en wel typerend veel spiegels. Was slechts 1 sessie dus conclusies trek ik er niet uit. Deze boilie heb ik dit jaar ook op een voornamelijk schubrijk water gevist en kon er geen ene malle moer op vangen. In deze boilie zaten overigens ook vismeel en kruiden.

Zijn er ook misschien ook specifieke ingredienten die door schubs OF spiegels niet aantrekkelijk/lekker gevonden worden??

Kom maar op met jullie ervaringen zou ik zeggen :lol:

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-06-2005 21:58

Hoi,
ik heb ooit eens in een seizoen een tijdje met lichte (bijna drijvend) boillies gevist met als hoofdingredieent Rijstebloemmeel (=kinderpap)
plus extra vanillesuiker erbij en vanilleflavour/smaakmiddel (Dreidoppel)
En ja....er zat ook wat melkpoeder bij dit recept
Het was opvallend hoeveel spiegelkarpers ik er ineens mee ving het gemiddelde was normaal gesproken (geschat) 1 op de 10 karpers een spiegel...toen 1 op de 3...en waar ze allemaal vandaan kwamen? :o , zelfs met de paai heb ik nooit zoveel spiegels gezien toendertijd.
Nu ik het zo teruglees.....moet ik nog eens een keertje proberen :wink:
De vraag die enkel nog rest is het feit dat ik meer spiegel ving vanwege de zoete vannille smaak of vanwege het lage soortelijke gewicht van de boillies (Grappig he..zo blijft er altijd nog wat over om te twijfelen :D
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-06-2005 22:16

Heren,

Het boek de Baets erbij halen vind ik een beetje flauw.
Begin jaren 90 werd er al over gesproken, dat bepaalde type karpers een
bepaalde voorkeur hebben voor een bepaald type aas; zie smaak en voe-
dingswaarde.
Ik vind het dan ook vrij frappant, dat er hier op het board nog meer zijn die
dezelfde ervaring hebben dat spiegels beduidend beter op zoet worden ge-
vangen. Kan toch geen toeval zijn...?
Ik ga nog een stapje verder: Ik weet voor mezelf, bijna zeker dat de smaak
voorkeur al bij de kweek genetisch bepaald word...! Oudere type rassen lij-
ken beduidend beter op zoet en laag eiwitrijk aas te vangen zijn. Terwijl de
huidige types, zoals de OVB schubs weer beter op vismeel reageren. Gewoon
omdat ze erbij het opkweken al aan bepaald type voer zijn gewend; als het
ware voorgeprogammeerd. In het eerste geval, zoals de oudere rassen zijn
vaak opgekweekt met tarwe en gerste korrels. Terwijl de OVB schubs met
vismeelrijke korrels worden opgekweekt. Ook de nakomelingen van 1 van
deze rassen, lijken dezelfde voorkeur voor een bepaald aas te krijgen,
van hun ouders...
Natuurlijk is dit een beetje zwart/wit. Praktijk wijkt het altijd wel iets af,
maar dit komt me iets te vaak voor. :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-06-2005 22:55

Interessante benadering vind ik dit Benny....... :D

Gaan we hier eens heel rustig over breinpeinzen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2005 23:02

Benny, al jarenlang worden de Valkenswaard pootspiegeltjes ook (gedeeltelijk) opgekweekt met vismeelrijke korreltjes...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-06-2005 23:12

Aart,

Maar in zeer het begin, werden ze toch opgekweekt met tarwe of gerst? Het
klopt, dat de vismeel korrels niet van de laatste tijd zijn.
Karpers in de oostelijke landen worden volgens mij nog steeds opgekweekt
met tarwe, mais of gerst. Hoe zou het dan met de voorkeur van deze vissen
zitten...?

Tot slot: Ik doel op de Heidemij periode (1952?).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2005 23:57

Karpers die niet met vismeel zijn grootgebracht zijn meest die verwilderde schubs, Benny.

Genetisch gezien is de zwakbeschubde karper een gekweekte nazaat van een schubkarper.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2005 08:13

De theorie en de praktijk is altijd weer anders. Kan het leven ook leuk maken.

Wil je uitzoeken of er echt een bepaalde voorkeur voor soort voedsel door verschillende soorten karpers is, zou je toch eerst informatie moeten verzamelen en belangrijker: deze info delen. Dan bedoel ik niet ik heb wel eens.

Nee een volledige HVR. Hoe groter deze database zou zijn hoe beter de conclusies kunnen zijn.

Even een voorbeeld. Probeer al 2 jaar projectspiegels te vangen. Dit lukt amper. Van mini bollen tot zoet en vis.

Knoop er vorige weeg voor het eerst in mijn leven een 24 mm aan. Ja een vette visbol met itszer van vriend Mitsz.

4 kilo. Uitgezet op 1080 gram in 2003.

Wie het weet? Misschien op te nemen in de doelstelling van de HVR Frank?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-06-2005 09:30

Lexus,

ik heb pas ook een paar kilo Scopex bollen van Pro line binnen gehad, dus ik ga eens kijken of ik er een spiegel mee kan strikken. :D
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-06-2005 10:32

Kees,

Je hebt gelijk!
Maar die verwildere (slankere..) schubkarpers, lijken toch beter op vismeel
te reageren, dan de edelkarpers of nakomelingen daarvan...?! Het blijft voor
mij een raadsel...in zekere zin...
Ik denk wil je dit heel goed gaan bestuderen, dan moet je echt alles noteren
en ook niet alleen die tests doen, maar met een hele groep landelijk gezien.

Toch blijf ik het wel zeer frappant vinden, dat spiegels bij mij en anderen
steeds weer op zoete boilies eruit komen, en dat collega vissers die met vis-
meel vissen, deze vissen praktisch niet aan de haak kunnen krijgen. Dit is in
ieder geval bij ons in de buurt zo, maar landelijk...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

22-06-2005 10:42

Als ik dit zo lees zie ik dat je met een zoete bol meer spiegel vangt (over het algemeen). Als je op het zelfde water vist met een trouvit bol zou je meer schubs vangen.

Leuk verhaal, maar als je met de zoete bol vis, zou je er bijvoorbeeld op 1 sessie bijvoorbeeld 3 spiegels en 1 schub mee vangen. Dan is het waarschijnlijk ook zo dat een aantal schubs het aas heeft laten liggen. Dit zelfde geld omgedraait. Een spiegel laat dus een trouvit bol vaker links liggen dan een zoete.

Dus als je op een water vist waar alleen schubs rondzwemmen (een water bij ons in de buurt) moet je met (bijvoorbeeld) een trouvit boilie vissen. Dat laten schubs immers minder vaak links liggen dan een zoete bol toch?? Dus als je met ee zoete bol vist vang je minder?? want ze laten die vaker links liggen???
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-06-2005 10:47

Over het algemeen zijn de zoete boilies waarmee hier in Nederland gevist wordt ook de boilies met de lagere voedingswaarde. Dus zal het nou door het zoete komen of door de lagere voedingswaarde?

Vragen, vragen, vragen. Hersenspinsels he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-06-2005 11:37

Ja, dat is ook nog een hersenkraker.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-06-2005 11:55

Kevin,

Mij viel in ieder geval wel op, dat zoet, lage voedingswaarde en spiegelkar-
pers heel vaak samen gaan. Ligt dit nu aan de zoetheid of de lage voedings-
waarde is opzich voor mij ook een raadsel.

Tot slot: Ik blijf met het idee knarren, dat het toch wat met de kweek en ge-
netisch bepaling te maken heeft; maar wie ben ik... :)

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-06-2005 11:58

Proberen eens lage voedingswaarde (zetmeelbolletje) te combineren met wat trassie en de hoge voendingswaarde bol flink zoet te maken. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-06-2005 12:13

hoe zit het dan allemaal met wilde karper irt kweek en voedselvoorkeur?

d'r zijn er toch genoeg gevangen op mais en aardappel dacht ik zo?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2005 12:49

Benny ik wil best aannemen wat je zegt met:

Toch blijf ik het wel zeer frappant vinden, dat spiegels bij mij en anderen
steeds weer op zoete boilies eruit komen, en dat collega vissers die met vis-
meel vissen, deze vissen praktisch niet aan de haak kunnen krijgen. Dit is in
ieder geval bij ons in de buurt zo, maar landelijk...


Maar niet zo 1 op 1. Neem een seizoen. 2 hengels. 1 met Visbollen en 1 met zoet. Per aanbeet wisselen. Ook de voerbeurten wisselen.

Kan Michel Pilaar denk ik beamen: De helaas overleden grote spiegel bij ons op de plas had de laatste jaren de onhebbelijke gewoonte om zich te laten vangen op makreel. Nee niet de bolievariant. De takel variant. 2 Keer op zeker en 1 keer hear say.

Zijn dat de uitzonderingen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-06-2005 13:44

Klaas!

niet alle geheimen verklappen! Zo vang ik al mijn karpers :D
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

23-06-2005 10:31

een ding weet ik wel zeker, hoe zoeter hoe meer bijvangst... brasem houdt erg van stroop, vanille, melasse en andere zoetmakers... precies dezelfde bol met of zonder appelstroop is het verschil tussen de hele nacht gek worden van de piepjes van voorn, brasem en winde, of gewoon elke paar uur een knalharde run zonder gepiep tussendoor...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 10:38

Ja, dat is wel waar. Maar toch pak ik op touvit of vismeelboilies ook brasems en zelfs een enkele voorn. Alleen is het wel in veel mindere mate, gelukkig.
luuk rensen
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-06-2005 19:36
Locatie: Gendt

23-06-2005 11:44

is er ook nog een speciale voorkeur voor de lederkarpers en de rijenkarpers? :lol:

gr luuk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-06-2005 13:17

Klaas,

Ik zeg dus ook niet dat spiegelkarpers niet op vismeel of andere vis produc-
ten te vangen zijn, maar het valt me steeds in het oog dat veel spiegelkarper
steeds op zoete crap bollen worden gevangen. Ook vang ik met m'n zoete
bollen vele schubkarpers, maar de genen die met vismeel vissen; vangen
praktisch nooit een spiegel. Terwijl de heren die met zoete bollen vissen, re-
gelmatig een spiegel in het landingsnet lozen.
Landelijk gezien kan ik er niets over zeggen, daar ik het alleen van horen
zeggen heb, maar hier in de buurt levert een zoete bol naar mijn idee meer
spiegelkarper op...

Maarten,

Gedeeltelijk waar!
Ik ken ook mensen die met vismeel of andere hartige boilies de ene na de
andere platte in het net lozen. Dus...

Luuk,

Lederkarpers zijn alleen te verleiden door een striptease van een vrouwe-
lijke lederkarper. :wink: :)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 13:29

De kans op een lederkarper is dus klein :lol: :roll: :P :D
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-06-2005 14:53

Nou weet ik toevallig;

Dat in ieder geval 1 lederkarper helemaal gek is op zoete gefermenteerde kippenmaïs, drie tot vier korreltjes op een hairtje en een keer of drie per jaar is het bingo!

Zou de biologische aard of achtergrond ( waar Benny op doelt ) er toch wat mee te maken hebben?
----------------------------

De gewone schubkarper is een zwaargebouwde vis met een normaal, uniform schubbenpatroon. Hij heeft 33 tot 40 schubben op de zijstreep. Hij kan ruim een meter lang worden en een gewicht van tegen de 70 pond is zeker niet ondenkbaar. Op 1 oktober 1999 bracht Mark Schuringa het Nederlands karperrecord op 59 pond. Hij ving toen een zeer bekende schubkarper met de naam “de Recordvis” terug. Die karper op dat moment voor de derde maal het Nederlands record.De spiegelkarper heeft grote en onregelmatig verspreide schubben en kan bijzonder dik en zwaar worden. In ideale omstandigheden zijn zelfs gewichten bereikbaar boven de 70 pond. De spiegelkarper met de bijnaam “den Grooten” werd ooit als recordvis gevangen in het Kempisch kanaal in België. Zijn fantastische gewicht was 34,6 kilo!
De rijenkarper lijkt veel op de spiegelkarper, maar met dit verschil dat de grote schubben niet verdwaald over het lichaam liggen, maar netjes in een rij staan over de zijlijn van de vis.
De leder- of naaktkarper heeft zoals zijn bijnaam al aangeeft zo goed als geen schubben. Soms een enkele bij de staart of onder de rugvin, maar dan is het geen zuivere. De huid is dik en taai en min of meer leerachtig.
De volschubspiegelkarper is een spiegelkarper die volledig is beschubd
De 25% wildbloedhyrbride is een modern schubkarperras. Feitelijk een kruising tussen een 50% semiwildbloedhybride (100% wild x zuivere spiegelkarper) en een gewone edelschubkarper.
De zwarte karper is een in de natuur zeer zeldzaam voorkomende pigmentvariatie.
De “two tone”-karper is een pigmentvariatie die zowel bij spiegel- als schubkarpers voorkomt. Hierbij is het voorste deel van de vis flets of bleek. Na een scherpe verticale scheiding komt het veel donkere achterdeel
De goudkarper lijkt qua uiterlijk erg op een grote goudvis. De fraaiste kleuren hebben echter de speciaal gefokte en zeer vermaarde Japanse Koi-karpers. Af en toe wordt er eentje in het wild gevangen. Meestal gaat het om een ontsnapt exemplaar uit een kwekerij.De kweekkarper komt in Nederland algemeen voor. Dat werd mogelijk door de vele uitzettingen van diverse hengelsportverenigingen. De kwaliteit van het uitzettingsbeleid in aantal en soort per water komt in dit bestek niet aan de orde. De oorspronkelijk wilde of boerenkarper komt theoretisch gezien in Nederland algemeen voor. Echter, in de praktijk betreft zijn verspreidingsgebied vooral het Noord-Hollands plassengebied en met name de Zaanstreek, het IJsselmeer en de wateren in West-Friesland.
Om deze materie nog iets ingewikkelder te maken het volgende. Het blijkt dat door vermenging in de vrije natuur van de verschillende zuivere vormen er allerlei verwilderingtypen en tussenvormen kunnen ontstaan. Die noemt men hybriden of bastaarden, die kunnen variëren van 20% tot 90% met wild bloed. De OVB heeft sinds 1967 een 25% wildbloedhybride gekweekt. Het is een wat slanker ras, dat niet zo heel zwaar meer kan worden dan de gewone schubkarper. Het zou beter bestand zijn tegen allerlei ziektes en dus betere overlevingskansen hebben. Het betreft een kruising tussen een 50% semiwildbloedhybride (100% wild x zuivere spiegelkarper) en een gewone edelschubkarper. Zo ontstond er een volledig beschubd type, dat meer op de edelschubkarper leek dan op de echte wilde karper. Al deze tussenvormen hebben vanzelfsprekend in biologische zin overeenkomsten en verwantschappen met hun “zuivere” voorgangers.


De biologische hoofdverschillen


100% Wild Kweekkarper
De oervorm gericht op de natuur, de kweekvorm gericht op de kweekvijver,
slank en torpedovormig, zwaar en hoog gebouwd,
rechte elastische ruggengraad, kromme stijve ruggengraad,
volledig beschubd, alle beschubbingstypen,
wordt niet zwaar: 20 pond, wordt zeer zwaar: 40 70 pond,
zwemblaas met gelijke lobben, zwemblaas met ongelijke lobben,
rood spierweefsel (18-19% meer rode bloedlichaampjes), wit of lichtroze spierweefsel,
bloedsuiker- en serumgehalte 16-26% hoger,
carnivoor? dé omnivoor onder de vissen!

Nog steeds geldt de Latijnse benaming “cyprinus carpio L” voor allerlei typen. Van 100% wild via vele tussenvormen naar de zuivere kweekrassen. Het wekt verwarring als alleen de Latijnse naam wordt genoemd en niet het ras. In vele publicaties van wetenschappelijke onderzoekingen bezigt men alleen de Latijnse term, terwijl er belangrijke biologische verschillen kunnen zijn, al naar gelang het ras. Het gevolg is dat bepaalde uitspraken in de literatuur over karpers tegenstrijdig lijken. Om elk misverstand te voorkomen, welke karper is het onderwerp van dit onderzoek? Het uitgangspunt is de wens van de hedendaagse sportvisser om grote zware karpers te kunnen vangen en het liefst met een gevarieerd schubbenpatroon. Het type karper is dus duidelijk. Ongeacht de hoofdrassen gaat het hier om de verschillende grote kweekkarpers.
Groet'n Henk..

still growing Old.