Welke melen zijn goed?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-02-2005 12:27

Tijdens Carp 05 stond ik wat te praten over , hoe kan het ook anders, zelf boilies maken.
Daarbij sprak ik uit dat mijn voorkeur al jaren lang overigens , uitging naar de melen van Wielco.
Daarop kreeg ik als antwoord : die gebruikte ik ook maar constateer dat de kwaliteit achteruit gaat!
Ik heb dit persoonlijk nog niet gemerkt , maar dat kan komen daar ik bar weinig verstand heb van de kwaliteit van melen.
Sensas/Starbaits hoor ik goede berichten over maar ongetwijfeld zullen jullie nog wel enkele merken kunnen/willen noemen.
De wayerlanders hoef je ook al niet meer te noemen daar ik de site van Mitszie al heb bekeken.

gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-02-2005 13:31

Harnold,

Ik gebruik ook de melen van Wielco, en ben hier ook zeer tevreden over!
Koop gewoon nooit de Wielco verpakkingen in een hengelsportzaak, aange-
zien die er al wel een behoorlijke poos kunnen liggen.
Ik bestel het altijd via een diervoeder bedrijf, en vraag dan uitdrukkelijk om
het b.v. rond een bepaalde datum te leveren. Als ie het dan binnen heeft,
belt ie me diezelfde dag nog.
Hoelang de melen bij Wielco al in de zakken zit...? Naar mijn mening niet
lang, want naar mijn beoordeling zijn de melen goed vers. Niet klonterig of
muf ruikend. Dan kun je wel zeggen, dat is nooit 100%, maar hoe wou je het
dan controleren...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-02-2005 14:42

Harnold,

Ik bestel mijn melen in bulk bij de groothandelaren, kost me niet veel zodat ik een erg lage kiloprijs heb.
De melen sla ik op in aflsuitbare emmers, hierdoor kan ik een tijdje over de melen doen. Verder blijf ik wekelijks mijn boilies draaien en ben ik eind voorjaar klaar met draaien en ligt de vriezer tot zijn nok aan toe vol. Kan ik het hele jaar mee doorvissen.

Voordeel is dat het gewoon goedkoper is dan van bijvoorbeeld Wielco, aangezien dat toch weer een tussenhandelaar is.
Hoe dichter je het bij de kern zoekt hoe goedkoper het wordt.

De meeste melen zijn te bestellen, specifieke melen koop ik wel bij Wielco, of maak ikzelf. Pindameel en tijgernotenmeel kan je gewoon zelf maken.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

15-02-2005 22:20

Gezien mijn commerciele binding gebruik ik al jaren de ingredienten van Sensas/Starbaits. Naar volle tevredenheid overigens.
Maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Mitsz van der Kamp (Waterland Baits) enkele zeer interessante (en goede!) ingredienten verkoopt. Vooral de LT vismeel, het gehydroliseerde squidpoeder en het proteine-extract van vis (L-zero-30) zou ik zonder twijfel gebruiken. Dergelijke (verse) ingredienten tref je niet vaak aan op de hedendaagse markt. Een aanrader volgens mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-02-2005 19:01

Hey Roelof,

thanks!

Wat versheid aangaat, kan ik dit alleen maar beamen. :D

Het enige echt belangrijke......

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-02-2005 19:22

Mitsz , ik bel je morgen.

gr Harnold
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

16-02-2005 19:28

Ik zie nu eenmaal niet zo veel productleveranciers die producten op de markt brengen en daarbij een gemotiveerd verhaal leveren. Ik ben altijd op zoek naar achtergrondinformatie over het product. Wat het feitelijk is, waar het vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt, etc. De simpele motivatie dat iets een goed product is en garant staat voor bakken vol met vis vind ik te summier en vaak ook ongeloofwaardig.

Bovendien heb ik ook al vaak gezegd en geschreven dat de versheid van het aas en de gebruikte ingrediënten een niet te onderschatten factor is in de karpervisserij. Als je er een beetje op let (en weet waar je op moet letten) dan zie je dat er heel erg veel troep in de schappen van de hengelsportzaak ligt.

Eindelijk weer eens een firma die met name ook de versheid hoog in het vaandel heeft en niet alleen schermt met grote aantallen 30- en 40-ponders in een poging om de verkoop een extra stimulans te geven. Een verademing om eerlijk te zijn.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

16-02-2005 19:43

Gezien tijdens de beurs: bloedmeel in een potje...zag er sjiek uit, de prijs ook, het 12 voudige van de kilo prijs. Wellicht was het bloed van een zeldzame bloedgroep...

Wat mij ook opvalt (vraag voor Mitsz ?) is het verschil in dezelfde ingredienten zoals bijv. leverpoeder. Hoe herken je kwalitiet ( zuiverheid )hierin?
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

16-02-2005 22:06

Roelof (of anderen),

Zou jij misschien aan kunnen geven op welke punten jij let aangaande het bepalen van versheid van melen? Ik ken alleen een aantal standaard punten, zoals letten op de verpakking en dergelijke, maar zoals ik jou posting lees heb jij meerdere herkenningspunten hierin.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

17-02-2005 07:10

Kees,

Deels is dit een stukje ervaring en voor het andere deel de uiterste houdbaarheidsdatum die StarBaits op nagenoeg AL hun melen en andere ingrediënten zet. Hierdoor weet je dat je ALTIJD verse ingrediënten hebt.

Groet Pascal
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-02-2005 09:31

Pascal,

Dat is natuurlijk heel mooi en heel goed van Starbaits.. maar niet iedereen heeft veel geld over voor produkten die je ook voor de helft van de prijs bij de molen kan krijgen.. ook kakelvers en goed voor je portemonee.
Daar komt nog bij dat je bijna nergens in Nederland al je meelen die je nodig hebt voor een boiliemix van bijv. Starbaits kan krijgen.. helaas want topkwaliteit is het zeker.

Ik denk dat velen zoeken naar goede, verse betaalbare produkten en die zijn zeker te krijgen. Ik haal het altijd bij een groot diervoederbedrijf die ook veel voer maken voor witvissers.. met een grote doorloopsnelheid.. dus altijd verse produkten.. en daar staat ook een houdbaarheidsdatum op!

Kees, gewoon veel verschillende ingredienten kopen, proeven en vergelijken.. van verschillende merken.. dan zie, voel, ruik en/of proef je snel genoeg of het vers is..

Voor de "specialere dingen" in mijn mix zijn de produkten van WaterlandBaits van Mitsz mij zeer goed bevallen.. kakelvers en apart en van goede kwaliteit EN het belangrijkste ZEER goed betaalbaar.

Dus mijn ingredienten komen van de diervoeder groothandel en WaterlandBaits.. een betaalbare goede verse boilie is het gevolg :D

Suc6 Harnold met je zoektocht!

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

17-02-2005 09:47

Bertil,

Mijn antwoord was ook op de vraag van Kees :D

Als je ingrediënten bij een molenaar o.i.d. kunt halen (wat wij ook doen!!) ben je ook minder kwijt en weet je ook dat het vers is. Daarnaast is het een feit, dat te weinig winkeliers de spullen van StarBaits in de winkel hebben liggen.

Maar aan de andere kant wat is duur t.o.v. kwaliteit??

Pascal
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

17-02-2005 09:57

Je kan wel verse melen gebruiken, maar als je boilies na het draaien 4 maanden in de vriezer zitten zijn ze ook niet vers meer. Of maakt dit niet uit?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-02-2005 11:02

Gerrit,

De bacterien in een boilie zullen erin de diepvries niet uitgaan, maar alleen
tot stilstand worden gebracht. Dan maakt het toch ook niet uit of je je boilies
direct gebruikt, of die al een tijdje in de vriezer liggen. Of zie ik dit misschien
verkeerd...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-02-2005 11:51

Invriezen is conserveren, en bij verhitting(verbranding) gaan de bacteriën volgens mij tenminste, hardstikke dood.

Mits de temperatuur uiteraard hoog genoeg is :wink:

gr Harnold
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

17-02-2005 16:22

Invriezen is in beperkte mate idd consereven maar zegt toch weinig over de kwaliteit?

Haal een brood uit de vriezer welke er 4 maanden in zit en haal een brood uit de vriezer welke er een week in zit. Smaak veranderd weldegelijk in de vriezer...alleen is brood misschien niet helemaal te vergelijken met boilies. Denk dat je het best boilies vacuumverpakt in de vriezer zou kunnen bewaren, behouden de boilies aanzienlijk langer de originele kwaliteit! Zoek alleen nog naar een betaalbare manier om thuis spul vacuum te verpakken! iemand een idee?

Mvg Ulco,
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

17-02-2005 16:35

Ulco,

Je hebt een PB.

JP
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

17-02-2005 16:45

Heren,

Mijn dank voor de gekregen antwoorden, maar deze zijn niet echt wat ik bedoelde met mijn vraag. Dat starbaits de houdbaarheid is gaan vermelden is mooi en zal hopelijk door meer merken gevolg vinden. Het groot inkopen en apart bestellen zijn bij iedereen wel bekend, denk ik.

Het gaat mij meer om de wat apartere ingredienten waarvan je zelf niet veel gebruikt en die uberhaupt niet veel gebruikt worden, die vaak alleen in een viswinkel te krijgen of te bestellen zijn.

Neem bijvoorbeeld garnalenmeel. Het is duur en je gebruikt er vrij weinig van. Wanneer ik dit in de hengelsportzaak zie liggen, zit dit altijd in een afgesloten verpakking. Mijn vraag was eigenlijk: Hebben jullie trucjes om enigszins de versheid te bepalen in dit soort gevallen? Om het wat moeilijker te maken heeft de klant voor mij ook net een zakje gekocht en zit er dus geen stof op zakjes die nog in de schappen liggen.

mvg,
Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-02-2005 17:48

Heren, even een misvatting uit de wereld helpen. Kwaliteit van meel of bloem wordt als je daar over praat uitgedrukt in de strafheid van je eiwitten. Mits koel en droog bewaard kan meel of bloem producten veel hebben. Voor het maken van boilies willen we een meel of bloem soort hebben waarvan de eiwitten (gluten) in verhouding staan met de rest van je toevoegingen. Meel is gewoon een complete gemalen korrel, dit heeft als voordeel dat de kiem en zemel goed zijn voor de darmhuishouding van de karper. Inlandse graansoorten zoals Zeeuwse bloem en Rogge meel hebben een mindere kwaliteit eiwit (slappere gluten) Beschimmelde bloem of meel is gewoon bedorven dat heeft niets met kwaliteit te maken.
Een pak bloem bij de super kan al maanden onderweg zijn, bindkracht van het zetmeel en de taaiheid die de eiwitten hebben er niet onder geleden en dat is voor onze boilies het belangrijkste. Verse boilies al eerder aangehaald spelen een veel belangrijkere rol in het geheel, de invloed op het eindproduct wat betreft de versheid van je meel of bloem speelt een machinale rol in het geheel. Stellen dat dit van invloed kan zijn op je vangsten kan weer naar het rijk der fabeltjes toe.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-02-2005 20:08

Peter Otte schreef:Zeeuwse bloem en Rogge meel hebben een mindere kwaliteit eiwit (slappere gluten) Beschimmelde bloem of meel is gewoon bedorven dat heeft niets met kwaliteit te maken.


Volgens mij is iets wat bedorven is nou niet bepaald van goede kwaliteit.
Je bedoelt waarschijnlijk : Toen het nog niet beschimmeld was , was de kwaliteit goed.

Peter Otte schreef:Een pak bloem bij de super kan al maanden onderweg zijn, bindkracht van het zetmeel en de taaiheid die de eiwitten hebben er niet onder geleden en dat is voor onze boilies het belangrijkste. Verse boilies al eerder aangehaald spelen een veel belangrijkere rol in het geheel, de invloed op het eindproduct wat betreft de versheid van je meel of bloem speelt een machinale rol in het geheel. Stellen dat dit van invloed kan zijn op je vangsten kan weer naar het rijk der fabeltjes toe.



Eerst zeg je dat de "verse boilies al eerder aangehaald spelen een belangrijke rol in het geheel" en daarna stel je De versheid van je meel of bloem speel een machinale(je bedoelt waarschijnlijk marginale) rol in het geheel.
Nou dat spreekt volgens mij elkaar behoorlijk tegen. Als de meel of bloem niet vers is , hoe kan dan de boilie(eindprodukt) vers zijn?

Of begrijp ik het nou niet goed?

gr Harnold
Plaats reactie