zout- / suiker- mengsel (om de ballie's te conserveren)


Ga jij een antwoord geven op de simpele vraag van WouteR??

Neuh, dat nig
9
25%
Ja, maar ik licht maar een klein tipje van de sluier op en laat het die arme WouteR zelf verder uitzoeken
0
Geen stemmen
Ja, en ik geef een antwoord waar geen hol van klopt en dus waardeloos is
2
6%
Ja, ik geef alleen maar eerlijke antwoorden!
11
31%
Ik waag me niet aan zaken waar ik geen verstand van heb
14
39%
Ik wil je graag helpen, maar niet "in het openbaar".... oja, je hebt een pb met een bruikbaar antwoord!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 36
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

06-04-2005 20:03

Geachte board vol met deskundigen;


Ik zoek een oplossing om boilies minimaal een 9 dagen goed te houden (niet beschimmeld), bij omgevingstemperaturen van ca 22°C.


Ten eerste wil ik de boilies:

* goed drogen
* (semi) luchtdicht / luchtarm verpakken
* goed invriezen (2 weken lang op -24°C doorvriezen, en op de avond van vertrek uit de vriezer halen)
* goed verpakken (geisoleerd) in tempex dozen (waar ca 2 dag-voorraden inkunnen) waarvan de naden met tape zijn afgedicht, en de dozen 1x per dag geopend worden)
* boilies lang koken (zoveel mogelijk bacterien / schimmels kapot-koken!)

Ik ben er alleen een beetje bang voor dat dit net niet helemaal lukken gaat.

Nu zit ik te spelen met de gedachte om zout toe te voegen aan de boilies (vrij water in de boilies binden!).
Nadat ik met de zoek-functie op een topic gestuit ben waarin iemand doodleuk meldt dat hij 20% zout in z'n ballen gooit heb ik mijn pc van schrik maar uit gezet. Nu, een half uurtje later heb ik 'm maar weer aangezet en zit ik dit te schrijven, maargoed, ik wilde wat vragen over zout en suiker.

Aangezien suiker het zelfde effect op de houdbaarheid van de boilie heeft als zout, zat ik er aan te denken om een mengsel van zout en suiker aan het eier-nat toe te voegen (zodat de zout en suiker oplost en goed overal in de boilie terecht komt zonder dat er alleen maar kristalletjes in de bal zitten).

Maar ik zit nog te tobben over de hoeveelheid die ik van het een en ander ga toevoegen.

Want, 20% zout is me echt teveel.

Dus, wie heeft met dit soort zaken al geexperimenteerd en kan (en wil) mij berichten over de effecten op de vangst na het toevoegen van suiker en of zout in zijn boilie.


Ik zie bruikbare antwoorden graag tegemoet,

met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
8) 8) 8) 8) 8)



Oja, en azijn in de boilies (zuur maken, vinden de bacterien ook niet zo prettig), wie weet of er bij het gebruik hiervan (on)wenselijke effecten zijn??
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-04-2005 20:19

Schitterende poll opgezet... :D

Ik heb verleden jaar een aantal boilies ingevroren en een aantal "ingezouten". Verschil in vangsten merkte ik niet, ze vingen allebei bijna niet. Dit jaar nieuwe bollen, nieuwe kansen.

Ik heb toen een afsluitbare ( lucht- en waterdicht)ton genomen, een kilo of 10 boilies erin, en daar overheen een kilo of 3 zout. De ton heb ik regelmatig omgekeerd om zo het zout overal goed tussendoor te laten. Deze boilies zijn zeker een half jaar op deze manier goed houdbaar zonder verdere toevoegingen of aanpassingen. Boilies natuurlijk wel eerst zeer goed laten drogen !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-04-2005 20:45

Gewoon erg goed laten drogen die handel...

Daarna pekelen met wat zout en je haalt die 9 dagen zeker....

Met alleen goed drogen zal je die al halen hoor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

06-04-2005 22:04

kevin diederen schreef:Gewoon erg goed laten drogen die handel...

Daarna pekelen met wat zout en je haalt die 9 dagen zeker....

Met alleen goed drogen zal je die al halen hoor.


Je zei een temperatuur van 22 graden.. Gooi ze maar los op de onthaakmat als je ergens zit... Lukt makkelijk... 9 dagen luchtdicht in een zak red je niet denk ik, ze moeten kunnen doordrogen dan gaan ze bij mij eigenlijk nooit kapot... Heb zelf gemaakte boilies wel eens een jaar goed gehad, die droogten gewoon steeds door (waren aan einde knetterhard)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-04-2005 08:08

goed dan...als ik van je mag Wouter........

Zout is een prima ingredient, ook als je ze niet wil conserveren. Dit geld ook voor diverse suikers.

2-3% zout lijkt me voldoende. Meer durf ik zelf niet goed aan. Tot 5% suikers heeft bij mij de beste resultaten opgeleverd.

Droge ingredienten meng ik altijd door m'n mix, afgezien van een aantal uizonderingen, maar daar vallen de zouten en de suikers niet onder.

Twee zaken zijn het belangrijkst voor een bevredigend resultaat: je mix en het drogen. Draai je bollen een maand van tevoren en haal ze niet van de droogrekken af. Vervolgens in een kartonnen doos of droognet vervoeren. Als je alsnog niets wil vangen op vakantie, moet je vooral een reservetank met benzine in je auto plaatsen naast die dozen met aas..........

De mix moet simpelweg geen zuivel bevatten, dit bederft te snel.

Er zijn ook mensen, die hen aas op olie vervoeren, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Mocht je er allemaal geen vertrouwen in hebben, kun je ook nog een handeltje van mijn brouwsels mee nemen, die na een mooie droogbehandeling zeker drie weken goed blijven in een afgesloten zak.

succes ermee
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-04-2005 08:11

heb je nog bewaarzakken?

Prima om je bollen in te bewaren.

Het best gaat het in die ondingen van Spro. Die blauwe.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 09:09

Met zout kun je rustig tot 5% van de totale mix gaan.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

07-04-2005 10:04

@Harnold: 5% zout naast de 5% kruidenmix? Of gebruik je dan zout ipv kruidenmix?
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-04-2005 10:30

Mitsz,

waarom niet hoger dan 3%? Ik gooi zelf altijd (op de droge mix, dat wel) dik 5% erop.

En dan nog iets, voor de mensen die nog steeds kriudenmixen (kipkruiden o.i.d.) door hun mix verwerken: Besteel jezelf toch niet! Die potjes bestaan voor 80procent uit puur zout!

Doe anders 3% zout erdoor, en 2% pure kruiden, en dat scheelt al snel zo'n 75% op de prijs.

Snel verdiend, is het niet? En dat alleen door eens een keer de verpakking te bestuderen.

Gr, Erik
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

07-04-2005 11:32

Ik ben het wel met Mitsz eens, 3% zout is vrij zout naar menselijke standaard. Een product als zoute chips bevat 1% zout en is met ons ongevoelig smaakorgaan prima waar te nemen, dus als het alleen om de smaak zou gaan is dat al ruim voldoende denk ik. 3-5% van de droge mix aan zout is mijn maximum, standaard gebruik ik 1% (100gr op 10kg mix) maar dat is meer als smaak verbeteraar.

Hoeveel er nodig is als ingredient van een product om de conserverende werking te verkrijgen kan ik zo snel niet achterhalen, en zal denk ik ook voor een groot deel afhangen van het vochtgehalte en de overige ingredienten en de mate van besmetting van het basismateriaal.

Misschien is het een idee om in een oplossing te conserveren? daar is wel van bekend welke percentages je moet gebruiken voor de conserverende werking.

Bij het conserveren van vlees in een pekel oplossing zoals dat vroeger gebruikelijk was aan boord van schepen, gebruikte men 8 kilo zout op 100 kilo vlees, het vlees ging in een vat, zout eroverheen en afvullen met water tot boven het vlees. Natuurlijk werd het vlees ook zoutig, vandaar de naam pekelvlees maar hoeveel % zout er nu werkelijk in het vlees terecht kwam is onduidelijk. wel bleef het vlees hierdoor maanden eetbaar zonder koeling.

Voor fruit kan je hetzelfde doen met een suiker oplossing.

In een kookboekje heb ik wel eens gelezen dat je bij het conserveren in zout of suiker oplossingen een gehalte van minimaal 20% moet hanteren om voldoende osmotische druk te creeeren om micro organismen uit te drogen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-04-2005 12:28

Het helpt al als je "schoon"werkt.

Draai je je bollen en komen ze in je bakje waar al weken aasresten aanhangen, zal je aas alweer besmet worden met allerlei bacterien.

zeker ei is gevoelig.


Tja een googlen is niet zo slecht

http://www.studeren.uva.nl/biologie/obj ... 0AEE8B50D2

mvg

klaas
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

07-04-2005 13:25

@Wouter, ik gebruik geen zout in mn ballen.

Zoals eerder is aangegeven, goed drogen (liefst in het donker) blijven ze bij mij lang goed ;) (al gaan boillies bij mij nooit lang mee :P)
Marty van Asperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-10-2004 15:46
Locatie: Veghel
Contacteer:

07-04-2005 16:49

Ik gebruik al jaren suiker bij mijn boilies als ik naar Frankrijk ga. Ze blijven met gemak een aantal weken/maanden goed. Zorg wel dat je ze luchtdicht afsluit. Wel met enige regelmaat de emmer omkiepen zodat de drap alle boillies bedekt. Zolang er geen lucht bij kan zullen ze ook minder snel bederven.
Ik gebruik ongeveer 2-3kg op 10kg boillies. Dit creeert tevens een aantrekkelijke zoete laag over de boillies.

Succes....
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

07-04-2005 20:49

Kijk, hier kan wat mee gedaan worden! :D


Ik zat zelf (nog) niet te denken om de boilies "onder suiker" te verpakken, maar... misschien gooi ik in iedere zak boilies nog een flinke hoeveelheid suiker.

Ik wilde ze eigenlijk "van binnen uit" conserveren, dus door toevoeging van zout / suiker in de boilie.

Waarschijnlijk wordt het een combi van iets zout en wat suiker in de boilie, en ik zit er aan te denken om een klein deel vd boilies (die ik in de laatste 2 dagen ga gebruiken) nog azijn in te gooien, zodat het zuur vd azijn nog wat "beestjes en schimmeltjes" kapot krijgt.

nog even een vraagje @ Mitsz (tuurlijk "moet :wink: " jij een antwoord geven!!).
Die 5% suiker waar je het over hebt, bedoel je daar de normale huis-tuin-en-keuken kristalsuiker mee??

D'r gaat namelijk ook nog een hele pleer dextrose in de ballen (voor de extreem zoete smaak (haha). Ik weet niet of die dextro het zelfde effect (aW-waarde verlagen) heeft als normale kristalsuiker.

Dextrose geeft wel een plakboel (het is zo hygroscopisch als de pest), maar daar redt ik me nu wel mee.


Het conserveren van de boilies is niet moeilijk, ik weet genoeg truukjes en werkwijzen om dat te doen. Maar de grap is om het dusdanig te doen dat de kwaliteit van de bol (hardheid, smaak, structuur, voederwaarde, enz) hier niet nadelig door beinvloed wordt.

Het mooiste zou zijn om de boilies in een luchtdichte verpakking (evt. zonder zuurstof) te doen en dan te doorstralen (gamma). Dit lijkt mij wel ideaal, maarja.....



Goed drogen is zeker een optie, als de buitenlucht redelijk droog is.
Ik kan me herrinneren dat ik af en toe de boilies niet gedroogd kreeg om dat het overal gewoon vochtig is, dan is drogen lastig.... erg lastig.


Heeft er iemand al eens dingen gedaan met azijn in de boilies??

'k ben benieuwd!


Aju;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 21:12

Robert Valkeneer schreef:@Harnold: 5% zout naast de 5% kruidenmix? Of gebruik je dan zout ipv kruidenmix?


Geen enkel probleem! Je moet maar zo rekenen zout is niet pittig :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-04-2005 21:16

Wouter Steggink schreef:Kijk, hier kan wat mee gedaan worden! :D

Heeft er iemand al eens dingen gedaan met azijn in de boilies??

'k ben benieuwd!


Aju;

WouteR StegginK


Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wat ik wel weet is dat het in bepaalde gevallen goed kan werken daar het de Ph-waarde verlaagd...

gr Harnold
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

23-06-2005 19:45

Goedenavond Wouter,

Impact Products heeft nu een vloeistof die de houdbaarheid van je freezerbaits verlengt. Maar let op, het is GEEN conserveermiddel!
Het is een product op natuurlijke basis met een ietwat zoute smaak, bestemd voor de menselijke consumptie. Deze zoutere smaak heeft echter geen nadelige gevolgen voor de vangsten, dit is gebleken uit tests.

Nu wordt het mogelijk om freezers 2 tot 3 weken goed te houden buiten de vrieskist, bijvoorbeeld voor een visvakantie naar Frankrijk!

Misschien is dit iets voor je?

Mocht je meer informatie willen, kun je het altijd vragen!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-06-2005 19:52

Ieder conserveringsmiddel is bedoeld voor menselijke consumptie zolang je je maar houdt aan de toegestane hoeveelheden.
Er zijn vele natuurlijke conserveringsmiddelen wat niet wil zeggen dat ze minder schadelijk zijn.

Je zegt het is geen conserveringsmiddel, je weet dus wat erin zit.
Kom over de brug zou ik zeggen.
Tot dan is het voor mij een commercieel verkooppraatje.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 19:58

Ik droog m'n freezerbaits tegenwoordig en dan zijn ze ook drie weken houdbaar en soms nog wel langer.

Dit kan dus ook zonder enige toevoeging.

Veel boilieproducenten vinden dat niet zo'n fijn idee, vanwege vochtverlies en dus gewichtsverlies. Dat kost ze geld.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 22:15

Mitsz,

Ik durf te wedden, als ik iets had om het vocht gehalte in bollen te verhogen, ik binnen liep.

De Pk waarde enzo.

5% meer vocht reken eens uit? 2000000 kilo? 10000 kilo keer 4 euro

Heb ik genoeg om te vissen. hihihi

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

24-06-2005 11:48

@ Bas Hofkens


hoe heet dat product en welke bestanddelen bevat het?

is het een zuurteregelaar of zo? of een fosfaat...

Welk E-nummer heeft het?


Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-06-2005 12:06

mitsz van der kamp schreef:Ik droog m'n freezerbaits tegenwoordig en dan zijn ze ook drie weken houdbaar en soms nog wel langer.

Dit kan dus ook zonder enige toevoeging.

Veel boilieproducenten vinden dat niet zo'n fijn idee, vanwege vochtverlies en dus gewichtsverlies. Dat kost ze geld.


Mitsz,

Heb je dan niet het idee dat er van de vloeibare produkten in de mix (attractors) nog minder overblijft? En het zeer lange laten drogen lijkt me ook niet bevorderend voor de kwaliteit van de bol (voedingswaarde en attractiviteit). Of zit ik hiermee fout?
Je weet ondertussen wel wat ik binnenkort ga draaien. Ik heb nu alleen wat meer ei gepakt en het lijkt er al meer op (eerst was het 750 gram eivocht er 2250 gram mix en nu 1000 gram eivocht bij diezelfde hoeveelheid). Denk je dat ik deze mix dan gerust een hele lange poos kan laten drogen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

24-06-2005 12:08

Klaas,

Dacht zit een klein rekenfoutje in jouw som :lol:

2.000.000 en daar vijf % van is 1.00.000 dus vlug gerekend had je jezelf al 360.000 euro tekort gedaan 90.000x4 :lol: :P

Gr Paul 8)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-06-2005 12:28

Nog 1 keer dan. Alle bekende conserveringsmiddelen zijn zo ongeveer natuurlijk.

http://www.food-info.net/nl/e/e200-300.htm

Chemische worden synthetisch genoemd.

Er zijn erbij die kan je drinken er zijn erbij, die zijn bij een druppel al vervelend.

Ik zag trouwens laatst een heel eerlijke advertentie. Was denk ik niet zo bedoeld.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-06-2005 13:32

Klaas,het spul is geen conserveringsmiddel, dat is namelijk heel wat anders.
Is inderdaad op natuurlijke basis zonder chemische toevoegingen,er staat ook geen maximum gebruik voor geschreven.

Mitsz,het spul is niet voor meer winst te maken op de boilies,als dat het oog punt was gebruikte ik wel een conserverings middel.
Het is juist bedoelt om diepvries boilies die al klaar zijn aan de buitenkant te behandelen voor een langere houdbaarheid zonder te drogen.
Niet alle situaties lenen zich namelijk voor kneiterharde bollies en jij zou moeten weten dat ook niet iedere samenstelling zich leent voor extreem drogen.
Juist hier komt het spul tot zijn recht.


Nou zal iedereen wel roepen wat het is maar helaas ga ik dat niet vertellen,heeft namelijk iets teveel moeite gekost om iets te vinden dat de houdbaarheid wat kan verlengen zonder de negatieve bij verschijnselen van conserverings middel.

Weet nu dat er een enorme discussie kan gaan ontstaan over wel of geen conservering maar ik ga er verder niet op in.
Een ieder die mij kent weet dat ik geen fan van geconserveerde boilies ben,dat is ook de reden dat ik al meer als 5 jaar naar een oplossing aan het zoeken was die de in mijn ogen veel te grote nadelen van conserverings middelen zou kunnen omzeilen.

Het is ook geen wondermiddel maar een hulpmiddel.

Wil.