Wel of geen VISOLIE


Plaats reactie
ferry verhage
Berichten: 53
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00

09-07-2002 23:51

Wat doen julie in jullie boiliemix een visolie of gewone olie? en waarom?
Verschilt het ook in winter maanden en zomermaanden?

Karpergroeten Ferry
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

10-07-2002 09:28

Beste Ferry,

Normaal gezien maakt het allemaal niet veel uit welke olie je in je boilies verwerkt. Je kunt dus zonder problemen visolie combineren met een zoete of een kruidige flavour. Natuurlijk kun je ook gewoon andere olie gebruiken zoals maisolie, olijfolie etc...

Wat je vraag betreft over winter en zomer zou ik zeggen dat je er in de zomer meer gaat aan hebben dan in de winter, in de koudere periodes van 't jaar stolt olie veel gemakkelijker en kan deze bijgevolg niet meer uit de boilie lekken en verliest dus ook zijn lokkende werking (verticale). In de zomer daar en tegen zou ik je zeker aanraden om een olie in je boilies te verwerken. Bij warmere temperaturen lekt de olie beter uit de boilie en zorgt zo voor een lokkend spoor, op die manier kun je soms ook de karpers activeren die gewoon boven je voerplek op half water of aan de oppervlakte zwemmen.

MVG

Peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-07-2002 12:23

Niet echt moeillijk, bewaar je visolie in de koelkast, is ie dan nog net zo vloeibaar als voordat ie de koelkast inging kun je 'm 's winters ook gebruiken.
De beste plantaardige olie die je kunt gebruiken is lijnzaadolie.
Heb wel erg dat de behoefte aan vet bij karpers varieert per jaargetijde.
ferry verhage
Berichten: 53
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00

10-07-2002 16:26

Eus wanneer is de behoefte aan vet volgens jou het hoogst?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-07-2002 19:51

Als de karper actief is zal hij de vetten sneller verbruiken dan wanneer hij zich minimaal zal verplaatsen zoals in de winter het geval is.
Naarmate het water kouder word gaat de spijsvertering van de karper langzamer en dus zal de behoefte aan vetten minimaal zijn.
Voor de winter als de karper vetreserve's op zal bouwen zal de behoefte een stuk hoger liggen.
In de zomer als de karper flink actief is deins ik er niet voor terug om wel 30ml olie op een pond mix toe te voegen.
Als ik dit in de winter zou doen is dit vragen om narigheid omdat de vis het dan domweg niet kan verteren en zal er een naar gevoel aan overhouden, of misschien zelfs wel ziek ervan worden.
Een ander voordeel van olie in je boilies is dat het een stuk prettiger rolt en je boilies zullen niet snel scheuren als je ze langere tijd wil drogen.
Groeten, Eus.
Plaats reactie