Iemand Ervaring Met..?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

19-04-2005 21:41

Hallo,

Heeft iemand ook ervaring met het malen van zoetjes ( voor in de koffie ) en daarna te verwerken in de mix?
Is het mogelijk dat bij een te-hoge dosering de boilies gaan drijven?


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

19-04-2005 23:10

houdt er even rekening mee dat het product 500 keer zo sterk is als suiker.

na een aantal ga je lekker aan de race en aangezien dat een karper gemiddeld 8 keer minder weegt dat een volwassen man :wink:
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-04-2005 11:06

Waarom zoetjes malen als je ook zoetstof in een pot kan kopen?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-04-2005 20:43

... en vloeibare zoetstof in een fles.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

24-04-2005 18:21

Zoetstof in een fles: is teneerste aardig prijzig, en tijdens het koken gaat er veel verloren.
Mijn ervaring met zoetstof in een pot is dat het heel erg licht is..en vindt het ook niet zoet genoeg.
Maar nu zijn er natuurlijk verschillende merken en kwaliteit zoetstoffen.
Maar mijn vraag was of er mensen zijn die ervaring hebben met het verwerken van zoetjes in hun mix en of het mogelijk is dat door een te-hoge dosering de boilies gaan drijven?

Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

24-04-2005 22:29

Niet alle zoetstoffen zijn even geschikt om te gebruiken, aspartaam (zoetstaof op basis van...) is b.v. ongeschikt omdat aspartaam makkelijk afbreekt onder invloed van hitte waardoor de zoetkracht verminderd. Sommige lieden beweren zelfs dat er bij verhitting van aspartaam heel lelijke stofjes gevormd worden, zie http://www.aspartaam.nl

op de site van natrena kan je bij de producten zien dat natrena 'chef' vloeibaar speciaal geschikt is voor koken en bakken, dit is een zoetstof op basis van sacharine en cyclamaat. Ik gebruik het in een dosering 5-10ml per kg droge mix (4ml staat gelijk aan 50 gram suiker), er zit een maatdopje bij dat ik meestal op 100gr suiker vul, dat is dus 8ml.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-04-2005 09:36

Vloeibare zoetstof uit de supermarkt is volgens mij helemaal niet zo prijzig en je doet er aardig lang mee. Wat je zegt over het koken klopt wel, maar je kunt de boillies na het koken nog "naflavouren" met zoetstof.
Je zegt dat de zoetstof in een pot niet zoet genoeg is?? Volgens mij is dat spul vele malen zoeter dan suiker. Een karper kan zoet bovendien vele malen sterker proeven dan mensen, dus ik vraag me of of de zoetstof niet zoet genoeg is.

Je zegt dat boillies misschien gaan drijven bij te veel zoetjes, maar volgens mij zinken die dingen toch of niet? Dan zouden ze in de boillie toch ook niet voor drijfvermogen zorgen, denk ik. Maar ik heb verder geen ervaring met zoetjes. Als ik zoetstof gebruik is het gewoon die uit de supermarkt, vloeibaar of poeder.
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

25-04-2005 11:55

dat drijfeffect ken ik niet, maar zou misschien te verklaren zijn door de toegevoegde stof aan zo'n bus poederzoetstof, alweer volgens natrena bestaat zo'n bus tafel-zoetstof maar voor 3% uit zoetstof en dus voor 97% uit ander spul, misschien dat dat drijft, maar dat lijkt me onhandig met het in de koffie gooien? zo'n bus nepsuiker is dus zeer zwaar versneden zoetstof om de dosering gelijk te maken aan die van normale suiker, zodat men het gebruikelijke aantal schepjes in zijn drank of boilies kan doen.

als je de veelgestelde vragen leest op de natrena site kom je interessante dingen te weten over de diverse zoetstoffen en toevoegingen, zo heeft sacharine b.v. een wat bittere nasmaak die in natrena vloeibaar gecamoufleerd wordt door het cyclamaat...

met na-flavouren,- of zoeten lijkt me dat er erg veel aan de buitenkant blijft zitten wat er zo weer af spoelt ook, dat zal naar mijn idee dus hoogstens kort aantrekkelijk(er) zijn, dus is misschien meer geschikt voor instant dan voor longterm?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-04-2005 18:59

Als je dat snel na het koken doet, trekt het er nog wel goed in. Daarna pas laat je de boillies drogen. Dan is het niet zo dat het alleen aan de buitenkant blijft zitten.
Plaats reactie