tijgernoten... hoe...?!


Plaats reactie
Levi Liauw
Berichten: 35
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00

30-07-2002 14:42

weet iemand hoe je tijgernoten moet "klaarmaken" alvast bedankt
.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

30-07-2002 16:23

Ik week iedere particle-soort gemiddeld 24 uur. Daarna een half uurtje koken en dan zijn ze egschikt om mee te vissen. Wanneer er niet geweekt wordt, kan het voer nog uitzetten in de maag van de vis, wat grote gevolgen met zich meebrengt.
Succes
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 01:00

De tijgernoten MINimaal 32 a/ 48uur weken.
En daarna MINimaal een uur koken.
Week je niet die 48uur, dan met je weer iets langer gaan koken.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-07-31 01:01 ]</font>
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

31-07-2002 09:20

met tijgernoten is het bijna zo dat hoe langer je ze weekt hoe beter ze worden.

Ik begin meestal met 24 uur weken dan 30-60 minuten koken en dan de boel in het water laten staan totdat ze gaan slijmen (het ligt een beetje aan het weer maar meestal na een dag of 2)

Als de boel gaat slijmen dan heb je de noten op z'n best!!! Zorg er wel voor dat je verse tijgernoten hebt! (tijgernoten in combinatie met wat hennep is een echte killer!)

Groeten,
Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 12:04

al die verhalen over dat laten staan, tijgernoten beginnen te slijmen.
Bullshit voor mij. ik heb het zeker al 5x geprobeert om 't te laten staan.
der begint totaal niets te slijmen, ter komt alleen een dikkere derrie op de bodem te liggen, maar dat komt van die 'schilvertjes' van de tijgernoten.
En naarmate je ze langer laat staan, komen der ook nog eens mooie schimmeltjes op... Hmmmmmmmm!!
gewoon smiddags koken, als je ze 's avonds wil gaan gebruiken, werkt voor mij 't beste.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

31-07-2002 13:12

christiaan,

Dan doe je toch echt iets fout.... maar ja dat maakt allemaal niet uit zolang je d'r vis op vangt!! want daar gaat het per slot van rekening om!

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 13:35

Als je iets verder in de lijst met AAS-topics naar beneden gaat, staat er precies zo'n zelfde topic als deze, en daar wordt uitgebreid beschreven hoe je het beste tijgernoten kunt klaarmaken ( en volgens mij ok hoe je vrouwen moet klaarmaken :razz: )
Lees maar!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 13:37

http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... orum=35&25

dit is de link van die topic

groetjes, sjoerd
Levi Liauw
Berichten: 35
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00

31-07-2002 14:02

ok bedankt allemaal
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 15:01

Sjoerd,

ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar er komt niets van waar, van de verhalen.
Hoe het komt weet ik zelf ook niet.
Ik vang met me gewone tijgernoten goed, dus een echt probleem vind ik het niet.
maar het zit me toch wel een beetje dwars.
na gekookt te zijn, gaat de pan met tijgernoten, over in een emmer, deze emmer gaat dan naar buiten, of blijft binnen, en gaat dan met deksel, of zonder, daar staan.
De tijgernoten blijven 1, 2, 3, of 4, soms wel 5 dagen staan.
Maar geen 'slijm' te bekennen. aan schimmels waren er trouwens geen tekort :wink:

De tijgernoten van 4dagen wachten zijn in de prullebak beland.
Eveneens was dit gebeurd met de tijgernoten van 5dagen wachten.
Deze acties zijn ook ondervonden, met tijgernoten, die voorgeweekt, en gekookt waren met een aardige hoeveelheid bruinebasterdsuiker.
Hierbij moet ik dan wel vermelden, dat ze zo wel iets langer 'houdbaar' werden, en dat er wat drabberige troep op de bodem kwam te liggen.

zoals je al kan lezen, heb ik het op allerlei wijzen geprobeerd.
maar geen slijm te bekennen, bij mijn tijgernoten :wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 15:45

Het gebeurt toch echt wel hoor! Ze beginnen na een paar dagen wel wat zuur te ruiken maar dat maakt niet uit.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het pa sna meer dan een week gebeurde.
Volgens mij kun je ook het beste de emmer zonder deksel laten staan. Ik heb de indruk dat ze dan minder snel gaan schimmelen.

Laat je de tijgers wel onder water staan? :razz:

groetjes, Sjoerd
Arnold Haandrik

31-07-2002 16:24

toch is het echt zo wat betreft dat "slijm".
ik laat tijgers 48 uur weken in gewoon kraantjeswater waar ik op 5 kilo tijgers 1 kilo bruine basterdsuiker en een paar flinke scheppen stroop aan toevoeg,dan uurtje koken,en vervolgens een goeie 48 uur buiten neerzet en dan als ik m gebruiken wil is de vloeistof die er nog inzit zo slijmerig als het slijm op een valse hond.en als je m nog langer laat staan word ie zuur(niet dat ik daar slechter van ging vangen)misschien doen jullie toch wat fout.

groeten
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-07-31 16:25 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 20:52

dat lijkt me een kostige zaak meneer sjoerd, ik heb nog 5kilo, en dat was niet goedkoop.
En om die (*nog gedroogde) tijgernoten weg te gooien, vind me portomonee niet zo leuk denk ik.
Maar er moet idd wat met die tijgernoten aan de hand wezen, want alleen ik heb 't probleem blijkt.
Maar wat verstaan jullie onder vers ?
want alle tijgernoten zijn gedroogd, dus 'vers' is er niet.
of je moet een eigen kwekerij hebben :wink:
Arnold Haandrik

31-07-2002 21:16

weggooien is ook een optie ja, maar dan zou ik ze liever vermalen in een koffiemolen of een food-prosessor en dat bij je bouliemix doen dan heb je er nog iéts aan.

p.s. er zit een verschil tussen gedroogde en uitgedroogde tijgers!suc6.
don't catch m all
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-07-31 21:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-07-2002 22:19

Volgens mij hoort het Meneer Rob te zijn, meneer Christiaan. Tenzij je het duur vind om tijgernoten in een emmer een week te laten staan :razz: (dat is namelijk wat IK zei )
:???:

Groetjes, meneer Sjoerd
Evert Stijkel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Grootebroek

31-07-2002 22:25

Dag allen,

ik gebruik zelf de standaard methode (2 dagen weken, 30 min. koken, etc..). Nu was ik laatst in een viswinkel alwaar de man acher de toonbank (veel ervaring, boek geschreven). Nu wil ik geen uitspraak doen over zijn kwaliteiten of kennis, maar even zijn manier van het klaarmaken van tijgernoten delen..:

- 7 dagen de tijgernoten weken
- Ieder dag verversen met heet water
- Aan het eind NIET koken

In zijn uitleg was het koken niet nodig aangezien het gistingsproces verantwoordelijk zou zijn voor de afbraak van de giftige stoffen. Daarnaast zou door het niet koken de belangrijke geur niet aangetast worden.

Tja, ik weet het niet. Als iemand mij kan vertellen of op deze manier de giftige stoffen verdwijnen dan zal ik het wel eens willen proberen..

Maar in deze tijd van de overbekende virus wil ik daar natuurlijk geen schepje bovenop doen.

PS. Hoe vangen jullie met dit (extreem) warme weer?

Groetjes,

Evert
Evert Stijkel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Grootebroek

31-07-2002 22:31

Dag allen,

ik gebruik zelf de standaard methode (2 dagen weken, 30 min. koken, etc..). Nu was ik laatst in een viswinkel alwaar de man acher de toonbank (veel ervaring, boek geschreven). Nu wil ik geen uitspraak doen over zijn kwaliteiten of kennis, maar even zijn manier van het klaarmaken van tijgernoten delen..:

- 7 dagen de tijgernoten weken
- Ieder dag verversen met heet water
- Aan het eind NIET koken

In zijn uitleg was het koken niet nodig aangezien het gistingsproces verantwoordelijk zou zijn voor de afbraak van de giftige stoffen. Daarnaast zou door het niet koken de belangrijke geur niet aangetast worden.

Tja, ik weet het niet. Als iemand mij kan vertellen of op deze manier de giftige stoffen verdwijnen dan zal ik het wel eens willen proberen..

Maar in deze tijd van de overbekende virus wil ik daar natuurlijk geen schepje bovenop doen.

PS. Hoe vangen jullie met dit (extreem) warme weer?

Groetjes,

Evert
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

31-07-2002 22:52

Meneer Sjoerd, het moest idd Meneer Rob wezen. Fout van mijn kant :wink:

maar ik zal volgende keer voor 'verse' tijgernoten proberen te zorgen.
Er zitten bij mijn tijgernoten, inderdaad een paar die blijven drijven, en een paar die een beetje verrot zijn.
Hans-Peter van Ee

01-08-2002 01:49

Evert

Wat de winkelier betreft, ik zou het niet weten of zijn methode veilig is voor de vis.
Dus gewoon koken en geen risico's nemen.

Met dit weer vangt men over het algemeen slecht omdat de vissen plaatsen opzoeken waar weinig karpervissers hun aas aanbieden.
Ook eet de karper gewoon minder omdat deze minder actief is.

met korstende groet

HPE
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

01-08-2002 09:28

Ik begrijp in de meeste gevallen niet waarom je het water zou willen verversen... aangezien een groot deel van de aantrekkingskracht van de particles in het weekwater zit.
Er zijn uitzonderingen want ik heb begrepen dat het met kikkererwten zo is dat er giftige stoffen vrijkomen met het kookproces ?!?! (misschien iemand die me kan verbeteren of de lijst van particles kan aanvullen)

Ik heb wel eens mensen mais in een bewaarzak (die in het betreffende meer lag) zien weken!! Beetje jammer alleen dat alle lokkende stoffen foetsie zijn tegen de tijd dat je denk ermee te gaan voeren!!

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

01-08-2002 10:32

ik week mijn tijgernoten eerst 24 of 48u kook ze hierna 30min. en doe ze dan op het kookvocht 2of 3 dagen in een thermoskan!! Met deze methode heb ik altijd al vis gevangen en het gaat goed!!!

vriendelijke karpergroeten nick
Plaats reactie